فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 14 اسفند 1396 ساعت 11:17 صبح

رونمایی از هفت جلد تفسیر «قرآن حکیم» و  چهار جلد ترجمه «اصول کافی» در بهار 97

رونمایی از هفت جلد تفسیر «قرآن حکیم» و  چهار جلد ترجمه «اصول کافی» در بهار 97

دارالعرفان/ معاون پژوهشی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان از رونمایی هفت جلد تفسیر حکیم و 4 جلد ترجمه اصول کافی - جدیدترین آثار استاد انصاریان - در بهار سال آینده خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالعرفان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی بطحایی با اعلام این خبر در مورد «تفسیر حکیم» اظهار داشت: استاد انصاریان تفسیر قرآن کریم را به توصیه اکید استاد بزرگوارشان مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) انجام دادند که تأکید فرموده بودند؛ " با توجه به نگاه جامعی که به جامعه و نیازهای آن دارید ضروری است تفسیری برای قرآن کریم بنویسید".

این استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر قرآنی افزود: اکنون پس از گذشت حدود دوازده سال از آغاز کار تفسیر، نگارش مقدماتی آن توسط استاد انصاریان به پایان رسیده است.

وی تصریح کرد: پس از انجام نگارش تفسیر هر سوره از قرآن کریم، کار تحقیق و پژوهش و غنی ‌سازی آن توسط پژوهشگران مؤسسه انجام شده و پس از گذراندن چندین مرحله پژوهشی و ویرایشی، آماده انتشار می ‌شود. برآورد اولیه آن است این تفسیر در حدود 35 جلد خواهد شد که در حال حاضر، سه جلد آن منتشر شده است و چهار جلد دیگر نیز آماده چاپ است که ان شاء الله در بهار سال آینده شاهد رونمایی از آن خواهیم بود.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به برخی از ویژگی ‌های این تفسیر اشاره کرد و افزود: یکی از ویژگی‌ های استاد توجه به علمیت تفسیر می‌ باشد که در عین روانی، با نگاهی علمی نوشته شده است و نکته بعدی اشراف ایشان به سایر تفاسیر شیعه و اهل ‌تسنن است که در حدود ده تا دوازده تفسیر را با دقت ارزیابی نموده و سپس آیات را تفسیر کرده ‌اند.

وی گفت: ویژگی دیگر تفسیر ایشان، مراجعه به کتاب ‌های اصیل لغت عرب است که برای رفع ابهامات مفهومی و همچنین برداشت صحیح از آیات، دقت بسیاری در کتب اصلی لغت عرب داشته ‌اند.

معاونت پژوهش مؤسسه علمی تحقیقاتی دارالعرفان توجه به نیازهای جامعه را از دیگر ویژگی ‌های تفسیر حکیم  برشمرد و افزود: ایشان که بیش از نیم قرن به طور مستقیم با مردم ارتباط دارند، طبق نیازهای احاد جامعه تفسیر خود را ارائه کرده ‌اند.

حجت ‌‌الاسلام و المسلمین بطحایی افزود: پس از ارائه ترجمه بسیار ارزشمند قرآن کریم توسط استاد انصاریان که با استقبال بی ‌نظیر جامعه مواجه شد و در حال حاضر یکی از پرتیراژترین و ظریف ‌ترین و دقیق ‌ترین وروانترین ترجمه ‌های قرآن کریم است، ایشان با وجود مشغله ‌های فراوان و سفرهای متعدد تبلیغی مشغول به ترجمه «اصول کافی» شده ‌اند که خوشبختانه کار تحقیق و پژوهش آن، به اتمام رسیده است و آماده ارائه به علاقه مندان است.

این استاد و پژوهشگر قرآنی در مورد ترجمه اصول کافی نیز گفت: اصول کافی متعلق به مرحوم ثقه ‌الاسلام کلینی(ره) متوفی 329 هجری می ‌باشد. امتیاز این کتاب آن است که مؤلف آن، در زمان امامت امام عسکری(ع) متولد شده و در زمان غیبت صغری امام زمان(عج) نوشته و از نزدیک ‌ترین کتابها به دوران حضور اهل ‌بیت(ع) می ‌باشد.

وی اظهار داشت: شیخ مفید(ره) با آن عظمت و جایگاه علمی، در مورد کتاب کافی عنوان فرموده است: «الكافي هو من أجلّ كتب الشيعة و أكثرها فائدة»؛ یعنی این کتاب از نظر جایگاه و جلالت و همچنین سودمندی، کم نظیر است.

حجت ‌الاسلام و المسلمین دکتر سید علی بطحائی در بیان علت انتخاب بخش اصول کافی برای ترجمه اضافه کرد: کافی از سه بخش «اصول»، «فروع» و «روضه» تشکیل شده است که بخش نخست آن (یعنی اصول کافی) به دلیل پرداختن به مباحث اصلی در دین (مثل موضوعاتی چون: عقل و جهل، ارزش دانش، توحید، نبوت و امامت و ایمان و...) دارای اهمیت عام است و توده مردم می ‌توانند - بلکه لازم است - از آن بهره ‌مند باشند. برخلاف فروع کافی که در مورد ابواب مختلف فقهی است و بخشی تخصصی است و مخاطبان آن غالباً فقها و اهل علم هستند. وی درباره نیاز اصول کافی به ترجمه فارسی گفت: کتاب شریف کافی، از ابتدای تألیف، مورد توجه اقشار مختلف جامعه شیعه قرار گرفت و در طول بیش از ده قرن، توسط بزرگانی ترجمه، شرح و تلخیص شده است و مورد توجه بوده است. شرح ملا صدرا، علامه مجلسی و فیض کاشانی از جمله شروح مهم و معروف کافی است. ترجمه ‌های متعددی نیز چون ترجمه مرحوم مصطفوی و همچنین کمره ‌ای برای کافی انجام شده است که برخی از آنها نواقصی دارند و برخی نیز پاسخگوی نیازهای جامعه امروز نیستند.

این استاد و پژوهشگر قرآنی بیان کرد: با نگاه به ترجمه‌ های دیگر، خلأهایی برای مخاطب امروز دیده می ‌شود که تلاش شده در ترجمه حاضر، چنین نقصی وجود نداشته باشد و این اثر ارزشمند، برای همه علاقه‌ مندان فرهنگ اهل ‌بیت(ع) قابل استفاده باشد.

وی یادآور شد: در برنامه ‌ای که به لطف و استعانت از خدا در بهار سال 97 خواهیم داشت به طور همزمان، از ترجمه «اصول کافی» و همچنین 7 جلد از کتاب ارزشمند «تفسیر حکیم» رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام /


منبع : پایگاه عرفان
  • قرآن کریم
  • اصول کافی
  • قرآن حکیم
  • رونمایی از هفت جلد تفسیر
  • جدیدترین آثار استاد انصاریان
  • بهار سال 97
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فعالیت شبکه ماهواره‌ای کربلا
    يورش هوايي نظامیان يمن به شيعيان با حمايت ...
    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    طرح استقرار روحانیون در مدارس
    متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
    استاد انصاریان تبیین کردند؛ هدف از خلقت انسان، ...
    استاد انصاریان: عبادت پیوسته و خالصانه ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    استاد انصاریان در خوی: نارضایتی پدر و مادر موجب ...
    پیام استاد انصاریان به مناسبت هفته کتاب و ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^