فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 2
90% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 8 خرداد 1398 ساعت 10:49 صبح

استاد انصاریان: اعمال و باطنمان در حضور خدای متعال/ امور مادی برای انسان ماندگار نیست، به آن دلخوش نکنیم

استاد انصاریان: اعمال و باطنمان در حضور خدای متعال/ امور مادی برای انسان ماندگار نیست، به آن دلخوش نکنیم

 دارالعرفان/ مبلغ برجسته عرصه بین الملل با بیان اینکه رعایت تقوا برای انسان از تمام امور دنیایی بهتر است؛ گفت: همسر، فرزند، طلا، زمین های کشاورزی و مَرکب‌ها برای انسان باقی نمی ماند، همه برای بهره‌وری چند روزهٔ دنیای شماست و نهایتاً آن لحظه‌ای که شما را به عالم بعد انتقال دهند، همه از دست رفته است، آنچه نزد پروردگار برایتان باقی می ماند، بهشتی است که به واسطه تقوا پیشگی به آن دست می یابید و تا ابد در آن خوش و خرم زندگی می کنید.

 

خداوند بندگان را به بهتر از همهٔ آنچه از دنیا در اختیارشان است، آگاه می کند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در مسجد امیر تهران، اظهار کرد: پروردگار عالم در یکی از آیات سورهٔ مبارکهٔ آل‌عمران به همهٔ امور مادی و نعمت‌هایی که در اختیار انسان است، اشاره می‌کند و می‌گوید این مجموعهٔ زندگی دنیای شماست که برای شما لازم‌ و ضروری است و اگر در اختیارتان نباشد، دنیای خوبی نخواهید داشت. بعد از بیان این مجموعه امور مادی که خیلی هم مورد علاقهٔ انسان است، می‌فرماید: «قُلْ‌ أَأُنَبِّئُکُمْ‌ بِخَيْرٍ مِنْ‌ ذٰلِکُمْ»(سورهٔ آل‌عمران، آیهٔ 15)، حبیب من! به بندگان من بگو: من شما را به بهتر از همهٔ آنچه از دنیا در اختیارتان است، آگاه می کنم و خبر می دهم. در واقع پروردگار عالم در این آیه و آیات بعد، صریحاً مسئلهٔ تقوا و نتیجه پاسخ دادن به دعوت خداوند را بیان می کند و می فرماید: «يَا أَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ»(سورهٔ توبه، آیهٔ 119)؛ این تقوا را مراعات کرده، خود را در عرصهٔ عبادت، ترک حرام‌ها و حسنات اخلاقی حفظ کنید و در این سه عرصه استقامت کنید، نلغزید و بیرون نروید چون به‌محض بیرون رفتن از این سه عرصه، یقیناً در آغوش آتش دوزخ قرار خواهید گرفت.

 

رعایت تقوا برای انسان از تمام امور دنیایی بهتر است

وی افزود: رعایت تقوا برای انسان از تمام امور دنیایی بهتر است؛ همسر، فرزند، طلا، زمین های کشاورزی و  مَرکب‌ها برای انسان باقی نمی ماند و قرآن مجید نیز می‌فرماید: اینها برای بهره‌وری چند روزهٔ دنیای شماست و همه از دستتان می‌رود و نهایتاً آن لحظه‌ای که شما را به عالم بعد انتقال دهند، همه از دست رفته است.

 

چندین بهشت در انتظار تقوا پیشگان

استاد برجسته اخلاق حوزه به پیامدهای تقواپیشگی در دنیا اشاره و خاطرنشان کرد: «لِلَّذِينَ‌ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ»‌ برای کسانی که تقوا را مراعات می‌کنند و اهل خودنگهداری در آن سه عرصه هستند. «لِلَّذِينَ‌ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ‌ تَجْرِي‌ مِنْ‌ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ‌ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ‌ مُطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ‌ مِنَ‌ اللَّهِ‌ وَاللَّهُ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ». آنچه نزد پروردگار برایشان باقی می ماند، چندین بهشت است. طبق روایات، مخصوصاً به فرمودهٔ امیرالمؤمنین(ع)، بهشت هشت طبقه است که این هشت‌ طبقه روی هم نیست بلکه در سطح صافی است که آدرسش طبق قرآن، سدرةالمنتهی است و پهنای این بهشت، پهنای کل آسمان‌ها و زمین است.

