فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

چگونه می‌توان شجاعت را در خود زیاد کرد؟

چگونه می‌توان شجاعت را در خود زیاد کرد؟

 1- شجاعت مانند سخاوت از فضائل وارزشهای اخلاقی است .بعضی ذاتا انسانهای شجاع هستند واین شجاعت رااز پیشینیان خود را به ارث می برند . بعضیها آن را کسب می کنند وبا باورهای به عرصه های مهم شجاعت را درخود تکمیل وبه کمال می رسانند. چنانکه سخاوت وصداقت نیز ازاین دسته ارزشهای اخلاقی و انسانی است وبنابراین ترسو وشجاع بودن امری است که انسان می توان به تدریج در وجود ایجاد میکند.

 

2- شجاعت از فضائل اخلاقی است ،چنانکه جبن وترس مورد نکوهش است.بعضی ازترسها از تاریکی ترسهای مذموم است و اصطلاحا ترس کاذب میگویند. چون ریشه دراوهام وتفکرات وهم گونه دارد.والبته ترس برای حفظ جان باشد یا حفظ آبرو باشد معقول و پسندیده است. کسی که بخواهد به صفت شجاعت متصف شود باید خودرا به شجاعت نزدیک کند وآن را تمرین نماید تا به تدریج به شجاعت عادت نماید. باید بداند ترس موجب محرومیت است. همچنین بايد منشأ ترس را جستجو و ريشه يابي كنيد، گاه ترس ناشي از شكست در يك تلاش علمي، ورزشي يا كاري بوده است، و گاه ترس ناشي از عدم توانايي جسمي است و گاه ترس ريشه در عدم اعتماد به نفس دارد. كه هيچكدام از اينها نبايد مانع از اراده جدي انسان شود زيرا اميرمؤمنان(ع) در يك كلام حكيمانه و مبتني بر 3روانشناسي دینی مي‌فرمايد: راه درمان ترس اين است كه از آنچه كه مي‌ترسيد در آن واقع شويد.از اين كلام امير معلوم مي‌شود كه اغلب و اكثر ترسهاي رايج در جامعه‌ ترسهاي كاذب و بدون واقعيت است كه با خیالات به وجود مي‌آيد.

 

3- پس به چند را ه حل هم توجه کنید:

هدف شجاعانه ای داشته باشید. آنقدر که انسان به دلیل ترس شکست خورده، به خاطر شجاعت مغلوب نشده است. بنابراین اگر حیطه ای در زندگی تان وجود دارد که هنوز تصمیمی برایش نگرفته اید، هدفی شجاعانه در سر بپرورانید (حتی اگر در حال حاضر این هدف باعث ترستان شود!) اهدافی مانند دو برابر کردن درآمد طی دو سال آینده یا شرکت در دو ماراتن. بیشتر مردم خود را دست کم می گیرند و هیچ گاه متوجه نمی شوند که چه قابلیت هایی دارند. از این دسته از افراد نباشید. قبل از اینکه دست به کارهای بزرگ بزنید، باید بزرگ فکر کنید.

2. به چیزهای خوبی و دلگرم کنننده پاسخ منفی بدهید. اینکه طی روز خود را حسابی پرمشغله نگه دارید، کار آسانی است. اما سوال این جاست که این مشغله هایتان چه هستند؟ اگر به پیشنهادها، دعوت ها و موقعیت های خوب پاسخ مثبت می دهید، احتمالا موقعیت های عالی بی شماری را که در مسیرتان قرار گرفته اند، نادیده می گیرید. آیا پاسخ منفی دادن به آن پیشنهادها خوب باعث ناراحتی افرادی می شود؟ بله، حتما. اما ناراحتی آنها بهتر از این است که در آینده از خود ناامید شوید. گاهی اوقات باید به چیزهای خوب پاسخ منفی بدهید تا به چیزهای عالی دست یابید.

