فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 19 آذر 1396 ساعت 3:11 بعد از ظهر

استاد انصاریان: سرآمد همه انسانها جامع تمام ارزش‌ها و فاقد همهٔ نواقص/ احترام و احسان به والدین با هر دینی واجب است

استاد انصاریان: سرآمد همه انسانها جامع تمام ارزش‌ها و فاقد همهٔ نواقص/ احترام و احسان به والدین با هر دینی واجب است

بهره‌ای از کلام استاد (2):

احترام و احسان به والدین با هر دینی واجب است

دارالعرفان/ استاد انصاریان گفت: بر فرزندان تمام پدر و مادرها با هر دینی و هر روشی که دارند واجب است به آنها احسان کنند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، به دنبال برپایی جلسات دوره‌ای «بهره‌ای از کلام استاد» امروز دومین جلسه از پخش سخنرانی‌های اخلاقی حضر ت استاد انصاریان در مؤسسه با حضور پرسنل به نمایش گذاشته شد.

استاد انصاریان در این سخنرانی در پاسخ به اینکه باید به چه پدر و مادری احسان کنیم؟ اظهارداشت: بر فرزندان تمام پدر و مادرها با هر دینی که دارند، با هر روشی که دارند، با هر اعتقادی که دارند، واجب است به آنها احسان کنند؛ البته بار بسیار سنگینی است، ولی طاقتش را به ما داده که این بار تکلیفی را تحمل کنیم و به همه طاقت داده است. قرآن توجهی ندارد که پدر و مادر اهل کجاست و چه می‌کند، دین دارد یا ندارد، شیعه هست، سنّی هست، یهودی هست، مشرک هست، کافر یا مخالف با پروردگار هست.

این مفسرّ، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه بیان داشت: پسر متوکلی که جلوی زائران قبر ابی‌عبدالله(ع) را چندسال گرفت و بسیار هم سخت‌گیری کرد، یک آدم خوبی بود، پیش امام هادی(ع) آمد و گفت: یابن‌رسول‌الله! به این دلیل (دلیلش را گفت و من نمی‌خواهم بگویم) پدر من واجب‌‌القتل است، به من اجازه می‌دهید که او را بکشم؟ فرمودند: هرگز به تو اجازه نمی‌دهم، او را یکی دیگر بکشد، اما تو نه، به تو اجازه نمی‌‌دهم!

امام حسین(ع) در صفات، اوصاف و کمالات جلوه‌گاه تام خداوند است

این محقق  و پژوهشگر قرآنی گفت: با توجه به آیات قرآن، انسانِ جمع‌الجمع «ابی‌عبدالله‌ الحسین(ع)» است، خداوند در آیات متعددی اشاره دارد که اگر می‌خواهید من و کمالات من را ببینید، حسین(ع) را ببینید.

استاد انصاریان که در حسینیهٔ بنی‌الزهرا(س) سخنرانی فرمودند، اظهارداشت: به ‌طور یقین بخش عمده‌ای از آیات کتاب خدا را جز با کمک پیغمبر و ائمهٔ طاهرین(ع) نمی‌فهمیم؛ این حقیقت را صاحب قرآن در آیات متعددی متذکر شده و فرموده «یعلمهم الکتاب والحکمه»، شما به معلمِ قرآن نیاز دارید.

فهم قرآن کار هر کسی نیست

وی فهم قرآن توسط هر شخصی را ناممکن دانست و افزود: قرآن مجید جلوهٔ علم بی‌نهایت حق، جلوهٔ رحمت حق، جلوهٔ احسان حق است و کتاب آسانی نیست که هرکسی در حوزه‌ها و در دانشگاه‌ها به مقامات عالی علمی برسد، بتواند بفهمد؛ وقتی قرآن مجید می‌فرماید: «یعلمهم الکتاب»، بدین معناست که کل شما به معلم نیازمند هستید.

