فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 10 مهر 1397 ساعت 08:42 صبح

استاد انصاریان: سالهاست جنگ فرهنگی علیه شیعه در جریان است/ وظایف روحانیت چیست؟

استاد انصاریان: سالهاست جنگ فرهنگی علیه شیعه در جریان است/ وظایف روحانیت چیست؟

 دارالعرفان/ مفسر، محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی گفت: امروز استکبار با همه توان و قوای خود در مقابل اسلام و به ویژه تشیع از عرصه های مختلف وارد نبرد شده که جنگ فرهنگی آن سالهاست آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در بقعه شیخ نوایی شهرستان خویی با اشاره به هوشیاری و بصیرت بیش از پیش مردم اظهارداشت: یک روایت بی‌نظیر وجود دارد که این روایت در کتاب‌های بسیار مهم شیعه نقل شده، جمله به جملۀ روایت با قرآن هماهنگ است، روایت هم از معدن علم الهی امیرالمؤمنین(ع) صادر شده است، اما قبل از اینکه وارد روایت بشویم دو مطلب را به عنوان دو موعظۀ حسنه به برادران هم لباسی خودم عرض می‌کنم.

 

پنج هزار سایت بهائیت علیه فرهنگ تشیع فعالیت می کند

استاد اخلاق، تهذیب و تربیت حوزه های علمیه ادامه داد: مطلب اول، در این روزگار تبلیغ دین به صورت عالمانه، با محبت، با مهربانی، با لحن آرام و با زبان مردم بدون پیچیدگی دیگر مستحب نیست، من از طریق سایتی که دارم با بیش از صد و بیست کشور سر و کار دارم، من از دستگاه‌های تبلیغاتی جهان خبر دارم، فقط پنج هزار سایت بهائیت علیه فرهنگ اهل‌بیت(ع) بیست و چهار ساعته در فعالیت‌اند.

ایشان افزود: برادران! اینکه محرم و صفر و ماه رمضان یک منبر ده دقیقه یک ربعه برویم و یک روضه بخوانیم و دوتا شعر بخوانیم و بیاییم پایین، این شیوه خدا، پیغمبر(ص) و اهل‌بیت(ع) را راضی نمی‌کند، در واقع تلف کردن عمر خودمان و مردم است. شما باید از وضع روز و جنایات دشمن آگاه باشید، بیش از هزار ماهوارۀ دشمن علیه قرآن و اهل‌بیت(ع) فعالیت دارند، این هزار ماهوارۀ دشمن علیه این مجالس و عزاداری و قرآن و مرجعیت شبانه روز می‌کوشند و میلیون‌ها دلار خرج می‌کنند.

نویسنده کتاب ارزشمند «اسلام دین آسان» بیان داشت: شما عزیزان را خدایی نکرده گول نزنند که چرا عده‌ای می‌آیند دهۀ عاشورا و دهه‌های دیگر محرم و صفر هزینه می‌کنند، دسته عزاداری به راه می اندازند، جلسه برپا کرده و خرج می‌کنند. این حرف‌ها را نگویید. دل حضرت زهرا(س) را نسوزانید. امام زمان(عج) را نسبت به خودتان خشمگین نکنید.

استاد انصاریان گفت: من طبق اخبار درستی که دارم تا الآن عربستان ـ اروپا را نمی‌گویم، امریکا را نمی‌گویم، وسائل جمعی غرب را نمی‌گویم ـ فقط و فقط عربستان هشتاد و سه بیلیون دلار خرج نابودی فرهنگ اهل‌بیت(ع) کرده است. هشتاد و سه میلیارد نه، هشتاد و سه بیلیارد دلار یعنی این پول را اگر اسکناس کنند و در کل جغرافیای ایران بچینند، چهار پنج بار روی همدیگر جمع می‌شود.

