فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
90% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 28 بهمن 1397 ساعت 09:57 صبح

استاد انصاریان: انسانی که به خودشناسی رسیده هرگز خودش را به پست تر از خویش نمی فروشد

استاد انصاریان: انسانی که به خودشناسی رسیده هرگز خودش را به پست تر از خویش نمی فروشد

دارالعرفان/ محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم گفت: انسانی که به مرحله و مقام، به خودشناسی و شناخت از خود رسیده هرگز خودش را به چیزی کمتر و پست تر از خویش نمی فروشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در حسینیه بنی الزهرا(س) تهران خاطر نشان کرد: در آیات قرآن و روایات به مسئله بسیار مهم و تأمین‌کننده خیر دنیا و آخرت یعنی خودشناختن اصرار شده، کسی که خود را به درستی و به حقیقت بشناسد هرگز حاضر نمی شود که خودش را به عناصر و اشیا و برنامه‌های مادون خودش، پست‌تر و کوچک‌تر از خودش معامله کند.

 

خداوند نه تنها مسلمین بلکه تمامی انسانها را دعوت به درک ارزش وجودی خویش کرده است

وی تأکید کرد: طبق آیات قرآنی خطاب پروردگار فقط به انسان های مؤمن نیست بلکه همه انسان ها را مخاطب قرار می دهد و با این آیه از آنها خواسته تا ارزش وجود انسان را به دیگران تعلیم دهند که هرچه در این زمینه است به نفع شماست  «خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعا» (بقره، 29).

 ایشان افزود: قرآن مجید را به‌گونه‌ای نظام داده که حتی یک حرف بدون معنا در قرآن پیدا نمی‌شود.

 

در نماز باید یکپارچه به وجود مقدس پروردگار توجه داشته باشیم

استاد انصاریان بیان داشت: باید توجه داشت که وقتی کلمه "الله" ذکر می شود از کسی نام می‌بری و از کسی کمک می‌گیری که مستجمع جمیع صفات کمال است که یک گوشه از این صفات کمال "دعای جوشن کبیر" است.

وی ادامه داد: این خیلی مهم است که انسان در نماز یکپارچه به وجود مقدس پروردگار توجه داشته باشد و وقتی می‌گوییم "بسم الله" خود را در برابر دریای بی‌نهایتی از کمالات ببینیم .

وی یادآور شد: اگر توجه کنم وقتی رابطه را با غیرطبیعی قرار بدهم دیگر هیچ بوی شرکی از من استشمام نمی‌شود؛ یعنی کاملاً به نظرم می‌آید که غیر پروردگار در زندگی من وسائل و وسائط پروردگارند، لذا هیچ استقلالی برای هیچ موجودی وجود ندارد آن وقت دیگر دلگرم نیستم که مشکل من کلید و راه حلش به دست این وکیل و این وزیر و این آقا و این صاحب منسب است.

 

علت گرفتاری تمام جمعیت کره زمین تمرّد از خداوند و ولی الله است

وی علت تمام گرفتاری های هشت میلیارد جمعیت کل جهان را تمرّد از ولی الله و یا تمرد از خود پروردگار عنوان کرد و افزود: اگر این تمرد جمعی و فردی صورت نگیرد، همه‌ موحد و تسلیم وجود مقدس او شده و تسلیم ولی‌الله شوند، امکان ندارد گره در زندگی مردم بیفتد و مردم برای کارهای زندگی کلاف سردرگم شوند.

نویسنده کتاب ارزشمند «اندیشه در اسلام» بیان داشت: جهان امروز و دیروز و قبل‌تر از آن اکثراً مردم متمرّدی بودند، مردمی جدای از وجود مقدس پروردگار و اولیائش و جدای از ولی‌الله الاعظم بودند.

استاد انصاریان اضافه کرد: این هشدار را چند بار امیرالمؤمنین(ع) در منبرهای کوفه به مردم کوفه داد که با من این‌گونه منفی معامله نکنید، بعد از مرگ من به کسانی دچار می شوید که روز روشن با چراغ دنبال من بگردید و دیگر کار از کار گذشته باشد. همه می دانند که مردم بعد از امیرالمؤمنین(ع) گرفتار چه کسی شدند؟

وی ادامه داد: در همان منطقه عراق مردم گرفتار حجاج بن یوسف شدند همانگونه که حضرت علی(ع) فرموده بود که بعد از من گرفتار افرادی می‌شوید که راه نجات از دست آنها به رویتان بسته خواهد بود.

 

انسان در گره گشایی مشکلات نباید به درگاهی جز درگاه خداوند روی آورد

وی یادآور شد: وقتی در نماز  می‌گوییم "بسم الله" با فهم حروف و کلمات باید جلو برویم و مفاهیم این حروف و کلمات را به خود القا کنیم. "الله" یعنی با بودن او من حق ندارم برای زندگی یا گره‌گشایی یا حل مشکلم به کسی استقلال بدهم، چون اگر یک چنین نیتی وجود داشته باشد طبق آیات الهی خدا کاری خواهد کرد آن مشکل حل نشود که این امر در جامعه ما فراوان است.

این مفسر قرآن تأکید کرد: طبق سخن وحی هرکسی به غیر از من امید بندد از همان ناحیه ناامید خواهد شد و انسان باید به خدا متوسل شده و رفع مشکلات را فقط از خدا بخواهد.

استاد انصاریان با اشاره به اینکه کشورهای استعماری و غاصب دچار خودپسندی هستند، گفت: رژیم غاصب صهیونیستی اسرائیل بارها اعلام کرده ارتش من در دنیا غیرقابل شکست است، ولی حزب‌الله به رهبری یکی از فرزندان فاطمه زهرا(س) صولت اسرائیل را شکستند و ارتشش را شکست دادند که اسرائیل با ذلت آتش بس را قبول کرد.

 

شکست رژیم اشغالگر صهیونیست تنها اراده و خواست خدا بود

وی ادامه داد: خدا در قلب نصرالله و یک مشت جوان، کار کرد؛ یعنی این تعداد محدود توانستند اسرائیل را زمین‌گیر کرده و کمر اسرائیل را بشکنند.

استاد انصاریان در پایان تأکید کرد: همه چیز در اختیار و خواست خداست اگر خدا بخواهد کاری کند تمام قوانین طبیعی را بهم می ریزد و عقل مادی و دنیایی حتی نمی تواند به آن فکر کند که نمونه های زیادی از این حقیقت وجود دارد.

 

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • بسم اللّه
  • اراده خدا
  • ولی‌الله
  • حروف قرآن
  • تمرّد از خدا
  • رژیم اشغالگر صهیونیستی
  • 0
    90% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    مفتی قدس خواستار برگزاری نشست فوری سازمان ...
    ایران میزبان پایگاههای اینترنتی جهان اسلام
    چرا پیامبر اسلام در خانه خود به خاک سپرده شد؟
    به یک ترجمه ملی نیاز داریم
    نصب تبلیغات جدید در شهرهای آمریکا
    همزمان با ایام پیاده روی اربعین انجام می‌گیرد؛ ...
    اولین محفل انس با قرآن در حرم امام حسن عسکری(ع) ...
    استاد انصاریان: قرآن کریم احیا کننده قلوب مرده ...
    استاد انصاریان: در جامعه روزه دار، حرکات ...
    استاد انصاریان در اصفهان سخنرانی می‌کند

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^