 

برپا شدن قیامت، پهنای آسمان‌ها و زمین روی یکدیگر برای احدی قابل ‌روشن‌شدن نیست

استاد انصاریان ادامه داد: یقین بدانید تا برپا شدن قیامت، پهنای آسمان‌ها و زمین روی یکدیگر برای احدی قابل ‌روشن‌شدن نیست چون در حال حاضر دانشمندان نجومی مسائلی را دربارهٔ عوالم بالا می‌گویند که شگفت‌آور است. آنها در کتاب‌هایشان نوشته‌اند - با ابزارهای علمی هم به‌دست آورده‌اند - که این دوربین‌های نجومی تا میلیاردها سال راه نوری را رصد می‌کند و می‌گوید فلان ستاره از زمانی که آفریده شده و نورش را شروع به پخش کرده است، این نور که ثانیه‌ای سیصدهزار کیلومتر حرکت می‌کند تا به کرهٔ زمین برسد، پانصد میلیارد سال طول می‌کشد. برای دانشمندان هم معلوم نیست چند آسمان را دیده اند، طبق قرآن مجید، هفت آسمان است که هر آسمانی براساس علوم امروز، ترکیبی از میلیاردها کهکشان است. هر کهکشانی هم مرکّب از میلیاردها ستاره، خورشید، ماه و منظومهٔ شمسی است که وقتی پهنای همهٔ اینها را در کنار همدیگر قرار دهند، پهنای بهشت می‌شود.

 

وی گفت: بهشتی که خداوند به اهل تقوا وعده آن را داده، از هرچه در این دنیاست، برایتان بهتر است؛ چون هرچه در این دنیاست، هرچه هم که خوب باشد، از دست‌رفتنی است، ولی بهشت ماندگار است. «جَنَّاتٌ‌ تَجْرِي‌ مِنْ‌ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ» یک مورد از زیبایی بهشت، جاری بودن نهرها در زیر پای بهشتیان است. قرآن مجید چهار نهر را می‌شمارد که از هر کدام یک مایع بسیار لذت‌بخش جاری است و این نتیجهٔ تقواست.

 

امور مادی برای انسان ماندگار نیست

مبلغ برجسته عرصه بین الملل اظهار کرد: بسیاری از موارد را در دنیا به انسان می‌دهند و سپس پس می‌گیرند؛ خود پروردگار هم خیلی از چیزها را به انسان می‌دهد و پس می‌گیرد؛ مثلاً جوانی را می‌گیرد، توان بدن را می‌گیرد، نور چشم را می‌گیرد، شنوایی گوش را می‌گیرد و گاهی هم تمام هستی آدم را با یک سیل می‌گیرد. این چند استانی که دچار سیل شد، تمام آنها مردم آبرومند، مسلمان و اهل خدایی بودند که خیلی‌هایشان ثروتمند بودند و کارخانه داشتند؛ ولی صبح که بیدار شدند، خودشان و فرزند و همسرشان به یک‌دست لباس نیاز داشتند و برای شکمشان نیازمند یک وعدهٔ غذا بودند. اینکه خداوند می‌گوید به امور مادی دل‌خوش نکنید، چون امور مادی برای انسان ماندگار نیست. با یک آب، یک آتش، یک حرکت زمین، یک رانِش زمین یا یک طوفان، کل آن از دست می‌رود.

 

در بهشت تا ابد خوش و خرم، جوان، سرزنده، شاد و پر از نشاط زندگی می‌کنید

 وی مجدداً با تأکید بر اینکه بهشت هایی که خداوند به انسان می دهد، عکس العمل تقوای ماست و پس گرفته نمی شود، گفت: خداوند علاوه بر اینکه بهشت را به طور دائم به انسان می بخشد، مرگ، پیری، درد و بیماری و مرض را هم در بهشت به سراغتان نمی‌فرستد و حتی در این بهشت که ابدی هستید، یک سردرد نخواهید داشت: «لاَ يُصَدَّعُونَ‌ عَنْهَا وَلاَ يُنْزِفُونَ»(سورهٔ واقعه، آیهٔ 19).‌ و تا ابد خوش و خرم، جوان، سرزنده، شاد و پر از نشاط زندگی می‌کنید.

