فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

بررسی چند نکته از اصول عرفان حلقه

بررسی چند نکته از اصول عرفان حلقه

 

پس از حدود ۵ و ۶ سال از اعلام موجودیت گروه انحرافی به نام عرفان حلقه یا کیهانی، چند روز قبل با دستگیری رئیس این فرقه انحرافی توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) این فرقه وارد فاز جدیدی از بحران شده است.

محمد علی طاهری  که طبق تحقیقات به دست آمده دارای هیچگونه تحصیلات آکادمیک، علمی و دینی نبوده و در کلاسهای آموزشی این فرقه انحرافی ادعای شفابخشی و تفویض لایه شفابخش و دفاعی در مقابل بیماریهای روحی و جسمی دارد.

با نگاهی بر تاثیرات مطالب و عقاید مطرح شده در کلاسهای عرفان کیهانی بر روی شرکت کنندگان، مخاطبان و مریدان این نحله انحرافی بیان چند نکته ضروری به نظر می رسد:

نکته اول: عرفان کیهانی نوع پیشرفته تصوف

وجود محمدعلی طاهری  به عنوان سر سلسله این گروه هرمی، همان وجود مرشد در تصوف است و دقیقاً با همان قدرت دیکتاتوری به طوری که حتی گرفتن لایه دفاعی از شبکه شعور کیهانی (خدا) با اجازه او انجام می گیرد و فردی که این لایه را تحویل می گیرید سوگند نامه ای را به سر سلسله (محمدعلی. ط) می دهد تا او لایه دفاعی و شفابخش را به فرد مرید تفویض کند.

از سوی دیگر هرگونه تعّدی از دستورات سرسلسله و مرشد این گروه انحرافی موجب فعالیت هورمونهای دورن ریز می شود که نتیجاً فرد نافرمان را تهدید به مرگ و نقض عضو می کنند!(نوار ضبط شده مکالمه مستر ب.س در تبریز با یکی از مریدان و تهدید به مرگ آن فرد توسط غدد و هورمونهای درون و برون ریز در نزد نگارنده موجود می باشد!)

نکته دوم: پیامبر حاضر در عصر غیبت امام معصوم(ع)

یکی دیگر از نکاتی که موجب می شود انحرافات و خطرات عرفان حلقه بیشتر احساس شود، ادعای پیامبر حاضر در زمان غیبت امام معصوم(ع) است.

طبق این نظریه فردی در زمان غیبت امام معصوم مکتب جدیدی را بر اساس تمام ادیان بنا می نهد و در طول دوره غیبت امام معصوم تمام امور عالم در اختیارشان هست و عهده دار زعامت مسلمانان و پیروان سایر ادیان دیگر جهان هستند و برای اثبات این مطلب ادعای کشف و شهود، اعجاز و اخبار غیبی می کنند.

گرچه این ادعا برای اولین بار توسط محمدعلی. ط ذکر نشده است و افراد دیگری نیز بودند که این ادعا را می کردند و افراد زیادی را به گرد خود در می آوردند محمدعلی. ط نیز به تقلید از این نظریه انحرافی، خود را رابطه فیض الهی می داند (مقدمه کتاب انسان از منظر دیگر) در حالیکه طبق نص صریح قرآن کریم رابطه فیض الهی فقط حضرات معصومین(علیهم السلام) است، محمدعلی. طبرای حل این مشکل و رهایی از آن هرگونه واسطه قرار دادن حضرات معصومین جهت ارتباط با خدای متعال و شفاعت و توسل را هدف قرار داده و آنرا شرک اعلام می کند.

ایشان بصورت کاملاً هوشمندانه در لا به لای کلاسهای آموزشی این ادعای خویش را به مخاطب و مریدانش القا می کند و آنها را ملزم به قبول این امر می کند.

نکته سوم: بی بند وباری و فحشای معنوی

یکی دیگر از اصولات عرفان کیهانی یا حلقه جواز عدم اعتقاد به هیچ دین و مکتبی است، یعنی فرد صرف نظر از هرگونه اعتقاد حتی عدم اعتقاد و ایمان به خدای واحد می تواند از شبکه شعور الهی استفاده کند.

