فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 23 مرداد 1397 ساعت 10:31 صبح

استاد انصاریان: دعای ندبه گنجینه بزرگی در کسب معرفت/  در دعای ندبه، فرهنگ دشمن‌شناسی نهفته است  

استاد انصاریان: دعای ندبه گنجینه بزرگی در کسب معرفت/  در دعای ندبه، فرهنگ دشمن‌شناسی نهفته است   

دارالعرفان/ مفسرّ، محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم گفت: دعای ندبه یک مکتب و گنجینه بزرگی در کسب معرفت است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد انصاریان در سالروز شهادت امام محمدتقی(ع) در صحن امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی با بیان فضیلت‌های دعای ندبه اظهار داشت: دعای ندبه از دعاهای ویژه شیعه است و معروف است که متن این دعا از معصوم(ع) نقل شده است.  این متن آسمانی، ملکوتی، عرشی و معنوی، یک فرهنگ است، یک مکتب و مدرسه است.

 

وی افزود: سال‌های گذشته من با کمک دوستانم این دعا را بررسی کردیم نزدیک به پانصد مطلب ناب در این دعا و خزانه و گنجینه معنوی نهاده شده که اگر یک روزی این پانصد مطلب تفسیر شود شاید نزدیک به ده جلد هفتصد یا هشتصد صفحه‌ای شود. امروز در کنار حرم مطهر و نورانی امام هشتم(ع) و در محضر شما زائران به دو مطلب از آن پانصد مطلب اشاره می‌کنم.

 

در دعای ندبه، فرهنگ دشمن‌شناسی نهفته است

این استاد حوزه ادامه داد: یک مسأله مهمی که مخصوصاً در اوایل دعا مطرح است فرهنگ دشمن‌شناسی می‌باشد، یعنی امام(ع) در انشاء این دعا دشمن را به شیعه شناسانده که با شناخت دشمن مراقب باشد دشمن او را به انحراف، به ذلالت، به بی‌دینی، به خرابی دنیا و آخرت نکشد. آنقدر این بحث دشمن‌شناسی مهم است که شما به محض اینکه قرآن مجید را باز می‌کنید، سوره مبارکه حمد را شروع می‌کنید به قرائت کردن. سوره‌ای که خواندنش در رکعت اول و دوم هر نماز واجبی فریضه الهی است.

 

وی تصریح کرد: اگر نماز بدون حمد صورت بگیرد پیغمبر(ص) می‌فرماید نماز نیست «لا صلاة الا به فاتحة الکتاب» کسی می‌خواهد نماز بخواند رکن باطنی و معنوی نماز سوره حمد است یا به صورت مستحب آدم این سوره را می‌خواند یا در شبانه روز ده بار به صورت واجب می‌خواند یعنی در هر دو رکعت هر نمازی حمد را به صورت واجب باید خواند در ده رکعت دو رکعت نماز صبح،  دو رکعت ظهر، دو رکعت عصر، دو رکعت مغرب، دو رکعت عشاء  که جمعاً ده رکعت می‌شود. نماز زمانی که پیغمبر در مکه بودند دو رکعتی بوده یعنی سیزده سال پیغمبر اکرم و مسلمان‌ها نماز صبح و ظهر و عصر و مغرب و عشاء را دو رکعتی می‌خواندند. وقتی هم که هجرت پیش آمد و رسول خدا(ص) به مدینه آمدند یک سال در مدینه هم تمام نمازها دو رکعتی بود. در سال دوم هجری وقتی وجود مقدس امام مجتبی(ع) به دنیا آمد، خداوند این نعمت عظیم معنوی را به بشر عطا کرد.

