فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 5 آبان 1397 ساعت 11:01 صبح

استاد انصاریان: هیچ قدرتی نمی‌تواند عقربهٔ جهت‌گیر به‌سمت خدای موجود در بافت انسان را به جهت دیگری برگرداند

استاد انصاریان: هیچ قدرتی نمی‌تواند عقربهٔ جهت‌گیر به‌سمت خدای موجود در بافت انسان را به جهت دیگری برگرداند

دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی گفت: صبر و حوصله در کنار خدا، گلایه نکردن، شکایت نکردن، نبریدن از خدا، پیغمبر و اهل‌بیت(ع) را مراعات کنید؛ بی‌حوصلگی، بی‌صبری و رنج نباید به گونه‌ای باشد که شما را از منابع معنوی و الهی جدا کند.


نباید گناه، جرم و فساد خودتان را گردن دیگران بیندازید

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی و فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در مهدیه اعظم سمنان، اظهار داشت: کشوری که دختر و همسر عمران در آن زندگی می‌کردند و روزگاری که در آن می‌زیستند هم طبق آیات قرآن و هم تاریخ، کشوری بود که به دست کفر و شرک اداره می‌شد، فساد در آن کشور فراگیر بود؛ اما این مادر و دختر به جامعۀ انسانی نشان می‌دهند که در آتش فساد می‌شود مانند ابراهیم سالم ماند و در حکومت کفر و شرک می‌توان مؤمن واقعی بار آمد. آنان نشان می دهند که شما انسان ها نمی‌توانید گناه، جرم و فساد خودتان را  به گردن دیگران بیندازید؛ چراکه چنین رویه ای در پیشگاه خداوند قابل قبول نیست.

 

وی ادامه داد: این مادر و دختر و آن معلم در کنار دولتی زندگی می‌کردند کافر، مشرک، فاسد، تیره‌بخت، شقی، ظالم، مزاحم و کشور هم غرق در فساد بود. آن دولت یک دولت یهودی مسلک بود که تمام قوانین این دولت برای پولس یهودی، شخصی دوزخی، پست و نابکار بود. تمام بدنۀ دولت تحت تأثیر فرهنگ پولس و کارگردانان کشور همان ریشه‌گذاران صهیونیسم بین‌الملل امروز بودند. این زن در فضای چنین مملکت و دولتی با توجه به پروردگار، با ایمان به خدا، با الگو گرفتۀ از شوهرش عمران و با سرمشق گرفتن از مسائل الهی کارش به کجا رسید.


استاد اخلاق حوزه های علمیه به دعای مادر حضرت مریم(س) در حق فرزند اشاره و خاطرنشان کرد: مادر حضرت مریم حامله شد و گفت: «إِذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ ما فِي بَطْنِي مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّي» (آل‌عمران، 35) خدایا این حملی که در شکم دارم ـ نمی‌داند چیست، فکر می‌کند پسر است ـ «رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ» اما هر چه که هست با تو پیمان می‌بندم بچه برای تو، در جهت تو و به خاطر توست. من اگر این بچه را به دنیا بیاورم برای او کُلفتی می‌کنم و برای تو بزرگش می‌کنم، خدمت به او می‌کنم تا عبدالله واقعی شود. این نگاه، باطن و اندیشه یک مادر ایمانی است. مادر مریم نمی‌دانست که این دختر بدون شوهر حامله به چهارمین پیغمبر اولوالعزم خدا می‌شود و تنها با اخلاص از خدا خواست که این فرزند را به بهترین ها برگزیند، و به خداوند گفت: حال نوبت توست ای خدا «فَتَقَبَّلْ مِنِّي» (آل‌عمران، 35) این قرارداد من را امضا کن، بگو قبول دارم، بگو پذیرفتم که بچۀ تو در راه من قرار بگیرد. پذیرفتم یعنی کمکش می‌کنم، یعنی به او یاری می‌دهم، یعنی به او عنایت می‌کنم، یعنی الطاف و رحمتم را بدرقۀ او می‌کنم، خدا که پیمانی را نمی‌شکند «إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد» (آل‌عمران، 9).


