فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 4
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 25 آذر 1397 ساعت 12:55 صبح

نسخه الکترونیکی ترجمه کتاب «اصول کافی» به قلم استاد انصاریان منتشر شد

نسخه الکترونیکی ترجمه کتاب «اصول کافی» به قلم استاد انصاریان منتشر شد

 دارالعرفان/ نسخه الکترونیکی ترجمه کتاب «اصول کافی» به قلم استاد حسین انصاریان به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب کتابخوان همراه پژوهان (( Ebook منتشر شد.

مدیرفناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت وگویی با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی ترجمه کتاب «اصول کافی» به قلم استاد انصاریان اظهار داشت: به دلیل نیاز جامعه به ترجمه ای روان، به روز، دقیق و مطابق با اصول پژوهشی و قواعد ادبیات فارسی معاصر، به دور از برخی از کاستی های ترجمه های گذشته، حضرت استاد انصاریان را بر آن داشت که ترجمه‌ای از بخش اصول کتاب «کافی» با تلاش‌‌های دو ساله خود تألیف کند که توسط محققین مؤسسه فرهنگی دارالعرفان تحت اشراف معظم‌له طی ۲ سال مورد بررسی و تحقیق و ویرایش قرار گرفته است.

محمد پهلوانی با اشاره به ویژگی‌های ترجمه استاد انصاریان گفت: در این ترجمه به متن حدیث با استفاده از نسخه اصلی «دارالکتب الاسلامیه» که با تصحیح‌ دقیق استاد مرحوم علی‌اکبر غفاری تصحیح شده است پایبند بوده و ارجاع به مصادر معتبر داده شده و نقایص آن رفع شده است و موارد مبهم با رجوع به نسخه «دارالحدیث» رفع ابهام شده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: ویژگی دیگر این است که به متن کتاب وفاداری شده و بین توضیحات مترجم از متن ترجمه روایت تمایز گذاشته شده است.

وی افزود: ترجمه‌های موجود کتاب اصول کافی به طور دقیق مورد ارزیابی و مطالعه دقیق قرار گرفته و نقاط ضعف برطرف و از نقاط قوت آنها بهره‌برداری شده است.

پهلوانی اظهار داشت: در ترجمه از شروح معتبر اصول کافی از جمله از کتاب «مرآهُ العقول» علامه مجلسی، شرح ملا محمدصالح مازندرانی و شرح صدرالمتألهین بر اصول کافی استفاده شده و باتوجه به باطن کلام معصوم و با لحاظ اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ها ترجمه دقیق صورت گرفته است.

وی گفت: در ترجمه فارسی، اصول و قواعد دستور زبان فارسی رعایت شده و از واژگان درست، دقیق و خوش‌آهنگ بهره برده شده است و نزدیک‌ترین واژگانِ معادل برگزیده شده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: چینشی نو، شماره‌گذاری ابواب و شماره‌گذاری روایات به صورت مسلسل با رعایت استانداردهای پژوهشی از دیگر نقاط قوت این ترجمه است.

وی افزود: در استفاده از کتب لغت، به کهن‌ترین آنها مانند «العین» فراهیدی که هم‌عصر با زمان معصومین و هم‌دوره با زمان تدوین کتاب «کافی» بوده مراجعه شده و ترجمه لغات مشکل با کمک لغت‌نامه‌هایی مانند «مصباح‌المنیر» و نیز کتاب‌های جدیدی مانند «فرهنگ معاصر عربی فارسی» آذرنوش انجام گرفته است که به صلابت و اتقان و روانی متن ترجمه کمک کرده است. نیز از انتقال معنای برخی الفاظ در گذر زمان از یک معنا به معنای دیگر غفلت نشده است.

پهلوانی اظهار داشت: ارتباط تنگاتنگ و مستمر و طولانی مترجم با جامعه مقصد در ترجمه تأثیرگذار بوده و روایات شبهه برانگیز و دارای ابهام برای جامعه روز شناسائی شده و با توضیح در چند جمله برای مخاطب رفع شبهه شده است.

وی به معرفی ترجمه کتاب «اصول کافی» به قلم استاد انصاریان پرداخت و افزود: این کتاب نوشته استاد حسین انصاریان است که در مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان مورد پژوهش و تحقیق قرار گرفته و توسط انتشارات دارالعرفان به چاپ رسیده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: ترجمه کتاب «اصول کافی» به قلم استاد انصاریان در 5 جلد و هر جلد به قیمت560000 ریال می باشد که نسخه الکترونیکی آن در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید و ویندوز هر جلد به قیمت ۱۴۰۰۰۰ ریال عرضه شده است.

وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه مندان برای دریافت نسخه دیجیتالی این کتاب گرانسنگ می توانند به نشانی اینترنتی ذیل مراجعه کنند؛

http://yon.ir/vUpWj

انتهای پیام/

0
100% (نفر 4)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

بیشترین بازدید این مجموعه

برگزاری مسابقات قرائت قرآن در آلمان
شعر مولوی ‌اهل‌سنت برای‌ حضرت ‌زهرا (س)
چگونه مي شود ظاهر و باطن يكساني داشته باشیم؟
تقدیر از استاد حسین انصاریان به عنوان خادم صحیفه ...
گزارش تصویری/ مراسم عزاداری حسینی در شهر ...
کربلا در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان + تصاویر
گزارش تصویری/ مراسم دعای عرفه حسینیه هدایت تهران
برپایی سفره حضرت رقیه(س) در نجف اشرف
استاد انصاریان: توحید خالص کلید حل همهٔ مشکلات و ...
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^