این اصل که بارها در کتاب انسان از منظر دیگر رئیس فرقه عرفان کیهانی آورده شده است برای جذب جوانان و افراد دین گریز است؛ به عبارت روشنتر این راه میانبری است که فرد حتی بدون انجام واجبات به وصال خدای می رساند و او را از لطف خدا سرشار می کند امّا این خدای عرفان کیهانی نه آن خدای است که ما می پرستیم بلکه خدایی است که نه محرم نا محرم دارد، نه ایمان به امام و پیامبر و نه دین و مذهب. در واقع میانبر آقای محمدعلی. ط میانبری است بسوی پرتگاه مرگ، مرگ معنوی که به مخاطبش یقین می رساند که وجوب واجبات برای هزاره حاضر قدیمی است و کهنه پس مخاطبش را ناگزیر می سازد تا با درک این مطلب برای خود و اجبات دیگری را مانند شفای دیگر مریضان، نشستن چندین ساعته به صورت ریلکسیشن، قرار گرفتن در هرم جمع مرید و.. را برای خود واجب کند.

 

نکته چهارم: بازی با کلمات و الفاظ

تجربه و عقل ثابت کرده است که عبارات زیبا و سخنان دلنشین که از ادبیات شعرگونه برخوردار است موجب تحریک احساسات مخاطب می شود. محمدعلی. ط نیز برای برانگیختن احساسات مخاطبانش و مریدانش از این شیوه که در بسیاری از مواقع جواب داده است استفاده می کند و گفته هایش را همانند عبدالکریم سروش با استفاده از بیانی ادبی ارائه می دهد تا مخاطب را برای سخنان پوچ خود جذب کند. این کار که اصطلاحاً بازی با الفاظ و کلمنات نام دارد نتیجه ای شگرف در مدت زمان کمی برای محمدعلی. ط داشته است تا حدّی که در کتاب بیش از۲۰۰ صفحه ای انسان از منظر دیگر محمدعلی. ط چند صد بیت شعر وجود دارد در حالیکه دریغ از یک روایت و حدیث از معصومین(علیهم السلام) !

محمد علی طاهری  با اطلاع از این واقع برای جذب مشتری از این شیوه استفاده می کند و گه گاهی با بیان مطلبی و انتشار آن در فضای سایبر بر مخاطبش شوک عاطفی و تحریک احساساتی می دهد گر چه معلوم نیست آیا این نوشته از قلم خودش است یا فرد دیگری؟

نکته پنجم: متضادین و متناقضین در گفتار و عمل

نکته ای که بسیار مبرهن می باشد در کتاب انسان از منظر دیگر وجود تناقضات بسیار است. در قسمتی از کتاب می آورد که افراد در تفویض شعور الهی و لایه دفاعی هیچ نقشی ندارد در قسمتی دیگری می آورد که هرگونه اتصال به شبکه شعور الهی باید به اطلاع مستر (مربی) باشد به همین دلیل گاهی در سایت اینترنتی عرفان حلقه زمانی را محمدعلی. ط مشخص می سازد که در آن تمامی افراد از سرتاسر جهان به شبکه الهی وصل شوند، حال در ذهن مخاطب شبهه ایجاد می شوند که آیا تفویض از سوی خدا است یا محمد علی طاهری  ؟!

در قسمتی دیگر از کتاب همانطور که در مطالب قبلی گفته شد وجود هرگونه واسطه برای دریافت فیض الهی را شرک می داند حتی وجود ائمه معصومین که در قرآن کریم ایشان را حبل المتین (واسطه فیض) معرفی کرده است. از سوی دیگر دریافت نیروی شفابخش را منوط بر اجازه مستر می داند و حتی برای دریافت این نیرو از فرد خاطی مبلغی را به عنوان شهریه ماهانه دریافت می کند؟!

در قسمتی می آورد که بدون شریعت نمی توان به کمال رسید و از الطاف الهی بهره مند شد و از سوی دیگر عدم اعتقاد به هر دین و آیینی را جایز می داند؟!

نویسنده: میر حمید موسوی // منبع انتشار: باشگاه اندیشه


منبع : nozohor.porsemani.ir
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ارتباط با اجنه
آشنایی با تاریخچه و اهداف عرفان حلقه (کیهانی) 4
عرفان های نو ظهور چیست؟
ماهیت کالبد ذهنی در عرفان حلقه
آشنایی با تاریخچه و اهداف عرفان حلقه (کیهانی) 1
درآمدی بر مکاتب نوظهور در ایران
ريشه‌يابي فرقه عرفان حلقه كيهاني در فرقه ريكي ...
اصول و مبانی عرفان حلقه کیهانی
انرژی درمانی و عرفان؟
آشنایی با تاریخچه و اهداف عرفان حلقه (کیهانی) 3

بیشترین بازدید این مجموعه

ارتباط با اجنه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^