فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 31 مرداد 1396 ساعت 12:15 صبح

استاد انصاریان: باید انتشار انوار الهی از مساجد انجام شود/ اگر دیر بجنبیم مساجد را از ما می گیرند+عکس

استاد انصاریان: باید انتشار انوار الهی از مساجد انجام شود/ اگر دیر بجنبیم مساجد را از ما می گیرند+عکس

دارالعرفان / مفسرّ، محقق و پژوهشگر علوم قرآن و معارف اسلامی با تأکید بر اینکه باید انتشار انوار الهی از مساجد انجام شود، گفت: اگر دیر بجنبیم مساجد را از ما می‌گیرند و مساجد را خلوت می‌کنند تا به جایی برسیم که چند پیرزن و پیرمرد در مسجد بماند؛ خیلی مسؤولیت ما سنگین است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان ظهر امروز در همایش بزرگداشت هفته جهانی مساجد در همدان، با بیان اینکه در کره زمین اولین جایگاهی که برای توجه به وجود مبارک حضرت حق ساخته شد کعبه بود، اظهار داشت: کعبه محل بین ‌المللی و جهانی است که اختصاص به یک ملت ندارد.

مؤلف کتاب ارزشمند « تفسیر حکیم»، با تأکید بر اینکه در ساختن این مرکز توجه پروردگار به نفع عموم انسان ها بود، افزود: هدف این بود که از این نقطه و محل، هدایت به تمام جهانیان برسد، تمام هویت این محل هدایتگری است.

این استاد و مفسر قرآن کریم طراح و نقشه‌دهنده کعبه را طبق روایات در قدیمی‌ترین کتاب‌ها و تفاسیر، شخص پروردگار دانست و بیان کرد: پروردگار با ارائه طراحی کعبه به دومین پیامبر اولوالعزم(ع)، حدود را با نور تعیین کرد نه با خط کش و سنگ‌چین که این امر پیام‌های بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه تعیین حدود با نور یعنی جایی که برای توجه دل‌ها به خدا ساخته می‌شود باید به گونه‌ای باشد و با پول، مهندس و بنٌایی ساخته شود که تولید نور و روشنایی کند، افزود: بنایی کعبه به عهده پدر همه انبیاء گذاشته شد - که یک دست جامع و کامل است - تا دست انسان کامل در ساخت آن باشد.

استاد انصاریان با تأکید بر اینکه کارگر ساخت این بنا نیز پیامبری که از نسل او هزاران دانشمند، فقیه، شاعر، مدرس، اندیشمند به وجود آمده، بوده است، تصریح کرد: معنویت عملی این بنا باید در مرحله‌ای باشد که معنویت بنٌا و کارگر در بدنه مسجد وارد شود و معنویت آنها به بدنه، شکل و بنا انتقال یابد که این امر تحقق یافت.

وی به تعیین حدود قبله بعد از ساخت کعبه اشاره کرد و ادامه داد: با تعیین حدود، مسجد‌الحرام ریشه تمام مساجد دنیا شد و باید تمام مساجد دنیا شعبه آن مسجد باشند.

این استاد و مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: خدا شرایطی را برای مسجد و واردشدگان به آن از جمله راکعین، ساجدین و... قرار داد و جلوی ورود دست و پول ناپاک را نیز بست چرا که باطن خبیث نباید به مسجد انتقال یابد.

وی با تأکید بر اینکه مؤمنینی که ایمان به پروردگار و یقین به روز قیامت دارند، باید به ساختن مسجد ورود پیدا کنند، یادآور شد: پول و مصالح با توجه به بنا و نقشه دهنده مشخص است باید در چه مرحله‌ای باشد.

استاد انصاریان در ادامه به وجود مسجد ضرار در مدینه، خاطرنشان کرد: مسجد ضرار به عنوان محل کفر، نفاق و تفریق امت اسلام بود لذا پیامبر(ص) دستور تخریب آن را داد؛ پروردگار این موضوع را برای مردم سرمشق قرار داد که اگر محل عبادتی محل تفرقه انگیزی بود آن را خراب کنید.

وی با بیان اینکه مسجد باید عامل وحدت یک مملکت، یک شهر و یک محل باشد، گفت: این امر به امامان جماعت درس می‌دهد شرکت‌کنندگان در مساجد را به این نقطه جهت دهیم که مردم عاشق طهارت همه‌جانبه شوند، البته تحقق این امر هنر، عشق، زبان نرم و دنبال جوانان رفتن را می‌خواهد.

این استاد و مفسر قرآن کریم بیان کرد: امروز نمی‌شود کنار محراب بنشینیم مردم دنبال ما بیایند، مردم نمی‌آیند؛ دشمنان داخلی و خارج از کشور، گریز از دین را به مردم انتقال داده‌اند، فراری‌ها فرار کرده‌اند و تعداد فعلی را نیز تبلیغات دشمن بی‌حوصله و بدبین کرده است.

