فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 31 فروردين 1396 ساعت 10:26 صبح

استاد انصاریان: از مصادیق رحمت الهی مهلت به گنهکار، منحرف و ظالم است  

استاد انصاریان: از مصادیق رحمت الهی مهلت به گنهکار، منحرف و ظالم است   

استاد انصاریان در سخنرانی خود در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به بحث درباره راهکارهای اصلاح قلب پرداخت و گفت: شب گذشته وعده دادم درباره راه اصلاح قلب، پنج مسئله مهم مطرح بشود، بخش بسیار مهمی از آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) در ارتباط با قلب است، یکی از آیات قرآن مجید را درباره قلب برایتان قرائت کنم. این آیه مربوط به قیامت همه مرد و زن است که خداوند متعال می‌فرماید: «يَوْمَ لاٰ يَنْفَعُ مٰالٌ وَ لاٰ بَنُونَ» ﴿الشعراء، 88﴾.

 

وی ادامه داد: خداوند متعال در این آیه فرموده است: ثروت در قیامت، سودی به شما نمی‌دهد، چون ثروتی در اختیارتان نیست که سود بدهد، شما عریان به دنیا آمدید و با یک پیراهن به نام کفن از دنیا خارج می‌شوید، این کفن را هم خاک قبر می‌خورد، پس ثروتی در آخرت از کسی با او نخواهد بود.

 

این مفسر قرآن کریم یادآور شد: تمام انسان‌ها در قیامت، دستشان از ثروتی که در دنیا داشتند خالی است. فرزندان هم در گرو اعمال خودشان و مسئول خودشان هستند، در قیامت، کاری به شما نداشته و برای شما سودی ندارند، البته این آیه، استثنا هم دارد. حالا من به استثنائش کار ندارم. پروردگار عالَم نمی‌گوید که من هستم که شما را از عذاب نجات می‌دهم و به طور مستقیم، شما را از دوزخ حفظ می‌کنم و درهای بهشت را به رویتان باز می‌کنم بلکه می‌فرماید آنکس که سود به شما می‌دهد و سودش هم همین دو واقعیت است.

 

استاد انصاریان با اشاره به آیه 89 سوره مبارکه الشعراء اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «إِلاّٰ مَنْ أَتَى اَللّٰهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» ﴿الشعراء، 89﴾. یعنی سود شما در قیامت و در نجات از دوزخ و رفتن به بهشت، در گرو قلبی است که یک سلامت کامل و ثابت جامعی داشته باشد، چنین قلبی، تمام هفت در جهنم را به رویتان قفل می‌کند و چنین قلبی همه هشت در بهشت را به رویتان باز می‌کند.

 

وی افزود: ما روایاتی داریم که ائمه ما و رسول خدا(ص) می‌فرمایند: بعضی‌ها وارد قیامت می‌شوند و خود پروردگار به آنها با صدای خودش خطاب می‌کند «ادخل فی الجنة من ای باب تشاء»، یعنی از هر دری از این هشت در که می‌خواهی وارد بهشت بشوی، وارد شو، در اختیار خودت است. نه اینکه بهشت، دورش دیوار باشد و درهای بزرگی مثل این درهای صحن‌ها داشته باشد بلکه می‌فرماید هشت بهشت من در اختیار توست و در هر کدامش که می‌خواهی، برو، این کار قلب سلیم است.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پروردگار نسبت به ما ارحم الراحمین و اکرم الاکرمین و اسرع الحاسبین است. پروردگاری است که عاشق بنده‌اش است، پروردگاری که بنده‌اش را می‌خواهد و حتی بنده گنهکارش را درجا نابود نمی‌کند و به وی مهلت می‌دهد. یکی از زیبایی‌های کار پروردگار عالم، مهلت دادن به گنهکار و مهلت دادن به منحرف و ظالم است.

 

وی افزود: قرآن مجید، خط سیر عملی فرعون را در یک آیه بیان کرده و فرموده است: «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاٰ فِي اَلْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهٰا شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طٰائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنٰاءَهُمْ وَ يَسْتَحْيِي نِسٰاءَهُمْ إِنَّهُ كٰانَ مِنَ اَلْمُفْسِدِينَ» ﴿القصص، 4﴾، فرعون، پنجاه سال جوان‌های مردم را کشت، پنجاه سال غلوّ در زمین داشت، پنجاه سال فساد کرد، پنجاه سال زنان بنی اسرائیل را به داغ گرفتار کرد، ولی وقتی در کوه طور، موسی ابن عمران(ع)، مبعوث به رسالت شد، خداوند به موسی و هارون فرمود: «اِذْهَبٰا إِلىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغىٰ»  ﴿طه، 43﴾ «فَقُولاٰ لَهُ قَوْلاً لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشىٰ» ﴿طه، 44﴾.