معلم انسانها برای فهم قرآن کیست؟

استاد انصاریان گفت: آیهٔ پانزدهم سورهٔ مبارکه احقاف نزدیک به دوازده حقیقت را بیان کرده است، به قول ما طلبه‌ها ضمائر آیات این آیه شریفه مفرد است و نشان می‌دهد که سخن وجود مقدس پروردگار دربارهٔ یک فرد است؛ البته آیهٔ بعد - یعنی آیهٔ شانزدهم - سایه‌ٔ مطلب را روی جمع می‌برد و علت هم دارد، علت آن این است که در آیهٔ دوم - یعنی شانزدهم که به آیهٔ اول اتصال دارد - آن شخص آیهٔ اول، در این یک کلمه داخل نیست، ولی بقیه هستند؛ ما آیه را می‌خوانیم، معنی می‌کنیم، معنی آن را هم می‌فهمیم، اما آنچه که برای ما در آیهٔ پانزدهم صددرصد مجهول است، این است که این آیه دربارهٔ چه‌کسی حرف می‌زند؟

وی اظهار کرد: آن شخص در علم خدا بوده و خداوند آیه را برای او نازل کرده، پیغمبر و ائمه(ع) این شخص را به ما معرفی می‌کنند؛ اگر ما به‌دنبال پیغمبر و ائمه(ع) نرویم، آن شخصی که محور آیه است، اصلاً شناخته‌ شده نخواهد شد؛ یعنی تا قیامت هم معطل شویم، نمی‌فهمیم این شخص کیست که این‌قدر پروردگار روی آن سرمایه‌گذاری کرده است. این آیهٔ پانزدهم در آیات قرآن نمونه ندارد و همین یک آیه است و معلوم می‌شود شخصی که محور این آیهٔ شریفه است، شخص خاصی است که این‌قدر پروردگار مهربان عالم برای او مایه گذاشته است.

استاد انصاریان به تبیین و تشریح این آیه پرداخت و گفت: آیه با این جمله شروع می‌شود: «ووصینا الانسان بالوالدین احسانا»، این انسان در این آیه همان یک‌نفر است و مراد همهٔ انسان‌ها نیستند؛ سفارش پروردگار به احسان پدر و مادر در سورهٔ اسراء و لقمان به همهٔ انسان‌هاست، ولی در این آیهٔ شریفه سفارش به یک‌نفر است و آن یک‌نفر هم در احسان به پدر و مادر معجزه کرده؛ اما این انسان نه به ‌معنای همهٔ انسان‌هاست، چون تمام ضمائر آیه به این انسان مفرد برمی‌گردد؛ اما در سورهٔ اسراء می‌بینیم که می‌فرماید: «وَقَضیٰ رَبُّک أَلاّٰ تَعْبُدُوا إِلاّٰ إِیٰاهُ وَبِالْوٰالِدَینِ إِحْسٰاناً» ﴿الإسراء، 23﴾ بر همهٔ شما واجب است، خدا را بپرستید و بر همه واجب است که به پدر و مادر احسان کنید.

این عام است و خیلی هم عجیب است که پدر و مادر را در آیهٔ اسراء و لقمان در کنار خودش گذاشته، ولی در اینجا اصلاً از خودش صحبتی نمی‌کند؛ در سورهٔ لقمان هم همین‌طور است که پروردگار عالم می‌فرماید: «بالوالدین احسانا»، به پدر و مادر نیکی کنید، «وَإِنْ جٰاهَدٰاک عَلیٰ أَنْ تُشْرِک بِی مٰا لَیسَ لَک بِهِ عِلْمٌ فَلاٰ تُطِعْهُمٰا» ﴿لقمان، 15﴾ یعنی هم در لقمان و هم در اسراء روی کلام با همهٔ انسان‌هاست؛ ولی در آیهٔ پانزدهم سورهٔ احقاف سخن از یک‌نفر است که می‌گوید انسان، ولی ما نمی‌دانیم این انسان کیست؟!

سرآمد همه انسانها در ملک و ملکوت از دیدگاه قرآن

استاد انصاریان با استناد به روایت در معرفی شخص خاص مورد اشاره سوره احقاف، گفت: انسان در این آیه یک‌نفر است، ولی براساس آیات سورهٔ آل‌عمران، این یک‌نفر برابر همهٔ انسان‌های عالم است؛ یعنی تمام ارزش‌هایی که در عقل و در اخلاق و در ایمان و در رفتار بین میلیاردها انسان تقسیم است، در این یک‌نفر جمع است؛ یعنی آن یک‌نفر همه است، ولی همه آن یک‌نفر نیستند، یعنی هیچ‌کس در عالم نیست که او باشد، ولی او به‌تنهایی همه است.

