فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 3 آبان 1397 ساعت 1:09 بعد از ظهر

استاد انصاریان: جهتِ درستِ زندگی با ایمان، توحید و باور به خدا/ علم بازدارنده انسان از فساد و اختلاس نیست

استاد انصاریان: جهتِ درستِ زندگی با ایمان، توحید و باور به خدا/ علم بازدارنده انسان از فساد و اختلاس نیست

دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی گفت: آن چیزی که بازدارندۀ از فسادها، خراب‌کاری‌ها، دزدی‌ها، اختلاس‌ها، ظلم‌ها و کبر در برابر بندگان خداست، ایمان به خداست. علم بازدارنده نیست؛ اگر علم و دانش بازدارنده بود، اصلاً فسادی در عالم نبود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در مهدیه اعظم سمنان، اظهار داشت: در توضیح آیات سی و پنج تا سی و هفتم سورۀ مبارکۀ آل‌عمران دو بحث آورده شده است؛ در این آیات سخن از یک مادر و یک دختر و یک آموزگار و تغذیۀ پاک و سالم است. این مادر و دختر و آموزگار از ارزش‌های بسیار والای اخلاقی و عملی برخوردار بودند و پروندهٔ کاملی در عمل صالح، اخلاق، عبادت، سلامت فکر و سلامت جان دارند.


ایمان، توحید و باور خداوند در تمام امور زندگی به انسان جهت درست می دهد

وی گفت: این مادر و دختر و آموزگار به سبب تغذیۀ پاک و سالم با ارزش‌های والایی بار آمدند و روبه‌رو شدند و افق وجود مادر و دختر و آموزگار محل طلوع ارزش‌های الهی، اخلاقی، انسانی، عملی و فکری شد. بستر این رشد و ظهور کمالات و طلوع خورشید ارزش‌ها، از وجود این مادر و دختر و آموزگار، ایمان واقعی و باور حقیقی نسبت به پروردگار مهربان عالم بود. به عبارت ساده‌تر این سه نفر هر کدامشان در حد ظرفیتشان از توحید کامل برخوردار بودند؛ این اقتضای ایمان، توحید  و باور کردن خداست که در تمام امور زندگی به انسان جهت درست می دهد.


استاد اخلاق حوزه های علمیه ادامه داد: یک کتابی به نام «التصفیه» است، این کتاب هزار سال قبل نوشته شده است که نکات با ارزشی دارد. در این کتاب آمده است یکی از اصحاب پیغمبر(ص) که معروف است از نعمت وجود پیغمبر، نعمت مسئولیت، نعمت عقل، نعمت فطرت و نعمت‌های پروردگار درست استفاده نکرد و منحرف شد. اگر برخوردی هم در هنگام سفر ابی‌عبدالله(ع) از مدینه به مکه با حضرت داشت یک برخورد نفرت‌آوری بود. این‌گونه شدن فقط برای خصلت مادی‌گری، برای تسلط خواسته‌های نامشروع به انسان و برای ضعف ایمان و باور است.


ایمان وقتی ضعیف باشد انسان در معرض هر نوع خطری هست

مبلغ عرصه بین الملل با بیان اینکه ایمان وقتی ضعیف باشد انسان در معرض هر نوع خطری هست، گفت: در قرآن کریم و روایات نمونه مردان و زنان منحرف، زیاد می‌بینیم و به قول قرآن مجید اینان آخرت را به قیمت به دست آوردن چند روزۀ دنیا براساس خواسته‌های نامشروع خودشان فروختند، آنها بسیار بدبخت هستند. «أُولئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ» (بقره، 16) تجارت اینان سودی نکرد، «اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى» هدایت الهی را برای به دست آوردن گمراهی معامله کردند. اینان این معامله را انجام دادند، اما کل حکومت یزید از سه سال کمتر بود و بعد از بین رفت، کل حکومت هارون به پانزده سال نکشید، کل حکومت رضاخان با همۀ فسادهایی که بر این مملکت حاکم کرد و هنوز جبران نشده و نمی‌شود شانزده سال بود. اینان خیلی عمرهای طولانی و حکومت‌های طولانی نداشتند.


