فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تدبر در طبيعت‏

نمونه از اين آيات:

«إِنَّ اللَّهَ فالِقُ الْحَبِّ وَ النَّوى‌» 
خدا شكافنده تمام دانه‌ها و همه هسته‌ها است.
همين جمله‌اى كه يك خط نيز نمى‌شود، آيه خيلى مهمى است. گستره اين آيه، كل كره زمين، حتى درياها را مى‌گيرد، چون اين آيه تنها مربوط به موجودات‌ خشكى نيست.
شما ملاحظه كنيد كه پروردگار عالم در كره زمين، در اعماق درياها و گاهى روى سطح دريا، با شكافتن دانه و هسته‌هايى مانند هسته هلو، بادام و گردو، در رشد، شكل، طول، عرض، حجم و بهره دادن اين هسته، چه مى‌كند؟
مگر مى‌شود اين مسأله را موشكافى كرد؟ گردوى چند گرمى را در دل خاك پنهان مى‌كنند، پروردگار عالم آن را مى‌شكافد، بعد از شكافتن آن را هدايت مى‌كند كه از يك طرف به عنوان ريشه به دل زمين برود، چقدر و به چه صورت رشد كند كه بعد درخت گردويى با آن همه شاخ و برگ را اين ريشه بتواند روى خودش نگاه دارد و نيافتد.
چگونه بايد ريشه خود را پخش كند؟ اين ريشه چه كار فيزيكى مى‌كند كه چندين سال، تنه به اين سنگينى را با اين همه شاخ و برگ، مستقيم نگاه دارد؟ بعد از طرفى ديگر نيز نوك ريشه‌ها را به منابع آبى و خاكى اتصال مى‌دهد. بين نوك ريشه و منابع آبى و خاكى را چنان آشتى مى‌دهد كه به تناسب تنه، برگ، درون تنه، شاخه‌ها، شاخك‌ها، پيوندها، آوندها، برگ‌ها، اين نوك ريشه، آب و غذا را از زمين بگيرد و چنان بالا بدهد كه به آخرين برگ‌ها نيز برسد. اين چه موتورى است؟
اين موتور پانصد سال پيچ و مهره‌اش خراب و خشك نمى‌شود، روغن كارى و مكانيك نمى‌خواهد، باز و بسته كردن و لوازم يدكى نمى‌خواهد. اين كار شكافتن هسته است؛ يعنى هسته گردو را در زير خاكِ تاريكى قرار بده، به خدا بسپار بعد ببين كه خدا آن را چگونه رشد و پرورش مى‌دهد.
دانه‌اى گندم را در خاك پنهان كن، چند ماه بعد بيا ببين، از آن يك دانه، ريشه، ساقه و خوشه و در هر خوشه، صدها عدد گندم مى‌توانيد برداشت مى‌كنيد. اگر اصلاح علمى شود، دانه‌اى گندم بعد از چند ماه به سه هزار عدد گندم تبديل مى‌شود. چنان كه دارند انجام مى‌دهند.
مگر دانه گوجه فرنگى چقدر حجم و وزن دارد؟ اين دانه‌هاى ريز را در هر ترازويى بگذاريد، ترازو را تكان نمى‌دهد. كشور ژاپن اصلاح بذر كرده است، كه از يكى از اين دانه‌هاى ريز، شانزده هزار گوجه فرنگى گرفته است.


منبع : پایگاه عرفان
  • خدا
  • تدبّر
  • تدبر در طبيعت‏
  • طبيعت‏
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    حکايتي عجيب اندر مسأله تلبيه
    شعاع رحمت و كرم خدا
    ثمرات اعتقاد به قیامت
    احسن الحديث
    عظمت حق در كلام امام على عليه السلام‏
    غریزه جنسی
    ارزش محبت پروردگار در برابر پادشاهى عالم‏
    اوج عشق به ديگران
    خواسته‏ هاى شايسته انسان از خدا
    قانون قضا در اسلام‏

    بیشترین بازدید این مجموعه

    توبه ، واجب و فوری است
    توبه برادران یوسف
    دروغ
    ارزش محبت پروردگار در برابر پادشاهى عالم‏
    شعاع رحمت و كرم خدا
    فرهنگ شيطان‏
    غرور و كبر و سرختى منافقان از شومى گناه‏
    مقام ولی الله
    وجود انسان
    طلب یاری از خداوند

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^