 

وظیفه روحانیت از زبان استاد انصاریان

این دانشمند فرزانه در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: شخصی با زن و دوتا بچه شصت متر خانه دارد، اگر بخواهد خانه‌اش را بسازد، شصت میلیون باید بدهد، نسلش هم نمی‌تواند این خانه را بسازد، پس به او احسان کنید. از قانون عبور کنید و به طرف، نیکی بورزید، به طرف احسان بورزید. اسلام به بن‌بست قانون محدود نیست. محبت کنید تا همۀ مردم را از دست ندادید، شما باید مردم را حفظ کنید؛ شما روحانی‌ها، شما اداری‌ها، شما نیروها، مردم را حفظ کنید.

 

مداحان برای گرفتن اشک از مردم با داد نخوانند

استاد انصاریان افزود: مسئولیت شما روحانی‌ها خیلی سنگین‌تر است، مسئولیت شما علم است، خوب بخوانید، نمی‌گویم تا سرحد یک مرجع تقلید ولی تا مرز اجتهاد، تا مرز آگاه شدن به اوضاع جهان درس بخوانید و بعد درس خودتان را از طریق قرآن و روایات انتقال بدهید، ولی با زبان نرم، روی منبر داد نکشید، فریاد نزنید.

ایشان خطاب به مداحان گفت: شما مداح‌ها هم با داد نخوانید، چون فریاد کشیدن در قرآن مجید به عنوان نشانه‌های عذاب الهی بیان شده است. مردم با فریاد گریه نمی‌کنند، مردم با شنیدن مصائب اهل‌بیت(ع) گریه می‌کنند، نه با داد کشیدن. مگر اهل‌بیت(ع) وقتی برگشتند مدینه، سر مردم داد کشیدند؟ امام باقر(ع)، زینب کبری(س) و زین‌العابدین(ع) آرام برای مردم مصائب کربلا را بیان کردند، مردم هم زار زار گریه کردند، هیچ‌کدام داد نکشیدند. آرام، علمی و با زبان نرم با مردم برخورد کنید. اگر مثل من بیمار سخت بدنی هم شدید، نباید منبر را ترک کنید، بازنشستگی در این روزگار برای شما حرام است.

استاد حوزه های علمیه با اشاره به خوابی از آیت الله العظمی میلانی(ره) خاطرنشان کرد: در سفری به مشهد مقدس من در سلامت کامل بودم مرحوم آیت الله العظمی میلانی(ره) هم نزدیک ده سال بود فوت کرده بود، من در باطن خودم تصمیم قطعی گرفتم منبر را ترک کنم، آن زمان ماهواره، موبایل‌ها و این ابزار لعنتی نبود که به بدترین وجه به خانواده‌ها ضرر می‌زند، مردم استفادۀ صحیح که نمی‌کنند، هیچ‌چیز نبود، خانه‌های مردم هم تلویزیون نبود. من در خلوت، دلم گفتم بود و مصمم بودم که دیگر از فردا به بعد منبر نمی‌روم، برمی‌گردم قم به دنبال درس و بحث، کاری به منبر ندارم چرا که  در حد خودم منبر رفته ام.

استاد انصاریان بیان داشت: من این نیت را کردم و تمام شد. همان شب مرحوم آیت‌الله العظمی میلانی را خواب دیدم، فرمودند: شما حق ترک منبر را نداری چون هر منبری که می‌روی در برزخ به ما منعکس می‌شود، ترک منبر به شما شرعی نیست. از هیبت ایشان از خواب پریدم. من به شما طلاب و مبلغین جوان می گویم امروز ترک منبر به شما حرام است، منبر مستحب نیست، واجب است.

 

یک نصیحت و یک آرزو از زبان مفسر قرآن

ایشان به مطلب دوم اشاره کرد و افزود: مشهد به من گفتند یکی از علمای بزرگ که پنج بار در سه چهار دهه اخیر جلسه تفسیر قرآن بعد از نماز مغرب و عشا داشته، مریض و در حال مرگ است، من هم با او ارتباطی نداشتم - نمی‌دانم چرا حالا کسی او را معرفی نکرده بود - من از او خبر نداشتم. به من گفتند: می‌آیی دیدنش؟ گفتم: بله، عالم مفسر قرآن، چرا نیایم؟ این قضیه را که می‌گویم برای چهل و چهار، پنج سال پیش است.

