فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0
تاریخ انتشار : 20 آذر 1398 ساعت 11:03 بعد از ظهر

استاد انصاریان: آتش جهنم، ساخته خود انسان است

استاد انصاریان: آتش جهنم، ساخته خود انسان است

استاد انصاریان طی سخنانی در مسجد ‌المجتبی(ع) تهران در دهه دوم صفر 95 با اشاره به اینکه برابر با آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع)، دنیا و برزخ و آخرت در ارتباط با یکدیگرند، اظهار کرد: وضعی که انسان در دنیا دارد، همان وضع را به صورت برزخی در برزخ دارد و همان وضعی که در دنیا داشته و در برزخ دارد، در قیامت هم به صورت قیامتی خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: هیچ تحول جدیدی در برزخ و در قیامت برای انسان رخ نخواهد داد، اگر در دنیا، ظالم و متکبر در برابر حق بوده، برای حلال و حرام خدا ارزشی قائل نبوده، همه زندگی را دنیا می‌دانسته و به فرموده امیرالمؤمنین(ع) «لا یبصر مما ورائه شیئا»، یعنی پشت‌پرده‌ای را برای دنیا قائل نبوده و همین چهارچوب را معنای زندگی و حیات می‌دانسته است، مجموعه حالات، نیات، افکار، اخلاق و اعمالش، طبق آیات سوره مؤمن، در برزخ، آتش است، چون ظالم بوده و حالات پلید و نیت‌های فاسدی داشته است. بنابراین آتشی به عنوان جریمه برایش آماده می‌کنند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مجموعه ظلم، گناه، فساد و حالات شیطانی چنین انسانی، آتش است ولی خودش در دنیا به صورت آتش نمی‌بیند، دیگران هم نمی‌بینند ولی در حقیقت همه وضع و حال خودش، آتش است که با خودش به برزخ انتقال می‌دهد، آنجا صورت برزخی، نیت‌ها و اعمال، کردار و ظلم‌هایش به صورت آتش با خودش است. وی افزود: حکمای الهی، نکته بسیار مهمی را می‌گویند که اگر برای آدمی که با خودش، آتش را به عالم برزخ برده است، از خدا بخواهی که این آتش را خاموش کند، مستجاب نمی‌شود، چون این آتش هیچ ارتباطی با برزخ ندارد، بلکه همان احوالات و کردار و اعمال خودش است.

 

استاد انصاریان تأکید کرد: اگر خداوند متعال، این آتش را خاموش کند، از رحمتش کم نمی‌شود یا اینگونه نیست که قدرتش را نداشته باشد، این موضوع به قدرت او هم ارتباطی ندارد، بلکه این آتش خود انسان است. من بگویم خدایا این آتش را خاموش کن، یعنی خودش را از خودش بگیر، در حالی‌که آنچه را پروردگار عالم خلق می‌کند، دیگر به روز نبودش برنمی‌گردد و این موجود، دیگر ابدی است.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: خیلی‌ها فکر می‌کنند همین آسمان‌ها و زمینی که خداوند خلق کرده است، وقتی قیامت برپا می‌شود، به کل نابود می‌شود اما آیات قرآن می‌گویند إِذَا اَلشَّمْسُ كُوِّرَتْ  ﴿التكوير، 1﴾ وَ إِذَا اَلنُّجُومُ اِنْكَدَرَتْ ﴿التكوير، 2﴾ وَ إِذَا اَلسَّمٰاءُ كُشِطَتْ  ﴿التكوير، 11﴾، چه کسی گفته که کورت به معنای نابودی است، یعنی این نور فعلی را از دست می‌دهد؟

 

