فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 2
55% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 12 دى 1397 ساعت 11:40 صبح

استاد انصاریان: شیعیان از اضافه گِل ائمه اطهار(ع) خلق شدند/ اختلاف در حدود وجود موجودات حتی در زبان و رنگ از نشانه‌های خداست

استاد انصاریان: شیعیان از اضافه گِل ائمه اطهار(ع) خلق شدند/ اختلاف در حدود وجود موجودات حتی در زبان و رنگ از نشانه‌های خداست

دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی گفت: امام صادق(ع) می فرمایند: وقتی خدا ما چهارده‌ معصوم(ع) را خلق کرد، «خلقوا من فاضل طینتنا» از اضافۀ گل ما شیعیان را خلق کرد. طبق فرموده اهل بیت(ع)، شیعیان با کمک نور خدا حقایق را دیدند و پذیرفتند لذا شیعیان واقعی پیوند با بنی امیه نداشتند و امروز هم در پیوند با ترامپ نیستند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه هدایت، اظهار داشت: یک مطلب مهمی اهل دل، اهل خدا، اهل سلوک و به قول قرآن مجید آنهایی که پروردگار عالم برایشان نور قرار داده «وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً» (انعام، 122) دربارۀ عالم هستی دارند و با دقت عقلی و فکری و عرفانی می‌توان آن حرف را باور کرد و آن این است که می‌گویند: همۀ هستی تجلی اسما و صفات پروردگار است، از کوچک‌ترین ذره تا بزرگ‌ترین موجود، هر چه که هست اگر مورد دقت قرار گیرد در او علم خدا، عدل خدا، لطف خدا، رحمت خدا، ارادۀ خدا و فعل خدا را می‌توان دید.

 

کل هستی با همۀ موجوداتش جلوۀ اسما و صفات خدای متعال

وی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه اگر تجلی این اسما و صفات نبود، پس این موجود چگونه به وجود آمده؟ گفت: یک موجودی که همۀ وجود و هویتش عالمانه، حکیمانه، سراسر نظم، لطف و رحمت است؛ به غیر از اینها به وجود نیامده چرا که همۀ هویتش که نشان دهندۀ علم، رحمت، کرم، عدل، لطف و احسان است، قابل انکار نیست. یقیناً کل هستی با همۀ موجوداتش جلوۀ اسما و صفات یک نفر است، در خودش بی‌نهایت و در موجودات در حدود وجودشان است. مطلب آنان هم قابل تماشاست و راهی برای انکار ندارد و همچنین در اندیشه آنان بهترین تعریف دربارۀ عالم هستی این است که هستی تجلی است.

 

کل موجودات یک حدود و سعۀ وجودی دارند

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: نکته دیگر اینکه کل موجودات یک حدود و سعۀ وجودی دارند، این حدود و سعۀ وجودی هم بر اساس همان علم، اراده و حکمت است. اگر تفاوتی در حدود وجود موجودات و سعۀ وجودشان نباشد، همۀ انواع یکی بودند بدون اینکه با هم فرق داشته باشند، آن وقت همۀ انسان‌ها یکی بودند. همۀ انسان‌ها اگر یکی بودند و یک نوع خواسته در انسان‌ها بود بر اساس تقاضای خلقتشان، همه می‌خواستند بنا، عطار، راننده یا بی‌سواد باشند.

 

اختلاف در حدود وجود موجودات حتی در زبان و رنگ از نشانه‌های خداست

وی اظهار کرد: قرآن مجید اختلاف در حدود وجود موجودات را حتی در زبان و در رنگ از نشانه‌های خدا می‌داند «وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَ أَلْوانِكُم» (روم، 22) شما فکر کنید این اختلاف حکیمانه نبود یعنی تفاوت حکیمانه همۀ ما انسان‌ها از زمان آدم تا قیامت نبود و همه یک شکل، یک رنگ، یک زبان، یک قد و یک ظرفیت بودیم. اگر بنا بود همۀ انواع تک باشند، ما فقط درخت سیب داشتیم و هیچ درخت دیگری نداشتیم، کرۀ زمین یک حیوان داشت و با تکثیر همان، انواع حیوانات دیگر نبودند و یک نوع بود؛ در این تفاوت خلقت و حدود مخلوقات کاملاً آدم توحید، علم، اراده و قدرت پروردگار عالم را تماشا می‌کند.

