فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

حضرت فاطمه‌(س) و حقانیت شیعه

یکی از ادله قاطع شیعه که امکان خدشه در آن وجود ندارد و کسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد، مسایل مربوط به حضرت فاطمه زهرا علیها‌السلام است زیرا آن حضرت، مقام و منزلت بلندی نزد خداوند دارد.
حضرت فاطمه‌(س) و حقانیت شیعه

مرحوم کلینی قدس‌سره در کافی به سند صحیح روایت می‌کند که: جبرئیل علیه‌السلام بعداز رحلت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم مرتباً بر فاطمه زهراء علیها‌السلام نازل می‌شد و از آن‌چه در آینده بر فرزندان آن حضرت وارد خواهد آمد خبر می‌داد و علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السلام آن‌ها را می‌نوشت.

یکی از ادله قاطع شیعه که امکان خدشه در آن وجود ندارد و کسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد، مسایل مربوط به حضرت فاطمه زهرا علیها‌السلام است زیرا آن حضرت، مقام و منزلت بلندی نزد خداوند دارد. مرحوم کلینی قدس‌سره در کافی به سند صحیح روایت می‌کند که: جبرئیل علیه‌السلام بعداز رحلت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم مرتباً بر فاطمه زهراء علیها‌السلام نازل می‌شد و از آن‌چه در آینده بر فرزندان آن حضرت وارد خواهد آمد خبر می‌داد و علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السلام آن‌ها را می‌نوشت. (کافی/1 /241/ح5)

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم نسبت به دختر عزیزشان سفارشات بسیاری نمودند، چه شد که این دختر 75 یا 95 روز بعد از وفات پدرش از دنیا رفت و او را شبانه غسل دادند و شبانه دفن نمودند؟ چه پیش آمد که باید قبرش مخفی بماند؟ در صورتی که قدر متیقّن از مودت و محبت به اهل‌بیت علیهم السلام ، فاطمه زهرا علیها‌السلام است.

اما با تعمق در تمام زوایای این مسئله مهم و اساسی پی می‌بریم: وصیت آن حضرت به غسل و دفن در شب و عمل علی علیه‌السلام به این وصیت حکیمانه، برای اقامه یک حجت بزرگ برای نسل‌های آینده بود تا در این‌باره تفکر کنند و بپرسند: چرا قبر حضرت فاطمه علیها‌السلام مخفی است؟

مرحوم کلینی قدس‌سره روایت صحیحه‌ای را از امان هفتم حضرت موسی‌بن جعفر علیه‌السلام نقل می‌کند: «انّ فاطمة صدیقة شهیدة.» (کافی/1/458/ح2)

در روایت دیگری مرحوم کلینی نقل می‌کند: امیرالمؤمنین علیه‌السلام بعد از دفن همسرش فاطمه علیها‌السلام رو به سمت قبر رسول الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم کرد و عرضه داشت: یا رسول الله در فراق فاطمه‌ات، صبر ندارم. آری علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السلام که 25 سال صبر کرد و فرمود: «صبرت و فی العین قذی و فی الحلق شجا» و در تمام جنگ‌ها مقاومت نمود، بعد از شهادت همسرش می‌گوید، صبرم تمام شده است.

سپس به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم عرض می‌کند: دخترت به تو خبر خواهد داد که چگونه امت تو در نابودی او دست و به‌دست هم دادند. «و ستنبئک ابنتک بتظافر امتک علی هضمها» (کافی/1/458) واژه هضم در اینجا به خود زهرای مرضیه علیها‌السلام نسبت داده شده است، یعنی همه امت برای از بین بردن آن بانوی بزرگ تلاش کردند و با ضمیمه این جمله به کلام فرزندش حضرت موسی‌بن جعفر علیهم السلام که فرمود «فاطمة صدیقة شهیدة» نتیجه معلوم خواهد بود.

در ادامه روایت علی علیه‌السلام رو به قبر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم می‌فرماید: «فاحفها السوال و استخبرها الحال» از مصیبت‌هایی که از امت تو به وی رسیده است از او بپرس. در دلش، مصائب فراوانی را پنهان کرد و نتوانست حتی به همسرش علی علیه‌السلام ابراز کند.

آیت الله میرزا جواد تبریزی


منبع : افق حوزه
  • حضرت زهرا
  • حضرت فاطمه
  • وصیت
  • آیت الله میرزا جواد تبریزی
  • حقانیت شیعه
  • غسل و دفن
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    فرهنگ عاشورا وامام حسین(ع) مرکز ثقل اصول دين
    بخشنده ترین مردم در نگاه امام حسین علیه السلام
    چهره امام حسين(ع)
    تمام شب در عبادت
    عظمت شب قدر
    رعایت حقّ مجلس و هم صحبت
    شَبيب بن جَراد
    چگونه اثر لقمه حرام را از بین ببریم؟
    امام باقر(ع) و تربیت فرزند
    اسم اعظمی که خضر نبی به علی(ع) آموخت

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فضایل و خصایص زینب کبرى (س )
    حقیقت روزه‏ در ماه رمضان
    امر به معروف و نهی از منکر در سیره، سخن و قیام ...
    وداع با ماه مبارک رمضان
    احادیث پیرامون صلوات
    انصاف؛ بالاترین فضیلت اخلاقی
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    متن کامل خطبه غدیر خم با ترجمه فارسی
    کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^