فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 15 آذر 1398 ساعت 11:11 بعد از ظهر

استاد انصاریان: نماز، رفیق و جوانی سه عامل مؤثر در شقاوت یا سعادت انسان است

استاد انصاریان: نماز، رفیق و جوانی سه عامل مؤثر در شقاوت یا سعادت انسان است

استاد انصاریان در جمعی از دلباختگان حسینی هیئت خادمین شهدای گمنام امیرچخماق یزد در دهه سوم صفر 95 در ادامه مباحث مربوط به اهمیت شناخت خیر و شر اظهار کرد: طبق مضمون آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع)، خیر، حقیقتی است که سعادت دنیا و آخرت ما را یقیناً تأمین می‌کند و شرّ، امری است که هم دنیای ما را فاسد می‌کند و هم آخرت ما را به تباهی می‌کشد.

وی ادامه داد:‌ مسئله‌ای که هم قرآن و هم روایات، خیلی به آن تأکید دارند، رفیق خوب و رفیق بد است، همه ما دوست داریم همراه و همدم و رفیق داشته باشیم، اما قرآن مجید و روایات ما را راهنمایی می‌کنند که این دوست داشتن را جهت بدهیم. یعنی دنبال رفیق خوب برویم.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: شما ممکن است بگویید که ما با شخص بدی پیوند می‌خوریم، برای اینکه او را هدایت کنیم اما اگر شما علم هدایت کردن و علم اصلاح کردن نداشته باشید، حق ندارید با آدم‌های شر و با آدم‌های بد رفاقت کنید، چون تأثیر رفیق، خیلی شدید است، گاهی پیدا شدند افرادی که از رفیق یا خوب یا بد، بیش از نزدیکان خودشان تأثیر گرفتند.

استاد انصاریان ادامه داد: بر اساس دیدگاه قرآن کریم، آدم حتی در بهشت هم نیاز به رفیق دارد و در بهشت هم نمی‌تواند تنهایی به سر ببرد و نیازمند رفیق است. خداوند برای بهشتیان، چهار رفیق شمرده که همه بهشتی‌ها به این چهار رفیق می‌رسند و به همین دلیل فرموده است: «وَ مَنْ يُطِعِ اَللّٰهَ وَ اَلرَّسُولَ فَأُولٰئِكَ مَعَ اَلَّذِينَ أَنْعَمَ اَللّٰهُ عَلَيْهِمْ مِنَ اَلنَّبِيِّينَ وَ اَلصِّدِّيقِينَ وَ اَلشُّهَدٰاءِ وَ اَلصّٰالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولٰئِكَ رَفِيقاً» ﴿النساء، 69﴾.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید: انبیا، صدیقین، شهدا و صالحین، در بهشت برای مردم بهشتی، رفیق‌های خوبی هستند، انس می‌گیرند، دیدن همدیگر می‌روند و با یکدیگر گفت‌وگو دارند. حتی بهشتی‌ها را هم خدا از رفیق تنها نمی‌گذارد، دنیا هم همینطور است و آدم دوست دارد رفیق پیدا کند.

استاد انصاریان یادآور شد: در دنیا باید مواظب بود که رفیقی که انتخاب می‌کنم در جهنم نباشد، حالا از قرآن برایتان می‌گویم، خیلی‌ها با رفیق به جهنم رفتند، آدم باید رفیقی انتخاب کند که رفیقش در بهشت باشد، لازم هم نیست که رفیق آدم، درس ‌خوانده قم یا نجف باشد بلکه می‌توان گشت و آدم‌های متدین، جوان‌های مؤمن، شایسته و اهل خدا را پیدا کرد و با آنها رفیق شد.

وی افزود: خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است که در قیامت برای بندگان، دادگاه‌های متعددی برپا می‌شود، یکی از دادگاه‌هایی که برای انسان برپا می‌شود، دادگاهی است که در آنجا، انسان را محاکمه می‌کنند که چرا در دنیا، رفیق بد انتخاب کردی، جوابی هم نمی‌شود داد، چون هیچ گنهکاری در قیامت، جواب به دردخوری ندارد، از اول هم در قیامت اعلام می‌کنند که آلودگان، گنهکاران و بدان، عذرخواهی نکنند چون عذر بدان را خدا قبول نمی‌کند.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: خداوند متعال در دنیا، همه وسائل هدایت و خوب شدن را برای مردم قرار داده است و معنی ندارد که دیگر قیامت، با این همه وسایل که آدم سراغش نرفته عذرخواهی کند. خداوند متعال، پیغمبر، امام، عقل، وجدان، فطرت، اولیائ خود و عالمان واجد شرایط را قرار داد، الآن هم شیعه برای همه مردم دنیا سایت‌های پربار و ماهواره و صدا و سیما دارد، بنابراین همه چیز برای خوب شدن وجود دارد.