ازدواج‌های بدون عاقبتِ امروزی

استاد انصاریان در بخش دیگری از سخنان خود به ازدواج‌های بدون عاقبتِ امروزی اشاره و خاطرنشان کرد: چند جوان در این مملکت داریم که پدر و مادر جلویش فروتنی می‌کنند، خون گریه می‌کنند و می‌گویند این دختری که در کوچه، دانشگاه، قطار و سفر دیدی، در هیچ زمینه‌ای مناسب با تو و خانوادۀ ما نیست، اما جوانان پایشان در یک کفش است و می‌گویند: یا این، یا غیر از این ابداً. پسران حرف‌های جالبی به این دخترها یا دخترها به پسرها می‌زنند، اگر تو در زندگی من نیایی می‌خواهم دنیا نباشد. دنیا که هشت میلیارد جمعیت است برای یک دختر هفده هجده ساله برای چه نباشد؟ در این دنیا امام زمان(عج) زندگی می‌کند، امیرالمؤمنین(ع) در «نهج‌البلاغه» می‌گوید: تعداد زیادی فرشتگان روی زمین این دنیا مشغول عبادتند «مهبط وحی الله و مصلی ملائکة الله». به چه قیمتی دنیا نباشد؟ چه معاملات بدی بین مردم در کرۀ زمین و در ایران می‌شود «اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى» هدایت الهی را که محصول زحمت صد و بیست و چهار هزار پیغمبر است می‌فروشند به قیمت خریدن گمراهی، این خوب معامله‌ای است؟ این معاملۀ درستی است؟ سودش چیست؟ چه اندازه خسارت و زیان دارد؟
وی افزود: بیشتر این ازدواج‌های ناباب به یک سال هم نمی‌کشد و به‌هم می‌خورد. این شخصی که طلاقش می‌دهی یا این پسری که از او جدا می‌شوی، همانی است که می‌گفتی تو نباشی می‌خواهم دنیا نباشد، معلوم می‌شود معاملاتی که با خدا انجام نمی‌گیرد، باطن این معاملات لجن است، ریشه ندارد، بر هیچ چیز استوار نیست، پوک است، فرو می‌ریزد. این مسئله فقط در ازدواج نیست، در معاملات، معاشرت ها و برخوردها هم همین‌طور هستند.


دو میلیون درس خوانده در این عالم یک ذره خدا را باور ندارند

محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی گفت: دو میلیون درس خوانده در این عالم یک ذره خدا را باور ندارند. یک تعدادی از آنان عراق آمدند که همه فوق لیسانس و دکترای نظامی داشتند، یک میلیون را کشتند و رفتند. چقدر درس خوانده افغانستان آمدند؟ سی سال است مرد و زن را قربانی می‌کنند. قبل از اینکه الجزایر به استقلال برسد، سران فرانسه صد هزار نفر رزمندۀ الجزایری را که فقط می‌گفتند مملکت برای خودمان است، معدن‌ها برای خودمان است، شما برای فرانسه هستید، ما در آفریقا هستیم، شما به اینجا چه کار دارید؟ صد هزار نفر را ردیف کردند ـ مدارکش هست ـ یک گودال بزرگی را در بیابان پر از نفت سیاه کردند و هر صد هزارتا را زنده زنده سوزاندند. این کار را همین درس خوانده‌ها کردند. علم بازدارنده نیست، آن چیزی که بازدارندۀ از فسادها، خراب‌کاری‌ها، دزدی‌ها، اختلاس‌ها، ظلم‌ها و کبر در برابر بندگان خداست، ایمان به خداست. اگر علم و دانش بازدارنده بود، اصلاً فسادی در عالم نبود. در هیچ روزگاری به اندازۀ این زمان دانشگاه در دنیا نبوده، کتابخانه به این اندازه در دنیا نبوده، لیسانس و فوق لیسانس و دکترا هیچ روزگاری به این اندازه نبوده؛ هیچ روزگاری هم فساد به این مقدار نبوده است.


استاد انصاریان تصریح کرد: قرآن اصرار به ایمان دارد، قرآن سرمشق‌های ایمانی نشان می‌دهد، نه برای خاطر اینکه بنده بنشینم آیات عربی قرآن را یک صفحه دو صفحه بخوانم و خسته شوم و بروم کنار، برای این است که این سرمشق‌ها را از آیات بشناسم و از آنها درس زندگی بگیرم.

انتهای پیام /

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • هدایت
  • عمل صالح
  • گمراهی
  • اختلاس
  • ایمان حقیقی
  • بازدارندگی علم
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    خاخام‌هاي صهيونيست:‌منطقه‌‌ الاقصي وقف ...
    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    طرح استقرار روحانیون در مدارس
    برگزاری مراسم «هفتاد و دو ميليون صلوات بر ...
    گزارش تصویری / مراسم عزاداری عاشورای حسینی در ...
    نماز جمعه / زينبيه دمشق - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دهه اول محرم در ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^