فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 2
95% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 22 آذر 1397 ساعت 3:05 بعد از ظهر

رییس دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم: ترجمه های استاد انصاریان بسیار روان و دقیق است/ استاد انصاریان درکنار خطابه آثار ارزشمندی به رشته تحریر درآورده است

رییس دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم: ترجمه های استاد انصاریان بسیار روان و دقیق است/ استاد انصاریان درکنار خطابه آثار ارزشمندی به رشته تحریر درآورده است

دارالعرفان/ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: ترجمه‌هایی که تاکنون به قلم استاد انصاریان صورت گرفته است به اقرار فراگیران کتب دینی و اهل فن ترجمه، همواره از روان‌ترین و بادقت‌ترین ترجمه‌ها بوده است.  


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در آیین رونمایی از ترجمه اصول کافی که امروز در سالن همایش شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های کتاب اصول کافی اظهار داشت: تعابیری که بزرگان ما راجع به این کتاب شریف دارند، شاید درباره کمتر کتاب دیگری وجود داشته باشد.


رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به مقدمه ترجمه اصول کافی بیان کرد: استاد انصاریان در مقدمه ترجمه اصول کافی به کلام شیخ مفید(ره) اشاره کرده‌اند که این کتاب «من اجل کتب الشیعه» است، اما جناب محدث نوری به نقل از شیخ مفید در فایده چهارم خاتمه مستدرک الوسائل این کتاب را با بیان « هو اجل کتب الشیعه و اکثرها فائدتا» تعبیر می‌کند و کلمه «من» را ندارد و این نشان دهنده قدر و قیمت بسیار والای این کتاب شریف است.


وی با بیان این‌که بسیاری از بزرگان ما همه روایات این کتاب حدیثی را معتبر می‌دانند که نیاز به بررسی سندی ندارد، گفت: نخستین فردی که رسما معتقد به اعتبار تمام روایات آن می‌باشد، سیدابن طاووس بوده است و بعد از این زمان به بعد علمای بزرگی بوده‌اند که تمام روایات کتاب کافی را معتبر می‌دانستند که می‌توان به محدث نوری و علامه نایینی اشاره کرد.


رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: البته این امر محل بحث است و بسیاری از علما بحث کرده‌اند که اعتبار والای این کتاب شریف حدیثی منافاتی با بررسی سندی ندارد و حتی ذکر روایت ضعیف در این کتاب توسط مرحوم کلینی هم مشکلی ندارد، چراکه با ذکر سند نقل شده است، بنابراین خدشه‌ای به اعتبار سند وارد نمی‌کند، زیرا آنچه اعتبار کتاب را مخدوش می‌کند، عدم ذکر سلسله سند است.


حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به مهارت حجت الاسلام انصاریان در فن ترجمه بیان کرد: استاد انصاریان ثابت کرده‌اند که در فن ترجمه مهارت، زبردستی و دقت بالایی دارند، به اذعان بسیاری از مترجمان برجسته قرآن و نهج‌البلاغه که استاد را ستوده‌اند و این تعبیر را دارند که چه بسا ترجمه قرآن وی به جهت روانی و سلاست توأم با دقت، همتا و نظیر نداشته باشد.


وی با تأکید بر این‌که روانی و سلاست باید همراه با دقت باشد، گفت: گاهی برای رعایت روانی و سلیس بودن کار، دقت قربانی شده و اشتباهاتی رخ می‌دهد، گاهی نیز برای رعایت دقت و نگاه موشکافانه، روانی و سلاست قربانی شده و متن دچار گنگی و ابهام می‌شود، استاد انصاریان این قابلیت را دارند که روانی و سلاست را با دقت همراه کنند.


رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه به تفاوت ترجمه‌ اصول کافی استاد انصاریان با ترجمه‌های قبلی خاطرنشان کرد: در ترجمه‌های اصول کافی که قبل از این اثر نگاشته شده است، ابهام، گنگی و اشتباه دیده می‌شود، که برای فارسی زبان امروز، فهم آن فارسی‌ها دشوار است، استاد انصاریان این زحمت را متقبل شده و این ترجمه را به فارسی زبان‌ها تقدیم کرده‌اند.


وی اضافه کرد: یکی از امتیازات این اثر پاورقی‌های این ترجمه است که حاوی راهنمایی‌های خوبی است و مخاطب را در بعضی از بحث‌ها به منابع و شروح دیگر ارجاع داده و گاهی برخی سوءتفاهم‌ها را برطرف می‌کند، به نظر این اثر از این جهات، بسیار قابل تأمل و استفاده است.


رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: استاد انصاریان گرچه خریط فن منبر و خطابه هستند، اما در کنار فن شریف منبر و تبلیغ دین، قلم را به دست گرفته و اهل تحقیق و تتبع هستند و آثار گرانبهایی همچون ترجمه‌های قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و اصول کافی را به رشته تحریر درآورده‌اند.


حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این‌که این مراسم به منظور قدردانی، تکریم و تجلیل از فرزند برومند حوزه انجام شده است، خاطرنشان کرد: به عنوان کسی که بیش از 40 سال از منبر ایشان استفاده کرده‌ام، استاد انصاریان بسیار مؤثر در ادعیه هستند و عشق و خلوص وی به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نیاز به تعریف ندارد.

 

انتهای پیام/

0
95% (نفر 2)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

بیشترین بازدید این مجموعه

خاخام‌هاي صهيونيست:‌منطقه‌‌ الاقصي وقف ...
تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
جمع‌آوری هزاران نسخه قرآن دارای اشتباه در ...
تازه‌مسلمانان مالزيايی صاحب مركز اسلامی ...
رجب طیب اردوغان: 1400 سال است داغ کربلا در دل داریم
استاد انصاریان تبیین کردند؛ هدف از خلقت انسان، ...
مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دهه اول محرم در ...
استاد انصاریان: عبادت پیوسته و خالصانه ...
استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
واجبات و محرمات ریشه در عشق خدا به بندگان دارد

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^