وی یادآور شد: طبق تصریح قرآن مجید، این زمینی که ما در آن زندگی می‌کنیم، در قیامت شکل عوض می‌کند اما نابود نمی‌شود. خداوند متعال در سوره ابراهیم می‌فرماید: این زمین در قیامت، تبدیل به یک زمین دیگر می‌شود و شکل عوض می‌شود، زمین الآن پنج قاره دارد و گنجایشی ندارد که همه که به دنیا می‌آیند، در آن باشند، اگر از زمان حضرت آدم، مرگ مقرر نشده بود که حالا دو سه هزار متر آدم روی هم دیگر چیده می‌شد، چون زمین جا ندارد، تنها مسئله‌ای که در قیامت تحقق پیدا می‌کند این است که زمین گنجایشی پیدا می‌کند که از آدم تا آخرین نفری که به دنیا می‌آید را روی خودش جا می‌دهد و بعد هم از بین نمی‌رود و هست.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «يَوْمَ تُبَدَّلُ اَلْأَرْضُ غَيْرَ اَلْأَرْضِ وَ اَلسَّمٰاوٰاتُ» ﴿إبراهيم ، 48﴾ عنوان کرد: بر طبق آیات قرآن، خورشید، ستاره‌ها و کهکشان‌ها هم نابود نمی‌شوند، آنها هم تغییر قیافه می‌دهند، نه تغییر ذات، همان آسمان‌های دنیاست ولی با یک شکل دیگر با یک نظم دیگر ظاهر می‌شوند.

 

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «خلقتم للبقاء لا خلقتم للفناء»، یعنی خداوند، شما را برای ماندن آفریده، نه برای از بین رفتن، شما از بین نمی‌روید، شما جا عوض می‌کنید. کاش همه شیعیان، یک بار نهج ‌البلاغه را می‌خواندند و می‌فهمیدند که اقلاً با فهم نهج البلاغه هم خدا را بفهمند و هم دنیا، آینده، گذشته و هم خودشان را بفهمند. نهج‌ البلاغه، کتاب بسیار عظیمی است.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم یادآور شد: در دانش امروز، قانونی به نام قانون لاوازیه وجود دارد که می‌گوید آنچه که آفریده می‌شود، نابود نمی‌شود و فقط تغییر شکل پیدا می‌کند، وی می‌گوید انرژی تبدیل به ماده می‌شود و همین ماده، دوباره تبدیل به انرژی می‌شود، این یک تحول است، یعنی فناء و عدمی وجود ندارد. وی می‌گوید اگر چند قاشق چایخوری شکر در داخل یک استکان آب جوش بریزیم، رنگ آب که عوض نشده است و ما می‌توانیم با یک سلسله قوانین شیمی، دوباره همان شکر آب شده را به همان وزن و به همان دانه‌هایی که بود، برگردانیم، بنابراین هیچ چیز از بین نمی‌رود.

 

استاد انصاریان اظهار کرد: فقط انسان نیست که نابود نمی‌شود، بلکه هیچ چیز نابود نمی‌شود، فقط انتقال در عالم است. شما که در دنیا هستید، اگر مُردید، نابود نمی‌شوید و این حیات به عدم برگردانده نمی‌شود، فقط در هنگام مردن، چون روح فعلاً نیازی به بدن ندارد، بدن را رها می‌کند. از روایات استفاده می‌شود که برزخ، عالم بسیار لطیفی است که در آنجا اگر بنای به پاداش یا کیفر باشد، به روح، یک بدن مثالی داده می‌شود که روح بتواند با این بدن، پاداش یا کیفر بکشد.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم عنوان کرد: پروردگار می‌فرماید «وَ نُفِخَ فِي اَلصُّورِ فَإِذٰا هُمْ مِنَ اَلْأَجْدٰاثِ إِلىٰ رَبِّهِمْ يَنْسِلُونَ» ﴿يس ، 51﴾، در قرآن چند بار آمده، زمانی که دم الهی به کل کره زمین دمیده شود، «ناگهان»، یعنی دیگر زمانی برایش نمی‌گذارم و تمام بدن‌های خاک شده به صورت بدن دنیایی، زنده از قبرها بیرون می‌آیند. خداوند می‌فرماید: میلیاردها بدن خاک شده را بی‌معطلی تبدیل به آن بدن دنیا می‌کنم و روح دوباره می‌آید و سر جای خودش قرار می‌گیرد.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: به فرموده خداوند متعال، تمام این خاکی که به بدن‌های اولیه برگرداندم، شتابان به سوی دادگاه‌های پروردگار حرکت می‌کنند، چون جایی نمی‌توانند بروند و همینطور که در قبر ایستادند، ناله می‌زنند، البته این ناله برای من و شما نیست، ناله برای گروه ابلیسیان است. آنها در قیامت می‌گویند حالا معلوم شد که ما دروغ می‌گفتیم و انبیا راست گفتند.

