فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 27 دى 1395 ساعت 2:17 بعد از ظهر

استاد انصاریان: مهرورزی، علم، زهد، کرامت و سایر ویژگی‌های حضرت رسول(ص) دریای بی‌ساحلی است که نمی توان به آن رسید

استاد انصاریان: مهرورزی، علم، زهد، کرامت و سایر ویژگی‌های حضرت رسول(ص) دریای بی‌ساحلی است که نمی توان به آن رسید

 

استاد انصاریان در مسجد حجت‌الاسلامِ گلپایگان در ربیع‌الثانی 95، اظهار کرد: رسول خدا(ص) در یک روایت ناب می‌فرمایند: «اغتنموا برد الربیع فانه یعمل بعبدانکم کما یعمل باشجارکم و اجتنبوا برد الخریف فانه یعمل بابدانکم کما یعمل باشجارکم»، یعنی خودتان را از باد بهار نپوشانید یا از نسیم بهار کناره‌گیری و فرار نکنید، باد بهار را یک غنیمت، یک سرمایه و یک ارزش بدانید؛ چرا که باد بهار، کاری که با درختان می‌کند، با شما هم می‌کند، باد بهار است که درخت خشک و عریان و نازیبا را، به حرکت می‌آورد و باعث می‌شود که برگ، شکوفه و رنگ‌های زیبا و میوه‌های با ارزش بر درخت آشکار شود. این کار باد بهار است.

وی ادامه داد: همین کار را با شما می‌کند اما از باد پاییز بپرهیزید و دوری کنید، کاری که با درخت‌ها می‌کند این است که همه برگ‌هایش را می‌ریزد و عریان و خشک می‌کند، با بدن شما و با خود شما هم اینکار را می‌کند، سخن پیغمبر اسلام(ص) «افصح فصحاً بوده ابلغ بلغاً»، و علم ملک و علم ملکوت پیشش بوده است.

استاد انصاریان ادامه داد: خیلی نشاط‌آور است که من یک گوشه‌ای از دانش پیغمبر(ص) را برایتان بگویم که بدانید در دنیا و آخرت سر و کار ما با کیست و ما در کنار چه منبعی قرار داریم که فقط در یک کلمه؛ خدا می‌فرماید: مهرورزی که به او دادند این مهرورزی گسترده به تمام جهانیان است؛ یعنی سرمایه محبتی و مهری این یک نفر، تمام جهانیان را احاطه می‌کند. این فقط مهرش است . حالا علمش، زهدش، کرامتش، و سایر ویژگی‌هایش هم واقعاً دریای بی‌ساحلی است و نمی‌شود به آن رسید.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با ذکر خاطره‌ای یادآور شد: حدود بیست سال پیش در اصفهان منبر داشتم، خیلی منبر با کیفیتی بود که شش خانه هزار متری را به همدیگر وصل کرده بودند، جمعیت می‌آمد در خیابان هم می‌نشستند. یک روز بعد از منبر، دکتری به من گفت که چند روز است پرفسوری که از بیشتر دانشگاه‌های دنیا برایش دانشنامه پزشکی و تقدیرنامه آمده، پای منبر می‌آید، به وی گفتم امروز برو در خانه‌اش وقت بگیر که من بروم دیدنش، رفت و آمد آن خانه‌ای که من بودم گفت قبول نکرد، گفت وقت این روحانی برای کل مردم است این معنی ندارد که وقتش را هزینه من یک نفر کند بلکه من اگر بخواهم وقتش را بگیرم به عنوان دیدنم، قیامت نمی‌توانم جواب خدا را بدهم.

وی افزود: نود سالش بود، گفتم برو به او بگو که اجازه بدهید من می‌خواهم دیدن علم بیایم و چیز یاد بگیرم، نه دیدن شخص، پس شما گیر نیستید، شما فکر کن کسی می‌خواهد بیاید نیم ساعت پیش شما شاگردی کند، چون ما تا روز مردن‌مان خیلی چیزها را نمی‌دانیم، ما باید دائماً در حال پرسیدن باشیم. رفت و آمد گفت، قبول کرده است. من ده صبح رفتم واقعاً هم چیز یاد گرفتم.