استاد انصاریان ادامه داد: دو ماه پیش پسر این مفسر به دیدنم آمد، من بعد از ماه رمضان روی تخت بیماری بودم. من پسرش را نشناختم، گفت: یادت است آمدی دیدن پدر من؟ گفتم: شما؟ گفت: من پسر آن مفسر قرآنم. گفتم: بله. گفت: یادت است بین تو و پدرم چه گذشت؟ گفتم: بله، می‌خواهی خودت برای من تعریف کنی؟ گفت: نه، یک بار خودت بگو.

وقتی آمدم بالای سر پدرش، آن عالم بزرگ بیهوش بود، بیست و چهار ساعت نکشید بعد از اینکه من عیادتش کردم از دنیا رفت، در گوش پدرش گفت: بابا فلان کس آمده عیادت. پسرش گفت: من وقتی اسم تو را در گوشش بردم، چشمش را باز کرد و آخرین باری که در دنیا حرف زد همان دو سه دقیقه‌ای بود که با تو حرف زد، بعد دیگر چشمش بسته شد و سحر فردایش هم از دنیا رفت. چشمش را باز کرد و گفت: یک نصیحت به تو دارم، یک آرزو هم خودم دارم؛ آن آرزو را به آن نمی‌رسم، اما آن نصیحتی که به تو دارم فکر می‌کنم این نصیحت برای خودم سودمند باشد.

گفتم: بفرمایید. گفت: تبلیغ دین در دریای خلقت ـ این عین جمله‌اش است ـ تبلیغ دین در دریای خلقت پر ارزش‌ترین گوهر پروردگار است، تا نفست می‌آید تعطیلش نکن. اگر دکترها هم از تو دست کشیدند، در خانه، در رختخوابی، در حال مرگی و می‌توانی تبلیغ کنی، تبلیغ کن و بمیر. این برای تو و اما یک آرزو برای خودم دارم، این آرزو انجام نمی‌گیرد. گفتم: بگو. اشکش ریخت و گفت: آرزو دارم فقط یک بار دیگر برای پروردگار دو رکعت نماز ایستاده بخوانم، اما نمی‌توانم.

این محقق و پژوهشگر نهج البلاغه و صحیفه سجادیه تصریح کرد: برادران و خواهران! تا می‌توانید با این بدن سالم عبادت انجام بدهید، روزی که از پا بیافتید آرزو می‌کنید دو رکعت نماز ایستاده بخوانید اما نمی‌توانید، یک روزۀ ماه رمضان بگیرید نمی‌توانید.

 

جاذبه و دافعه

استاد حسین انصاریان در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع «جاذبه و دافعه» گفت: چگونه باید فرهنگ اهل‌بیت(ع) و زحمات انبیا(ع) و ائمه(ع) را حفظ کرد؟ روحانیون باید قوی درس بخوانید، نسبت به اوضاع دنیا آگاه باشید، باید منبرهای عالمانۀ با محبت و با زبان نرم برای مردم داشته باشید، باید حوزۀ جاذبۀ کامل باشید، روحانیون نباید حوزۀ دفع باشید، حالا شما روحانیون، شما اداری‌ها بازار محبت را به روی مردم باز کنید.