دین، ایمان و ارتباط با وجود مقدس پروردگار می‌تواند انسان را سالم بار بیاورد

وی گفت: دین، ایمان و ارتباط با وجود مقدس پروردگار می‌تواند انسان را سالم بار بیاورد؛ یعنی آن کسی که ضمانت سلامت در باطنش هست، ایمان به پروردگار است، این ایمان ریشه می باشد و خلوص، مهر، محبت، رأفت، خضوع، خشوع، تواضع، دیگردوستی، تعاون، دلسوزی برای دیگران همه مایه گرفته از ایمان است.


زنان ریشۀ الهی در این کرۀ زمین هستند

مبلغ عرصه بین الملل در مورد منزلت بالای زنان جامعه، اظهار کرد: شما زنان حرث خدا هستید، شما ریشۀ الهی در این کرۀ زمین هستید، ارزش و منزلت شما خیلی بالاست. من می‌دانم زنان چه معدن با عظمتی در این کرۀ زمین هستند که از همۀ معادن طبیعی وجودشان بالاتر و قابل مقایسه با معدن طلا و نقره نیستند، معدن الهی هستند. خیلی خانم‌ها را تحویل بگیرید، خیلی حقشان را رعایت و به آنان  محبت کنید. زنان نیز لازم است به کارگزاران زندگی یعنی شوهران خود بسیار محبت کنند، با شوهر تند صحبت نکنند و  کرامت او را حفظ نمایند، حق غریزی او را پایمال نکنند. شما زنان معدن الهی هستید و شوهر باید از شما بهره‌برداری الهی داشته باشد.


سعادت یا شقاوت فرزند بستگی به نوع حرکات مادر در زندگی دارد

وی در مورد معنا و مفهوم روایت «بهشت زیر پای مادران است»، تصریح کرد: چطور بهشت زیر پای مادران است؟ پروردگار می‌گوید: «وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِين» (آل‌عمران، 133) بهشت زیر پای مادران است یعنی این مادران هستند که با درست قدم برداشتن در زندگی برای فرزندانشان بهشت می‌سازند، هم برای خودشان و هم برای فرزندانشان. قدم درست، ایمانی، اخلاقی و ملکوتی برداشتن بهشت ایجاد می‌کند. «الجنة تحت اقدام الامهات» یعنی سعادت یا شقاوت فرزند بستگی به نوع حرکات مادر در زندگی دارد.


محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم تحت تأثیر قرار نگرفتن مردم از فساد دیگران، تأکید و خاطرنشان کرد: حکومت اگر کافر است تو به چه دلیل باید کافر شوی؟ به چه دلیل قانع کننده‌ای حکومت اگر مشرک است، تو باید مشرک شوی؟ حکومت اگر فاسد است، جامعه اگر فاسد است؛ خداوند به تو قدرت دفع، فکر و اندیشه داده، صد و بیست و چهار هزار پیغمبر را بدرقۀ تو کرده است. نیاز نیست جسم انبیا در بین شما باشد، فرهنگشان برای مرد و زن حجت خداست، صد و چهارده کتاب آسمانی را شمع و چراغ و خورشید راه تو قرار داده و عقل مرحمت فرموده است.


خداوند آفرینش وجود انسان را به سوی خود جهت داده است

وی با بیان اینکه در خلقت وجود انسان عقل بحث بسیار مهمی است، گفت: خداوند آفرینش وجود انسان را به سوی خود جهت داده، این مهار الهی نه به دست پدر، نه مادر، نه شیطان‌ها و نه گمراهان است بلکه یک نیروی عظیم جهت‌داری در وجودت به‌طرف وجود مقدس خودش است. آیه آن هم این است: «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ» (روم، 30) این جهت‌گیری آیین استوار پروردگار است و هیچ قدرتی نمی‌تواند این عقربۀ جهت‌گیر به طرف خدا را که در بافت وجود انسان قرار داده شده به جهت دیگر برگردانند. پشیمانی مجرمان، توبۀ گنهکاران، بیدار شدن غافلان، گفتگوی دوزخیان در قیامت با پروردگار محصول همین جهت‌گیری است. خداوند هیچ انسانی را اجبار به جرم، گناه و فساد نیافریده، جهت یک جهت پاک هست و قبلۀ این جهت وجود مقدس پروردگار مهربان عالم است.