 

آخرت آباد برای مردم مؤمن است و غیر از مردم مؤمن، آخرتشان خراب کامل است

استاد انصاریان افزود: خداوند در آیه 57 سوره یوسف(ع) می فرماید: «وَلَأَجْرُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذِينَ‌ آمَنُوا وَکَانُوا يَتَّقُون» آخرت آباد برای مردم مؤمن است و غیر از مردم مؤمن، آخرتشان خراب کامل است. همچنین خداوند در آیه ای از سوره آل‌عمران فرمود: «لِلَّذِينَ‌ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ». همواره و پیوسته، رعایت تقوا را تا هنگام خروج از دنیا داشته باشند و رابطه‌شان را با تقوا قطع نکنند.

 

وی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه، تقوا را از یک روزگاری شروع کردیم و در میدان عبادات، ترک گناهان و حسنات اخلاقی ماندگار و ثابت‌قدم شده‌ایم؛ حالا گناهانی که قبل از این میدان‌ها مرتکب شده‌ایم، چه می‌شود؟ گفت: قرآن مجید می فرماید که بهترین راه همین ماه مبارک رمضان است. پیغمبر(ص) به معاذ ‌بن ‌جبل فرمودند: «معاذ واحدث لکل ذنب توبه» هر گناهی که مرتکب شده‌ای، در قرآن یا سنت من ببین که توبهٔ آن گناه چیست؟ مثلاً سی ‌سال پیش، آن‌وقتی که وارد عرصهٔ الهی و عرشی تقوا نشده بودی، یک‌میلیون دستی از مردم گرفته‌ای و حالا سی سال گذشته است، صدبار هم داشتی که بپردازی، اما نپرداختی؛ حال جبرانش مشکلی نیست با پرداخت مال مردم، در جهت جبران آن برمی آیید.

 

بخشش گناهان در صورت حرکت به سوی تقوا

محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی تصریح کرد: پروردگار به انسانی که به سوی تقوا حرکت کند، وعده داده که گناهان او حتی مانند زنا را نیز از پرونده اش پاک می کند، یکی جوان و بی‌توجه بوده، مسئله را نمی‌دانسته یا می‌دانسته و مرتکب این گناه کبیره شده، حال در میدان تقوا افتاده است که پروردگار می‌خواهد «جَنَّاتٌ‌ تَجْرِي‌ مِنْ‌ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ‌ فِيهَا» را به او بدهد.

 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این شخص گناه زنا را چطور باید حل کند؟ گفت: حضرت علی(ع) می فرمایند: آیا بعد از انجام عمل زنا که تمام و شعلهٔ شهوت خاموش شد، جِدّی پشیمان و ناراحت شدی، خودت را سرزنش کردی که چرا این کار را کردم و این چه غلطی بود!. همین توبه است و تمام، دیگر دنبال نکن! دیگر پیش این روحانی و آن روحانی نرو که من گناهی کرده‌ام، خدا مرا می‌بخشد یا نمی‌بخشد؟ امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «الندم توبة» خود آن پشیمانی توبه است. خدا که خدای سخت‌گیری نیست و در قرآن می‌فرماید: «يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ»(سورهٔ بقره، آیهٔ 185)، من آسانی شما را می‌خواهم.

 

تکلیف حق الله و حق الناسی که عمر فرصت جبران آن را نمی دهد

نویسنده کتاب ارزشمند «فضل و رحمت الهی» در ادامه افزود: اگر بنده ای گناهانی مثل زنا یا شبیه زنا مرتکب شده باشد یا به مردم بدهکار باشد یا واجبات الهی مثل نماز و روزه و... را انجام نداده باشد و یک مرتبه تصمیم قطعی بگیرد که همگی را جبران کند، اما در همان لحظه یا چند لحظه بعد عمرش تمام شود و از این دنیا برود و اطرافیانش هم خبر نداشته باشند که بتوانند جبران کنند، طبق فرموده اسلام، «لکل امرأ ما نوی»، آنچه نیت جدی کرده‌ای و حالا می‌خواستی همه را انجام بدهی، اما نتوانستی و مُردی، همه را می‌پذیرم و قبول می‌کنم. زن و بچه‌ات هم نمی‌دانند که باید ده سال نماز و روزه برای تو بدهند یا سی چهل میلیون به کسی بدهکار هستی، همه را می‌پذیرم و گذشت می‌کنم؛ اما امور بین تو و مردم می‌ماند و روز قیامت می‌شود، طلبکاران در صحرای محشر جلوی تو را می‌گیرند و می‌گویند بدهی ما را بده! بندهٔ من، تو چیزی غیر از یک کفن به این طرف نیاورده بودی و نداری که بدهی! من به طلبکارهایت رو می‌کنم و می‌گویم: طلبتان را می‌خواهید؟ می‌گویند: بله، می‌خواهیم. می‌گویم: حاضر به گذشت نیستید؟ می‌گویند: خیر! حاضر به گذشت نیستیم. بعضی از طلبکارها آدم‌های سختی هستند و این سختی را با خودشان به قیامت هم می‌برند. خدا خیال بندگانش را راحت می‌کند و می‌گوید: گذشت نمی‌کنی؟ می‌گویند: طلبم را می‌خواهم! خطاب می‌رسد حال گناهی هم در پروندهٔ خودت هست؟ طلبکار می‌گوید: بله بسیار گناه دارم، خطاب می‌رسد: می‌بخشم، به شرطی که این شخص را ببخشی. در واقع این چنین حساب‌های میان شما و مردم را تصفیه می‌کنم. اما خداوند می فرماید: «وَلَأَجْرُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذِينَ‌ آمَنُوا»، اگر مؤمن و اهل تقوا باشی، این کارها را برای تو انجام می‌دهم و اصلاً این کارها را برای بی‌دین انجام نمی‌دهم! بی‌دینی که به هزار نفر بدهکار است و در قیامت هم ندارد که بدهکاری خود را جبران کند، باید به جای آن بدهکاری‌اش عذاب بخورد.

