فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 5 مهر 1396 ساعت 4:10 بعد از ظهر

استاد انصاریان: حسین(ع)، انسانی که جامع همهٔ کمالات و فاقد همهٔ نواقص است/ معرفت به امام حسین واجب است

استاد انصاریان: حسین(ع)، انسانی که جامع همهٔ کمالات و فاقد همهٔ نواقص است/ معرفت به امام حسین واجب است

دارالعرفان/ محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی معرفت به ابی‌عبدالله(ع) را واجب دانست و گفت: باید به امام حسین(ع) معرفت با نور و نه با علم پیدا کنیم، باید درِ قلب به روی نور ملکوت باز شود و نور بتابد تا انسان در تابش آن نور، حقیقت را ببیند؛ این حقیقت را نمی توان با عقل و علم دید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیهٔ حضرت ابوالفضل(ع)، اظهار کرد: شخصیت بی‌نظیر حضرت سیدالشهدا انعکاس شخصیت انبیای اولواالعزم الهی و وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) است. در زیارت وارث هر پنج پیغمبر اولواالعزم نام برده شده‌اند و وجود مبارک ابی‌عبدالله(ع) را وارث این پنج پیغمبر اولواالعزم و امیرالمؤمنین ولی‌الله ‌الاعظم معرفی کرده‌اند. امام(ع) با کلمهٔ وارث، تمام ارزش‌های این پنج پیغمبر و امیرالمؤمنین را به ارث برده‌اند. مشخص می‌شود که امام به همهٔ ارزش‌های وجودی نوح(ع)، کمالات ابراهیم(ع)، موسی(ع)، عیسی(ع) و پیغمبر اسلام(ص) و امیرالمؤمنین(ع) آگاهی کامل داشتند و خود را وارث این شش‌نفر قرار دادند و تمام کمالات انبیای اولواالعزم و امیرالمؤمنین(ع) را به خودشان منتقل کردند. این معرفت عظیم و این انتقال بی‌نظیر از وجود مقدس او که بیش از 67 سال در این دنیا زندگی نکرد، چنین معدنِ بی‌نهایتِ باعظمتی را ساخت و به‌وجود آورد.

وی به جمله ای درباره عظمت حضرت از کتاب «کامل‌ الزیارات» اشاره و تصریح کرد: امام صادق(ع) به یکی از اصحاب بسیار مورد اعتمادشان می‌فرمایند: «شما که اهل عراق و به کربلا نزدیک هستید، به زیارت حضرت حسین(ع) می‌روید؟» شنونده به امام صادق(ع) گفت: شما که در مدینه زندگی می‌کنید، از مدینه تا کربلا دو کشور – عربستان و عراق - است، برای زیارت ابی‌عبدالله می‌روید؟ امام فرمودند: «زیارت کسی نروم که خداوند هر شب خودش او را زیارت می‌کند!» فهم این سخن که خداوند هر شب به زیارت امام حسین(ع) می رود، بسیار سخت و سنگین است.

استاد انصاریان با بیان اینکه معرفت به ابی‌عبدالله برای ما واجب است، گفت: باید به امام حسین(ع) معرفت با نور و نه با علم پیدا کنیم، معرفت علمی با عقل است بدین صورت که انسان چند تبصره، قانون و مطلب را کنار یکدیگر بگذارد و بگوید، فهمیدم؛ اما معرفت قلبی یعنی باید درِ قلب به روی نور ملکوت باز شود و نور بتابد تا انسان در تابش آن نور، حقیقت را ببیند؛ این حقیقت را نمی توان با عقل و علم دید.

وی ادامه داد: در حال حاضر دفتر علم در کرهٔ زمین بازِ، باز است و صدها هزار دانشگاه و کتابخانه در این عالم است، مردم هم کتاب زیاد می‌خوانند و هم ممکن است، خیلی عاشق باشند و کتابی دربارهٔ حادثهٔ کربلا بخوانند؛ اما دیدنِ جمله کتاب با چشم بر روی صفحه است و مقداری بالاتر دیدن با عقل و مقداری بالاتر دیدن با علم است، اما بالاترین دیدْ، دیدِ دل و دید قلب است؛ اینکه قرآن می‌گوید: «آمن الرسول بما انزل الیه»، پیغمبر به کل قرآن مؤمن بود، «نزل علی قلبک روح الامین»، نه «علی عقلک» و نه «علی علمک». ما قرآن را به عقل تو نازل نکردیم، عقل گنجایش قرآن را ندارد! ما قرآن را به علم نازل نکردیم، قرآن گنجایشش در علم نیست! «نزل علی قلبک روح الامین»، دل تو چون از همهٔ آفرینش من گسترده‌تر بود، من قرآن را بر این دل نازل کردم.

استاد انصاریان در پاسخ به اینکه حسین‌بن‌علی چرا حسین‌بن‌علی شد؟ گفت: امام حسین(ع) قلبش بعد از معرفتش مرکز ارث‌بری بود، یعنی او به تمام کمالات انبیاء و امیرالمؤمنین(ع) آگاهی کامل داشت و می‌دانست خدا انسان را به‌گونه‌ای خلق کرده که می‌تواند کمالات دیگران را به خودش انتقال بدهد و همین کار را کرد؛ کار به جایی رسید که حال اگر بخواهیم ابی‌عبدالله(ع) را تعریف کنیم، این است: حسین(ع) یعنی انسانی که جامع همهٔ کمالات و فاقد همهٔ نواقص است؛ یعنی وجود مقدس ابی‌عبدالله «کل‌الکمالات» است و اگر تا قیامت تمام محققین عالم در دریای وجودش بگردند تا که یک نقص یا یک عیب پیدا کنند، پیدا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه صدها سال بگذرد، باز هم نمی توانیم امام حسین(ع) را بشناسیم، گفت: اگر همین قدر بفهمیم که حسین(ع)، امام من و اطاعت از او واجب است و سعادت دنیا و آخرت من با اقتدای به او تأمین می‌شود، بس است؛ در این صورت در قیامت جلوی ما را نمی‌گیرند که چرا او را نشناختید تا بفهمید امام واجب‌الاطاعه است و به او اقتدا کنید، همین مقدار را در دهه اول محرم لمس کنم، بفهمم و درک کنم که او جامع همهٔ کمالات و فاقد همهٔ نواقص است و با این ملاک، امام واجب‌الاطاعه و اقتدای به او تأمین‌کنندهٔ خیر دنیا و آخرت هست، کافی است.