 

افرادی که قدرشناس نعمت‌های الهی نیستند به خسران دنیا گرفتار می‌شوند

استاد انصاریان متذکر شد: البته بشری که نود درصدش از زمان آدم تا حالا قدرشناس نعمت خدا نبودند و این قدرنشناسی از زمان آدم شروع شده به وسیله قابیل و تا الآن ادامه داشته به جای اینکه از نعمت الهی مردم برای آبادی دنیا و آخرت‌شان استفاده کنند با معطل کردن نعمت، با حذف کردن نعمت، با کنار زدن نعمت به دست خودشان کلنگ برداشتند هم دنیایشان را خراب کردند - پر از فساد کردند - و هم آخرت‌شان را خراب کردند. شما این آیه را در قرآن می‌بینید؛ «خسر الدنیا و الآخرة ذلک هو الخسران المبین» جمعی که به قول خود قرآن اکثریت است هم سرمایه‌های واقعی دنیای‌شان را از دست دادند و هم سرمایه‌های واقعی آخرتی‌شان را باختند.

 

وی خاطرنشان کرد: پروردگار به شکرانه عظمت نعمت وجود امام مجتبی(ع) - وجود امامت و ولایت، علم، درایت و عقل -؛ به پیامبر(ص) دستور داد دو رکعت به نماز ظهر اضافه کن و دو رکعت به نماز عصر، حدود یک سال هم پیغمبر و مسلمان‌ها نماز ظهر و عصر را هر کدامش را چهار رکعت می‌خواندند که دستور هم داده شد در جنگ و در مسافرت این دو رکعتی که به خاطر حضرت مجتبی(ع) به نماز ظهر و دو رکعتی که به نماز عصر اضافه شده است، حذف شود. مسافر دو رکعتی بخواند نماز ظهر و نماز عصرش را، اگر ده شبانه روز کامل باشد. بعضی‌ها این اشتباه را دارند، فکر می‌کنند ده روز؛ نه، ده شبانه روز کامل یعنی ده تا بیست و چهار ساعت اگر قصد بکنند نمازشان تمام است اگر اشتباه قصد کرده باشند از همان وقت که می‌فهمند نمازشان شکسته است.

 

این استاد حوزه بیان کرد: بعد از یک سال وقتی وجود مبارک امام حسین(ع) به دنیا آمد با اجازه‌ پروردگار یک رکعت به نماز مغرب اضافه شد و دو رکعت به نماز عشاء - به شکرانه‌ وجود حضرت اباعبدالله(ع) - ولی پروردگار دستور داد مسافر حق ندارد آن یک رکعتی که به خاطر سیدالشهدا اضافه شده را حذفش کند، لذا نماز مغرب برای هیچ مسافری شکسته نیست باید سه رکعت را کامل بخواند. حالا در دو رکعت اول ما وقتی که به آیه هفتم می‌رسیم: صراط الذین انعمت علیهم، غیر المغضوب علیهم و الضالین دو گروه دشمن را به ما معرفی می‌کند.

 

مؤلف کتاب ارزشمند «تفسیر حکیم» افزود: یک گروه یهودی‌های معاند که الآن به صورت صهیونیست درآمدند. اینها دشمن شما هستند، اینها مخالف با شما هستند نه مخالف با بدن‌تان نه مخالف با قیافه‌تان بلکه دشمن دین‌تان هستند، دشمن اخلاق‌تان هستند، دشمن روش درست زندگی‌تان هستند، شبانه روز ده بار خداوند متعال ما را به این دشمن توجه می‌دهد. اینها به لغت خارجی یک پروتکل دارند که نزدیک بیست و پنج قانون در آن پروتکل است که کنار این بیست و پنج قانون حاضر شدند هر هزینه‌ای را بپردازند، برای اینکه دین خدا را از روی کره زمین جمع کنند و این چراغ را خاموش کنند از چه زمانی با دین خدا درگیری‌شان شروع شده؟ از زمان موسی بن عمران(ع) تا چه زمانی ادامه دارد این درگیری؟

 

