فارسی
پنجشنبه 30 فروردين 1403 - الخميس 8 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 2
50% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 21 بهمن 1397 ساعت 08:02 صبح

مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) در مؤسسه دارالعرفان برگزار شد

مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) در مؤسسه دارالعرفان برگزار شد

دارالعرفان/ آیین سوگواری و عزای شهادت دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با حضور کارکنان و پژوهشگران مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین اسلامیان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، سخنران این مراسم ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت زهرا اظهارداشت: ائمه اطهار(ع) دارای دو بُعد مُلکی و ملکوتی می باشند، بعد ملکی، آن جهت از شناخت است که همه انسان ها می توانند نسبت به آن توجه داشته باشند. به عنوان مثال وجود مبارک حضرت زهرا)س( یک جلوه مُلکی و ظاهری دارند که همه دیده اند، در تاریخ ثبت شده است. این ‌که ایشان در چه زمانی به دنیا آمده اند، چه زمانی از دنیا رفته اند، طول عمر مبارک ایشان چقدر بود، همسر ایشان چه کسی بود. این‌ها به همان بعد مُلکی ایشان برمی‌گردد.

حجت الاسلام و المسلمین اسلامیان ادامه داد: در ورای این جلوه‌ ملکی یک جنبه‌ ملکوتی هم قرار دارد که در واقع حقیقت معنوی حضرت زهرا(س) است. در این راستا آنچه که انسان در سیره‌ رسول الله(ص) مشاهده می‌کند که این سیره فقط اختصاص به حضرت زهرا(س) هم ندارد، همین تلاش را رسول الله برای امیرالمؤمنین(ع) هم داشتند. خیلی تلاش کردند که مردم را با آن بُعد هم آشنا کنند تا فاطمه‌ زهرا(س) و همین‌طور وجود مبارک علیّ بن ابی‌طالب(ع) را در قدّ و قواره‌ خود سنجش نکنند، بدانند که این‌ها یک حساب دیگری دارند.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان اینکه فهمِ جنبه‌ ملکوتی ائمّه اطهار فقط با تهذیب نفس و پاکی میّسر خواهد شد، اظهارداشت: بُعد ملکوتی حضرات معصومین(ع) و حقیقت ماجرای ایشان اصلاً قابل بیان در این عالم مادی نیست و حقیقت آن را اگر کسی بخواهد برسد که نخواهد رسید، ولی اگر کسی بخواهد به آن وادی نزدیک شود تطهیر باطن و تهذیب نفس و تزکیه می‌خواهد.

وی افزود: همان که «لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ»، حقیقت قرآن را بدون طهارت نمی‌شود درک کرد، حقیقت اهل بیت(ع) هم همین‌طور است. کما این‌‌که بُعد ظاهری قرآن در اختیار همه است، همه دارند می‌بینند، آن را تلاوت هم می‌کنند. داعشی‌ها هم دم از قرآن می‌زنند، خوارج هم دم از قرآن می‌زدند، در مقابل امیرالمؤمنین(ع) هم قرآن را به حسب ظاهر سر نیزه کردند. بُعد ظاهری آن در اختیار همه است، کما این‌که بُعد ظاهری امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) هم در اختیار همه بود، امّا این خیلی اهمّیّتی پیدا نمی‌کند. لذا در مورد زیارت امام عصر(عج) و تشرّف به محضر ایشان هم می‌بینید در توصیه‌های مختلف است که خیلی تمنّای زیارت نداشته باشید، بعد از زیارت خیلی اتّفاقی نمی‌افتد. کما این‌که در عصر ائمّه خیلی افراد ائمّه را دیدند امّا اتّفاق خاصّی برای آن‌ها نیفتاد.

حجت الاسلام و المسلمین اسلامیان خاطرنشان کرد: سلمان هم که سلمان شد، ابوذر هم که ابوذر شد، کمیل هم که کمیل شد، این از رهگذر زیارت امیرالمؤمنین(ع) نبود، البتّه مؤثّر بود امّا اصل ماجرا این بود که خود این‌ها اهل تهذیب نفس و سیر باطنی بودند. به هر ترتیب، بُعد ظاهری وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) در اختیار همه بود، همه آن‌ها را می‌دیدند. چه کسانی امیرالمؤمنین(ع) را دیدند که ای کاش ندیده بودند و کذلک چه کسانی حضرت زهرا(س) را دیدند و چه کردند. این نبود که وقتی دیدند سر تسلیم فرود بیاورند. لذا آن بُعد ملکوتی باید مورد توجّه قرار بگیرد، بُعد ملکوتی را هم می‌بینیم رسول الله(ص) هر از گاهی بیان می‌کنند و اصلاً جزئی از سیره‌ رسول الله است. اگر به ما امر شده که به سنّت رسول الله عمل کنیم یکی از سنن رسول الله همین است، بیان فضایل علیّ بن ابی‌طالب(ع) و زهرای مرضیّه(س) در هر فرصت و مکانی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخن پیامبر در مورد ازدواج فاطمه و امیرالمؤمنین، گفت: در کتاب شریف کافی آمده است، رسول الله(ص) فرمودند: همه چیز من عادی است امّا حساب دختر من فاطمه فرق دارد. فرمود: ازدواج دختر من فاطمه اصلاً طور دیگری است. چون آن‌جا حضرت می‌فرمایند: من مثل شما ازدواج دارم، امّا فرمود: نه، اصلاً ازدواج فاطمه هم فرق دارد. بعد فرمود: اگر علیّ بن ابی‌طالب(ع) در این عالم نبود کفوی برای فاطمه پیدا نمی‌شد، اصلاً شدنی نبود. برای امیرالمؤمنین(ع) ممکن بود و شد که با غیر فاطمه‌ زهرا(س) ازدواج کند. کما این‌که حضرت رسول هم همین‌طور، این‌طور نبود که همسر خیلی ویژه‌ای‌ داشته باشند، حضرت خدیجه در جای خود امّا دیگران هم بودند. امّا حضرت زهرا(س) اصلاً نمی‌شود، چندین روایت هم ما در این باب داریم، یکی و دو تا نیست چندین روایت داریم که زهرای اطهر(س) نمی‌شود با غیر علی(ع) ازدواج کند. در این روایت هم رسول الله(ص) این‌طور می‌فرماید که اصلاً ازدواج فاطمه فرق دارد.

