فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 2
100% این مطلب را پسندیده اند

تاریخ شیطان گرایی 6

تاریخ شیطان گرایی 6


تاریخ شیطان گرایی 6 – دوران مدرن – قرن 19

در آغاز سده نوزدهم بازار بی خدایی داغ بود.بر اثر پیشرفت های علم و فناوری روحیه ی ناوابستگی و استقلالی پیداشده بود که سبب شد کسانی اعلام کنند دیگر هیچ کاری با خدا ندارند.در این قرن بود که لودویک فوئرباخ،کارل مارکس،چارلز داروین،فردریش نیچه و زیگموند فروید تفسیرهای فلسفی و علمی از واقعیت پرداختند که در آن ها جایی برای خدا نبود.آری،در پایان قرن نوزدهم،بودند کسانی که به این فکر رسیده بودند که اگر هم خدا نمرده باشد،بر انسان های خردمند لازم است که او را بکشند.[1]در آن زمان به نظر می رسید که عصر خرد بر قرن ها خرافات و خشک اندیشی چیره شده است.همین تفکرات است که در دوران بعدی شیطان گرایی دست مایه ی افراد و گروه های شیطان گرا و شیطان پرست قرار گرفت تا با توسل به آن ها توجیهات به ظاهر علمی و فلسفی برای افکار و اندیشه های خود بیابند.

 

در این قرن برای جا انداختن و مقبولیت شیطان‌پرستی‌ کوشش‌هایی صورت گرفت.”دیانا وگان”[2] در کتابی با نام اعترافات داستان زنان شیطان‌پرستی را مطرح کرد که در کل اروپا محافلی را اداره می‌کردند و مردان را در مراسم خود می‌پذیرفتند. او نقل می‌کند که چگونه در این گروه‌ها و محافل برای پرستش شیطان دست به اعمال غیر انسانی زده و در انتظار روزی بودند که اصول اخلاقی مقبول جامعه را براندازند.اگرچه بعداً معلوم شد که این داستان دروغ بوده و نویسنده اصلی داستان شخصی به نام “لئوتاکسیل”[3] بوده است، ولی برای معرفی و ترویج شیطان‌پرستی و سنجش اقبال مردم به آن نقش مؤثری داشت.[4] آليستر كرولي پدر شيطان گرايي معاصر

یکی از شخصیت های خیبث تاریخ شیطان گرایی، در اواخر قرن 19 فردی است به نام “آلیستر کرولی”[5]. نقش برجسته ی او در تدوین و ترویج آئین های شیطانی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم موجب شده است که محققین به وی لقب پدر شیطان گرایی دوران معاصر را بدهند.

 

“ادوارد الكساندر كرولي”[6] كه بعد ها نام خود را به “آليستر كرولي” تغيير داد.در تاريخ 12 اكتبر 1875 ميلادي در انگلستان متولد شد.وي در سال 1895 وارد دانشگاه “ترينيتي” در شهر كمبريج انگلستان گرديد و رشته فلسفه را براي ادامه تحصيل انتخاب نمود،ولي بعد از مدتي با مشورت مربي خصوصي خود تغيير رشته داد و در رشته ادبيات انگليسي مشغول به تحصيل شد.استعداد خاص وي در اين رشته باعث شد كه بعد از مدتي وي به عنوان يك نويسنده و منتقد اجتماعي شهرت پيدا كند.[7] كرولي در سال 1898 به عضويت گروه ماسوني “هرمتيك اوردر”[8] در آمد.از آن زمان بود كه تحقيقات خود را پيرامون حقيقت بشر و اعمال شيطاني آغاز كرد.وي براي اين كار به كشورهاي زيادي همچون مكزيك،هند،آمريكا،ژاپن،چين و… سفر نمود.و با مکاتب دینی مختلف خصوصا مکاتب شرقی آشنا شد.