استاد انصاریان در این باره توضیح داد: ائمه(ع) می‌فرمایند؛ " تا زمانی که امام دوازدهم ظهور کند. یکی از سه طایفه‌ای که با حضرت به شدت وارد جنگ می‌شوند یهود هستند، هیچ سر آشتی حتی با عدالت جهانی هم ندارند، سر آشتی با اسلام ندارند، سر آشتی با قرآن ندارند، سر آشتی با ولایت و امامت ندارند. به امید اینکه وجود مبارک امام زمان(عج) را بکشند با حضرت وارد جنگ می‌شوند. طایفه‌ دومی که با امام زمان به شدت وارد جنگ می‌شوند وهابیت عربستان است. اینها نیز سر دشمنی‌شان با دین خدا، با فرهنگ خدا، با قرآن مجید، با امامت ائمه(ع)، با نبوت پیغمبر(ص)، با توحید پروردگار بسیار سخت است و آشتی با خدا و دین خدا نمی‌کنند. زمان ظهور هم با امام دوازدهم آشتی نمی‌کنند. ولی هر دو طایفه هم یهود و هم وهابیت طبق روایاتمان در جنگ با امام زمان(عج) شکست می‌خورند و شکست خوردن‌شان هم فقط با قدرت آن سیصد و سیزده نفر نیست. من در روایات‌مان دیدم که از مرز خوزستان شیعیان واقعی ایران به دعوت امام دوازدهم(عج) به سرعت خودشان را می‌رسانند - بین مکه و مدینه و در جنگ با وهابیت و یهود که در همین منطقه هستند، اسرائیل - کمک می‌کنند. با کمک شیعیان ایران که از جنوب ایران وارد عربستان می‌شوند و بین مکه و مدینه ملحق به امام عصر(عج) و ارتش امام می‌شوند، این دو گروه خبیث معاند و دشمن را از پا درمی‌آورند و شرّشان را از سر کره‌ زمین برمی‌دارند.

 

شش هزار روایت و حدیث درباره امام زمان(عج) نقل شده است

استاد انصاریان عنوان کرد: به طور قطع و مسلم. ما یکی، دوتا ، صدتا روایت درباره‌ امام زمان(عج) نداریم، من با تحقیقاتی که کرده‌ام به شما یقین بدهم که از پیغمبر(ص) و آیات قرآن و ائمه‌ طاهرین(ع) حدود شش هزار روایت درباره‌ امام زمان صادر شده که مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) سی سال در شهر بروجرد دنبال این روایات از کتاب‌های شیعه و کتاب‌های اهل تسنن بود تا همه را یک جا جمع کند. طرحش را داد و نقشه‌اش را کشید، یکی از بهترین شاگردان ایشان به نام  آیت الله صافی(حفظه الله) تمام آن روایات را در یک کتاب جمع کرده به نام «منتخب الاثر» که حدود شش هزار روایت است و کم نیست. علامه مجلسی(ره) در زمان حیات خودش از بیست و چهار جلد کتاب بحار الانوار آن زمان که حالا شده صد و ده جلد - به چاپ جدید - یک جلدش را که جلد سیزدهم است مخصوص این روایات بسیار مهم قرار داد و با قلم نورانی و مبارکش نوشت.

 

دشمنان دین با امامان، حلال و حرام و واجبات مخالفند

وی تصریح کرد: پس وقتی من در نماز می‌خوانم «غیرالمغضوب»، دارم به پروردگار اعلام وفاداری در دین می‌کنم که خدایا من با دشمنان تو و دشمنان خودم که امروز سَنبُل‌شان یهود اسرائیل و صهیونیسم آمریکا و حکومت وهابیت است سر آشتی ندارم. این حرف به صورت دعا در ابتدای دعای ندبه آمده و دشمنان را به صورت دشمنان بدریه، حنینیه، خیبریه، معرفی کرده است. یعنی در دعای ندبه یهود جنایتکار و شرک عربی و غیر عربی را با این کلمات بدریة، حنینیة، خیبریة به ما می‌نمایاند که مواظب باشید اینها تا آمدن امام زمان(عج) نه در کمین شما بلکه رودرروی شما هستند و با پروردگار مخالفند، با آنها مخالف باشید با پیغمبران مخالفند، با قرآن، با واجبات، با حلال و حرام، با امامان(ع) مخالفند؛ مخالف باشید.