حجت الاسلام و المسلمین اسلامیان به روایت دیگری از نبی مکرم اسلام در مورد حضرت فاطمه اشاره کرد و افزود: در روایت دیگری است که روزی رسول الله(ص) به سلمان رو کردند فرمودند: «سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَهَ ابْنَتِی ». تئاویل به این شکل بوی حب و افتخار دارد، با افتخار می‌گوید: هر کس دختر من فاطمه(س) را دوست بدارد، «مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَهَ ابْنَتِی فَهُوَ فِی الْجَنَّهِ مَعِی». نمی‌فرماید: «فَهُوَ فِی الْجَنَّه»، هر کس محبّ فاطمه باشد در بهشت است، امّا کجای بهشت؟ بهشت درجات دارد، ما که نرفتیم، نمی‌دانیم، همین مقدار که خواندیم و شنیدیم و بخشی از آن هم در آیات و روایات آمده و بخشی از آن را هم بعضی بزرگان در حالات مختلفی دیده‌اند و نقل کرده‌اند، بهشت درجات دارد، مراتب دارد.

وی افزود: حضرت می فرمایند، که هر کس محبّ فاطمه باشد جایگاه او در بهشت در کنار من است، چرا؟ چون من هم محبّ فاطمه(س) هستم و او در این مسئله با من دارد همراهی می‌کند. البتّه تساوی پیدا نمی‌کند، چون حبّ رسول الله(ص) نسبت به حضرت زهرا(س) با احدی قابل مقایسه نیست. هیچ کس به اندازه‌ رسول الله(ص) و امیرالمؤمنین(ع) شیدا و دل‌داده‌ فاطمه‌ زهرا(س) نبوده و نیست. امّا به هر حال مسیر همان مسیر است. مسیر، مسیر حبّ زهرا(س) است. هر کس فاطمه‌ زهرا(س) را دوست بدارد «فَهُوَ فِی الْجَنَّهِ مَعِی»، او در بهشت در کنار من است. بعد می‌فرمایند: «فَمَنْ رَضِیَتْ عَنْهُ ابْنَتِی فَاطِمَهُ»، هر کس بتواند کاری انجام دهد که فاطمه(س) از او راضی شود، می‌فرماید: «رَضِیتُ عَنْه »، من هم از او راضی می‌شوم.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم ادامه داد: «وَ مَنْ رَضِیتُ عَنْهُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ»، و هر کس که من از او راضی شوم، منِ پیغمبر، خدا از او راضی می‌شود. «وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَیْهِ فَاطِمَهُ»، هر کس دختر من فاطمه را به غضب درآورد، «غَضِبْتُ عَلَیْهِ»، من بر او غضب می‌کنم. و هر کس را دختر من فاطمه بر او غضب کند من بر او غضب می‌کنم و هر کس را من بر او غضب کردم خدا هم بر او غضب می‌کند.

در پایان این مراسم، کربلایی محمدهادی صالحی ذاکر اهل بیت(ع) به مرثیه سرایی شهادت حضرت زهرا(س) پرداخت.

 

0
50% (نفر 2)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

اتمام ساخت گنبد داخلی حرم امامان عسگریین (ع)
افزايش سهم اسلام در اتريش
باز گشايي كارگاه ساخت ضريح امام حسين(ع) به روي ...
برای اعلام همبستگی با مسلمانان؛ اهالی نیوجرسی ...
برگزاری اولین همایش بین‌المللی گردشگری اسلامی ...
گزارش تصویری / مراسم شب سوم محرم با سخنرانی استاد ...
گزارش تصویری/ پنجره فولاد صحن گوهرشاد حرم مطهر ...
کتاب آیین اشک و عزا در سوگ سیدالشهدا(ع) از آثار ...
استاد انصاریان: بعضی عشق‌ها بت‌پرستی است/ راضی ...
ماجرای اهدای حق‌الزحمه ۷۰۰ میلیونی استاد حسین ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^