وی افزود: نتیجۀ همۀ این واقعیات که به انسان برسد، زبان ایراد و اشکالش بسته می‌شود، چون می‌بیند حریم مقدس او و پیشگاه مقدس او اصلاً جای ایراد ندارد؛ لذا شما همۀ انبیا و ائمه(ع) و اولیای الهی را از نظر حال، تسلیم پروردگار می‌بینید، یعنی راجع‌به نوع خلقتش، تفاوت در مخلوقاتش، تفاوت در سعۀ وجود موجوداتش، تمام عمر ساکت بودند و یکی از آنها چرا نگفت. آنان با چشمی که نگاه می‌کردند، در وجود هر موجودی اسمای فعلی و صفات فعلی وجود مقدس او را می‌دیدند و می‌گفتند همه مملوک یک مالک هستند و مالک عالم می دانسته چگونه خلق کند، در چه جایگاهی قرارشان بدهد و چگونه اداره‌شان کند. امام روز عاشورا با همین چشم همه چیز را نگاه کرد که گفت: «رضی بقضائک»، یعنی اصلاً‌ کار تو جای ایراد ندارد؛ این عین ایمان و توحید است. اگر او لطف کند و ما دارای چنین چشم و نگاهی شویم همۀ خلقت تجلی اوست.

 

عده‌ای از انسان‌ها نمی توانند نور خودشان را نابود و ریشه‌کن کنند

استاد انصاریان با بیان اینکه تجلی یعنی نور و روشنایی و موجودات عالم غیر از انسان از این مسئله استثنا هستند، تصریح کرد: موجودات عالم اصلاً نور وجود خودشان را در حجاب نمی‌برند، از اول نور و جلوه هستند تا وقتی از دنیا بیرون می‌روند، فقط یک عده‌ای از انسان‌ها هستند که نور خودشان را نمی‌توانند نابود و ریشه‌کن کنند، لذا در جهنم که می‌روند بر اساس آن نور حرف می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه کل خلقت که یکی از آنها هم ما انسان ها هستیم، تجلی اسما و صفات اوست؛ خاطرنشان کرد: به اندازۀ سعۀ وجودی خودمان تجلی اوییم، ولی ما می‌توانیم یک پرده بین خود و خدا بیاندازیم که پشت این پردۀ تاریک هر بازیگری را داشته باشیم. همین پرده را که با توبه کنار بزنیم و دوباره نور ظهور کند، دیگر ما بازیگری نداریم، دیگر قاتل نیستیم، می‌آییم و ناصر می‌شویم.

 

پیامبر(ص) در این عالم از نظر سعه و گستردگی وجود بی‌نظیر بود

وی در پاسخ به اینکه وجود چه کسی در این عالم از نظر سعه و گستردگی بی‌نظیر بوده؟ گفت: خداوند متعال بنا به حکمت خودش چه وجودی را آنچنان با سعه قرار داده که تمام عالم هستی پیش سعۀ وجودی او یک نقطه است. به بدن نباید سعۀ وجودی داد، مثلاً باید بدن اندازۀ یک استان یا اندازۀ یک ستاره یا کرۀ ماه بود؛ اما این خیلی عجیب است که پروردگار بالاترین سعۀ وجودی را که آفرینش در برابرش یک نقطه هست، در یک بدن جا داده است. این که چطور جایش داده نمی‌دانم، شما اقیانوس کبیر را می‌توانید داخل یک لیوان جای دهید؟ نمی‌شود، از نظر قواعد مادی این امکان وجود ندارد. خداوند چیزی که به نظر ما امکان تحقق ندارد، تحقق داد.

 

خداوند در چهارچوب هیچ قانونی حبس نیست

وی افزود: نمی‌شود یک موجود زنده، حتی یک نبات، یک گیاه یا انسان بدون نر و ماده به وجود بیاید، اما در مسیر خلقت انسان، عیسی(ع) را هم بدون داشتن پدر به وجود آورد. ما در دعای کمیل می‌خوانیم، «فانک فعال لما تشاء» هر کاری بخواهید کنید می‌توانید، یعنی شما در چهارچوب هیچ قانونی حبس نیستید. قانون این است که یک مولودی باید دو طرف داشته باشد، نر و ماده؛ ولی شما حبس در این قانون نیستید، اگر بخواهید یک موجودی را با یک طرف به وجود بیاورید، می‌آورید. تمام زنده‌ها و تمام نباتات اولشان بدون دو طرف به وجود آمده، اگر این نباشد که کل نباتات و گیاهان باید ازلی باشند که نبودند، اولیه آنها را بدون نر و ماده به وجود آورد. دانۀ سیب، گردو، بادام، گوسفند در ابتدا نر و ماده نداشتند، اما خداوند آنها را به وجود آورد.