 

زنان و مردان باتقوا همسرانی با تمام عیار الهی در بهشت دارند

وی خاطرنشان کرد: بر طبق سوره آل عمران «لِلَّذِينَ‌ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ‌ تَجْرِي‌ مِنْ‌ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ‌ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ‌ مُطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ‌ مِنَ‌ اللَّهِ‌ وَاللَّهُ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ»، نتیجهٔ تقوایتان بهشت‌های متعدد هست که پیش پروردگارتان است. سفر دنیا را تمام کنید و به آخرت بیایید، به شما می‌پردازم و پس هم نمی‌گیرم. مرد هستی یا زن، فرقی نمی‌کند؛ مرد باتقوا یا خانم باتقوایی هستی، وقتی وارد این بهشت‌هایی می‌شوی که از تو پس نمی‌گیرم، «جَنَّاتٌ‌ تَجْرِي‌ مِنْ‌ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ‌ فِيهَا وَ أَزْوَاجٌ‌ مُطَهَّرَةٌ»، اگر خانمی و وارد بهشت شدی، من یک همسر پاک پاکیزه، درون و برون با طهارت برای تو قرار می‌دهم؛ اگر مرد هستی، من یک زن پاک، پاکیزه و تمام‌عیار الهی برای تو قرار می‌دهم؛ یعنی زنان و مردان باتقوا چنین همسرانی در بهشت دارند.

 

اتصال موج خشنودی پروردگار به قلب متقین

استاد انصاریان گفت: «وَرِضْوَانٌ‌ مِنَ‌ اللَّهِ»، مسئلهٔ دیگری که به‌خاطر تداوم تقوایتان در قیامت برایتان مطرح است، این است: بندهٔ باتقوای من، موج رضایتم و خشنودی‌ام را از تو به قلبت وصل می‌کنم؛ بهشت قلبت رضوان من است و بهشت بدنت همان هشت بهشت است. «وَاللَّهُ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ» من به همهٔ شما بینا هستم و پرونده‌تان پیش من است، هیچ‌چیزی از نظر من مخفی نیست و اینگونه نیست که تو در دنیا میان میلیاردها جمعیت کرهٔ زمین اهل ایمان و تقوا بوده‌ای و من تو را با یک نفر دیگر اشتباه بگیرم! «وَاللَّهُ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ» من بینای به بندگانم هستم و اعمالشان و باطنشان در حضور من است.

   

 متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • تقوا
  • آتش دوزخ‏
  • متقین
  • دین رحمت
  • بهترین نعمت
  • امور دنیایی
  • بهشت ابدی
  • خشنودی پروردگار
  • 0
    90% (نفر 2)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فعالیت شبکه ماهواره‌ای کربلا
    يورش هوايي نظامیان يمن به شيعيان با حمايت ...
    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    طرح استقرار روحانیون در مدارس
    متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
    استاد انصاریان: عبادت پیوسته و خالصانه ...
    استاد انصاریان: نقطه "باء" بسم الله؛ نقطه ...
    استاد انصاریان در خوی: نارضایتی پدر و مادر موجب ...
    پیام استاد انصاریان به مناسبت هفته کتاب و ...
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^