 

استاد اخلاق حوزه بیان کرد: مواظب باشید که جزو آنها قرار نگیرید چون آنها می‌کوشند که همه‌ شما را در مسیر مخالفت با خدا، قرآن، انبیاء(ع)، ائمه(ع) و احکام الهی قرار بدهند. یک یهودی‌شان سال‌ها پیش در مجلس عوام انگلستان - مجلس قانونگذاری - آمد جلوی وکلا قرآن مجید را بلند کرد به وکلای انگلیس گفت تا این قرآن و کعبه بین مسلمان‌هاست کار ما به سامان نمی‌رسد. ما اگر قرآن را نابود کنیم یعنی جدا کنیم از مسلمان‌ها، اگر کعبه را از بین ببریم که مردم دیگر توجه به خدا نداشته باشند، آنگاه تمام کشورهای اسلامی را می‌بلعیم ولی تا قرآن در کار است تا عبادت در کار است ما نمی‌توانیم کاری کنیم. یعنی شما باید بدانید انقلاب‌تان که تک‌تک شما دخیل در این انقلاب بودید حالا با مشکلاتی که دارید و مشکلاتی که برایمان می‌سازند - صد و سه بار در قرآن به ما فرموده صبر کنید تا فرج من به شما برسد که حتماً می‌رسد -، ببینید برای شما چه خدمت عظیمی کرده که قدرت یهود را، قدرت وهابیت را، نه در منطقه، در دنیا کم کرده است. از صد سال پیش صهیونیسم و مسیحیت صهیونیسم، برای نابودی توحید، برای نابودی قرآن، برای نابودی نبوت، برای نابودی اسلام، پیش آمدند. اگر دشمن ده کیلومتر قبل از انقلاب عقب رانده شد، شما با آزادی و اختیار خودتان و با حکم مرجع تقلید و فقیه انقلاب که کردید هزار کیلومتر دشمن را عقب راندید، ناامید و مأیوسش کردید.

 

این مفسرّ و پژوهشگر «نهج البلاغه» و «صحیفه سجادیه» گفت: من با همین لباس در شهر پاریس پایتخت فرانسه در پیاده‌رو داشتم راه می‌رفتم آنجا یک نفر رسید به من - ما دو نفر بودیم - این حرف را زد و کنار رفت. گفت ما با شما به خاطر انرژی هسته‌ای، به خاطر معادن‌تان، به خاطر نفت‌تان جنگ نداریم بلکه لبه تیز جنگ ما با شما دین شماست. ما خواستار خاموشی این چراغ هستیم. انرژی هسته‌ای را که کره شمالی هم دارد، اروپا هم دارد. به این نوکر حلقه‌ به گوششان عربستان هم دارند زمینه ساخت انرژی هسته‌ای را می‌دهند. ما که تنها نیستیم در انرژی هسته‌ای. می‌گفت جنگ ما با شما جنگ با تشیّع است، جنگ با فرهنگ دوازده امام(ع) است، نه جنگ با انرژی هسته‌ای و پیشرفت دانش در کشورتان.

 

استاد انصاریان متذکر شد: این سی، چهل ساله یک مسأله دیگر هم توسط سردمداران استکبار و استعمار دنبال شده است - اسنادش را من دیدم - یعنی اسناد آن هدف پلید ایشان پنهان نمانده است، می‌گویند: ما قرآن، قبله و امام حسین(ع) را اگر از شیعه بگیریم به پیروزی کامل می‌رسیم. یعنی از عاشورا، از ابی‌عبدالله(ع)، از جلساتی که برپا می‌کنید، استعمار به شدت می‌ترسد و این ترسی است که از ابی‌عبدالله(ع) به جانشان افتاده. خداوند متعال یک مرتبه در جلوی دیدگانشان مسأله‌ اربعین را با بیست و دو میلیون پیاده عَلَم کرد که اگر شما چند میلیون بمب اتم می‌ساختید به این مقدار نمی‌ترسیدند که از پیاده روی اربعین می‌ترسند. این قدرت حسینی در روح شیعه یک خار سنگینی دوباره غیر از قرآن و غیر از قبله در چشم دشمن شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: ما در دعای ندبه گریه می‌کنیم، ندبه یعنی گریه که خدایا در این صبح جمعه اعلام می‌کنیم ما دشمن بَدری نیستیم که برای کشتن پیغمبر(ص) آمدند، ما دشمن خیبری یهودی نیستیم، ما دشمن حنینیه نیستیم، ما دشمنی مثل شرک عربی در زمان پیغمبر(ص) و الآن نیستیم. خدایا ما داریم گریه می‌کنیم، دنبال گوهر گرانبهایی مثل امام زمان(عج) می‌گردیم، که با او بیعت کنیم، اعلام وفاداری کنیم، کمکش کنیم که عدالت جهانی را برپا کند. بعد می‌گوییم «والضالین» یعنی بندگان من یک گروه دیگر دشمن دارید به نام «ضالین» یعنی آنهایی که گمراهند، آنهایی که هیچ دینی ندارند.