وی ادامه داد: کسی که آیه دربارهٔ او نازل شده، عظیم‌ترین انسان در ملک و ملکوت است و خدا اسم خودش را کنارش نگذاشته است. اینکه من می‌گویم، شاید یک تعبیر عرفانی باشد و آن، این است که دیده این یک‌نفر در صفات و اوصاف و در کمالات جلوه‌گاه تام خودش است، نیازی نداشته که اسم خودش را ببرد و تنها او را گفته مثل اینکه همهٔ ارزش‌های خودش را گفته است.

سرآمد همه انسانها در چهل‌سالگی در نهایت کمال بود

خداوند می‌فرماید: «حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کرْهاً» ای بندگان من! این انسانی که در این آیه از او می‌گویم، وقتی مادرش به او حامله شد، از روز اول حاملگی تا روز ولادتش در مشقّت و سختی غرق بود و رنج داشت، «وَ وَضَعَتْهُ کرْهاً»، زاییده‌شدنش هم برای مادرش خیلی سخت و پرمشقّت بود. (نمی‌دانم که این مشقّت در ایام حاملگی، بدنی است یا روحی است؟) «وَحَمْلُهُ وَ فِصٰالُهُ ثَلاٰثُونَ شَهْراً» برای این انسان 24ماه کامل شیرخوردن قرار دادم و حداقل حامله‌بودن مادرش را شش‌ماه قرار دادم، «حَتّٰی إِذٰا بَلَغَ أَشُدَّهُ» تا این بچه به نوجوانی رسید، «بلغ اشده»، از نظر بدنی، از نظر عقلی و از نظر روحی در همان ایام بچگی کامل شد، «وَبَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً» و این بچه سیر الهی، ملکوتی، عقلی و فکری را تا چهل‌سالگی آمد، در چهل‌سالگی این انسان در نهایت کمال بود.

سرآمد همه انسانها جامع تمام ارزش‌ها و فاقد همهٔ نواقص

استاد انصاریان به معنای «نهایت کمال» این انسان اشاره و تصریح کرد: این انسان جامع تمام ارزش‌ها و فاقد همهٔ نواقص شد؛ یعنی جهانیان نمی‌توانند در این انسان یک عیب و نقص پیدا کنند و هرچه در کتاب وجود اوست، کمال محض است.

این انسان پس از چهل سال، از خداوند چند درخواست داشته است: «ربّ»، ای مالک من! اولاً یقین به اینکه من مملوک هستم و او مالک است، کل ایمان است؛ خیلی‌ها خودشان را مملوک نمی‌دانند، ولی این انسان خداوند را در زندگی خود مالک همه چیز می‌داند لذا می‌گوید، مالک من! من حلقهٔ بندگی تو به گوش جانم است؛ مالک من! من اصلاً احساس ملکیتی بر خودم ندارم؛ «انت المالک و انا المملوک، انت الحی و انا المیت»؛ ای مالک من! درخواست من از تو این است: «أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکرَ نِعْمَتَک اَلَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَی وَ عَلیٰ وٰالِدَی» ﴿النمل، 19﴾ من را راهنمایی کن و نشانم بده برای اینکه من شکر تمام نعمت‌هایی را که به من و به پدر و مادرم داده‌ای، به‌جا آورم. یعنی سه شکر بجا آورم: یکی برای نعمت‌هایی که به خودم داده‌ای، نعمت‌هایی که به پدرم داده‌ای و یکی هم نعمت‌هایی که به مادرم داده‌ای؛ به‌جای آن دونفر هم من شکر کنم. ما چنین کاری تاکنون برای پدر و مادرهایمان کرده‌ایم؟

درخواست‌ها و اقرار سرآمد همه انسانها در برابر خدا

استاد انصاریان به معنای شکر در آیات قرآن اشاره و خاطرنشان کرد: شکر در قرآن به‌ معنای هزینه‌کردن خود و مال خود در راه پروردگار است یعنی آنچه که از مادرم به ارث رسیده، آنچه که از پدرم به ارث رسیده، مقداری از آن را برای معاش خودم برداشته و بقیه‌اش هم هدیهٔ در راه و در خواسته‌های تو شود. «اوزعنی ان اشکر نعمتک التی انعمت علی و علی والدی».