خداوند سفرۀ دنیا و آخرتش را پُر و جامع تدارک دیده است

نویسنده کتاب ارزشمند «عدل و ظلم» ادامه داد: خداوند سفرۀ دنیا و آخرتش را پر و جامع تدارک دیده، چهار روز موج گرانی، مشکلات و سختی به من وارد می‌شود، این بافت دنیاست، کاری هم نمی‌شود کرد؛ ولی این مشکلات، این گرانی‌ها، این سختی‌ها عاملش و سببش هر کسی هست و گردن هر کسی که هست، این را خدا نمی‌پذیرد که من به او بگویم چون این‌گونه شد، من هم رویم را از تو برگرداندم، به خداوند چه ربطی دارد؟ مگر وزارت‌خانه‌ها دست خدا و پیغمبر و ائمۀ طاهرین است؟ مگر ورود و خروج جنس و بالا و پایین شدن قیمت دلار دست پیغمبر یا زهرای مرضیه(س) یا ابی‌عبدالله(ع) یا امام صادق(ع) است؟ من با برخورد به چند مشکل نمی‌توانم بگویم این خدا و این دین و این امامان و این جلسات امام حسین(ع) هم دردی را از ما دوا نکرد، رها کنیم. اگر من خدا و بی‌دلیل اهل‌بیت(ع) را رها کنم، مشکلات حل می‌شود؟ دولت و کل افرادش عادل واقعی می‌شوند؟ این بی‌حوصلگی و بی‌صبری و رنج نباید به گونه‌ای باشد که من را از منابع معنوی و منابع الهی جدا کند.


عاقلانه نیست که به خاطر بی‌تقوا یا دزد یا رشوه گیر، رابطه خود با خدا، پیغمبر و ائمۀ طاهرین(ع) را از دست دهیم

استاد انصاریان تأکید کرد: صبر و حوصله در کنار خدا، گلایه نکردن، شکایت نکردن، نبریدن از خدا و پیغمبر(ص) و اهل‌بیت(ع) را مراعات کنید. عاقلانه نیست که با بی‌تقوا یا دزدی کردند و بردند یا رشوه گرفتند یا اختلاس کردند یا کارم را حل نکردند، رابطه خود را با خدا، پیغمبر(ص) و ائمۀ طاهرین(ع) از دست دهیم. اگر می‌خواهید مخالفت کنید با گمراهان، بنی‌امیه، بنی‌عباس، کافران، مشرکان و چوب لای چرخ اندازها مخالفت کنید و آنان را لعنت کنید.

انتهای پیام /

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

 

  • بیداری غافلان
  • حکومت فاسد
  • مادران
  • نذر فرزند
  • منزلت زنان
  • پشیمانی مجرمان
  • توبۀ گنهکاران
  • گفتگوی دوزخیان
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    قلم الكترونيك؛ ابتكار مخترع سوری برای تسهيل ...
    آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
    برنامه مراسم احیا در شبهای قدر ماه مبارک رمضان 90( ...
    مصر ؛ جدال محبان اهل بیت(ع) با وهابیون؛ از ...
    تقدیر از استاد حسین انصاریان به عنوان خادم صحیفه ...
    صدور روادید اربعین از ۲ مهر آغاز می‌شود/ هزینه ...
    استاد انصاریان در شهرستان خوی: علما تا جان در بدن ...
    استاد انصاریان در خوی: نارضایتی پدر و مادر موجب ...
     استاد انصاریان: امروز هم، عقل و روح زن را خاک ...
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^