وی افزود: اگر کسی بخواهد امام را با شخص دیگری جابجا کند، مثلاً بگوید: من امام حسین(ع) را نمی‌خواهم و دنبال مانیفست لنین می‌روم تا زندگی خود را با مانیفست او بنا ‌کنم؛ در این صورت فیروزهٔ اصلیِ طبیعیِ معدنیِ الهی را با خرمُهره‌ای عوض کرده که رنگ فیروزه را دارد؛ یعنی فیروزه‌ای که می‌گویند صدمیلیون نمی‌دهیم و پولی نیست را باید در یک قاب طلا بگذاریم و روی ضریح ابی‌عبدالله بگذاریم؛ اما شما ده‌کیلو خرمهره را بخر، پنج تومان می‌شود، رنگش هم با همان فیروزهٔ سرِ ضریح مساوی است؛ جا به جا کردن حسین با مقتدای دیگر، یعنی عوض‌کردن قیمتی‌ترین گوهر با خرمهره!  

استاد انصاریان گفت: اگر کسی حسین(ع) را با دیگری عوض کند، به همسر و فرزندانش و دنیا و آخرت خود خیانت کرده است؛ اصلاً اینجا جای جابجایی نیست، اینجا جای تبدیل نیست، اینجا جای تعویض نیست، بلکه اینجا جای ثابت‌قدمی است! قرآن می‌گوید: «یثَبِّتُ اَللّٰهُ اَلَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ اَلثّٰابِتِ فِی اَلْحَیٰاةِ اَلدُّنْیٰا وَ فِی اَلْآخِرَةِ» با حسین باش، من قدم تو را در دنیا و آخرت پایدار می‌کنم که نتوانی یک‌سانت به‌طرف شیطان و معصیت و کفر و شرک حرکت کنی؛ «یثبت الله الذین آمنوا بالقول الثابت»، ابی‌عبدالله یک مصداق قول ثابت است، «فی الدنیا و فی الآخره»، پای ثابت در دنیا و در آخرت است و تعویض جنایت و تغییر خیانت است؛ گاهی که به گناه آلوده می‌شوید، برای اصلاح و توبه راه وجود دارد؛ اما اگر ابی‌عبدالله(ع) را با شیطان در زندگی‌ام جا به جا کنم و در این تعویض هم بمانم، این دیگر توبه ندارد؛ چون در باند ابن‌زیاد رفته‌ام، یعنی جزء آن سی‌هزار نفر در کربلا شده‌ام و این توبه ندارد؛ اگر توبه داشت که آن سی‌هزار نفر توبه می‌کردند و گیر مختار هم نمی‌افتادند و تکه‌تکه نمی‌شدند. امروز هم شما با پدرانتان 1500 سال نمی‌نشستید با گریه بخوانید: «اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک»، اگر این تعویض را انجام بدهم، در باند یزید رفته‌ام و آن‌وقت در آنجا ماندگار می‌شوم و سخت می‌توانم خود را نجات دهم؛ چون در باند یزید، پول، شهوت، لذت و شکم آزاد است و به گفته امیرالمؤمنین(ع) از این اسارت درآمدن، کار بسیار سختی است.

استاد انصاریان نسبت به معرفت و شناخت امام حسین(ع) تأکید و اظهار کرد: اگر از ابتدا این جابجایی را انجام ندهم و انحرافی حرکت نکنم، خیلی راحت هستم چرا که کنار ائمه(ع) می‌مانم و گاهی اگر دچار گناهی شوم، ائمه(ع) رهایم نمی کنند و نجات بخش هستند. لذا چشم و فکر را باید عوض کرد و به این معرفت رسید که او امام واجب‌الاطاعه هست و نجات و سعادت نزد اوست.

انتهای پیام /

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد حسین انصاریان
  • محرم الحرام 1439
  • سخنرانی روز دوم حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) تهران
  • عقل گنجایش قرآن را ندارد!
  • حسین(ع)، انسانی که جامع همهٔ کمالات و فاقد همهٔ نواقص است/ معرفت به امام حسین واجب است
  • اقتدای به امام حسین(ع) تأمین‌کنندهٔ خیر دنیا و آخرت است
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    برگزاری مسابقات قرائت قرآن در آلمان
    جمع‌آوری هزاران نسخه قرآن دارای اشتباه در ...
    تازه‌مسلمانان مالزيايی صاحب مركز اسلامی ...
    رجب طیب اردوغان: 1400 سال است داغ کربلا در دل داریم
    چگونه مي شود ظاهر و باطن يكساني داشته باشیم؟
    مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دهه اول محرم در ...
    گزارش تصویری/ مراسم دعای عرفه حسینیه هدایت تهران
    برپایی سفره حضرت رقیه(س) در نجف اشرف
    استاد انصاریان: توحید خالص کلید حل همهٔ مشکلات و ...
    واجبات و محرمات ریشه در عشق خدا به بندگان دارد

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^