 

دو ویژگی مهم مؤمن

ایشان به معرفی ویژگی های انسان مؤمن پرداخت و افزود: امروز فکر می‌کردم در محضر شما برادران و خواهران با ایمان شهر با ارزش خوی این مسئله را با آیات قرآن شروع کنم و به دنبال آیات با روایات موضوع را باز کنیم، اما فرصت خیلی کم است. اگر خداوند مهربان مهلتی به من عنایت کند با علاقه و عشقی که قلباً دارم، دوباره خدمت شما می‌رسم و این بحث را که بعد از توحید عالی‌ترین بحث قرآن و روایات است، از قرآن و روایات برای شما مطرح می‌کنم. این مطلب خیلی بحث مفیدی است، در این پنجاه ساله جایی هم مطرح نکردم. با عنایت خدا و لطف او مطرح می‌کنم (گر بماندیم زنده بردوزیم/ جامه‌ای که از فراق چاک شده/ ور بمردیم عذر ما بپذیر/ ای بسا آرزو که خاک شده).

 

مؤمن از نگاه پیامبر(ص)

استاد برجسته اخلاق حوزه های علمیه بیان داشت: مؤمن چه کسی است؟ سراغ روایت امیرالمؤمنین(ع) نمی‌روم چون طولانی است، نمی‌توانم بگویم؛ چون امیرالمؤمنین در بیان ویژگی‌های مؤمن غوغا کرده است. بروم سراغ پیغمبر اکرم و بگویم: یا رسول‌الله! به اندازۀ مهلت مجلس، شما برای ما بیان کنید، به نظر وجود مقدس شما مؤمن چه کسی است؟

ایشان افزود: ای کاش صدای ما به این کرۀ زمین می‌رسید، کرۀ زمین امروز کاملاً برعکس این حرف پیغمبر(ص) است. حالا چهارتا در ایران، در تهران، در شیراز، در اصفهان، در خوی، در تبریز و... با چهارتا که دنیا گلستان نمی‌شود، آدم غصه می‌خورد، با این چهارتا که یک مملکت آباد نمی‌شود، سرسبز نمی‌شود.

این مفسرّ قرآن کریم بیان داشت: پیغمبر(ص) فرمودند: «الخیر منه مأمول» مؤمن کسی است که تمام مردمی که او را می‌شناسند، قلباً به خیرش امیدوارند و می‌دانند خیری که از دستش برمی‌آید انجام می‌دهد، نه نمی‌گوید، نه نیست در دهانش، بلد نیست بگوید نه انجام نمی‌دهم، این کار را نمی‌کنم، این‌طور نیست.

 

ویژگی‌های مؤمن

استاد انصاریان بیان داشت: شهر باید شهر محبت باشد. دین، دین محبت است. دین، دین گذشت است. این یک ویژگی است. مؤمن چه ویژگی دارد؟ «خیره مأمول و شرّهُ مَأمون» مؤمن کسی است که یک نفر از او ضرر نمی‌بیند، آدم آرام و بزرگوار و خوبی است، آدم باوفا و باکرامتی است، اصلاً اهل ضرر زدن نیست. یک بار جمله را کامل بخوانم در «اصول کافی» است «المؤمن خیره مأمول و شره مأمون».

انتهای پیام /

 

 برای مشاهده مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

خوی/ بقعۀ شیخ نوایی/ دهۀ دوم محرم 97/ جلسۀ نهم

 


منبع : پایگاه عرفان
  • خیر و شر
  • خیر
  • فرهنگ شیعه
  • جاذبه
  • دافعه
  • آیت‌الله میلانی
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    يورش هوايي نظامیان يمن به شيعيان با حمايت ...
    آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
    مصر ؛ جدال محبان اهل بیت(ع) با وهابیون؛ از ...
    ایالت گالیسیا اسپانیا در فهرست بدترین دشمنان ...
    استاد انصاریان: نقطه "باء" بسم الله؛ نقطه ...
    صدور روادید اربعین از ۲ مهر آغاز می‌شود/ هزینه ...
    گزارش تصویری/سخنرانی استاد انصاریان،حسینیه بیت ...
     استاد انصاریان: امروز هم، عقل و روح زن را خاک ...
    استاد انصاریان در حرم امام رضا(ع) سخنرانی می‌کند
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^