فارسی
سه شنبه 28 فروردين 1403 - الثلاثاء 6 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 18 خرداد 1397 ساعت 05:42 صبح

استاد انصاریان: امیرالمؤمنین اشجع شجاعان عالم/ سبک زندگی ما علوی نیست حداقل دین و حکومتمان مانند علی(ع) باشد

استاد انصاریان: امیرالمؤمنین اشجع شجاعان عالم/ سبک زندگی ما علوی نیست حداقل دین و حکومتمان مانند علی(ع) باشد

دارالعرفان/محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنیگفت: ما که نمی‌توانیم خوراک، پوشاک و سبک زندگی همانند علی(ع) داشته باشیم، حداقل دین و حکومتمان مانند علی(ع) باشد؛ اگر می‌خواهید نجات پیدا کنید به علی(ع) اقتدا کنید، اقتدای به دیگران کفر، شرک، نفاق، جاهلیت و بی‌دینی است و خدا به هیچ عنوانقبول ندارد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در مسجد امیر(ع)،اظهار کرد: شروع تشیع و فرهنگ با عظمتی که همراه این مکتب است در زمان وجود مبارک رسول خدا(ص) بوده،با به کار گرفتن کلمه شیعه که روایاتش در طول بیست و سه سال صدورش در کتاب‌های اهل سنت و شیعه فراوان است به نظر می‌رسد فقط به این خاطر بوده که پیغمبر، مسلمان‌نماها، منافقان و مشرکان باطنی را از شجره طیبه دین خدا جدا کند، آنها بدانند که اهل نجات نیستند و دیگران هم بدانند که آنها اهل نجات نیستند.

 

نجات، رستگاری و کامیابی در قیامت و دنیا فقط برای علی(ع) و دنباله‌روهای اوست

وی با بیان اینکه ملاک نجات کمال در دنیا و آخرت شیعه بودن است؛ گفت:نمونه این روایت با الفاظ دیگر در کتاب‌های هر دو گروه فراوان آمده «یا علی انت و شیعتک هم الفائزون».اولاًبسیار جالب است که تنها شیعه را نمی‌گوید بلکهبه مخاطب خود امیرالمومنین علی(ع) می‌گوید:نجات،رستگاری و کامیابی در قیامت و دنیا فقط علی جان برای تو و دنباله‌روهای توست.سایرین خودشان از مدار بیرون رفتند، دیگران هر کاره‌ای که باشند، اگر دلشان می‌خواهد که در دنیا و آخرت نجات پیدا کنند راه باز است و آن اینکهبه تو اقتدا کنند.

 

اگر نجات می‌خواهید شیعه علی(ع) باشید

استاد انصاریان در پاسخ به اینکه چرا پیامبر می‌گوید: اگر نجات می‌خواهید شیعه علی باشید؟گفت: چون شیعه علی(ع) اهل نجات است و غیرشیعه علی(ع) نجات ندارد. چرا نمی‌گوید از من پیروی کنید؟ برای این‌که رسول خدا(ص) یقین دارد به محض این‌که دفن شود تحریف دین و تصرف در احکام الهی شروع خواهد شد. پیامبر می‌دانست بعد از او یک نمازی ساخته می‌شود غیر از نماز خدا، یک روزه‌ای درست می‌شود غیر از روزه خدا، یک ولایتی درست می‌شود غیر از ولایت خدا، یک حکومتی ساخته می‌شود غیر از حکومت خدا و به او هم خبر داده که در این زمینه قبل از فوت تو یارگیری شده است.

 

امیرالمؤمنین اشجع شجاعان عالم بود

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: امام هشتم(ع) می‌فرماید: بعد از فوت پیغمبر، از کل جمعیت مدینه دوازده نفر برای علی(ع) مانده بودند، این دوازده نفر هم با کل مدینه کاری نمی‌توانستند کنند، اگر این دوازده نفر می‌خواستند به رهبری امیرالمؤمنین(ع) در مقابل انحرافاتی که دارند در دین ایجاد می‌کنند، بایستند خیلی راحت همه را می‌کشتند. حال شما مدام نگویید شجاعت امیرالمؤمنین،شجاعت برای شخص خودش است، پیاده شدنش با نیرو امکان دارد، نه بدون نیرو.امیرالمؤمنین اشجع شجاعان عالم بود، اگر تنها به یک شهر می‌زد، خودش را که می‌کشتند یقیناً همسر و چهار فرزندش را هم می‌کشتند، فاتحه دین خدا تا قیامت در کره زمین خوانده می‌شد، اگر مأمور به قیام بود و قیام نکرد معصیت‌کار است، ولی مأمور به قیام نبود، قیام نکردن او عین تقوا و عظمتش است.

