فارسی
پنجشنبه 30 فروردين 1403 - الخميس 8 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 6 خرداد 1397 ساعت 11:24 صبح

استاد انصاریان: هوای نفس، دشمن میان انسان و خداوند/ عده‌ای تنها با لفظ الله ارتباط دارند

استاد انصاریان: هوای نفس، دشمن میان انسان و خداوند/ عده‌ای تنها با لفظ الله ارتباط دارند

دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی با بیان اینکه هوای نفس خطرناک‌ترین دشمن انسان در ارتباط با خداست، گفت: هر چه خیر هست نزد خداوند است پس هوای نفس درونتان که دشمن میان خودتان و خداست را کنار بزنید در این صورت تمام درهای فیوضات و خیرات که پیش خداست به روی شما باز می‌شود.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در مسجد امیر(ع)، به معنای کلمه «الله» اشاره و اظهار کرد: وقتی می‌گوییم «الله»، در زبان فارسی و در هیچ زبان دنیا معادل ندارد. در زبان فارسی معادل کلمه «الله» خدا را قرار دادند، یقیناً الله به معنای خدا نیست. الله یک معنای علمی دارد و آن این است: «ذاتی که مستجمع جمیع صفات کمال است، بدون لحاظ حدودیت و محدودیت».


در برابر کلمه الله یک دشمن وجود دارد

وی ادامه داد: در برابر کلمه الله یک دشمن وجود دارد، این دشمن، مادر تمام دشمنان است یعنی دشمنان استقلال ندارند، زائیده شده این مادر هستند. فرعون یک دشمن مستقلی نیست، یزید و معاویه و نمرود و ابولهب و عمرسعد و شمر دشمنان مستقلی نیستند بلکه زائیده شده این مادر کافر پست، و قد علم کرده در برابر پروردگار عالم هستند.


کسانی که دشمنان در برابر الله را نشناسند غرق در آلودگی‌ها هستند

استاد انصاریان به دشمنان رحمان و رحیم نیز اشاره و خاطرنشان کرد: کسانی که دشمنان برابر الله و رحمان و رحیم را نشناسند چه مسلمان باشند چه غیر مسلمان یقیناً غرق در آلودگی‌ها هستند و تا جایی که دستشان برسد به آلودگی‌ها، غافلانه و بی‌خبرانه وصل می‌شوند. اگر این آلودگی‌ها به فرموده قرآن مجید احاطه و سلطه به باطنشان پیدا کند در زمان عالم شدن هم در این آلودگی‌ها باقی خواهند ماند یعنی در زندگی ایشان لفظ الله هست، ولی خود الله اثر دیگری نخواهد داشت.


عده‌ای تنها با لفظ الله ارتباط دارند

مؤلف کتاب ارزشمند «شرح دعای کمیل» ادامه داد: در زندگی این افراد، لفظ الله پر است اما در کمال غفلت ربا می‌خورد، چند نفر پول سر برج را دیر کردند نیاوردند اضطراب پیدا کرده اعصابش تحت تأثیر قرار گرفته، ده مرتبه ‌می‌گوید: این چهار نفر به من وعده دادند امروز بیایند الله اکبر، من نمی‌دانم اینها چطور آدم‌هایی هستند؟ لا اله الا الله از دست این مردم بی‌عهد و بی‌وفا و پیمان‌شکن. در این‌جا پروردگار در این انسان چه اثری می‌گذارد؟ هیچ، چون درِ ورود فیوضات به روی این آلوده به اقتصادِ حرام بسته است، یاری از خدا به او نمی‌رسد. این شخص فقط با لفظ الله می‌تواند ارتباط داشته باشد.