 

استاد انصاریان افزود: این افراد لائیک‌اند، آنها هم مثل «مغضوب علیهم» چشم طمع به شما دوختند که دین‌تان را غارت کنند، چراغ کعبه را خاموش کنند، چراغ قرآن را خاموش کنند، چراغ حلال و حرام را خاموش کنند، و با مطالعاتی که در چند کتاب داشته‌ام - شاید نزدیک به ده کتاب - این دو تا دشمن یک کار مشترکی دارند و آن این است که دارند شبانه روز می‌کوشند حجاب را از ناموس مسلمان‌ها به کل بگیرند، یعنی آنها عقیده‌شان این است که اگر ما بتوانیم دختران جوان و زنان جوان مسلمان‌ها را بی‌حجاب کنیم نیمه عریان از خانه‌ها بیاوریم بیرون، اینها را روانه دانشگاه‌ها، ادارات، پارک‌ها، خیابان‌ها، قطارها، خانه‌ها، شهرک‌ها کنیم، این زنان و دختران می‌توانند دین مردان را نابود کنند.

 

وی بیان داشت: شما حوصله‌ مطالعه ندارید که ببینید یهود و دیگر دشمنان ما، برای غارت کردن حجاب دختران و زنان مسلمان چه سرمایه‌ عظیمی را از قبل از هشتاد سال پیش به کار گرفتند، یک مقدار هم موفق شدند. دختران و زنانی که از هشتاد نود سال پیش بی‌حجاب شدند و وارد همه‌ معرکه‌ها شدند، اینها کمک‌کاران و یاران به «مغضوب علیهم» و «ضالین» شدند. اینها پیاده نظام یهود، پیاده نظام اسرائیل، پیاده نظام کلیسای استعماری، پیاده نظام ترامپ، پیاده نظام گرگان اروپایی، هستند. خب، جوان‌ها این دختر را می‌بینند، صورت و مویش را می‌بینند، حجم بدنش را می‌بینند، چگونه خودشان را حفظ کنند تا دل، دین، دنیا و آخرت‌‌شان را از دست ندهند. این یک بخش دعای ندبه، دشمن‌شناسی. یعنی به نظر می‌آید که در جلسات دعای ندبه مثل همین جا که هر هفته برگزار می‌شود. باید قبل از خواندن ندبه یک متخصص هنرمند خوش‌بیانِ درس خوانده واقعی در حوزه‌های علمیه بیاید و چند خط دعا را برای مردم توضیح بدهد که مردم این دعا را با معرفت بخوانند، با شناخت بخوانند و آنچه باید ببینند با توضیح آن عالم در آیینه دعا ببینند.

 

در دعای ندبه، دوست‌شناسی نیز جایگاه مهمی دارد

وی گفت: اما یک بخش دیگر دعا از آن پانصد بخش، دوست‌شناسی است. دوستان‌تان را بشناسید، چه کسانی دوستان واقعی ما هستند؟ معلوم است در رأس همه‌ دوستان ما، وجود مقدسی است که ما را آفریده ما مصنوع پروردگاریم، خداوند متعال عاشق مصنوعش است. خداوند متعال ساخت خودش را دوست دارد، این یک دوست ما. خب، برای ما می‌خواهد چه کار کند این دوست ما؟ برای ما می‌خواهد دنیای ما را آباد کند - هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی -؟ و یا ‌آخرت ما را؟ «ربنا - این در قرآن است - آتنا فی الدنیا حسنة» خدایا همه‌ خوبی‌ها را در دنیا «و فی الآخرة حسنة» همه خوبی‌ها را در آخرت به ما عنایت کن، عطا کن، ارزانی دار. خب، خوبی دنیا و آخرت به چه است؟ به این که ما با چندتا دیگر رفیق هماهنگ شویم.و اولِ قرآن مجید است: «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا» ﴿الإسراء، 9﴾ این تعهد خدا به ماست که شما هدایت قرآن من را بپذیرید زندگی‌تان را با این کتاب هماهنگ کنید، من در قیامت اجر کبیر – نه، اجر نگفته در آیه‌ شریفه، «ان لهم اجر» نه، کبیر را به آن اضافه کرده است. شما اگر روز قیامت پرونده‌تان هماهنگ با قرآن باشد به اجر کبیر می‌رسید.

