فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مقام صبر رسول خدا صلى‏ الله ‏عليه ‏وآله صابرترين انسان 

بر اساس آيات قرآن و رواياتى كه در معتبرترين كتاب‌ها نقل شده است، بسيارى‌ از خيرات و درجات به وسيله صبر به دست مى‌آيد و به عبارت روشن‌تر؛ بخشى از

خيرات و درجات، بعد از تحمل صبر نصيب انسان مى‌شود.
در حقيقت بين انسان و آن خيرات و درجات، جاده و طريقى همانند صبر قرار دارد كه اگر كسى اين راه را بپيمايد و سالك اين طريق باشد، طبق وعده پروردگار مهربان عالم، در دنيا و آخرت به آن خيرات و درجات خواهد رسيد.
وجود مبارك رسول خدا صلى‌ الله ‌عليه ‌وآله - كه خود ايشان در اين عالم، صابرترين انسان روزگار بودند- صبر را در سه مرحله تقسيم كردند؛ صبر بر تلخى‌ها و ناگوارى‌ها كه در مدت بيست و سه سال رسالت و نبوت براى حضرت وجود داشت، اما رسول خدا صلى‌ الله ‌عليه ‌وآله براى تخفيف اين ناگوارى‌ها، از حريم حق قدم بيرون نگذاشتند و در برابر مسئوليتى كه بر عهده داشتند، موفق و پيروز شدند. دشمنان و به وجود آورندگان تلخى‌ها و ناگوارى‌ها، پيشنهادهايى به حضرت دادند، تا ايشان را از اين راه باز دارند، اما ايشان اين وعده‌ها را قبول نكردند؛ زيرا براى ايشان واضح بود كه آن خيرات و درجاتى كه خدا براى آن حضرت و امت او قرار داده است، فقط با صبر به دست مى‌آيد، لذا به سراغ راحت‌طلبى، استراحت و فرار از ناگوارى‌ها نرفتند.
دشمنان به پيغمبر صلى‌ الله ‌عليه ‌وآله پيشنهاد بيشترين پول و زيباترين دختران عرب را داده بودند، به او گفتند: اگر قبول كنيد، رياست سيصد و شصت قبيله و بهترين دختران عرب را به تو مى‌دهيم، اما دست از دعوت، رسالت، نبوت و هدايت بردار.
ايشان به عموى بزرگوارشان- ابوطالب- فرمودند: به سردمداران مكه بگو: من راه خود را ادامه خواهم داد، حتى اگر ادامه اين راه به كشته شدن من بيانجامد.
پيامبر صلى‌ الله ‌عليه ‌وآله در راه تبليغ اسلام سختى‌هاى بسيارى را تحمل كردند و به خيرات شگفت‌آورى رسيدند. حضرت على عليه‌السلام گوشه‌اى از سختى‌هاى پيامبر صلى‌ الله ‌عليه ‌وآله را بيان مى‌كنند تا مشاهده كنيد كه ميوه شيرين درختِ تلخ صبر چقدر مهم است.


منبع : پایگاه عرفان
  • صلى‏ الله ‏عليه ‏وآله
  • مقام صبر رسول خدا صلى‏ الله ‏عليه ‏وآله صابرترين انسان
  • مقام صبر رسول خدا صلى‏ الله ‏عليه ‏وآله
  • صابرترين انسان
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه


     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^