استاد انصاریان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) اظهار کرد: یک دادگاهی که در قیامت برپا می‌شود و این اولین دادگاه است، به فرموده امام صادق(ع) در کتاب با عظمت «وسائل الشیعه» دادگاه نماز است، در قیامت بهانه‌ها برای نماز نخواندن پذیرفته نمی‌شود و فقط می‌گویند می‌توانستی نماز بخوانی، چرا نخواندی؟ چون جوابی هم ندارد بدهد، محکوم است و باید به جهنم برود و محکوم است، خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید: بهشتی‌ها با جهنمی‌ها صحبت می‌کنند که چه باعث شد شما به طرف دوزخ رفتید و اولین جوابی که جهنمی‌ها می‌دهند این است که می‌گویند: «قٰالُوا لَمْ نَكُ مِنَ اَلْمُصَلِّينَ» ﴿المدثر، 43﴾، آنها می‌گویند بی‌نماز بودیم، اینها حرف‌های قرآن است.

 

این استاد اخلاق حوز علمیه قم ادامه داد: درباره قرآن، دیگر نمی‌شود نِق زد. قرآن، وحی پروردگار است و گفتار سازنده انسان است، این کتاب صادق، حق و نور است و صریحاً می‌گوید: اولین جوابی که جهنمی‌ها به بهشتی‌ها می‌دهند که چرا آمدید جهنم، این است که ما اهل نماز نبودیم.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام(ص) عنوان کرد: پیغمبر اکرم(ص) در مسجد فرمودند، یک دادگاهی که در قیامت برپا می‌شود، برای عُمر است، شما برای هر پلکی که به هم می‌زنید، خداوند میلیاردها چرخ را در این عالم به حرکت درآورده تا زمینه به هم زدن این پلک برای شما و من فراهم شده است. در روز قیامت در دادگاه سؤال می‌شود که عمری که به تو دادم، کجا بردی و کجا خرج کردی؟ اما خیلی از ما پاسخی برای این سؤال نداریم.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم یادآور شد: پیغمبر(ص) از دادگاه برای عمر سخن می‌گوید اما یک تکه عمر را جدا کرده و برایش اعلام دادگاه کرده است. با اینکه از کل عمر می‌پرسند که چه کار کردی، ولی رسول خدا، یک قطعه عمر را جدا کرده و سؤال یک دادگاه در قیامت در مورد جوانی است، که حدوداً از پانزده سالگی شروع می‌شود و تا چهل سالگی ادامه دارد.

استاد انصاریان با اشاره به دادگاهی دیگر برای انسان اظهار کرد: پیغمبر اکرم(ص) فرمود: یک دادگاه دیگر برای سؤال از رابطه قلبی شما و اعتقاد شما و اقتدای شما به اهل بیت(ع) است. آنجا پرسیده می‌شود که الگوی شما در دنیا چه کسی بوده است؟ خیلی‌ها الآن در ایران، سرمشق‌هایشان، این خواننده‌های معروف آمریکا و اروپا و خیلی دخترها، سرمشق‌هایشان را از ماهواره می‌گیرند که دختران نیمه‌عریان تلاویو و واشنگتن و لندن و پاریس هستند؛ یعنی این افراد، پیغمبر و ائمه طاهرین(ع) را حذف کردند و یک مشت منابع یهودی و مسیحی را الگوی خودشان انتخاب کردند.

 

این مفسر برجسته قرآن به تشکیل دادگاه برای افراد دارای رفیق بد اشاره کرد و گفت: دادگاهی که دادگاه سختی است و من سختیش را از قرآن می‌گویم، دادگاهی است که برای کسی که در دنیا رفیق بد انتخاب کرد، تشکیل می‌شود. خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «وَ يَوْمَ يَعَضُّ اَلظّٰالِمُ عَلىٰ يَدَيْهِ» ﴿الفرقان ، 27﴾، یعنی قیامت روزی است که ظالم، یعنی همانی که رفیق بد انتخاب کرد و پیغمبر(ص) را حذف کرد، پشت دستش را با دندانش می‌گزد و در حالی‌که پشت دستش را  می‌گزد، داد می‌زند که ای کاش وقتی در دنیا بودم، راهی که پیغمبر به من نشان داد را انتخاب می‌کردم.


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • دهه سوم صفر 95
  • سخنرانی پنجم هیئت خادمین شهدای گمنام امیرچخماق یزد
  • تلاش قرآن برای جهت‌دهی به روابط دوستی انسان‌ها
  • دادگاه‌هایی که در قیامت برای انسان تشکیل می‌شود
  • عذر چه کسانی در قیامت پذیرفته نمی‌شود؟
  • عواقب ترک نماز برای انسان
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    تشرف یک هنرمند امریکایی به دین مبین اسلام
    كويت ميزبان همايش ارزش‌ ميانه‌روی در فرهنگ ...
    اهانت مسیحیان الجزایر به رسول اکرم(ص)؛ پیامبر ...
    رشد هشت برابری اقدامات اسلام‌ستيزانه در لندن
    افزایش هشت عدد درب اضافی به مسجد النبی و باز بودن ...
    قرآن‌پژوه هندی بررسی کرد؛ مفهوم «عشق» در قرآن ...
    در آستانه جلسه دادگاه عالی آمریکا صورت گرفت؛ ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    از فتوای قتل شاه تا آزادی متحیرانه همراه با استاد ...
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^