فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

روزه و سلامتى‏

در روايات اسلامى حتى به فوائد جسمى روزه نيز تصريح شده تا برخى از سست عنصران اگر نه با ايمان كامل حدّاقل با توجّه به فوائد بهداشتى روزه، اين فريضه ثمربخش را بجاى آورند و از سودمندى‌هاى گوناگون آن در حدّ خود بهره‌ور شوند.
پيامبر بزرگوار اسلام صلى الله عليه و آله در همين رابطه فرموده است:
صُومُوا تَصِحُّوا. 

روزه بگيريد تا سالم بمانيد.
و نيز در روايات بسيارى، پيشوايان بزرگ اسلام فرموده‌اند:
معده آدمى خانه بيمارى‌هاى اوست و پرهيز از غذا درمان آن است. بديهى است، آنگاه اين فوايد بهداشتى بهتر به دست مى‌آيد كه روزه‌دار امساك روز را با زياده روى در شب تلافى نكند، كه پرخورى خود موجب زيان‌هاى چشمگير براى دستگاه گوارش است.
با پيشرفت دانش پزشكى، برخى از پزشكان و متخصصان دريافته‌اند كه امساك‌ از خوردن و آشاميدن، عالى‌ترين روش درمانى است.
يكى از پزشكان مى‌گويد:
طرح درمان به وسيله روزه چنان معجزه آساست كه به كار بستن آن مسير طرح‌ها و برنامه‌هاى طب عملى و جرّاحى را تغيير خواهد داد، زيرا روزه راه تازه‌اى به روى دانش پزشكى مى‌گشايد و سلاح مؤثرى براى مبارزه با بيمارى‌ها به اين دانش مى‌بخشد، سلاحى كه مى‌توان آن را از راه‌هاى گوناگونى مورد استفاده قرار داد و انسان را در مبارزه با علّت بيمارى‌ها براى بهبود بيماران به نتيجه مطلوب و آشكار مى‌رساند.
با روزه و امساك مى‌توان بيمارى‌هايى را بهبود بخشيد و معالجه كرد، البته در صورتى كه با اعتدال و ميانه‌روى مقرون باشد و هنگام سحر و افطار در خوردن و آشاميدن افراط نشود.
بايد توجّه داشت بر خلاف تصور كوتاه انديشان، روزه هيچ گونه ضررى براى افراد سالم مكلف ندارد، و اگر كسى بيمار باشد و نتواند روزه بگيرد از انجام اين تكليف اسلامى معاف است، و نيز اگر روزه بگيرد و با اين كار بيمارتر شود، و يا روزه‌اش باعث گردد كه بيماريش ادامه يابد، كار حرامى مرتكب شده و روزه‌اش هم نزد خدا پذيرفته نيست.
افراد سالم بايد بدانند كه روزه نه تنها زيانى برايشان ندارد، بلكه موجب تندرستى و صحّت مزاج است، و به گفته برخى شكم‌پرستان كه خود روزه نمى‌گيرند و ديگران را نيز از روزه باز مى‌دارند و تلقين مى‌كنند كه روزه موجب زخم معده مى‌شود، نبايد اعتنا كرد. اين گونه دروغ‌ها فقط بهانه افراد سست عنصرى است كه اسير شكم خويشند و از عزم و اراده انسانى در آنان خبرى نيست.
روزه باعث استراحت معده است و در حال روزه‌دارى اسيد معده به جاى غذا به وسيله صفرا خنثى مى‌شود و زخم ايجاد نمى‌گردد.  اكثريت قريب به اتفاق مسلمانان متدين ماه مبارك رمضان را روزه مى‌دارند و به هيچ وجه شكايتى از اين بيمارى ندارند و نسبت بيمارى زخم معده در ميان روزه‌داران بيشتر از ديگران نيست.

منبع:تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‌11،


منبع : پایگاه عرفان
  • سلامتى‏
  • زوزه و سلامتی
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه


     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^