فارسی
سه شنبه 28 فروردين 1403 - الثلاثاء 6 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

معرفی یک تجارت پر سود!!

معرفی یک تجارت پر سود!!


خداوند تضمین کرده انفاق انسان های مومن و با تقوا را با مواهب مادى و معنوى خود (که چندین برابر و گاه هزاران برابر- و حداقل ده برابر است-)جاى انفاق را پر کند(حدید، 18) و به این ترتیب شخص انفاق کننده هنگامى که با این روحیه و این عقیده به میدان می آید، دست و دل بازترى خواهد داشت، و هرگز احساس کمبود و فکر  تقوابه خود راه نمی دهد، بلکه خدا را شکر می گوید که او را موفّق به چنین تجارت پرسودى کرده است.

منطق عوامانه و کوته نظرانه افراد بخیل آن است که به گمان خود برای جمع آوری مال بیشتر و برای توجیه بخل خود می گویند: اگر فلانى فقیر است لابد کارى کرده که خدا می خواهد فقیر بماند، و اگر ما غنى هستیم لابد عملى انجام داده ایم که مشمول لطف خدا شده ایم، بنا بر این نه فقر آنها و نه غناى ما هیچ کدام بی حکمت نیست!!
اگر رازق خداوند است پس چرا شما از ما می خواهید که افراد فقیر را روزى دهیم؟ و اگر خدا خواسته است آنها محروم بمانند پس چرا ما کسى را بهره مند سازیم که خدا محرومشان ساخته؟
اسلام همه چیزش حساب دارد حتی در انفاق و ایثار هم می گوید: اندازه نگهدار و زیاده روی نكن. چرا می خواهی همه ثروتت را صدقه بدهی؟ زن و بچّه ات چه كنند؟ یك مقدار، یك ثلث را در راه خدا بده بقیه اش را نگهدار.
غافل از این که دستور الهی به انفاق به خاطر حکمت ها و فلسفه های متعددی است از جمله:
1. امتحان افراد ثروتمند