 

انسان تجلی است اما تجلی تام نیست

مترجم و پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه انسان تجلی است اما تجلی تام نیست، گفت: ما انسانها تجلی هستیم، اما تجلی تام نیستیم. وجود مقدس پیامبر(ص) تجلی کامل اسما و صفات است و بعضی از این اسما و صفات را در قرآن با صیغۀ مبالغه گفته، یعنی در آن حد نهایی جلوه است. «حَرِيصٌ عَلَيْكُم» (توبه، 128) پیغمبر من نسبت به شما در نهایت طمع و حرص است که نگذارد شما جهنمی شوید. حرصی که او می‌زند در این مرحله غیر از حرص شماست، شما حرص پول دارید، حرص صندلی دارید، بعضی‌ها حرص شهوت دارید؛ ولی او «حَرِيصٌ عَلَيْكُم» به شدت در نهایت حرص است که نگذارد شما گمراه شوید.

 

نسبت به ائمه و اهل‌بیت(ع) نلغزید

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پیامبر تجلی تام اسما و صفات است، او که از دنیا رفت ـ بیست و هشت صفر ـ آیا بعد از او چنان سعۀ وجودی که او را تجلی تام اسما و صفات قرار بدهد بود؟ گفت: در روایتی از پیامبر آمده «انا و علیٌ من نورٍ واحد»، «انا و علی من شجرة واحده»، نسبت به ائمه و اهل‌بیت(ع) نلغزیم. «حسینٌ منی و انا من حسین» یعنی بعد از من این دوازده نفر با مادرشان تجلی جامع اسما و صفات حق هستند.

وی افزود: پیغمبر و اهل‌بیت(ع) ولایت کلیۀ مطلقۀ الهیه دارند، همه در سعۀ وجود یکی هستند «کلهم من نورٍ واحد» یا «کلنا من نورٍ‌ واحد» این یک بخش و یک نور ولی در چهارده چراغ یک نور است، به عبارت دیگر یک سعۀ وجودی ولی در چهارده مرتبه است.

 

شیعیان از اضافه گِل ائمه خلق شدند

مبلغ عرصه بین الملل در پاسخ به پرسشی که دیگر کجا پروردگار تجلی کرده است؟ اظهار کرد: این نوع از تجلی در طول تجلی او به پیغمبر و ائمه است نه در عرض، در «اصول کافی» و روایات مختلف آمده، پروردگار با اسما و صفاتش در طول ماست و بعد از اینها جای دیگر خبری نیست، یقین بدانید بعد از ما پروردگار با اسما و صفاتش در حد وجودی آنها و سعۀ ظرفیتی آنها در شیعیان ما تجلی کرده است. امام صادق(ع) می فرمایند: «شیعتنا منا خلقوا من فاضل طینتنا» وقتی خدا ما چهارده‌ نفر را خلق کرد، «خلقوا من فاضل طینتنا» از اضافۀ گِل ما شیعیان را خلق کرد، «و عُجنوا بماء ولایتنا» آن خاک اضافی را که می‌خواست گِل کند با آب ولایت ما گِل کرد و شیعه را ساخت.

 

شیعیان هر چه را نگاه می‌کنند با کمک نور خدا نگاه می‌کنند

وی خاطرنشان کرد: صدوق(ره) در عصر غیبت صغری یعنی هزار و دویست سال پیش از امام رضا(ع) نقل می‌کند: «قال الرضا علیه السلام شیعتنا ینظرون بنور الله» شیعیان ما هر چه را نگاه می‌کنند با کمک نور خدا نگاه می‌کنند؛ لذا اهل توحید درست، اهل نبوت، اهل امامت و اهل عزاداری هستند، چون با نور خدا نگاه کردند و یافته‌اند و پذیرفتند.

 

شیعیان واقعی در پیوند با ترامپ نیستند

استاد انصاریان در پایان گفت: طبق فرموده اهل بیت(ع)، شیعیان که شیعه شدند با کمک نور خدا حقایق را دیدند و پذیرفتند لذا شیعیان واقعی پیوند با بنی امیه نداشتند و امروز هم در پیوند با ترامپ نیستند.

 انتهای پیام /

 

 متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

 

  • ترامپ
  • سعۀ وجودی
  • نور خدا
  • جلوه اسما و صفات خدا
  • مالک عالم
  • اهل توحید
  • 0
    55% (نفر 2)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    طرح استقرار روحانیون در مدارس
    برگزاری مراسم «هفتاد و دو ميليون صلوات بر ...
    متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
    گزارش تصویری / مراسم عزاداری عاشورای حسینی در ...
    نماز جمعه / زينبيه دمشق - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    گزارش تصویری/ حال و هوای حرم مطهر رضوی در روز ...
    مراسم سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در حرم رضوی ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^