در يكي از مهمترين اين سفرها در سال 1904 کراولی و همسر جدیدش رز ، به مصر سفر کردند. طبق نوشته های خود کراولی ، همسرش رز که در آن زمان حامله بوده است ، تحت حالات وهمانی که در طول سفر به این کشور داشته است به کراولی می گوید که « آنها منتظر تو هستند » اما سخنی درباره این که آن ها چه کسانی هستند نمي گويد. در 18 مارس ، پس از آنکه کراولی از خدای مصریان ” توث”[9] درخواست کمک کرد ، این خدا به او نشان داد که ” آن ها ” که همسرش از آن سخن گفته بود در واقع هوروس ،یکی از خدایان مصر باستان، و فرشته اش هستند. سپس او كرالي را به محل تابوت “آنخ اف ان خنسو”[10] راهنمايي كرد.کراولی تمام این اتفاقات را به عنوان نشانه ای از یک وجود خاص ملکوتی قلمداد می کند و از 20 مارس شروع به انجام مراسم و آئین های بزرگداشت خدای هوروس در همان اتاق کرایه ایش در مصر می کند.

بعد از این ماجرا كرولي مدعي شد در تاريخ 8 آوريل فرشته اي به نام “آيواز”[11] با او صحبت كرده و دستوراتي را به وي الهام نموده است.كرولي اين دستورات را به صورت يك كتاب تحت عنوان “کتاب قانون”[12] تدوين نمود و خود را پيامبر اين الهامات مي دانست.وي اين كتاب را در سه فصل تنظيم نمود، كه هر فصل آن را در يك روز  و در عرض يك ساعت نوشته است.[13] وي اين دستورات را مبناي تشكيل فرقه اي به نام “تلما”[14] قرار داد.

شعار محوري فرقه تلما كه در بند 40 از فصل اول “كتاب قانون” ذكر شده است،به صورت زير بيان مي شود:

Do what thou wilt shall be the whole of the Law (هر چه میخواهی انجام بده،این تمام قانون است.)

همانطور که پیشتر اشاره شد این شعار اولین بار در قرن 16 توسط نویسنده اومانیست فرانسوی فرانکیس رابلیس مطرح شده بود و در قرن هجدهم گروه انجمن آتش جهنم نیز آن را به عنوان شعار اصلی گروه خود قرار دادند.این شعار شیطانی توجیه گر بسیاری از اباحی گری ها و انحرافات اخلاقی در فرقه تلما و گروه های شیطان گرای بعدی گردید.يكي از آموزه هاي اصلي دیگر در فرقه تلما بحث “جادوي جنسي”[15] بود كه كرولي ابداعات فراواني در زمينه افزايش مدل هاي اجراي اين نوع جادوگري انجام داد.[16] آليستر كرولي در سال 1907  بعد از ترك گروه هرمتيك اوردر ،با تشكيل انجمن “ستاره نقره ای”[17]اين فرقه را به صورت سازماني منسجم در آورد و “كتاب مقدس فرقه تلما”[18]را تدوين نمود[19]. وي همچنين در  سال 1920 معبدي را با عنوان “صومعه تلما”[20] در جزيره چوفالو سيسيل واقع در كشور ايتاليا تاسيس نمود و پيروان زيادي را به دور خود جمع كرد. سه سال پس از تاسیس این صومعه درسال 1923 یکی از پیروان فرقه تلما به نام “رائول لاودی”[21] که فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد انگلستان نیز بود به صورت مشکوکی در آن صومعه جان سپرد. همسر وی به نام “بتی می”[22] علت قتل شوهرش را خوردن خون گربه قربانی شده دریکی از مراسمات فرقه تلما می دانست و به همین خاطر شروع به فعالیت علیه کرولی و فرقه اش نمود.او در این رابطه با برخی روزنامه ها و خبرگزاری های لندن نیزمصاحبه نمود.همین عوامل باعث شد که دولت موسیلینی در 30 آوریل سال 1923 حکم به اخراج کرولی از ایتالیا نمود. پس از صدور این حکم علیه کرولی صومعه تلما نیز به صورت مکانی مطرود درآمد و قسمت هایی از آن توسط ساکنین محلی آن جا آسیب دید.[23] اجرای برخی اعمال وآئین های شیطانی دراین فرقه و همچنین بیانات و نوشته های ضد دینی آلیستر کرولی موجب شد که رسانه های آن زمان به وی لقب “شرورترین انسان جهان” را بدهند.