 وی با بیان اینکه ما باید تمام هنر، زبان، رفتار و کردار خود را به کار بگیریم تا مردم را به مساجد بیاوریم و این امکان وجود دارد، افزود: در سخنرانی اولین سفرم به لندن در حدود 15 سال پیش مجموعاً 20 نفر پای منبر آمدند و بعد از آن با برقراری ارتباط با جوانان، طی دو روز آخر تعداد این افراد به 400 نفر رسید.

استاد انصاریان با تأکید بر اینکه آنها که گریز از دین دارند بر اثر اشتباهات داخلی بسیار است، تصریح کرد: دیندا‌رهایی که دین دارند اعتماد خوبی ندارند اما ما می توانیم اعتماد را برگردانیم.

وی با تأکید بر اینکه راه بازگشت برای هر نوع فراری باز است و ما باید دستمان را دراز کنیم و به روش‌های مختلف مردم را برگردانیم، گفت: مساجد را در اوقات مختلف پر کنیم، دنبال مردم و به ویژه جوانان رفتن هنر است، نباید مثل پزشکان در مطب منتظر بیمار بنشینیم بلکه باید روش پیامبر(ص) را پیش گرفت.

استاد انصاریان با اشاره به موضوع سقیفه و ایجاد مانع بعد از درگذشت پیامبر(ص)، اظهار کرد: یقیناً اگر بعد از  پیامبر(ص) و درگذشت ایشان پای سقیفه به میان نیامده بود کره زمین الآن پُر از مسجد و نمازخوانِ برای خدا بود.

وی با بیان اینکه ماندن مسیحیت و بوداییسم، یهودیت و.. و ایجاد فرقه‌های مختلف مربوط به سقیفه است، افزود: اگر این مانع جلوی مسجد، پیغمبر(ص) و ولایت امیرالمؤمنین(ع) نبود اکنون وضعیت به گونه‌ای دیگر بود، این مانع حرکت دین را کند و پای احزاب را مستحکم نمود.

این استاد و مفسر قرآن کریم بیان کرد: وظیفه روحانیت است تا هدی للعالمین این مقدارِ از نبوت انبیاء، ولایت امیر‌المؤمنین(ع)، دین واقعی خدا و متدینین به دین واقعی که به نام شیعه باقی مانده است، باشد که می‌توان راحت و با هزینه اندک این کار را انجام داد.

وی با تأکید بر اینکه باید با تقویت معنویت و نورانیت مساجد از خلوت شدن آن جلوگیری نمود، ادامه داد: اگر دیر بجنبیم مساجد را از ما می‌گیرند و آن را خلوت نموده تا به جایی برسیم که چند پیرزن و پیرمرد در مسجد بماند؛ خیلی مسؤولیت ما سنگین است.

استاد انصاریان با اشاره به جنایات صهیونیسم نسبت به شیعه، تصریح کرد: در موبایل و سایت‌ها با وسوسه‌های دریاواری که در ذهن جوانان می‌ریزند قرآن را قطعه قطعه کرده و آتش می‌زنند؛ باید جاذبه ساختمانی و پاسخگویی به سؤالات برای جوانان در مساجد وجود داشته باشد.

افکار سخنرانان و ائمه جماعات مساجد باید متخلق به اخلاق باشد

ایشان در پایان یادآور شد: افکار سخنرانان و ائمه جماعات مساجد باید متخلق به اخلاق، مهربانی، صبر و حوصله باشد تا باقی مانده از نبوت و ولایت را بتوانیم حفظ کنیم.

انتهای پیام /

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد حسین انصاریان
  • ذی القعده 1438
  • باید انتشار انوار الهی از مساجد انجام شود/ اگر دیر بجنبیم مساجد را از ما می گیرند
  • سخنرانی استاد انصاریان در همایش بزرگداشت هفته جهانی مساجد
  • همایش بزرگداشت هفته جهانی مساجد در تالار فجر همدان
  • افکار سخنرانان و ائمه جماعات مساجد باید متخلق به اخلاق باشد؛ هفته جهانی مساجد
  • تالار فجر همدان
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    خاخام‌هاي صهيونيست:‌منطقه‌‌ الاقصي وقف ...
    برگزاری مراسم «هفتاد و دو ميليون صلوات بر ...
    تازه‌مسلمانان مالزيايی صاحب مركز اسلامی ...
    استاد انصاریان در دیدار با اسقف ارامنه: نگاه ...
    عکس خبری/ پیاده روی زائرین اربعین حسینی در جنوب ...
    مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دهه اول محرم در ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    فضیلت شب و روز دحوالارض و اعمال آن
    واجبات و محرمات ریشه در عشق خدا به بندگان دارد
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^