فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 17 آذر 1398 ساعت 11:51 بعد از ظهر

استاد انصاریان:  مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (ره) همچون خورشید جهان را روشن کرد + عکس  

استاد انصاریان:  مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (ره) همچون خورشید جهان را روشن کرد + عکس   

 

دارالعرفان / استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) از صالحان بود، گفت: این مرجع فقید شیعه همچون خورشیدی از بروجرد طلوع کرد و علم را، اصول را، فقه را، رجال را در ایران و جهان نشر داد و دل ها را روشن کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، حضرت استاد انصاریان شامگاه پنجشنبه در مراسم بزرگداشت پنجاه و هشتمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی(ره) که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان اینکه قرآن کریم در سوره مبارکه شعراء، یوسف و نمل از قول حضرت ابراهیم، یوسف و سلیمان(ع) یک خواسته نقل می کند، اظهار داشت: این سه پیامبر در سه زمان زندگی می کردند اما هر سه از پروردگار عالم یک خواسته مشترک داشتند و آن اینکه آنها را با صالحین ملحق کند.

این مفسرّ و مترجم قرآن کریم تصریح کرد: معلوم می شود این مسئله در رابطه با انسان از عظیم ترین مسائلی است که برای رسیدن به این مسئله ارزش دارد که انبیاء الهی دست نیاز به سوی وجود مقدس بی نیاز بردارند و با تضرع و اخلاص این حقیقت را که مقدماتی برای رسیدن به عمق دارد و همه آن را هم طی کردند، از پروردگار مهربان عالم درخواست کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه افزود: بدون اینکه در این مجلس باعظمت، علمی، عقلی و رشدی نیازی به توضیح داشته باشد قول هرسه پیغمبر را که جنبه دعایی دارد، قرائت می کنم.

استاد انصاریان با اشاره به گفتار حضرت ابراهیم(ع) در سوره شعراء در آیه «رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ»، گفت: منظور در آیه شریفه فقط جمله پایانی است که با توسل به ربوبیت نه با توسل به رحمانیت و رحیمیت حاصل می شود؛ خود توسل به ربوبیت یک مسئله خاص است؛ آن کسی که متوسل به ربوبیت می شود کاملاً عرفان به وجود خودش دارد که مملوک است و هیچ چیزی از خودش ندارد و کاملا عرفان به وجود مقدس خدا دارد که مالک است.

منیّت داشتن از جهل است

ایشان افزود: کسی که عرفان دارد هیچ چیزی ندارد هیچگاه تا لحظه مرگش دچار منیّت نمی شود و این صدای آلوده ابلیسی از گلوی او بیرون نمی آید؛ کسی که در هر مرحله ای "من" می گوید نظیر: مال من، علم من، مقام من، صندلی من، شهرت من و زبان من دچار جهل است؛ یک موجود بی خبر و بدبختی بیش نیست.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آیات بسیار فوق العاده ای درباره حضرت ابراهیم(ع) به عنوان پدر تمام انبیاء بعد از خودش در قرآن نازل شده است، ابراز داشت: وجود مبارکی که از سوره حمد تا جزء آخر قرآن به او اشاره شده است؛ موجودی که نیمی از وجودش زمینی بوده و نیم دیگر موجودش در قالب محدود بشریت روح الهی بوده و قدردان این روح هم بوده است و تا کجا به معراج معنویت صعود کرده که پروردگار عالم پرده از این معراج کنار زده و او را به عالمیان نشان داده و از بالا تا آخرین فرد طبقات پایین اجتماع، حجتش را با ابراهیم(ع) تمام کرده؛ یعنی اگر بخواهد روز قیامت، مردودی اعلام کند غیر از تعداد اندکی که خودش از آنها تحت عنوان «وَقَلِیلٌ مِنْ عِبَادِی الشَّکورُ» نام می برد، همه مردود هستند؛ حجت برای آنها تمام، کامل و باب هر عذری هم در دنیا و آخرت به روی آنها بسته است.   

استاد انصاریان افزود: مگر میدان و فضای رشد و پرواز انسان تا کجاست که وقتی پروردگار پرده از روی این معراج ابراهیمی برمی دارد، انسان را بُهت زده می کند و آدمی را از وجود خودش به شدت خجالت زده و شرمنده می کند؛ بعضی از آیات مربوط به حضرت ابراهیم(ع) مضارع است و دلالت بر آینده، دوام و استمرار دارد.