 وی درباره درخواست‌های دیگر این انسان از خداوند گفت: «وَأَنْ أَعْمَلَ صٰالِحاً تَرْضٰاهُ»، خدایا به من لطف کن و توفیق بده، الهام کن تا هر پلکی که می‌زنم، هر صدایی که می‌شنوم، هر قدمی که برمی‌دارم، هر پولی که گیرمی‌آورم، هر لقمه‌ای که می‌خورم، فقط و فقط به رضایت تو متصل شود؛ یعنی یک‌ لقمه در عمرم نخورم که از آن راضی نباشم. پول در حدّی که دارم و داشت من جوری نباشد که تو از من راضی نباشی! «ان اعمل صالحا ترضاه». خواستهٔ دیگر من این است که «وَأَصْلِحْ لِی فِی ذُرِّیتِی» ﴿الأحقاف، 15﴾ خدایا! نسلی به من بده که برای من یک نسل پاک، یک نسل شایسته، یک نسل درستکار، یک نسل پرقیمت، یک نسلِ مؤمن واقعی، یک نسل مورد توجه تو باشد.

 سرآمد همه انسانها بنده تسلیم واقعی خدا

استاد انصاریان به اقرار این شخص خاص در برابر خداوند نیز اشاره و اظهار کرد: «إِنِّی تُبْتُ إِلَیک» من فقط روی حرکتم به‌سوی توست. من از وجود تو نه چشم برمی‌دارم، نه فکر برمی‌دارم و حرکت من، رجوع من، فقط و فقط به‌سوی توست؛ غیر از تو هیچ محوری را برای حرکت به‌سوی او نمی‌شناسم؛ «وَإِنِّی مِنَ اَلْمُسْلِمِینَ» خدایا! من از بندگان تسلیم تو هستم، من بندهٔ تسلیم واقعی تو هستم. «انی تبت الیک و انی من المسلمین».

انسانِ جمع‌الجمع «ابی‌عبدالله‌الحسین(ع)» است

وی گفت: با توجه به آیهٔ پانزدهم سوره احقاف هم نمی‌دانیم شخصِ آن کیست و تا قیامت هم نمی‌فهمیم کیست! البته برای ما معرفی‌نامه گذاشته‌اند، به سراغ امام باقر(ع) و امام صادق(ع) برویم؛ چون آنها زمان آزادی در اختیارشان قرار گرفت و در همان زمان آزاد توانستند که همهٔ آیات قرآن را بشناسانند و بگویند معنی این آیه چیست؟ شخص در این آیه کیست؟ خدا در این آیه چه‌کسی را معرفی می‌کند؟ ائمه(ع) می‌فرمایند: منظور خدا از این انسان در این آیه، انسانِ جمع‌الجمع «ابی‌عبدالله‌الحسین» است. با توجه به نکاتی که دربارهٔ آیه گفتم، مخصوصاً آن نکته که خدا در این آیه می‌گوید: «وصینا الانسان»، اسم خودش را نبرده است؛ یعنی اگر می‌خواهید من را ببینید، حسین(ع) را ببینید؛ کمالات منِ خدا را می‌خواهید ببینید، حسین(ع) را ببینید؛ نیاز نبوده که در اینجا دونفر را مطرح کنم!

انتهای پیام/


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد حسین انصاریان
  • مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان
  • دهه سوم صفر 1439
  • بهره‌ای از کلام استاد (2)
  • احترام و احسان به والدین با هر دینی واجب است
  • امام حسین(ع) در صفات، اوصاف و کمالات جلوه‌گاه تام خداوند است
  • سرآمد همه انسانها در ملک و ملکوت از دیدگاه قرآن
  • سخنرانی شب اول حسینیه بنی الزهراء
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    ساخت بزرگترین حوزه علمیه خاورمیانه در گيلان
    ارتباط با امام زمان(ع) و ارواح مؤمنین
    با شرکت ایران؛ نمايشگاه مسلمانان اروپا در فرانسه ...
    به مناسبت دهه فجر؛ مستند یاران انقلاب از رادیو ...
    استاد حسین انصاریان: شفاعت امام حسین علیه السلام ...
    استاد حسین انصاریان: دشمنان نمی­توانند نقش زیبای ...
    مرزهای مجاز زمینی برای تردد زائرین اربعین حسینی ...
    استاد انصاریان: محرّک‌های الهیه را از دست ...
    گزارش تصویری/سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    استاد انصاریان پاسخ می‌دهد: راه رسیدن به خیر ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^