این مفسر برجسته قرآن کریم تأکید کرد: یکی از چیزهایی که از ایشان یاد گرفتم این بود که به من گفت که مغز هر انسانی از زمان آدم تا قیامت؛ مغزی که خدا در کله انسان قرار می‌دهد، ترکیبی از چهارده میلیارد سلول زنده است. ایشان گفت مغز نوابغ عالم مثل ارسطو، افلاطون، ارشمیدس، فیثاغورث، ابن سینا، کندی، انیشتین، نیوتون، کپرنیک، دکارت و امثال اینها، یک سومش کار می‌کند که تبدیل به این نوابغ شدند.

استاد انصاریان ادامه داد: آن شخص به من گفت که دو سوم مغز آنها وارد میدان کار نمی‌شود. بعد گفت من روایات پیغمبر(ص) را که دیدم، متوجه شدم که رسول خدا در مکه‌ای که آب و یک درخت نداشتند، و در مدینه‌ای که یک مکتب‌خانه معمولی نبود، ایشان در تمام رشته‌ها «من السماوات و الارض و من النباتات و الحیوانات و من جسد الانسان» اظهار نظر کرده و تا الآن هم یک نظرش از نظر علمی باطل اعلام نشده است. گفت من به این نتیجه رسیدم  که چهارده میلیارد سلول مغز پیغمبر کار می‌کرده است.

استاد انصاریان با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) عنوان کرد: امام هشتم(ع) می‌فرماید: ازدواج یعنی عشق‌ورزی زن و شوهر به همدیگر، قرآن مجید می‌فرماید: اشتباه همدیگر را گذشت و چشم‌پوشی کنید. همچنین قرآن مجید می‌فرماید: محبت را حاکم به زندگی کنید، قرآن مجید به زن می‌گوید اگر شوهر اشتباه کرد، اگر دلت می‌خواهد بیامرزمت و گناهانت را ببخشم، شوهرت را قلباً ببخش.

وی ادامه داد: قرآن به مرد می‌گوید اگر زن اشتباه کرد، قلباً ببخش تا گناهانت را بیامرزم. توبه نمی‌خواهد، هر چه گناه بین خودت و من داری، با  گذشت بیا در خانه من، من گناهانت را می‌بخشم، نمی‌خواهد گریه کنی و کربلا بروی و دعای کمیل بخوانی و در سرت بزنی، فقط گذشت کنید و به رخ همدیگر نکشید.

استاد انصاریان در پایان گفت: نهج البلاغه را ببینید که درباره قرآن چه می‌گوید. نهج‌البلاغه به مردم می‌گوید: «تدبروا فیه»، یعنی در قرآن مجید با دقت اندیشه کنید. «فانه ربیع القلوب»، قرآن بهار دلهاست، دل مرده را زنده می‌کند.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • ربیع‌الثانی 95
  • با  گذشت و به رخ همدیگر نکشیدن خطاها، آخرت خود را تضمین نمایید
  • سخنرانی پنجم مسجد حجت‌الاسلام گلپایگان
  • محبت پیامبر(ص) تمام جهانیان را احاطه کرده است
  • اهمیت بخشش از منظر قرآن کریم
  • قرآن دل‌های مرده را زنده می‌کند
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فعالیت شبکه ماهواره‌ای کربلا
    خاخام‌هاي صهيونيست:‌منطقه‌‌ الاقصي وقف ...
    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    طرح استقرار روحانیون در مدارس
    متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
    استاد انصاریان تبیین کردند؛ هدف از خلقت انسان، ...
    مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دهه اول محرم در ...
    استاد انصاریان: عبادت پیوسته و خالصانه ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    پیام استاد انصاریان به مناسبت هفته کتاب و ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^