 

 

3. آنچه می خواهید را تقاضا کنید. اگر متوجه شده اید که از به دست آوردن چیزهایی که می خواهید یا آرزو دارید ناامید شده اید، این را نیز در نظر بگیرید که ممکن است اصلا تقاضایشان نکرده باشید. مردم نمی توانند ذهن شما را بخوانند و اگر از آنها توقع داشته باشید که بدانند شما چه چیزی می خواهید، ممکن است در نهایت باعث رنجش و ناامیدی شما از آنها شود. اگر چیز به خصوصی است که مایل هستید آن را داشته باشید، باید آن را بخواهید. واقعا می گویم، مگر قرار است چه چیزی را از دست بدهید؟ حتی اگر پاسخ منفی بشنوید، حداقل می دانید که کجای کار هستید.

4. بگویید که متاسف هستید. شما کامل نیستید. اشتباه می کنید. گاهی اوقات غرور، عدم امنیت درونی یا حتی حسادت ممکن است بر شما غلبه کنند. همان طور که همه دچار این مشکلات می شوند. زمانی که این اتفاق رخ داد، آنقدر دل و جرات داشته باشید که بپذیرید و عذرخواهی کنید. حتی اگر کار اشتباهی که انجام داده اید، از روی عمد نبوده باشد، باز هم بهتر است به خاطرش پوزش بخواهید و به این شکل روابط مستحکم تری را با دیگران ایجاد کنید.

 

 

5. حتی اگر مردد هستید، مصمم عمل کنید. اغلب ترس از تصمیم گیری اشتباه باعث می شود که مردم نتوانند اصلا تصمیمی بگیرند. اگرچه ممکن است عدم تصمیم گیری در کوتاه مدت به شما احساس امنیت ببخشد، اما در درازمدت متوجه خواهیدشد که موفقیت، کسب و کار، روابط، امور مالی و آرامش خیالتان را به آن حس زودگذر امنیت فروخته اید. پس چند لحظه وقت بگذارید، در سکوت بنشینید و به ندای درونی تان گوش دهید که به بهترین شکل ممکن شما را در تصمیم گیری راهنمایی می کند. زندگی زمانی به شما پاداش می دهد که حرکتی کنید، نه این که مردد باقی بمانید.

 

6-علاوه یقین داشتن وتوكل به قدرت بی نهایت خداي متعال و استمداد از اهل بيت(علیهم السلام ) وداشتن همت بلند و اراده‌اي محكم ومصمم ودعا خواندن براي ايجاد توانایی و قدرت باطنی و توان مندی جسمي و روحي، موثراست. گفتن اين ذكر مجرّب و مؤثر است : «يا مُنَزّل السكينه في قلوب المؤمنين»


منبع : پایگاه عرفان
  • شجاعت
  • ترس
  • صفت شجاعت
  • ترسو
  • بزدل
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    چرا پیامبران در منطقه خاورمیانه بوده اند؟
    مدت چند سال است كه هر چه دعا ميكنم به اجابت ...
     عالم زر چیست؟
    افضل اعمال انتظار فرج هست یعنی چه ؟
    از چه راههایی می توان صفات خداوند را شناخت؟
    چگونه همیشه یاد خدا باشیم؟
    مباهله به چه معناست؟ آیا در زمان حاضر نیز می‌شود ...
    آداب چيست و تفاوت آن با اخلاق كدام است ؟
    چه عواملی موجب غفلت انسان می شود؟ و راه درمان ...
    علّت نامیده شدن هر یک از اهل بیت علیهم‌السلام به ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فرق هوای نفس با وسوسه شیطان چیست؟
    براي رسيدن به مقام طي الارض راه حل چيست؟
    راه غلبه بر نفس چیست؟
    چگونه همیشه یاد خدا باشیم؟
    عوامل تقویت اراده چیست؟
    چرا سوره «الرحمن» را عروس قرآن می‌گویند؟
    راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
    برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
    اینکه گفته می‌شود «بچه ای که متولد می شود تا هفت ...
    چگونه در حالت خواب، بدن حیات دارد ولی روح در بدن ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^