2. رها سازی قلب انسان از محبت شدید به دنیا

3. ایجاد رقّت قلب در انسان

4. شکر نعمت های الهی

5. ازدیاد نعمت

6. آرامش روحى و روانى

7. رفع بلا و مرگ بد. البته تمامی این آثار در صورتی است که انفاق از اموال حلال و مشروع باشد که خدا غیر آن را قبول نمی کند و برکت نمی دهد.
ما در این نوشتار به بیان دو داستان کوتاه در رابطه با انفاق می پردازیم:
الگویی همه جانبه
امام علی علیه السلام شبی تا صبح نخلستان شخصی را آبیاری كرد و در برابر، مقداری جو دریافت نمود. وقتی جوها را به منزل برد یك سوم آن را آرد كردند و از آن غذائی تهیه نمودند. چون غذا پخته و آماده شد مسكینی آمد و درخواست كمك كرد و آنها غذا را به او دادند. دیگر جوها را آرد كردند و از آن غذائی تهیه نمودند، در این هنگام نیز یتیمی آمد و از آنان كمك در خواست. آنها هم غذای تهیه شده را به او دادند و از یك سوم باقیمانده غذائی مهیا كردند پس از آماده شدن غذا اسیری آمد و در خواست كمك كرد و آنها نیز غذای خود را به او دادند و حضرت و همسر و فرزندانش گرسنه ماندند. خدای تعالی كه از نیت پاك آنان آگاه بود و می دانست بخاطر خدا چنین انفاقی كرده اند و به پاداش الهی امید دارند ضمن آیه ای از آنها تجلیل كرد و به آنها احسان نمود و پاداش بزرگ آخرتی داد و درباره آنها فرمود: و یطعمون الطعام علی حبه مسكینا و یتیما و اسیرا و برای محبت به خدا به مسكین و یتیم و اسیر غذا می دهند.
دستور الهی به انفاق به خاطر حکمت ها و فلسفه های متعددی است از جمله: 1. امتحان افراد ثروتمند 2. رها سازی قلب انسان از محبت شدید به دنیا 3. ایجاد رقّت قلب در انسان 4. شکر نعمت های الهی 5. ازدیاد نعمت 6. آرامش روحى و روانى 7. رفع بلا و مرگ بد. البته تمامی این آثار در صورتی است که انفاق از اموال حلال و مشروع باشد که خدا غیر آن را قبول نمی کند و برکت نمی دهد.
انفاق هم حساب و کتاب و اندازه دارد
در جریان بنی قریظه به خاطر خیانتی كه یهودیان به اسلام و مسلمین كردند رسول اكرم - صلی اللّه علیه و آله - تصمیم گرفت كه كار آنها را یكسره كند. یهودیان از پیغمبر - صلی اللّه علیه و آله - خواستند تا ابولبابه را پیش آنها بفرستد تا با او مشورت نمایند. پیغمبر اكرم - صلی اللّه علیه و آله - فرمود: ابولبابه برو! ابولبابه هم دستور آن حضرت را اجابت كرده و با آنان به مشورت نشست . اما او در روابط خاصی كه با یهودیان داشت در مشورت منافع اسلام و مسلمین را رعایت نكرد و یك جمله ای را گفت و اشاره ای را نمود كه آن جمله و آن اشاره به نفع یهودیان و به ضرر مسلمین بود. وقتی كه از مجلس بیرون آمد احساس كرد كه خیانت كرده است، اگر هیچكس هم خبر نداشت . اما قدم از قدم كه برمیداشت و به طرف مدینه می آمد این آتش در دلش شعله ورتر می شد. پس به خانه آمد اما نه برای دیدن زن و بچه، بلكه یك ریسمان از خانه برداشت و با خویش به مسجد پیامبر آورد و خود را محكم به یكی از ستونهای مسجد بست و گفت : خدایا تا توبه من قبول نشود هرگز خودم را از ستون مسجد باز نخواهم كرد. گفته اند: فقط برای خواندن نماز یا قضای حاجت یا خوردن غذا، دخترش ٍ می آمد و او را از ستون باز می كرد و مجدداً باز خود را به آن ستون می بست و مشغول التماس و تضرع می شد و می گفت : خدایا غلط كردم، خدایا گناه كردم، خدایا به اسلام و مسلمین خیانت كردم، خدایا به پیغمبر تو خیانت كردم، خدایا به اسلام و مسلمین خیانت كردم، خدایا تا توبه من قبول نشود همچنان در همین حالت خواهم ماند تا بمیرم، این خبر به رسول اكرم - صلی اللّه علیه و آله - رسید. پیغمبر فرمود: اگر پیش من می آمد و اقرار می كرد در نزد خدا برایش استغفار می نمودم ولی او مستقیم رفت نزد خدا، و خداوند خودش هم به او رسیدگی خواهد كرد. شاید دو شبانه روز یا بیشتر از این ماجرا نگذشته بود كه ناگهان بر پیغمبر اكرم - صلی اللّه علیه و آله - در خانه ام سلمه وحی نازل شد و در آن به پیغمبر - صلی اللّه علیه و آله - خبر داده شد كه توبه این مرد قبول است . پس از آن پیامبر - صلی اللّه علیه و آله - فرمود: ای ام السلمه توبه ابولبابه پذیرفته شد. ام السلمه عرض كرد: یا رسول اللّه اجازه می دهی كه من این بشارت را به او بدهم ؟ فرمود: مانعی ندارد.
اطاقهای خانه پیغمبر هر كدام دریچه ای به سوی مسجد داشت و آنها دور تا دور مسجد بودند. ام السلمه سرش را از دریچه بیرون آورد و گفت :
ابولبابه بشارتت بدهم كه خدا توبه تو را قبول كرد. این خبر مثل توپ در مدینه صدا كرد، مسلمین به داخل مسجد ریختند تا ریسمان را از او باز كنند اما او اجازه نداد و گفت : من دلم می خواهد كه پیغمبر اكرم - صلی اللّه علیه و آله - با دست مبارك خودشان این را باز نمایند. نزد پیامبر - صلی اللّه علیه و آله - آمدند و عرض كردند یا رسول اللّه : ابولبابه چنین تقاضایی دارد؟ پیامبر تشریف آورد و ریسمان را باز كرده و فرمود: ای ابولبابه توبه تو قبول شد آنچنان پاك شدی كه مصداق آیه یحب التوابین و یحب المتطهرین گردیدی . الان تو حالت آن بچّه را داری كه تازه از مادر متولد می شود، دیگر لكه ای از گناه در وجود تو وجود ندارد. بعد ابولبابه عرض كرد: یا رسول اللّه ! می خواهم به شكرانه این نعمت كه خداوند توبه من را پذیرفت تمام ثروتم را در راه خدا صدقه بدهم . پیامبر - صلی اللّه علیه و آله - فرمودند: این كار را نكن . گفت : یا رسول اللّه اجازه بدهید دو ثلث ثروتم را به شكرانه این نعمت صدقه بدهم . فرمود: نه . گفت : اجازه بفرمایید یك ثلث آن را بدهم ؟ فرمود: مانعی ندارد. اسلام است، همه چیزش حساب دارد حتی در انفاق و ایثار هم می گوید: اندازه نگهدار و زیاده روی نكن . چرا می خواهی همه ثروتت را صدقه بدهی ؟ زن و بچّه ات چه كنند؟ یك مقدار، یك ثلث را در راه خدا بده بقیه اش را نگهدار.
منابع:
قصه های تربیتی چهارده معصوم (علیهم السلام) / محمد رضا اکبری
حکایتها و هدایتها/ محمد جواد صاحبی
سایت اندیشه قم

فرآوری: آمنه اسفندیاری 


منبع : سایت اسلام کوئیست
  • تقوا
  • فقیر
  • انسان های مومن
  • انفاق
  • معرفی یک تجارت پر سود!!
  • رازق خداوند است
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اخلاق و رفتار امام موسی بن جعفر (ع)
    سازگاری توبه با عدل خدا
    امام هادی(ع)؛ خورشید هدایت
    شفاعت در آیات قرآنی
    همه چیز درباره تاسوعا، عاشورا...
    علمدار کربلا از نورالله امینی نوش‏آبادی
    محمد بهرامی اصل «عاصی» شراب عطش
    مجید مرادی رودپشتی سبزگون‏
    بنى اميه را رسوا كرد
    بركات شهادت امام حسين (ع)

    بیشترین بازدید این مجموعه

    اهل بيت (عليهم السلام) صراط مستقيم
    ارزش و فواید قناعت
    سازگاری توبه با عدل خدا
    قابل توجه زنان آزاردهنده به همسر
    فاکتورهایی برای استجابت دعا
    اخلاق و رفتار امام موسی بن جعفر (ع)
    ترسیمی از چهره ها در سوره یس
    سوره‌ای که علی(ع) برای مشرکان می‌خواند
    آیا واقعاً پیامبر، پیامبرِ رحمت بود؟
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^