فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 27 آبان 1396 ساعت 4:09 بعد از ظهر

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم؛ برای بیان حدیث و روایات باید به منابع معتبر رجوع کرد/ امام رضا(ع) محور حساس و اساسی تشیع است

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم؛ برای بیان حدیث و روایات باید به منابع معتبر رجوع کرد/ امام رضا(ع) محور حساس و اساسی تشیع است

دارالعرفان/ محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم گفت: برای بیان حدیث و روایات باید از منابع معتبر و قابل اعتماد بهره جست چرا که وقتی روایتی با سند معتبر ارائه شود بر دل مخاطبان نقش می‌بندد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، حجت الاسلام و المسلمین سید علی بطحائی ظهر امروز در آیین سوگواری هشتمین اختر تابناک امامت وولایت در جمع کارکنان این مؤسسه با اشاره به ایام رحلت پیامبر اکرم(ص) و اینکه هر چه مورد نیاز سعادت انسان‌ها بوده حضرت  بیان کرده‌اند، اظهار داشت: راه سعادت، راهی است که پیامبر(ص) ترسیم کرده و آن پیروی از قرآن و اهل بیت(ع) است و به تحقیق هر کس از این مسیر جدا شود به گمراهی کشیده می‌شود.

ایشان با انتقاد از بیان احادیث ضعیف و نشر آن در جامعه، ترویج روایات بدون توجه به تحلیل عقلانی و سلسله راویان حدیث را نوعی ضد تبلیغ دانستند که باعث سست شدن اعتقاد توده مردم به جایگاه والای احادیث ناب و اصیل اهل بیت(ع) می شود.

وی با بیان سنت و سیره علمای گذشته در ترویج احادیث افزودند: عمده علما و مروجین پیش از آنکه به ترویج احادیث بپردازند، ابتدا مفاد آن حدیث از جهت عقلانی را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دادند و پس از تأیید صحت آن با آموزه‌های دینی و قرآن، نوبت به بررسی رجال و سلسله احادیث می‌رسد که اهتمام به این شیوه باید در رأس امور تبلیغی مبلغان و خطبای مخلص قرار گیرد.

وی دین را مجموعه‌ای از اعتقادات، اخلاق و احکام دانست و گفت: جامعه ما در اعتقادات راه اهل بیت(ع) را در پیش گرفته است ولی نیازمند الگوگیری از اخلاق اهل بیت(ع) و جدیت بیشتر نسبت به عمل به احکام الهی هستیم.

وی ادامه داد: پیامبراسلام(ص) چون خاتم انبیاء است علاوه بر بیان تذکرات لازم برای زمان خود، تذکرات و نگرانی‌هایی نسبت به آینده امت اسلامی نیز بیان کرده‌اند که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین بطحایی،  سبک شمردن دین، آرزوهای دراز و پیروی از هوی و هوس را از جمله نگرانی‌های پیامبر(ص) نسبت به آینده امت اسلامی دانست و اظهار داشت: باید مال را فدای جان و جان را فدای دین کرد و همیشه به یاد آخرت و به یاد خدا بود، چراکه آرزوهای دراز موجب فراموش کردن آخرت و از دست دادن فرصت‌ها برای عبادت خدا می‌شود.

وی اظهار داشت: تقابل بین حق و باطل همیشه در تاریخ وجود داشته است و شناخت حق و باطل، دفاع از حق و ایستادن در مقابل باطل سیره و روش تمام پیامبران(ص) بوده که شرایط امروز نیز بیش از همیشه نیازمند بصیرت لازم برای تشخیص حق و باطل است.

معاون پژوهشی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان،  با بیان این که نگرانی بسیار مهم پیامبر(ص)، جدا شدن مردم از اهل بیت(ع) بوده است گفت: تمام مشکلات اسلام پس از ارتحال پیامبر(ص) تاکنون ناشی از جدا شدن مردم از اهل بیت(ع) و عمل نکردن به سیره اهل بیت(ع) بوده است.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم نجات یافته باشیم باید به قرآن و اهل بیت(ع) متوسل باشیم، چراکه قرآن و عترت تا قیامت از هم جدا نمی‌شوند.

این محقق و پژوهشگر حوزه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) اظهارداشت: حضرت فرموند "صدیق كل امرء عقله و عدوه جهله، دوست هركس عقل او، و دشمنش جهل او است".