وی با بیان اینکه اگر انسان در کنار الله، رحمان و رحیم دشمن‌شناسی نداشته باشد تا آخر عمر در مسأله توحید گیر لفظ است، گفت: قرآن مجید می‌فرماید: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى‌ حَرْف» (حج، 11)، بسیاری با خدا یک‌طرفه سروکار دارند. «علی حرف» ساز خودشان را می‌زنند و هیچ ارتباطی با پروردگار خالق رزاق زندگیشان ندارند. خداوند دو علامت از این افراد بیان می‌کند: «فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَن» تا یک دلار حسابی گیرش می‌آید می‌گوید: جونم به این خدا چطور کار راه می‌اندازد. «وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى‌ وَجْهِه» (حج، 11) و اگر ضرر و زیانی، بالا پایین شدن امور اقتصادی برایش پیش بیاید می‌گوید: از این خدایی هم که به ما معرفی کردند، هیچ آبی گرم نمی‌شود! این آدم لفظ‌‌‌‌باف بوده نه شخصی که در ارتباط با خداوند است.


وی افزود: دشمنی که می‌خواهد بین من و بین خود الله نه لفظ الله، وسط قرار بگیرد، دشمنی که می‌خواهد بین من و رحمانیت وسط قرار بگیرد، بین من و رحیمیت وسط قرار بگیرد و مانع حرکت من به سوی خدا شود. بین من و خدا ایستاده زورش هم زیاد است، من می‌خواهم حرکت کنم، اما چون پیوندی با این سه دشمن دارم قدم از قدم نمی‌توانم بردارم، می‌مانم و می‌پوسم «فَكانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبا» (جن، 15) هیزم دوزخ می‌شوم.


استاد انصاریان اظهار کرد: چه بلاهایی که بر سر ائمه(ع) نیامد، حضرت زهرا(س) می‌فرماید: بلاهایی که سر من آمد اگر این بلاها را بر تمام روزهای روزگار می‌آوردند، کل روزها تبدیل به شب تاریک می‌شد. ولی ایشان ایستاد چون ارتباطش با خود الله، رحمان و رحیم بود نه با لفظ الله.


مبلغ عرصه بین الملل با اشاره به اینکه خدایی که «ذات مستجمع جمیع صفات کمال که هیچ صفت کمالی را کم ندارد و در هیچ صفت کمالی هم عیب ندارد» دستش در همه امور باز است، تصریح کرد: خدا می‌تواند به نهنگ بگوید پیغمبرش یونس را ببلعد، محل استقرار این پیغمبر در معده بود. نهنگی که نوزادش بیست تن وزن دارد، شبانه روز چه مقدار باید غذا بخورد و چه مقدار باید غذا به این معده بدهد؟ معده چقدر باید از نظر اسیدپاشی قدرت داشته باشد که یک ماهی ده کیلویی را که می‌خورد، چنان اسید بپاشد که تمام اسکلت و استخوان‌های ریز و درشتش را هضم و نرم کند؟ چند تا ماهی باید در روز بخورد؟ خدایی که مستجمع جمیع صفات کمال است، در کمال نقصی ندارد، عیبی ندارد یعنی دستش در قدرت و رحمت باز است، مانعی در مقابلش نیست، پیغمبرش را به معده نهنگ می‌دهد، به معده می‌گوید کار هضم کردن غذایت را ادامه بده ولی یونس را هضم نکن. خداوند در قرآن می‌فرماید: «فَلَوْ لا أَنَّهُ كانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلى‌ يَوْمِ يُبْعَثُون» (صافات، 143 و 144) اگر این زندانی من در معده نهنگ دعا و زاری نمی‌کرد، دست به جانب من دراز نمی‌کرد، تسبیح من را نمی‌گفت و اقرار به «ظلمت نفسی» نمی‌کرد، خودش و نهنگ را تا قیامت هر دو را زنده نگه می‌داشتم.


هوای نفس دشمن درونی انسان با خداست

محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی به دشمنان خداوند اشاره و خاطرنشان کرد: یک دشمن در مقابل خداست و خدا زورش به او نمی‌رسد، این دشمن بیرونی نیست درونی است «أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ» (فرقان، 43) این دشمن در درون انسان‌هاست، این دشمن که فقط مقابل من ایستاده برای این‌که خودش را در دل شما روی کرسی الوهیت بنشاند، می‌خواهد به جای من از او اطاعت کنید و اطاعت از من را تعطیل کنید. پیوند با هوای نفس خیلی لذت دارد چون من سراغ خدا که می‌روم، هزار جدول مقابل من می‌گذارد و می‌گوید: ربا نخور، دزدی، غصب، اختلاس و کم فروشی نکن، مال مردم را نبر، وام گرفته شده را نخور.