آلیستر کرولی در دوران زندگی خود به عضویت گروه های فراماسونری فراوانی درآمده بود.یکی از مهمترین این گروه ها که وی  از سال 1910 به آن پیوسته بود، انجمن ماسونی “OTO” (Ordo Templi Orientes)  بود.او در مدت كوتاهي مدارج ترقي در آن گروه را پيمود و نهایتا در سال 1923 به رهبري اين گروه رسيد.پس از آن بسياري از آموزه هاي فرقه تلما را وارد این انجمن نمود و اين گروه را پايگاهي براي نشر تفكرات خودش قرار داد.هم اكنون اين گروه در چندين كشور دنيا از جمله آمريكا،استراليا،انگلستان،نروژ و چند کشور دیگر داراي لژ هايي فعال است.

آلیستر کرولی درجات و القاب ماسونی فراوان دیگری را نیز از لژهای مختلف دریافت نموده بود.او برخی از این درجات را که مدعی داشتن آنها بوده به صورت زیر در یادداشتی بیان می کند :

  1. درجه 33 از آئین اسکاتلندی در مکزیک از ” دون هینرز مدینا “.وی در کتاب اعترافات کرولی که در آن زندگی نامه خودش راتالیف نموده است، در این باره می نویسد:”جناب هینرز مدینا ، از دست پرورده های دوک بزرگ ” آرمادا ” و یکی از بالا رتبه ترین سران فراماسونری در لژ اسکاتلندی هستند. دانش کابالایی من قبلا توسط معیار های استاندارد سنجیده شده و ایشان فکر کردند که من ارزش این را دارم تا در یک مقام بالا با توجه به نفوذ ایشان گمارده شوم. قدرت های ویژه ای که من در مدت کوتاه اقامتم بدست آوردم ، باعث شد که به رتبه 33 به سرعت دست پیدا کنم. “[24] 2. درجه 3 ، در فرانسه از لژ آنگلوساکسون به شماره 343 ، لژی که در سال 1899 پس از طی مراحلی از لژ فرانسه جواز گرفت ولی در 1904 توسط لژ بزرگ انگلیس ناشناخته و تأیید نشده معرفی شد.

ـ درجه 33 از آئین اسکاتلندی در مجمع غیر قانونی ” Cerneau ” از ” جان یارکر “.

ـ درجه 90/95 لژ ممفیس از جان یارکر.

لژ بزرگ انگلستان که عموما استاندارد هایی را برای اعتبار لژ های ماسون ارائه می داد و بعنوان لژ اصلی قلمداد می شد ، هیچ کدام از موارد ذکر شده را بعنوان لژهای ماسونری معتبر ندانسته است و بنابراین آنچنان که از شواهد امر بر می آید،کراولی هرگز یک فراماسون رسمی نبوده است.

آلیستر كرولي در طول زندگی خود كتاب ها و مقالات زيادي نوشته است، که در قالب آن ها آموزه های فراوانی از عرفان کابالا،آئین های جادویی و شیطانی و ترکیبی از عرفان های شرقی را به مخاطبین خود انتقال داده است. از مهمترين آن ها مي توان به موارد زير اشاره نمود: 8 سخنراني درباره يوگا،كتاب دروغ ها،اعترافات آليستر كرولي(خود زيستنامه كرولي)،فرزند ماه ،777 و ديگر نوشته هاي كاباليستي كرولي[25] به گواهی شاهدان عینی،آلیسترکرولی در طول زندگی خود دچار انحرافات اخلاقی فراوانی بوده است و در نهایت نیز مصرف بیش از حد مواد مخدر وی را دچار عارضه ای تنفسی نمود و همین امر باعث شد که او در تاريخ اول دسامبر 1947 در شهر نتروود[26] آمریکا بر اثر عفونت دستگاه تنفسی درگذشت.در مراسمي كه براي مرگ وي  ترتيب داده شده بود، جسدش سوزانده شد و پيروانش آئين بلک مس اجرا نمودند.[27] بعد از مرگ کرولی افراد بسیاری بر روی اندیشه های او کار نمودند، از جمله آن ها شخصی است به نام دکتر “جرالد بروسوگاردنر”[28] که از اعضای انجمن “جادوگران انگیسی”[29] بود. وی مطالعات گسترده‌ای را دربارة آیین‌های بدوی و مذاهب باستانی انجام داد و روی اندیشه‌های کرولی بسیار مطالعه کرد تا اینکه در جزیرة “مَن”[30] در انگلستان و در آسیابی قدیمی موزة جادوگری دایر نمود.