 

وی با اشاره به آیه «هٰذٰا مٰا وَعَدَ اَلرَّحْمٰنُ وَ صَدَقَ اَلْمُرْسَلُونَ» ﴿يس ، 52﴾، اظهار کرد: آتش برزخ، همان ظلم و همان انرژی بدن و روح است که به صورت ظلم، به صورت دروغ، به صورت تهمت، به صورت زنا و به صورت گناهان دیگر مصرف شده است، ظلم، آتش خود انسان است، نه اینکه در برزخ به روح انسان بگویند این کارها را بر ضد حق انجام دادی و ما این آتش را ذخیره کرده بودیم، حالا که آمدی، به تو می‌چشانیم. اصلاً این آتش ازدنیا با او بوده است و وقتی در حال ظلم بوده، آتش تولید می‌کرده است.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم یادآور شد: حکما اینقدر به خودشان فشار فکری آوردند تا ثابت کردند که آتش، هویت خود انسان است، اگر به خدا بگوییم خاموشش کن، یعنی خودیت این را از خودش بگیر، خدا هر چی را ساخته برای بقا ساخته و آن را نمی‌گیرد و اصلاً خداوند، راه به سوی معدوم شدن را بسته است.

 

استاد انصاریان با بیان اینکه وضع انسان در دنیا، همانی است که در برزخ دچارش می‌شود، اظهار کرد: برزخ همان وضع دنیاست. خداوند متعال در قرآن می‌گوید: هم در روز و هم در شب برزخ، آتش به آنها حمله‌ور است، و بعد از این برزخ، وقتی قیامت برپا بشود، امر می‌کنم همه اینها که در برزخ در آتش بودند را در جهنم بریزید. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که خداوند این آتش را خاموش کند؛ چراکه جهنم، ساخته خود انسان است.

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • دهه دوم صفر 95
  • سخنرانی هشتم مسجد‌ المجتبی(ع) تهران
  • ارتباط دنیا، برزخ و آخرت از منظر قرآن کریم
  • چرا انسان گرفتار آتش جهنم می‌شود؟
  • چرا دعای انسان برای خاموشی آتش جهنم مستجاب نمی‌شود؟
  • ناله‌های جهنم برای چه کسانی است؟
  • 1
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    آشنایی با مركز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
    ممنوعیت استفاده از لفظ جلاله "الله" در مطبوعات ...
    تمسخر حجاب در دانشگاه عربستان
    ارتباط با امام زمان(ع) و ارواح مؤمنین
    با شرکت ایران؛ نمايشگاه مسلمانان اروپا در فرانسه ...
    پخش ویژه برنامه ولادت امام حسن عسگری(ع) از رادیو ...
    استاد انصاریان:قیام عاشورا مصداق عینی امر به ...
    افتتاح بزرگ‌ترین مجتمع رفاهی زائران اربعین در ...
    در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛ توصیه استاد ...
    استاد انصاریان: فاصلۀ بین ما از رحم مادر تا قبر یک ...

     
    نظرات کاربر

    امیر طالبی زاده
    کاش فایل تصویریش هم بود
    پاسخ
    0     0
    4 آذر 1395 ساعت 5:37 بعد از ظهر
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^