 

استاد انصاریان عنوان کرد: یک دوست دیگر ما پیغمبرعظیم الشأن اسلام(ص) استک عاشق امت است، عاشق امت. من یک جلوه‌ عشقش را برایتان بگویم. فکر کنم روایت در کتاب قدیمی «جنات الخلود» است، شب معراج وقتی می‌خواست برگردد خطاب رسید که حبیب من یک چیزی می‌خواهی به من بگویی؟ خب، خدا از دل پیغمبر(ص) خبر دارد، عرض کرد: بله، فرمودند صریح حرفت را به من بگو گفت: خدایا - محبت را ببینید چه کار می‌کند -، پرونده‌ اعمال امت من را روز قیامت در برابر چشم امت‌ها و فرشتگان باز نکن، آبروی امت من می‌رود. همه‌ امت من که معصوم نیستند، به اشتباه به خطا، به ضعف دچار گناه می‌شوند، پشیمان می‌شوند و توبه می‌کنند، من ناراحتم که پرونده‌ امت من را دیگران ببینند. خطاب رسید حبیب من خیلی سنگین است، حبیب من، من پرونده امتت را پیش خود تو هم باز نمی‌کنم، خیالت راحت باشد من آبروی امتت را حفظ می‌کنم. پیغمبر(ص) از معراج راحت برگشت. این رفیق و آن قرآن و آن خدا را نباید از دست داد.

 

وی بیان کرد: رفیق دیگر ما ائمه‌ طاهرین(ع) هستند، همه‌ اینها در دعای ندبه معرفی شدند. خدا، قرآن، پیغمبر(ص)، ائمه(ع) نمی‌خوانید «این شموس الطالعة» یعنی همه‌ ائمه(ع) «این البدور المنیرة» یعنی همه ائمه طاهرین(ع). ما الآن اینجا پیش چه کسی آمدیم؟ امام رئوف. امام هشتم(ع) صبحانه، ناهار، شام؛ سفره که می‌انداختند دست به غذا نمی‌بردند. عرض می‌کردند یابن‌رسول‌الله غذا سرد نشود. می‌فرمود: خادم‌ها را بگویید بیایند کنار این سفره بنشینند، من تنهایِ از خادم‌ها و کارگرهای خانه غذا نمی‌خورم. صبر می‌کردند تا خادم‌ها، آن‌هایی که کارهای خانه دست‌شان بود می‌آمدند سر سفره. امام هشتم(ع) وقتی می‌دیدند خادم‌ها نشستند با لذت غذا می‌خوردند. اینقدر، مهربانند ائمه به ما.

 

ابی‌عبدالله(ع) در کوچه داشت می‌رفت، باربرهای بازار جمع شده بودند و در کوچه به دیوار تکیه داده بودند، سفره‌شان را باز کرده بودند تا ناهار بخورند، بعد بروند دوباره باربری و بار مردم را جابه‌جا کنند. تا چشم‌شان به ابی‌عبدالله(ع) افتاد گفتند: یابن‌رسول‌الله ناهار می‌آیید با ما بخورید؟ چه داشتند؟ نان خالی. حضرت پیاده شدند، آمدند نشستند روی خاک نه یکی دوتا لقمه بخورند بگویند من خب دعوت‌تان را قبول کردم دوتا لقمه خوردم دیگر باید بروم خانه. به همان صورتی که در خانه ناهار می‌خوردند با این باربرها ناهار خوردند، بعد که بلند شدند فرمودند: من دعوت شما را قبول کردم؟ گفتند: بله یابن‌رسول‌الله. حضرت فرمودند: من هم شما را دعوت می‌کنم، فردا ناهار بیایید خانه ما. همه فردا آمدند خانه ابی‌عبدالله(ع)، ناهار به آنها داد، لباس داد، پول داد، نوازش و محبت کرد.