در سال 1951 به دنبال لغو قانون منع جادوگری رواج عقاید شیطان گرایانه در قالب فرقه ها و آموزش های جادوگری رونق شدیدی در میان کشور های غربی پیدا نمود. جادوگران رسماً در مجامع عمومی، نشریات، کتاب‌ها و بعد رسانه‌های جمعی به ترویج عقاید خود پرداختند. ابتدا کشیش‌ها یا رهبران فرقه‌های جادوی سفید (یعنی کسانی که نیروهای شیطانی را برای اهداف نیک مورد استفاده قرار می‌دهند.) روی صحنه آمدند و نیات و اهداف خیرخواهانة خود را اعلام کردند. ولی در کنار آن فرقه‌های جادوی سیاه نیز فعالیت خود را توسعه دادند. در این شرایط مخالفت‌هایی با آنها صورت گرفت اما به جایی نرسید و جادوگران و ساحران همچنان به کارهای خود ادامه دادند و تنها کوشیدند که آشکارا عملی بر خلاف قانون انجام ندهند تا بتوانند به زندگی اجتماعی خود ادامه دهند.[31]

 

پی نوشت ها:

[1] .خداشناسی از ابراهیم تاکنون،ص 395

[2] . Diana Vaughan

[3] . Léo Taxil

[4] . شیطان پرستی موجی در زمان حال یا طرحی برای آینده

[5] . Aleister Crowley

[6] . Edward Alexander Crowley

[7] . در نظرسنجي سال 2002 با عنوان “100 شخصيت برجسته تمام تاريخ انگلستان” كه توسط شبكه بي بي سي انجام شد .كرولي به عنوان هفتاد و سومين فرد اين ليست،در كنار افرادي همچون چرچيل،ديويد بكهام،چارلز داروین و… در ليست يكصد نفره قرار گرفت

[8] . Hermetic Order of the Golden Dawn

[9] . Thoth

[10] . Ankh-ef-en-Khonsu

[11] . Aiwass

[12] .The Book of low

[13] . (فصل اول شامل 66 بند، فصل دوم شامل 79 بند،فصل سوم شامل 75 بند مي باشد)

[14] . Thelema

[15] . Sex Magic

[16] . به گفته بسياري از منابع كرولي از لحاظ جنسي يك انسان منحرف بوده و او را دوجنس گرا (Besexual) معرفي مي كنند.

[17] .در نام اين انجمن نظرات مختلفي بيان شده است،كه يكي از آن ها Argentium Astrum مي باشد.اين لغت به زبان لاتين بوده و در زبان انگليسي به معناي”ستاره نقره اي” است.

[18] . Holy Books of Thelema

[19] . در اين كتاب مي توان آموزه هايي از عرفان هاي شرقي مثل يوگا و عرفان هاي غربي خصوصا كابالا را مشاهده نمود

[20] . The Abbey of Thelema

[21] .Raoul Loveday

[22] .Betty May

[23] . en.wikipedia.org/wiki/Abbey_of_Thelema

[24] . The Confessions of Aleister Crowley – pp. 202–203

[25] . متن كامل كليه مقالات و كتب آليستر كرولي را در آدرس ( www.hermetic.com/crowley) مي توانيد ببينيد.

[26] .Netherwood

[27] .سیری در تاریخ جادوگری،ص 107

[28] . Gerald Brousseau Gardner

[29] . English Wiccan

[30] . Isle of Man

[31] . شیطان پرستی موجی در زمان حال یا طرحی برای آینده


منبع : adyanuniv.com
0
100% (نفر 2)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ارتباط با جنّ و شيطان راز بزرگ عارف‌نماها
شیطانیسم چیست؟
تاریخ شیطان گرایی 6
آليستر كرولي پدر شيطان
«فنگ‌شويي»؛ بت‌پرستي مدرن قرن 21
بررسی عقاید گروههای مختلف شیطان پرستی
تاریخچه و علل تشکیل شیطان پرستی
شیطان پرستی در هالیوود !!!
شیطان پرستی - نمادها و کتب
شیطان تنها موحد الهی

بیشترین بازدید این مجموعه

تاریخ شیطان گرایی 6
شیطانیسم چیست؟
ارتباط با جنّ و شيطان راز بزرگ عارف‌نماها
آليستر كرولي پدر شيطان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^