حجت الاسلام و المسلمین بطحایی بیان داشت: اگر در هر کاری انسان با خرد و عقل و منطق پای بگذارد در طول این مسیر موفقیت‌هایی کسب می‌کند و حال آنکه انسان بدون تدبیر و با جهل کاری را انجام دهد با ناکامی دست پیدا خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به گروه انحرافی«واقفیه» اشاره کرد و گفت: دوران امامت امام هشتم(ع) از جهات مختلفی خاص و ویژه بوده و در این میان، وجود مشکلات فراوانی از جمله مشکلات درون‌گروهی در میان خود شیعیان، از مهم‌ترین مسائل و معضلات زمان امامت امام رضا(ع) به شمار می‌آید.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم ادامه داد: آشنا شدن با این چالش‌ها و مشکلات امام(ع)، در شناخت سیره آن حضرت در چگونگی برخورد و مواجهه با فرق مختلف درون‌شیعی، به ویژه با توجه به الگو و محوری بودن نقش امامان(ع)، برای شیعیان امامیه، بسیار مهم و ضروری می‌نماید. همچنین آشنایی با این فرقه‌ها و نیز شناخت چگونگی تعامل و برخورد امام(ع) با این فرقه‌ها، استفاده از آن الگو را در برخورد با گروه‌های مختلف در جوامع کنونی میسر می‌سازد.

وی افزود: در زمان امامت امام رضا(ع)، شاهد فرق مختلف زیدیه، اسماعیلیه، فطحیه، واقفیه و غالیان هستیم که در این میان غالیان از فرق منتسب به شیعه، و نیز فرقه نوظهور و خطرناک واقفیه بیشترین مبارزات را با امام(ع) داشتند.

حجت الاسلام بطحایی بیان داشت: فرقه انحرافی واقفیه که پس از شهادت امام موسی کاظم(ع)، در سال ۱۸۳ ه.ق. به وجود آمد، آن حضرت را آخرین امام و قائم و مهدی دانسته و بر این اساس، بر ایشان توقف نموده و امامت امام رضا(ع) و سایر امامان معصوم(ع) پس از ایشان را نپذیرفتند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد فرقه واقفیه به عللی چون انگیزه‌های اقتصادی و مادی، سوءبرداشت از روایات و جعل و تحریف آن‌ها و سوءبرداشت از فعالیت‌های امام کاظم(ع) پدید آمده که البته با توجه به منابع رجالی و روایی، مهم‌ترین علت انحراف آن‌ها را انگیزه‌های مادی و مالی می‌توان دانست.

وی ادامه داد: واقفیان در جهت اثبات آراء و عقایدشان و نیز جذب افراد بیشتر دست به اقداماتی زدند و در واقع مبارزاتی را شروع کردند که این تلاش‌ها و مبارزات در ابعاد و زوایای مختلفی انجام می‌گرفت.

وی گفت: یکی از شیوه‌های واقفیان در ترویج عقاید و اندیشه‌هایشان، انجام امور فرهنگی و تبلیغی بود که در این راستا به نوشتن کتاب، تعلیم و تربیت شاگرد و نیز جعل و تحریف احادیث و پراکندن شایعات است؛ که چنانچه پیشتر ذکر شد شرح و تفصیل این مطالب و منابع و مآخذ آن، در کتاب امام رضا(ع) و فرقه‌های شیعه آمده است.

حجت الاسلام و المسلمین بطحایی اظهارداشت: واقفیان همچنین در راه رسیدن به اهدافشان به تطمیع و شبهه‌افکنی در زمینه‌های مختلف پرداختند. در واقع، بزرگترین شبهه‌ای که واقفیه در بین شیعیان ایجاد کرده بودند، همان وقف بر امام کاظم(ع) و انکار امامت امام رضا(ع) بود.

وی بیان داشت: امام رضا(ع)، در مقابل این فرقه، برخوردی بسیار جدی و مبارزه‌ای همه جانبه را در پیش گرفتند که به نظر می‌رسد آنچه برخورد تند امام را موجب شده بود، شدت خطر این فرقه و نیز شدت برخورد آنان، مخصوصاً سران اولیه و اصلی آن بود که عمدتاً از علما و فقها بودند و معمولاً آگاهانه به این مخالفت و انکار امامت امام رضا(ع) دست زده بودند و چنانچه گفته شد، به طور گسترده و وسیع به دنبال تبلیغ و اشاعه آموزه‌های نادرست خویش بودند.

انتهای پیام /


منبع : پایگاه عرفان
  • مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان
  • محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم
  • حجت الاسلام و المسلمین سید علی بطحایی
  • آیین سوگواری هشتمین اختر تابناک امامت وولایت
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
    مصر ؛ جدال محبان اهل بیت(ع) با وهابیون؛ از ...
    پایان ساخت ضریح طلای مرقد مطهر امامین عسکریین ...
    صدور روادید اربعین از ۲ مهر آغاز می‌شود/ هزینه ...
    تغییرات تازه در مسجدالحرام و بازسازی چاه زمزم
    گزارش تصویری / مراسم دعای عرفه در حسینیه هدایت ...
    استاد انصاریان در شهرستان خوی: علما تا جان در بدن ...
     استاد انصاریان: امروز هم، عقل و روح زن را خاک ...
    ذکر فضائل امیرالمومنین(ع) عبادت است
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^