سفارشات خداوند به انسان‌ها

استاد اخلاق حوزه علمیه به امر و نهی خداوند نسبت به انسان‌ها اشاره و اظهار کرد: خداوند یک بروشور جلوی من گذاشته و نام آن را قرآن گذاشته است، در این قرآن سفارشاتی را به انسان‌ها دارد، علاوه بر اینکه انسان را در مواردی منع می‌کند، تأکید دارد که انسان اقداماتی را انجام دهد از جمله اینکه می‌فرماید: «یک سال برایتان بگذرد یک ماه روزه بگیرید آن هم اگر سالم باشید، اگر خودتان حس می‌کنید ضرر دارد نگیرید و کفاره بدهید. در تمام دوره عمر هشتاد نود ساله‌ات یک بار حج به تو واجب است. هفده رکعت نماز بخوانید. یک سال که گذشت گندم، جو، خرما، گاو، گوسفند، طلا و نقره از این حد اضافه آوردی زکات بده، در قرآن می‌گوید: شخصی که زکات نمی‌دهد با کافران هم‌پالکی است. اگر یک سال از مخارج زندگی اضافه آوردی، اضافات را به‌عنوان خمس پیغمبر برای پیغمبر و دین پیغمبر بدهید. در خانواده‌ و میان مردم با زبان نرم و با محبت امر به معروف و یک نهی از منکر داشته باشید و حق همسر، فرزند و پدر و مادر خود را رعایت کنید.


هوای نفس انسان را به لذت‌ها و انجام دادن انجام ندادنی‌ها دعوت می‌کند

محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی مسلمانان را در انجام سفارشات خداوند مورد ارزیابی قرار داد و تصریح کرد: تعداد کمی از مسلمانان سفارشاتی که خداوند بر انجام آن تأکید کردند را انجام می‌دهند و برعکس بسیاری اقداماتی که خداوند به ترک آنها سفارش کرده را انجام می‌دهند، این خواسته نفس است؛ هوای نفس فقط به لذت‌ها و انجام دادن انجام ندادنی‌ها دعوت می‌کند بنابراین هوای نفس خطرناک‌ترین دشمن انسان است.
استاد انصاریان در پایان تأکید کرد: هر چه خیر هست نزد خداوند است پس هوا را دفع کنید، هوا را در درونتان خفه کنید، کمر هوا را بشکنید، این دشمن را از بین خودتان و خدا کنار بزنید در این صورت تمام درهای فیوضات و خیرات که پیش خداست به روی شما باز می‌شود. با فهم «الله» از کفر، نفاق، شرک و دیگران را به جای خدا علم کردن، نجات پیدا می‌کنیم.

انتهای پیام /

 

متن و صوت کامل سخنرانی را اینجا ببینید.


منبع : پایگاه عرفان
  • دشمن
  • مسجد امیر تهران
  • هوای نفس
  • خداوند
  • سخنرانی ششم
  • مضان 97
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    اتمام ساخت گنبد داخلی حرم امامان عسگریین (ع)
    باز گشايي كارگاه ساخت ضريح امام حسين(ع) به روي ...
    مجلس عزاداری زنانه در "هوپکینتون" ماساچوست
    کدام عالم، حتی لحظه ­ای از عمرش را بیهوده تلف ...
    قرآن‌پژوه هندی بررسی کرد؛ مفهوم «عشق» در قرآن ...
    کمپین جهانی معرفی پیامبر(ص) در فیس‌بوک و توئیتر ...
    گزارش تصویری/ آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت ...
    گزارش تصویری/ مراسم جشن میلاد امام رضا(ع) در ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاران در بقعه شیخ ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^