 

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: این خیلی آیه عجیبی است که خداوند متعال به حضرت موسی(ع) می‌گوید: اگر فرعون متذکر و اهل خشیت بشود، تمام گناهان گذشته‌اش را گذشت می‌کنم. یعنی مردم دنیا و بخشی از مردم ایران، با خدا خیلی بد معامله می‌کنند، رفتارشان با پروردگار عین رفتار با دشمن است، اما خداوند این است که پنجاه سال به فرعون برای متذکر شدن، برای خشیت، برای توبه و برای اصلاح مهلت می‌دهد وگرنه قرآن می‌گوید: «و لله جنود السماوات و الارض»، یعنی تمام عالَم، ارتش خداست.

 

وی یادآور شد: خداوند می‌تواند به زمین بگوید زیر پای یک رباخور، زناکار، عرقخور، متجاوز، پست، نامرد، ناجوانمرد و آدم کش دهان باز کن و او را ببر پایین، اما  نمی‌کند. مهلت می‌دهد، یعنی مهلت شعاع رحمتش است. واقعاً آدم کنار خدا دیوانه می‌شود. ای کاش مردم دنیا، از این قرآن خبر داشتند، ای کاش همه ملت ایران از آیات قرآن حداقل راجع به خدا خبر داشتند. رفتارشان هم با پروردگار عین رفتار با یک دشمن است، انگار از خدا خوششان نمی‌آید.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: وجود مقدس او برای اصلاح قلب، در یک قطعه آیه 177 سوره بقره دعوت کرده که بیا و پنج چراغ که نور بی‌نظیر دارد را در دلت روشن کن، حرارت این پنج تا چراغ مگر اجازه می‌دهد شیطان به قلب ما نزدیک شود، مگر این پنج تا چراغ می‌گذارد گرگی مثل حسد، بخل، ریا، کینه، بدبینی، عدم تشخیص حق از باطل، تکبر، غرور، خودبینی، خودخواهی و خودرأیی وارد قلب شود؟

این مفسر قرآن کریم یادآور شد: خداوند متعال در سوره احزاب فرموده است، «إِنّٰا أَرْسَلْنٰاكَ شٰاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً» ﴿الاحزاب، 45﴾. تو خورشید تابناک من در این جهان هستی، مگر این نور پرقدرت اجازه می‌داد شیطان به طرف پیغمبر(ص) بیاید. این پنج تا چراغ را حالا یا با درس خواندن، یا با مطالعه درست و یا کنار زبان عالمان نفس‌دار ربانی، می‌توانید وارد قلبتان کنید.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اصلاً خداوند، یک عده‌ای را انتخاب کرده از زمان آدم تا قیامت که این پنج تا چراغ را انتقال بدهند. این پنج تا چراغ پر نور پیش آنهاست و قابل انتقال هم هست، چراغ اول، آمن بالله یعنی ایمان به خدا است. یک چراغ، ایمان به قیامت است، سوم ایمان به فرشتگان است. خداوند درباره ایمان به فرشتگان فرموده است: «مٰا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاّٰ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ» ﴿ق، 18﴾ کلمه‌ای از دهانت درنمی‌آید مگر اینکه فرشته من، کلمه‌ای که از دهانت درآمد را می‌گیرد و نگه می‌دارد و روز قیامت به او می‌گویم کلمه‌هایی که از این آدم در وجودت گرفتی، همه را بریز بیرون که یک دفعه ده میلیون کلمه زشت آن فرشته بیرون می‌ریزد.

 

استاد انصاریان ادامه داد: چراغ چهارم، چراغ نبوت و ایمان به انبیاست، جوانها نگویند نمی‌شود از یک دختر به این زیبایی چشم پوشید، چطور زیباترین جوان تاریخ خلقت در برابر زن زیبای مصری طناز عشوه‌گر در کاخ خلوت، هفت سال در برابر دعوت زلیخا، نه گفت. ایمان به این انبیا یعنی نه گفتن به گناهان را بلد بشوم و چراغ پنجم، ایمان به قرآن کریم است. این پنج تا چراغ روشن وقتی در چراغدان قلب قرار بگیرد، قلب، تبدیل به قلب سلیم می‌شود و این قلب تبدیل به قفل هفت در جهنم و کلید هشت در بهشت می‌شود.


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • حرم مطهر حضرت معصومه(س)
  • سخنرانی دهم
  • دهه دوم رجب 96
  • یکی از زیبایی‌های کار پروردگار عالَم، مهلت دادن به گنهکار است
  • راهکارهای اصلاح قلب از منظر پیامبر اسلام(ص)
  • مهلت خداوند به گناهکاران، شعاع رحمتش است
  • قلب سلیم، قفل هفت در جهنم و کلید هشت در بهشت است
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    برگزاری مسابقات قرائت قرآن در آلمان
    تازه‌مسلمانان مالزيايی صاحب مركز اسلامی ...
    کودکی که درباره یوسف و زلیخا شهادت داد و جبرئیل ...
    گزارش تصویری / عزاداری عاشقان و محبان اهل بیت(ع) ...
    چگونه مي شود ظاهر و باطن يكساني داشته باشیم؟
    فضیلت شب و روز دحوالارض و اعمال آن
    گزارش تصویری/سخنرانی استاد انصاریان به مناسبت ...
    برپایی سفره حضرت رقیه(س) در نجف اشرف
    استاد انصاریان: توحید خالص کلید حل همهٔ مشکلات و ...
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^