 

محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی در ادامه سخنان خود به اسلام مسیحی و اسلام صهیونی اشاره و خاطرنشان کرد: پیغمبر(ص) می‌داند بعد از دفنش سراغ انحراف در دین، توحید، ولایت، نبوت، امامت و احکام خواهند رفت. پیامبر می‌گوید: هر کسی پیرو علی باشد نجات دارد؛ یعنی بعد از مرگ من آن دینی که به من می‌بندند دین من نیست، آن دینی که علی(ع) دارد، دین خدا و من است. در دین علی(ع)انحرافی نیست، بدانید دینی که دچار انحراف شده، دین رسول الله نیست دین کفر، شرک، نفاقو دینی است که دستش را در دست همه می‌گذارد. آن زمان در دست یهود و نصاری و منافقین، این زمان هم در دست مسیحیت صهیونیستی،امریکا و اسرائیل است.

 

راه نجات برای همه باز است، خدا کینه‌ای نیست

وی در پاسخ به اینکه نجات و کامیابی در دنیا و آخرت فقط منحصر به علی(ع) و شیعیان اوست؟گفت: راه نجات برای همه باز است، خدا کینه‌ای نیست، خدا دشمنی ندارد، به زبان پیغمبرش راه نجات را که منحصر به پیروی از امیرالمؤمنین(ع) است معرفی می‌کند و می‌گوید باقی جاده‌ها باطل است و روندگانش نجات ندارند؛ اما من در را به روی آنان نبستم، نجات می‌خواهند به تو اقتدا کنند یعنی به آن دینی که توداری یعنی دینی که سالم، صاف و خالص خداست.

 

مبلغ عرصه بین الملل به نماز حضرت علی(ع) اشاره و تصریح  کرد: نماز اگر می‌خواهد نماز باشد باید نماز علی(ع) باشد، نه نمازی که حال علی(ع) را داشته باشد، کسی نمی‌تواند نماز علی(ع) را بخواند، ولی نمازتان از نظر ظاهر و فقه برابر با نماز علی(ع) باشد، آن را می‌توانیم با علی(ع) مساوی شویم. نماز درست و نماز صحیح که کاملش در امیرالمؤمنین است به ما هم وعده دادند ما از ارزش‌هایمانبرای نجات شما قیامت خرج می‌کنیم؛ چون اضافه خیلی داریم یعنی اگر یک نفرمان بخواهد کل محشر را نجات دهد می‌تواند ولی همه لیاقت نجات را نگه نداشتند.

 

استاد انصاریان ادامه داد: نماز عشق است نه فشار، نه بار. نمازت نماز علی(ع) باشد، علی نماز با ادبی می‌خواند، علی نماز با وقاری می‌خواند، علی نماز با طمأنینه‌ای می‌خواند، علی نماز مطابق فقه خدا و فقه الله اکبر می‌خواند، حال علی(ع) را ما نمی‌توانیم داشته باشیم چون این‌قدر به ما خدا گنجایش نداده که یک گلوله دشمن بزند به ما پوست و گوشتمان را بشکافد و بزند به عصب و از آنجا هم برود به استخوان نگذاریم عملمان کنند و عربده بکشیم، یا باید بیهوشمان کنند تا جراحی کنند و درآورند؛ اما «وقتی که امیرالمؤمنین در جنگ احد می‌خواهند جراحی کنند نمی‌گذارددرد خیلی سنگین است، بدن درد که برای روح نبود، تیر که به روح علی نخورده بود، به گوشت و پوست و استخوان و عصب خورده بود، درد داشت به جراح گفت: نمی‌خواهم جراحی کنی،رهایش کن. جراح به پیغمبر گفت: نمی‌گذارد جراحی کنیم. گفت: مشکلی نیست بگذار برود در نماز بعد برو جراحی کن».

 

ما حال علی(ع)را در نماز نداریم

مؤلف کتاب ارزشمند «همراهی علی و حق» گفت: ما حال علی(ع) در نماز را نداریم، نمی‌توانیم هم داشته باشیم اما یقیناً نماز مطابق با فقه را می‌توانیم بخوانیم؛ غسل درست، وضوی درست، تیمم درست، نماز با طمأنینه، نماز با ادب، نماز شمرده، نمازی که رکوع و سجود و تشهدش با هم ادغام نشود. پس اگر می‌خواهی نمازت را قبول کنند به علی(ع) اقتدا کنید. در نماز، پیغمبر(ص) نمی‌گوید به من اقتدا کن چون می‌داند بعد از مرگش یک میلیارد جد و آبادشان در دین انحراف ایجاد می‌کنند لذا نمی‌گوید نماز آنها را بخوان، نماز من است، می‌گوید:نماز و روزه خود را به علی(ع) اقتدا کنید.

 

نمی‌توانید به سفره علی(ع) اقتدا کنید

وی در مورد روزه‌های امام علی(ع) گفت: به سفره علی(ع) نمی‌توانید اقتدا کنید یعنی ما را معذور کرده،حضرت علی(ع) انقدر مهربان است که می‌فرماید: «اَلا وَ اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلی ذلِک» بخواهید مثل من غذا بخورید اصلاً از دستتان برنمی‌آید، اگر ما را نمی‌بخشید سفره‌های افطاری و سحری ما هم ضد علی و هم حرام بود؛ اما این‌قدر با محبت است که همان وقت ما را بخشیده تا قیامت؛ لذا در غذا خوردن فقط اسراف نکنید.

