فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

انسان، زمينه ساز ضرر

هيچ آفريده‌اى را نمى‌توانيد منبع زيان و ضرر بدانيد. اين انسان است كه گاهى زمينه ضرر را فراهم مى‌كند. اگر اين زمينه را فراهم نكند، ضررى نيز رخ نمى‌دهد.

در رواياتى كه مربوط به طهارت و بهداشت است و هزار و چهارصد سال قبل براى ما بيان كرده‌اند، مى‌بينيد كه نزديك به پنج هزار راهنمايى براى حفظ بهداشت و سلامت ما، در همه شئون زندگى شده است. حال اگر كسى بهداشت دهان‌ و دندان را رعايت نكند، بيمارى لثه و دندان بگيرد، خود او زمينه بيمار شدن خود را فراهم كرده است. اين بيمارى ديگر مخلوق خدا نيست كه بگويم: چرا در آفريده‌هاى خدا، ميكروب مضرّ نيز هست؟
چون از اول به ما گفته‌اند كه: زمينه پديد آمدن بيمارى را فراهم نكن. وقتى آب را راكد بگذارم، پر از ميكروب مى‌شود، كرم پيدا مى‌كند، بو و رنگش عوض مى‌شود، پس اين كار را نبايد بكنم و الا آن وقتى كه آب، مايه حيات را خلق مى‌كند مى‌فرمايد:
«مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْ‌ءٍ حَيٍّ» 
هر موجودى زنده‌اى، با آب زنده است، من مواظب آب نباشم، باعث وبا، اسهال خونى و مشكلات ديگرى مى‌شود. اين كارى به پروردگار ندارد. ما اصل آفرينش را بايد نگاه كنيم، نه آب گنديده را.
رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‌فرمايد:
از ظرف ترك خورده استفاده نكنيد. در شب، هيچ نوع زباله‌اى را در خانه نگه نداريد. از غذاى مانده بپرهيزيد. كم درست كنيد تا باقى نماند و اگر زياد شد و نتوانستيد بخوريد، اگر نمى‌توانيد سلامت غذا را حفظ كنيد، آن را نخوريد. قبل از خوابيدن شب، دهان و دندان را مسواك بزنيد. كلمه مسواك در روايات ما زياد آمده است. حال اگر من بهداشت را رعايت نكنم، من زمينه موجود مضرّ را فراهم مى‌كنم كه به وجود بيايد، اما اصل آفرينش، بر پاكى استوار است و تمام عالم، غرق در طهارت است.
در رحم مادران، انسانى را كه مى‌خواهد خلق كند، اگر پدر و مادر زمينه شرّ در خلقت را به جنين ندهند، يعنى مادر سيگارى، يا پدر معتاد نباشد، مشروب خوار و حرام خور نباشند، بيمارى نداشته باشند، اگر اين‌ها نباشد، از نظر جسمى طفل صد در صد سالمى ساخته مى‌شود و اگر در امور معنوى پدر و مادر منفى عمل نكنند، باطن اولاد نيز پاك آفريده مى‌شود.
رحم مادر جاى پرورش جنين است، اگر اين رحم را با دود سيگار و ترياك، مسكرات، اضطراب و خلأهاى معنوى آلوده كنند، پروردگار عالم با همان نظامى كه داده است، ساختمان اين فرزند را مى‌سازد، لذا بچه كه به دنيا مى‌آيد، ديوانه، ناقص و يا معيوب مى‌شود. اين به خدا ارتباطى ندارد. خدا قبلًا گفته بود كه مشروب، ترياك، هروئين، دود سيگار، بى‌دينى و اين قبيل چيزها در فرزند شما اثر منفى مى‌گذارد، حال اگر من نمى‌خواهم به حرف او عمل كنم و نطفه‌اى به رحم بدهم كه با امور منفى مخلوط شده است، بعد بگويم: تو اين بچه را بساز، چه كار دارى كه ناقص جسمى يا روحى به دنيا مى‌آيد، اين به خدا ربطى ندارد.
ما اصل آفرينش را بايد نگاه كنيم كه مرد و زن بايد بهداشت روانى و بدنى را رعايت كنند، تا جنين سالم و با فطرتى روشن، ساخته شود.


منبع : پایگاه عرفان
  • انسان، زمينه ساز ضرر
  • زمينه ساز ضرر
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    الگوی امام زمان(عج)
    عذاب كافران‏
    مهمترین هدف
    حساب عمل اندک انسان
    حسادت به مال دیگران
    توجه به دستورات بهداشت فردی و اجتماعی
    مجالس اهل‌بیت(ع)
    علت صبر خدا بر گناهکاران
    دعوت به بدی
    آثار چشيدن مزه عشق‏

    بیشترین بازدید این مجموعه

    رحمانیت پروردگار
    ويژگى‏هاى يهود در همه دورها
    رباب همسر حضرت حسين‏
    عذاب كافران‏
    دعوت به بدی
    رحمت و محبت
    خانه تکانی و دل تکانی
    عاشقانه با خدا
    در راه خدا باش!
    مزد روزه داری!؟

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^