فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 6 بهمن 1397 ساعت 10:52 صبح

استاد انصاریان: دعوت بسوی خدا سبب طلوع خیر دنیا و آخرت است/ دعوت درون از خطرناک‌ترین دعوت‌ها

استاد انصاریان: دعوت بسوی خدا سبب طلوع خیر دنیا و آخرت است/ دعوت درون از خطرناک‌ترین دعوت‌ها

دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی، گفت: دعوت درون از خطرناک‌ترین دعوت‌ها در دورهٔ تاریخ و حیات بشر است؛ یک دعوت در این عالم حق است که آن‌هم دعوت خداست.

 

دعوت درست، صادقانه، صحیح و کارگشا فقط دعوت پروردگار است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در مسجد رسول اکرم(ص) تهران، اظهار کرد: شمارهٔ دعوت‌کنندگان از انسان معلوم نیست؛ تنها دعوتی که حق و درست هست و پاسخ به آن دعوت، سبب طلوع خیر دنیا و آخرت است، دعوت خداست. وجود مقدسی که ما را آفریده، به خیر و شر ما آگاهی همه‌جانبه دارد و می‌داند چه اموری به خیر ما و چه اموری به شرّ ماست. این دعوت، دعوت حق است که خداوند دربارهٔ دعوت خودش در آیه 14 سوره رعد می‌فرماید: «لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ» یعنی دعوت درست، صادقانه، صحیح و کارگشا فقط دعوت پروردگار است و سایر دعوت‌ها، دعوت درست، خیرخواهانه‌ و دل‌سوزانه‌ای نیست.

 

دعوتی که از باطن حس و درک می‌کنیم، دعوت ناباب و ناحقی است

استاد اخلاق حوزه های علمیه نفس اماره را دعوت‌کننده‌ای ناباب از درون انسان دانست و گفت: بسیاری مُرده‌اند و هنوز دعوت‌ آنها هست. عجیب این است که این دعوت تمام کرهٔ زمین را از ابتدا تاکنون فرا گرفته است؛ حتی از درون خود ما هم از ما دعوت می‌شود. وقتی ما به رشد و کمال نرسیده‌ایم، دعوتی که از باطن خودمان به گوش ما می‌خورد و حس و درک می‌کنیم، دعوت ناباب و ناحقی است. خداوند در آیهٔ 53 سورهٔ مبارکهٔ یوسف به همین دعوت درونی اشاره می‌کند: «إِنَّ اَلنَّفْسَ لَأَمّٰارَةٌ بِالسُّوءِ».

وی خاطرنشان کرد: در آیهٔ 162 سورهٔ أنعام آمده: «إِنَّ صَلاٰتِی وَ نُسُکی وَ مَحْیٰای وَ مَمٰاتِی لِلّٰهِ رَبِّ اَلْعٰالَمِینَ» من اگر نماز می‌خوانم، اگر عبادت‌های دیگر می‌کنم، اگر زنده‌ام، اگر روزی بنا باشد در کام مرگ بیفتم، همهٔ اینها را برای خدا می‌خواهم؛ انسان اگر چنین حالی پیدا کند، حداقل سود این حالش این است که آدم به‌دنبال مال حرام و گناه نمی‌رود. چنین حالی حالِ ملکوتی و الهی است. اصلاً آدم چشمی در این حال ندارد که به مال، صندلی یا خانهٔ مردم بدوزد و مدام آه بکشد که چرا من چنین صندلی و خانه ای ندارم؛ در حقیقت فقط خدا برای او مطرح است.

  

ثروت چه فایده ای برای افراد بیمار دارد؟!

استاد انصاریان ادامه داد: امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: «عَظُم الخالق فی اَنْفُسهم فصغر مادونه فی اعینهم» خدا در باطن‌ اهل تقوا عظیم است و غیر خدا هرچه هست، در چشم‌ آنها کوچک است؛ یعنی اصلاً هیچ‌چیز را در باطن راه نداده‌اند که بزرگ بنماید. تمام دنیا نسبت به انسان بر باد می‌رود. آدمی که اکنون دویست‌میلیارد دلار ثروت دارد و گوشهٔ بیمارستان است، سرطان از نوک سر تا نوک پایش مثل درخت در بدنش رشد کرده است، آن هزارمیلیارد دلار ثروت به چه دردش می‌خورد؟ این دنیا برای او چه فایده‌ای دارد؟!

 

دعوت درون از خطرناک‌ترین دعوت‌ها در دورهٔ حیات بشر است

نویسنده کتاب ارزشمند «نفس»، دعوت نفس اماره را خطرناک‌ترین دعوت‌ها دانست و اظهار کرد: یک دعوت غلط و ناباب، دعوت درون خود انسان است: «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ». این دعوت درون از خطرناک‌ترین دعوت‌ها در دورهٔ تاریخ و در دورهٔ حیات بشر است. یک دعوت در این عالم حق است که آن‌هم دعوت خداست. از این دعوت که بگذرید، همهٔ دعوت‌ها باطل است و 124هزار پیغمبر هم مردم را به خدا دعوت می‌کنند: «إِنّٰا أَرْسَلْنٰاک شٰاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً × وَ دٰاعِیاً إِلَی اَللّٰه» (سورهٔ أحزاب، آیات 45-46).

 

اگر انسان دعوت نفس اماره را ضعیف کند...

استاد انصاریان به سرانجام اهتمام به ضعیف‌ کردن نفس اماره اشاره و اظهار کرد: اگر انسان دعوت نفس اماره را ضعیف کند، وقتی نفس دید کسی نیست که به حرفش گوش بدهد، خودبه‌خود خاموش می‌شود. آن‌وقت به جای این نفس اماره، نفس مطمئنه قرار می‌گیرد. بعد این نفس مطمئنه رشد می‌کند و نفس راضیه می‌شود، سپس قوی می‌شود و نفس مرضیه می‌شود. وقتی چنین حالتی برای آدم اتفاق افتاد و این شئون برای نفسش ایجاد شد، خدا دم مردن با او حرف می‌زند: «یٰا أَیتُهَا اَلنَّفْسُ اَلْمُطْمَئِنَّةُ × اِرْجِعِی إِلیٰ رَبِّک رٰاضِیةً مَرْضِیةً» (سورهٔ فجر، آیات 27-28).

  

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید.

  • نفس اماره
  • دعوت پروردگار
  • عظمت خداوند
  • دعوت صادق
  • خطرناک‌ترین دعوت
  • خداباوری متقین
  • تعلقات قلبی
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    آشنایی با مركز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
    ممنوعیت استفاده از لفظ جلاله "الله" در مطبوعات ...
    ارتباط با امام زمان(ع) و ارواح مؤمنین
    كويت ميزبان همايش ارزش‌ ميانه‌روی در فرهنگ ...
    پخش ویژه برنامه ولادت امام حسن عسگری(ع) از رادیو ...
    به دليل اشتباه چاپی؛ خريد و فروش نسخه‌ای از قرآن ...
    استاد انصاریان:قیام عاشورا مصداق عینی امر به ...
    افتتاح بزرگ‌ترین مجتمع رفاهی زائران اربعین در ...
    استاد انصاریان: فاصلۀ بین ما از رحم مادر تا قبر یک ...
    گزارش تصویری/سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^