بهشت دیوار و سدی ندارد

ایشان با اشاره به آیه 56 سوره احزاب «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا»، گفت: یعنی بعد از بهشت هم درود خدا و فرشتگان بر پیامبراکرم(ص) ادامه دارد؛ اگر بهشت آخر کار است پس این استمرار چه معنا دارد؛ این آیه نشان می دهد بهشت آخر کار نیست و دیوار، سد و حد یقف ندارد.

استاد حوزه علمیه در ادامه به بیان درخواست حضرت یوسف(ع) از خداوند پرداخت و گفت: در یک کتاب تفسیر قرن ششم یا هفتم مشاهده کردم که جبرئیل به پیامبر اکرم(ص) می گوید آن روزی که تاج عزیزی مصر را بخاطر تقوا و صبر به یوسف دادیم، من تماشاگر او بودم تا مشاهده کنم حالا که یوسف از چاه خارج و از زندان آزاد شده و از دست آن زن رهایی پیدا کرده و کلید تمام مسائل کشور را به او سپردند، چگونه حالی پیدا می کند.

دین بعضی از افراد با چهار کیلو چوب خشک غروب می کند

استاد برجسته اخلاق حوزه افزود: حال بسیاری از افراد با کمترین پول، سواد و صندلی که چهار کیلو چوب خشک است، دگرگون می شود و یک مرتبه خدا، نبوت، قرآن و امامت در آنها غروب می کند و علم، پول، صندلی و جاه طلبی بازیگر زندگی آنها می شود و ریشه شان را می کنَد. 

استاد انصاریان ادامه داد: جبرئیل برای پیامبر نقل می کند "یوسف در روزی که عزیز مصر شد، وقتی شب از نیمه گذشت و همه خواب بودند، لباس ها را درآورد و یک دست لباس کهنه پوشید و از مقر حکومت مصر آرام خارج شد و از شهر بیرون رفت، یک گودالی را پیدا کرد، با تمام روی بدن در گودال خوابید و صورت مبارک خود را روی خاک گذاشت و ناله زد «رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِي مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنْتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ»"؛ این همان عرفان به مملوکیت خود و مالکیت ذاتی وجود مقدس خداست؛ اگر این را متوجه نشویم خیلی تیره بخت هستیم.

ایشان تصریح کرد: حضرت یوسف(ع) در روزی که عزیز مصر شده بود، شب عالم آخرت را می دید و از خداوند درخواست می کرد روزی که می خواهی روح من را از این قالب خارج کنی، من مسلمان باشم، چون اگر بی دین بمیرم، وقت تدارک دین دار شدن نیست.

خاطره استاد انصاریان از درخواست آیت الله العظمی میلانی(ره)

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه بنده از ارادت مندان به مرحوم آیت الله العظمی سید هادی میلانی(ره) بودم، گفت: بنده سالی چند مرتبه به مشهد برای زیارت حضرت رضا(ع) می رفتم، یک عشق هم داشتم به نام مرحوم آیت الله العظمی میلانی؛ ایشان با آن همه عظمت فقهی، اصولی، تفسیری، روایی و رجالی بسیار راحت من را راه می دادند و منشأ این مسئله تخلق او به اخلاق الهی بود.

استاد انصاریان افزود: یک بار که به منزل ایشان مراجعه کردم کسی برای باز کردن درب نبود و خود ایشان درب را به روی بنده گشودند و از من برای حضور در منزل دعوت کردند؛ این مرجع فقید شیعه در هنگامی که بنده قصد خروج از منزل ایشان را داشتم به بنده گفت حضرت رضا(ع) به زائران لطف اضافه تری دارد، ما که در مشهد هستیم مورد لطف ایشان قرار داریم اما به شما زائران که از راه دور آمدید، نگاه دیگری دارند.

