فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

آثار حسنات و سیئات در عالم برزخ

آثار حسنات و سیئات در عالم برزخ

سخن از برزخیان به میان آمد، مناسب است مطالبی پیرامون اهل برزخ بیان شود؛ کسانی که در برزخ به سر می‌برند، منتظر هستند که از دوستان و آشنایان چه‌کسی به آن‌ها ملحق می‌شود، تا از او احوال دنیا را بپرسند. مثلا می‌پرسند فلانی چطور است؟ جواب می‌شنوند: فلانی که چهار سال قبل مرده است! می‌گویند: چرا او را به جمع ما نیاوردند؟ یا مقامش از ما بالاتر است یا درحال عذاب شدن است.

شخصی از امام صادق(ع) سؤال کرد: ارواح مؤمنین در کجا به سر می‌برند؟ حضرت فرمود: در منازلی از بهشت؛ از طعام بهشتی می‌خورند و از شراب آن می‌نوشند. به دیدار یکدیگر می‌روند و به پروردگار عرض می‌کنند: خدایا! قیامت را برپاکن تا آنچه به ما وعده داده‌ای، بدان دست یابیم. دوباره پرسید: پس ارواح کفار در کجا به سر می‌برند؟ حضرت فرمود: در منازلی از آتش؛ از غذای جهنمی می‌خورند و از شراب آن می‌نوشند. یکدیگر را ملاقات می‌کنند و از خدا می‌خواهند: خدایا! مبادا قیامت را برپا کنی تا به آن‌چه ما را بدان وعده داده‌ای، گرفتار آییم.[1]

کسانی که نعمت‌های عالم برزخ را درک می‌کنند، با خود می‌گویند: اگر برزخ این‌گونه است، بهشت پروردگار چگونه خواهد بود؟ نعمت و رحمت پروردگار در برزخ دورنمایی از بهشت جاویدان است. کسانی که گرفتار عذاب برزخی‌اند، می‌گویند: این‌که دورنمایی از جهنم است قابل تحمل نیست، آتش جهنم چگونه خواهد بود؟ کاش هرگز قیامتی نباشد! انسان‌هایی که پروندهٔ اعمالشان سیاه است، در عالم برزخ تنها هستند و تا قیامت در تاریکی و وحشت به سر می‌برند. وضعیت انسان در برزخ تابع اعمال اوست. این اعمال هستند که برزخ را می‌سازند.

کسانی که با عشق به خدا، با عشق به امیرمؤمنان(ع)، با نماز و روزه، اخلاق خوش، خمس و زکات وارد برزخ شوند، مورد استقبال ملائکه قرار می‌گیرند.
 کسانی هم که با حبّ دنیا، با حسد، کبر، نفاق، سنگ‌دلی و با شکمی که از لقمه حرام پُرشده، وارد برزخ شوند، مورد استقبال وحوش و حیوانات درنده قرار
می‌گیرند.

 
پی نوشت

-------------------------------------------------------------
[1] . بحارالأنوار: 6/234، باب8، حدیث 49؛ «عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ الْجَازِیِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللهِ× أَیْنَ أَرْوَاحُ الْمُؤْمِنِینَ فَقَالَ أَرْوَاحُ الْمُؤْمِنِینَ فِی حُجُرَاتٍ فِی الْجَنَّةِ یَأْكُلُونَ مِنْ طَعَامِهَا وَ یَشْرَبُونَ مِنْ شَرَابِهَا وَ یَتَزَاوَرُونَ فِیهَا وَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَقِمْ لَنَا السَّاعَةَ لِتُنْجِزَ لَنَا مَا وَعَدْتَنَا قَالَ قُلْتُ فَأَیْنَ أَرْوَاحُ الْكُفَّارِ فَقَالَ فِی حُجُرَاتِ النَّارِ یَأْكُلُونَ مِنْ طَعَامِهَا وَ یَشْرَبُونَ مِنْ شَرَابِهَا وَ یَتَزَاوَرُونَ فِیهَا وَ یَقُولُونَ رَبَّنَا لَا تُقِمْ لَنَا السَّاعَةَ لِتُنْجِزَ لَنَا مَا وَعَدْتَنَا.»

 

مطالب فوق برگرفته شده از کتاب:
حسنات و سیئات 
نوشته استاد حسین انصاریان

 


منبع : پایگاه عرفان
  • عالم برزخ
  • حسنات و سیئات
  • حسنات
  • سیئات
  • ارواح مومنین
  • ارواح کفار
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    «ترس» را بترسانید!!
    تواضع و فروتنی امام حسن مجتبی (ع)
    در مقابل توهین والدینم چکار کنم؟
    کمترين مرتبه و بالاترين درجه اخلاص
    جوان در کلام امام صادق(ع)
    مکتب علمی امام جواد (ع)
    آثار فرهنگى، اجتماعى و تربيتى نماز جماعت
    عاشورا ، دليل وجود تشيع
    بررسی عنصر رهبری در نهضت عاشورا و ويژگی های اساسی ...
    قيام عاشورا و گستره ي معناي امر به معروف و نهي از ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    حرص و طمع
    غفلت‏
    اقسام طمع در قرآن‏
    دل نوشته هايی در وفات حضرت فاطمه معصومه(س)
    اهميت بسمله از نگاه روايات
    توصیه به خواندن این سوره در نمازهای واجب
    تعدد زوجات از نگاه قرآن (2)
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    دعایی برای نجات از بلا و گرفتاری ها
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^