فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 10
88% این مطلب را پسندیده اند

تداوم معنویت

بزرگانی چون علامه طباطبایی(ره) بر لزوم حفظ تقوا و محاسبه و مراقبه از نفس به عنوان نسخه ای که می تواند تداوم بخش معنویت حاصل از ماه مبارک رمضان باشد، تاکید کرده اند.
تداوم معنویت

با فرارسیدن عید سعید فطر ، ماه مبارک رمضان نیز به سان ماه های رمضان سال های پیش به تاریخ پیوست و رویه حاکم بر گذر شتابانِ روزگار ما آدمیان چنین است که روز به روز بر حجمِ عمر طی شده ما افزون می گردد و از آن سو لاجرم به موعدِ کوچ از این دنیایِ فانی نزدیک و نزدیک تر می شویم.
در حال و هوای عید فطر و تعطیلی دو روزه آن که البته برای خیلی ها بیش از این هم به طول می انجامد، شاید تلخ سخن گفتن چندان جالب نباشد اما وقتی از باب تذکار به نکته ای اشاره کنیم که در غایت آن هدف از یک ماه روزه داری در ماه ضیافت الهی نیز نهفته است، این تلخی ظاهر بسیار هم شیرین است.
الغرض آن که متاسفانه پس از پایان ماه مبارک رمضان ، انجام بسیاری از عادات ناپسند و ارتکاب گناهان، دست کم در میان بخشی از افراد جامعه ، مشهود و ملموس می شود و این مساله حقیقتی است که تعارف بردار هم نیست که بخواهیم به راحتی کتمانش کنیم!
البته در ایام ماه مبارک رمضان، بسیاری از ما تحت تاثیر حال و هوای خوش معنوی این ماه و نیز حضور در مجالس قرائت قرآن و اُنس با ادعیه و مناجات خوانی با خود قول و قرار می گذاریم که از فردای عید فطر بکوشیم در حد توان ، انسان های بهتری باشیم و به قول معروف دور و بر گناه و معصیت را خط بکشیم اما ...!
در این "اما" البته سخن های بسیاری وجود دارد که اتفاقاً قصد و غرض نگارنده از رقم زدن این سطور هم این است؛ این که چرا این گونه می شود و مهم تر این که به راستی چه کنیم که کمتر در منجلاب گناه بیُفتیم و پس از حفظ خویشتن در بُعد فردی بکوشیم که در عرصه اجتماعی نیز وضع بهتری را شاهد باشیم.
بزرگان به ما آموخته اند محاسبه و مراقبه از نفس ، همواره دو بال برای پرواز مومنان و سالکان طریق الی الله بوده و چقدر لازم است که با تمام شدن ماه مبارک رمضان، ما نیز به این دو بال مهم مجهز شویم تا بلکه به این وسیله و البته توفیق الهی و عنایات حضرات معصومین(ع) بتوانیم معنویت به دست آمده در ماه خوب خدا را در دیگر ایام سال در وجود خود حفظ و تداوم ببخشیم.

 

نسخه علامه طباطبایی(ره) برای تداوم معنویت رمضانی 

نسخه علامه طباطبایی(ره) به نظرم در این باره بسیار راهگشاست، آن جا که در پاسخ به نامه جوانی که از ایشان دستوری برای تسلط بر نفس خواسته بود، مرقوم نمودند: "برای موفق شدن لازم است همتی برآورده، توبه ای نموده ، به مراقبه و محاسبه بپردازید. به این نحو که هر روز که صبح از خواب بیدار می شوید، قصد جدی کنید که در هر عملی که پیش آید رضای خدا را مراعات خواهم کرد. آن وقت در سر هر کاری که می خواهید انجام دهید، نفع آخرت را منظور خواهید داشت، به طوری که اگر نفع اُخروی نداشته باشد، انجام نخواهید داد، هر چه باشد. همین حال را تا شب، وقت خواب ادامه خواهید داد و وقت خواب، چهار ، پنج دقیقه ای در کارهایی که روز انجام داده اید، فکر کرده یکی یکی از نظر خواهید گذرانید. هر کدام مطابق رضای خدا انجام یافته شکری بکنید و هر کدام تخلف شده استغفاری بکنید. این رویه را هر روز ادامه دهید. این روش اگرچه در بادی حال، سخت و در ذائقه نفس ، تلخ است ولی کلید نجات و رستگاری است"


منبع : حوزه نیوز
  • رمضان
  • رمضان و تقوا
  • نسخه علامه طباطبایی(ره) برای تداوم معنویت رمضانی
  • علامه طباطبایی(ره)
  • تداوم معنویت رمضانی
  • تداوم معنویت
  • 0
    88% (نفر 10)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    امام آسمانی (1)
    قدرت و فرمانروائى مطلقه حق بر ظاهر و باطن هستى‏
    صدقه عامل دفع بلا
    امام سجاد (ع) و روشهای تفسیری
    بی‌تفاوتی مصداق بی‌دینی است
    بركرانه ی صحیفه ی سجادیه
    ملحق شدن راس مطهر امام حسین (ع) به بدن مطهر
    علامه شهید مطهری
    وَ اَمّا حَقّ الْجَارِ فَحِفْظُهُ غَائِباً وَ ...
    پنج درس آموزنده سعادت بخش

    بیشترین بازدید این مجموعه

    رحمت الهی(برگرفته از کتاب جلوه های رحمت الهی)
    انسان كامل در نهج البلاغه
    مراحل قيامت‏
    نور رمضان (2)
    حاجت خواستن از غیر خدا در قرآن
    ذکر کثیر چیست؟
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    صدقه عامل دفع بلا
    سوره ای از قران جهت عشق و محبت
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^