ایشان تصریح کرد: مرحوم آیت الله العظمی میلانی به بنده گفتند از جانب من در پایین پا حضرت رضا(ع) در حرم بنشین و زیارت کن، حضرت رضا(ع) در را باز می کند، اگرچه حضرت را مشاهده نمی کنی اما چون سلام مستحب و پاسخ آن واجب است، هر کسی هم که باشی جواب تو را می دهد، وقتی که حضرت رضا(ع) درب را باز کرد از قول من به ایشان بگو «محمدهادی گفت محبت کنید دست تان را در عالم برزخ در پیشگاه حق بالا ببرید و به پروردگار بگویید محمدهادی را مسلمان از دنیا ببر».

استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به آیه 19 سوره نمل «رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحاً تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ»، گفت: حضرت سلیمان(ع) نیز از خداوند می خواهد هنگام مرگ، او را به صالحین ملحق کند.

استاد انصاریان تصریح کرد: ما صالحین آن سه آیه را نمی شناسیم، اما یک جمله از یک زیارت بگویم که صالحین چه کسانی هستند؛ ما وقتی با همه فروتنی و تواضع در برابر قمر بنی هاشم(ع) قرار می گیریم یکی از سلام های ما این است «اَلسّلامُ عليکَ ايُّها العبدُ الصّالحُ».

ایشان با بیان اینکه قمر بنی هاشم(ع) یکی از مصادیق صالحان است، افزود: نمی دانم این حرف بنده تا چه حد قابل قبول است، گویا ابراهیم و یوسف و سلیمان وجود قمر بنی هاشم را می دیدند که به خدا التماس می کردند بعد از مُردن، ما را در کنار امثال قمر بنی هاشم قرار بده. 

مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) از صالحان بود

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بنده دوران زندگانی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) را بسیار مطالعه کردم، ابراز داشت: خداوند به بنده توفیق داد چهره الهی ایشان را دیدم و دست ایشان را بوسیدم و هنگام خاکسپاری در نزدیک مزار بودم؛ بنده زندگی ایشان را خیلی مطالعه کردم و یقین دارم ایشان از صالحان بود.

ایشان تصریح کرد: یک زمانی از یکی از اولیاء خدا که مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) را درک قلبی کرده بود و 16 سال هم با ایشان محشور بود، درخواست کردم این مرجع فقید شیعه را در یک جمله معرفی کند، او گفت آیت الله العظمی بروجردی(ره) مرد خدا بود و بس؛ از این عالّم بیرون بود، بدن اینجا و روح جای دیگری زندگی می کرد، این مرد الهی یقیناً از صالحین بوده است.

استاد انصاریان با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) مبنی بر اینکه هنگام ياد صلحا، رحمت الهی نازل مي شود، گفت: این از عظمت صالحین است که در میان ما نیستند اما اگر یاد مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) و صالحان شود، درب های رحمت خداوند به روی ما گشوده می شود.

ایشان در پایان خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) همچون خورشید از بروجرد طلوع کرد و علم را، اصول را، فقه را، رجال را در ایران و جهان نشر داد و دل ها را روشن کرد.

لازم به ذکر است آیین بزرگداشت پنجاه و هشتمین سالگرد ارتحال بزرگ مرجع عالم جهان تشیع با حضور مراجع عظام تقلید، شخصیت های حوزوی و جمع کثیری از مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.   

انتهای پیام /


منبع : پایگاه عرفان
  • گزارش تصویری
  • استاد انصاریان
  • قم
  • مسجد اعظم
  • پنجاه و هشتمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی(ره)
  • بزرگداشت
  • گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در مراسم بزرگداشت پنجاه و هشتمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی(ره)
  • منیّت داشتن از جهل است
  • بهشت دیوار و سدی ندارد
  • دین بعضی از افراد با چهار کیلو چوب خشک غروب می کند
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    قلم الكترونيك؛ ابتكار مخترع سوری برای تسهيل ...
    وهابی سازی جنوب کشور به روش صهیونیستها
    آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
    برنامه مراسم احیا در شبهای قدر ماه مبارک رمضان 90( ...
    مصر ؛ جدال محبان اهل بیت(ع) با وهابیون؛ از ...
    تغییرات تازه در مسجدالحرام و بازسازی چاه زمزم
    گزارش تصویری / مراسم دعای عرفه در حسینیه هدایت ...
    استاد انصاریان در شهرستان خوی: علما تا جان در بدن ...
    ذکر فضائل امیرالمومنین(ع) عبادت است
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^