 

این استاد حوزه عنوان کرد: دعای ندبه دوستان ما را به ما معرفی می‌کند، من آخرین حرفم یک روایت باشد، دیگر کلام تمام است. روز قیامت - روایاتمان می‌گویند - خداوند وقتی فاطمه زهرا(س) وارد محشر می‌شود به فاطمه زهرا(س) خطاب می‌کند، حبیبتی، حبیبه من؛ درهای بهشت باز است، برو. صدیقه کبری(س) فرمان خدا را گوش می‌دهد و حرکت می‌کند تا می‌رسد به محل ورودی بهشت می‌ایستد، خطاب می‌رسد دختر پیغمبر چرا وارد نمی‌شوی؟ عرض می‌کند تنها نمی‌توانم بروم. با چه کسی می‌خواهی بروی بهشت که تنها دلت قبول نمی‌کند، وارد بهشت بشوی؟ می‌گوید: خدایا با هر کس از زمان حیات ما تا روز قیامت به ما خدمت کرده، ما را دوست داشته، به ما محبت داشته، شیعه ما بوده و مخصوصاً به هر کس که به هر شکلی با حسین(ع) من در ارتباط بوده - تنها نمی‌توانم بروم -، خطاب می‌رسد فاطمه(س) من، رویت را برگردان به محشر و هر کس از اینهایی که گفتی می‌خواهی صدا کن ببر با خودت، فکر می‌کنید زهرا(س) جلو می‌افتد و به شما می‌گوید پشت سر من بیایید؟ نه، روایت دارد تا آخرین نفر وارد بهشت نشود خودش وارد نمی‌شود. این دوست شماست، خانم‌ها. از امتیازات این دوست شما این بود که مرد نامحرم او را ندید. یعنی این دوست شما اهل حجاب بود، مقصود من از ندیدن نه اینکه حضرت را ندید در کوچه رفت و آمد می‌کند، معنیش را می‌دانید، یعنی در پوشش کامل رفت و آمد می‌کرد.

 

استاد انصاریان اظهارداشت: دعای ندبه در یک بخش دوستان ما را معرفی می‌کند و امروز بهترین دوست ما، آقاترین دوست ما، عاشق‌ترین دوست ما، امام زمان(عج) است که پیغام داده من اصلاً شما را از یاد نمی‌برم. من مواظب شما هستم، من برای مشکلات شما دعا می‌کنم، من برای کارهای شما که سر و سامان بگیرد دعا می‌کنم، من حتی دعا می‌کنم خدا فرج من را برساند، که بیایم شما را در ظاهر ببینم‌تان.

 انتهای پیام /

 

برای دیدن مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید.


منبع : پایگاه عرفان
  • حجاب
  • دعای ندبه
  • عدالت جهانی
  • کسب معرفت
  • گنجینه معنوی
  • فرهنگ دشمن‌شناسی
  • مجلس عوام انگلستان
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    عدم گفتن اذان در مسجد آستراخان روسیه
    اجازه گسترش شیعه را در مصر نمی‏دهیم
    وقوع انفجار بمب در شمال کربلا
    آغاز کار اولین نمایشگاه عفاف و حجاب
    گردهمايی قاريان شيعه در شهر «دمام» عربستان
    اگر امیرکبیر به قتل نمي رسيد 150 سال جلوتر بوديم
    برگزاری دوره قرآنی «الامام المرتضی(ع)» ویژه ...
    گزارش تصویری/ رونمایی از ضریح جدید حضرت ابوالفضل ...
    در آستانه شهادت امام جواد (علیه السلام)؛ ضریح حرم ...
    استاد انصاریان: تمام خوبی‌ها در بستر تقوا ظهور ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^