 

به سادگی سبک زندگی امیرمؤمنان علی(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: «أَلاَ وَإِنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطِمْرَيْهِ وَمِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَيْهِ» امام علی(ع) در خوراکش به دو نان جو و برای لباسش به یک پیراهن کهنه قناعت کرد؛ اما حضرت این سبک زندگی بسیار ساده را هم به ما بخشیده و می‌فرماید: نمی‌خواهد شما کت و شلوار و کفش کهنه بپوشید چون نمی‌توانید، اگر بخواهید مثل من لباس بپوشید به شما مارک دیوانگی، بی‌عقلی و بی‌خردی می‌زنند. در نماز جمعه مسجد کوفه اول خطبه‌اش بود، گاهی دستش را حرکت می‌داد به راست و چپ،هارون بن عنتره می‌گوید: من با پدرم در صف بودم، نوجوان بودم گفتم: بابا چرا حاکم مملکت آرام خطبه نمی‌خواند و مدام دستش را تکان می‌دهد؟ گفت: عزیز دلم خطبه را گوش بده، علی همین یک پیراهن را دارد، شسته آستین‌هایش هنوز نم دارد بادش می‌دهد که نم برطرف شود.

 

حداقل دین‌مان مانند علی(ع) باشد

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: ما که نمی‌توانیم خوراک، پوشاک و سبک زندگی مانند علی(ع) داشته باشیم، حداقل دینمان مانند علی(ع) باشد، حداقل حکومتمان مثل علی(ع) باشد.

مؤلف کتاب ارزشمند «همراهی علی و حق»اظهار کرد: «یا علی انت و شیعتک هم الفائزون» علی جان تو و پیروانت فقط اهل کامیابی و نجات هستید. ترکیب این روایت به نظر می‌آید معجزه‌آمیز باشد یعنی پیغمبر همه خطرات و انحرافات و گمراهی‌ها و دین‌سازی‌ها را بعد از مرگ خودش دید که یک چنین ترکیبی را در سخن ایجاد کرد که شما مطمئن به نجاتتان باشید و به دیگران هم هشدار می‌دهد هیچ اعتمادی به نجاتتان نداشته باشید.خداوند با رحمتش هشدار می‌دهد که دَر باز است اگر می‌خواهید نجات پیدا کنید به علی(ع) اقتدا کنید، اقتدای به دیگران کفر، شرک، نفاق، جاهلیت و بی‌دینی است و خدا به هیچ عنوانقبول ندارد.

 

استاد انصاریان به نعمت عظیم شیعه بودن اشاره و تصریح کرد: از قول خود خدا- البته خودش که اینها را نمی‌گوید - معنی شیعه بودن ما این است که بنده من، می‌توانستم تو را از یک پدر و مادر اسرائیلی به دنیا بیاورم، از یک پدر و مادر مسیحی در ایتالیا به دنیا بیاورم، از یک پدر و مادر منافق مشرک در لندن به دنیا بیاورم، اما چه شد که رقم زد ما از یک پدر و مادر شیعه به دنیا بیاییم؟ و رقم زد که محبت به مسجد، حسینیه و عالم واجد شرایط شیعه به دلمان باشد. خدا به دل شما انداخت که علاقمند به یک روحانی واجد شرایط باشید، یکی دو ساعت حوصله کنید، شب احیا از یازده دوازده شب تا دو نصف شب، او به دل شما انداخته که حرف آخوند واجد شرایط را گوش دهید؛ چون آن واجد شرایط برای شما دغدغه دارد، دغدغه‌ای که ائمه(ع) داشتند، دلش می‌خواهد همه شما اهل بهشت باشید، دلش می‌خواهد همه شما پاک باشید و گناه نکنید.

انتهای پیام  /

 

متن و صوت کامل سخنرانی را اینجا ببینید.


منبع : پایگاه عرفان
  • تهران مسجد امیر
  • سخنرانی شانزدهم
  • رمضان 97
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    مسكو؛ ميزبان نشست شورای آموزش اسلامی روسيه
    ادامه نسل‏کشی شیعیان در پاکستان
    ابراز نگراني وزير دادگستري آلمان درباره افزايش ...
    تجليل از آيسسكو در خدمت‌رسانی به علم و فرهنگ ...
    توقف پخش شبکه ماهواره ای ثقلین توسط "نیل ست"
    برگزاری همايش «پايتخت‌ها و شهرهای اسلامی» در مكه
    ادعــای سرپــوش گذاشتــن بر انفــجاری در مــرقد ...
    استاد انصاریان: نگاه به نامحرم نوعی زنای تصویری ...
    تعطیلی عقل انسان را به سوی دوزخ می‌برد
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^