فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 12 ارديبهشت 1396 ساعت 2:32 بعد از ظهر

نشست علمی سیره علمی و عملی امام سجاد (ع) در قم برگزار شد

نشست علمی سیره علمی و عملی امام سجاد (ع) در قم برگزار شد


شفقنا- همزمان با سالروز ولادت امام علی بن الحسین علیه الاسلام نشست علمی پیرامون سیره علمی و عملی امام زین العابدین علیه السلام و معرفی کتابخانه تخصصی امام سجاد با حضور فرهیختگان حوزه و دانشگاه در موسسه فرهنگی دارالعرفان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، در این نشست علمی که با معرفی کتابخانه تخصصی امام سجاد علیه الاسلام همراه بود، حجج الاسلام و المسلمین مختاری(مدیر موسسه کتابشناسی شیعه) پورعلیرضا (استاد سطوح عالی حوزه ) و محمد جواد صابریان( مدیر موسسه فرهنگی دارالعرفان)، پیرامون شخصیت و سیره و آثار امام سجاد علیه الاسلام و نیز پیرامون کتابخانه تحصصی امام سجاد به ایراد سخن پرداختند.

استاد پور علیرضا ضمن بیان روایتی از حضرت امام سجاد به ضرورت بررسی آثار آن حضرت اشاره نموده و کتابخانه تخصصی امام سجاد را یکی از فعالیت های موثر در این حوزه برشمرد.

استاد مختاری ضمن ابراز خرسندی از شروع فعالیت کتابخانه تخصصی امام سجاد بحثی ویژه در حوزه کتابخانه های تخصصی و بایدها و نبایدهای آن ارائه نموده و کتابخانه های تخصصی را یکی از ضرورت های حوزه تحقیق برشمرده که راه را بر محققان و پژوهشگران آسان نموده و مانع پیدایش آثار کم مایه علمی و یا دوباره کاری در موضوعات خواهد بود.

در ابتدای این نشست علمی حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد صابریان با اشاره به ضرورت توجه ویژه به صحیفه سجادیه به عنوان زبور آل محمد (ص) و مهمترین اثر حضرت زین العابدین(ع)اظهارداشت: صحیفه سجادیه در کلام بزرگان اثری باقیمانده از علم الهی و آکنده و سرشار از عطر نبوی و ملقب به « انجیل اهل بیت(ع)» است و حتی بعضی از عرفا معتقدند، صحیفه سجادیه در ردیف کتب آسمانی بوده و در کنار آنها قرار می گیرد.

مدیر موسسه فرهنگی دارالعرفان با اشاره به جریانی از آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) خاطرنشان کرد: زمانی که مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) نسخه ای از این اثر را به شیخ طنطاوی رئیس دانشگاه الازهر مصر هدیه نموده اند، شیخ الازهر بعد از مطالعه صحیفه سجادیه ضمن اظهارتأسف از اینکه جامعه اسلامی با این اثر آشنا نیست، نامه ای را خطاب به ایشان نوشتند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در این نامه آورده بود؛ « از بدبختی ما است که تاکنون بر این اثر گرانبهای جاوید که از میراث های نبوت و اهل بیت(ع) است، دست نیافته بودیم و من هر موقع این کتاب گرانسنگ را مطالعه کردم آن را ما فوق کلام مخلوق و مادون کلام خالق یافتم.»

این پژوهشگر حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های موسسه فرهنگی دارالعرفان اظهارداشت: یکی از الطاف الهی به این مجموعه راه اندازی کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) است.

او افزود: در این کتابخانه سعی بر این است که تمام آثار مربوط به حضرت امام سجاد(ع) در قالب فیزیکی و دیجیتالی اعم از کتب چاپی، سنگی، نسخ خطی، پایان نامه ها، مقالات بدون محدودیت زبان، مذهب و تاریخ جمع آوری و ساماندهی جهت ارائه به مخاطبان شود.

او در ادامه با بیان اینکه تا رسیدن به نقطه مطلوب و گردآوری پایگاه جامع اطلاعاتی پیرامون شخصیت نورانی امام سجاد(ع) راه زیادی پیش رو داریم، بیان داشت: در بررسی اولیه بیش از ۷۰۰ عنوان اثر چاپی و ۴۵۰ پایان نامه شمارش شده که از این تعداد در حال حاضر ۳۰۰ عنوان کتاب در قالب ۶۵۰ جلد در کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) گردآوری شده است که از همه پژوهشگران، محققین، اندیشمندان و صاحب نظران حوزه و دانشگاه تقاضا داریم هر گونه اطلاع پیرامون آثار آن حضرت را با پایگاه اطلاع رسانی موسسه فرهنگی دارالعرفان به نشانی erfan.ir و یا با شماره ۰۲۵۳۷۷۳۵۳۵۷ در میان گذارند.

مدیر موسسه فرهنگی دارالعرفان به برخی از آثار ارزشمند این موسسه پیرامون شخصیت امام زین العابدین (ع) اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف و اندیشه های دانشمند فرزانه حضرت استاد انصاریان توجه و عنایت خاص به کتاب صحیفه سجادیه است که ایشان خود ترجمه و شرح جامع ۱۵ جلدی را درخصوص این اثر ارزشمند به رشته تحریر درآورده اند همچنین موسسه مفتخر به ارائه ترجمه منظومه مناجات خمس عشر امام سجاد و ارائه دو اثر به زبان انگلیسی و ترکی می باشد از آثار استاد انصاریان می باشد.


منبع : شفقنا
  • نشست علمی
  • نشست علمی سیره علمی و عملی امام سجاد (ع) در قم برگزار شد
  • نشست علمی سیره علمی و عملی امام سجاد (ع)
  • سیره علمی و عملی امام سجاد (ع)
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    خاخام‌هاي صهيونيست:‌منطقه‌‌ الاقصي وقف ...
    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    جمع‌آوری هزاران نسخه قرآن دارای اشتباه در ...
    تازه‌مسلمانان مالزيايی صاحب مركز اسلامی ...
    رجب طیب اردوغان: 1400 سال است داغ کربلا در دل داریم
    استاد انصاریان تبیین کردند؛ هدف از خلقت انسان، ...
    مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دهه اول محرم در ...
    استاد انصاریان: عبادت پیوسته و خالصانه ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    واجبات و محرمات ریشه در عشق خدا به بندگان دارد

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^