فارسی
پنجشنبه 30 فروردين 1403 - الخميس 8 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 27 آبان 1395 ساعت 09:48 صبح

استاد انصاریان: برتری انسان بر فرشتگان با پیروزی بر خواسته های نامشروع تحقق می یابد

استاد انصاریان: برتری انسان بر فرشتگان با پیروزی بر خواسته های نامشروع تحقق می یابد

 استاد انصاریان در جمعی از محبین اهل بیت(ع) حسینیه حضرت قاسم تهران در دهه دوم صفر 95 با بیان اینکه وقتی یک نفر بتواند تمام سرمایه‌های وجودی و ارزشی پنج پیغمبر از انبیاء اولوالعزم و یک پیغمبر غیراولوالعزم و امیرالمؤمنین(ع) را به ارث ببرد، نشان‌دهنده گنجایش وجودی انسان است، اظهار کرد: این امر، همچنین نشان دهنده ظرفیت بالایی است که پروردگار در بین همه موجودات به انسان عنایت کرده است.

وی ادامه داد: این ظرفیت، ظرفیتی است که حتی از ظرفیت و گنجایش فرشتگان مقرب خدا هم بیشتر است، امام هشتم(ع) روایت فوق‌العاده مهمی دارند که با آیات قرآن هماهنگ است، خداوند متعال در سوره بقره می‌فرماید: «وَ عَلَّمَ آدَمَ اَلْأَسْمٰاءَ كُلَّهٰا» ﴿البقرة، 31﴾، اسماء در این آیه به معنی الفاظ نیست، یعنی معنی آیه این نیست که خداوند، اسم خورشید و ماه را به یاد آدم داد، بلکه اسماء در اینجا به معنای حقایق موجودات است.

استاد انصاریان خاطرنشان کرد: خداوند متعال به ملائکه فرمود: «انبئونی»، یعنی این علمی که به آدم دادم و این حقایقی که به وی تعلیم دادم، شما به من خبر بدهید که چیست؟ فرشتگان الهی به پروردگار عرض کردند «لاٰ عِلْمَ لَنٰا إِلاّٰ مٰا عَلَّمْتَنٰا» ﴿البقرة، 32﴾ ما غیر از مقدار علمی که خودت به ما یاد دادی، چیز دیگری نمی‌دانیم. فرشتگانی که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید عقل محض و حیوانات شهوت محض هستند، آدمیان هم ترکیبی از عقل و شهوت هستند.

این مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: البته حضرت می‌فرماید: «فمن غلب عقله علی شهوته فهو اعلی من الملائکه» آن کس که بر خواسته‌های نامشروعش پیروز است و هیچ وقت اسیر شکم و شهوت و غرائض و متاع قرار نمی‌گیرد، نه اینکه شکم را به کار نگیرد. خدا فرموده است «وَ مٰا جَعَلْنٰاهُمْ جَسَداً لاٰ يَأْكُلُونَ اَلطَّعٰامَ» ﴿الأنبياء، 8﴾ یعنی من بدنی به شما ندادم که غذا نخورید، اگر آدم غذا نخورد و به بدنش ضربه بخورد حرام است.

استاد انصاریان یادآور شد: من در دوره عمر خودم، حالا نه در شهرهای دوردست بلکه در خود تهران کسانی را دیدم که وضعشان به من نشان می‌داد اینها از فرشتگان خدا برتر هستند. شکم داشتند، شهوت داشتند، چشم داشتند، گوش داشتند ولی در پاکی کامل می‌زیستند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آن کس که این نیروی قوی شکم را در دعوت مطلق که همه چیز بخور، رد می‌کند، ولی دعوت طبیعی انسانی را اجابت می‌کند، امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: این انسان از فرشتگان برتر است و حقش است که برتر باشد اما آن کس که عقل وصل به دین خدا را کنار گذاشته و گوشش فقط شنوای دعوت بی در و پیکر و مطلق شکم و شهوت و بدن و غرائز است، از هر حیوانی پست‌تر است.

وی افزود: حضرت علی(ع) می‌فرماید: «فمن غلب عقله علی شهوته فهو اعلی من الملائکه و من غلب شهوته علی عقله فهو ادنی من الحیوان»، چنین انسانی از حیوان پست‌تر است، حیوان، باز یک قانون و قاعده‌ای را دارد که رعایت کند اما این جنس دوپا، هیچ قاعده و قانونی را رعایت نمی‌کند بنابراین بدتر از این حیوانات است.

این مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: فردای قیامت، بدکاران معذورند و می‌گویند به ما نرسید و ما آدم خوبی نشدیم اما پروردگار برای همه عالم، حجت قرار داده است. من در انگلیس، اول مغرب در لندن گفتم بروم یک جا نماز جماعت بخوانم، یک جا نماز جماعت بود، حدوداً صد نفری آنجا نماز جماعت می‌خواندند، یک عالم وارسته هم برایشان نماز می‌خواند که درس‌ خوانده نجف و اصالتاً ایرانی بود.

وی ادامه داد: من آمدم در صف دوم یا سوم ایستادم، یک نفر بغل دستم بود، امام جماعت که حمد و سوره می‌خواند، مأموم نباید بخواند، ما هم در حال سکوت بودیم، اما من دیدم این بغل دستیم گاهی در حمد و سوره‌ای که امام دارد می‌خواند یک ناله ویژه‌ای می‌زند و حس می‌کردم چون با من زاویه داشت، می‌شد نصف صورتش را ببینم از پهنای صورتش اشک می‌ریخت، بعد از نماز از یکی پرسیدم، گفتند هر شب می‌آید نماز مقیم انگلستان هم هست سالهاست اینجا زندگی می‌کند، آدم در کمربند کفر، در کمربند زنان نیمه عریان، در کمربند کافه‌ها و کاباره‌ها این چنین با ایمان زندگی می‌کند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امام هشتم(ع) می‌فرماید: من از پدرم موسی ابن جعفر و پدرم از امام صادق، ایشان از پدرش امام باقر، ایشان از زین العابدین، ایشان از امام حسین، حضرت حسین از امیرالمؤمنین و امیرالمؤمنین از پیغمبر(ص) نقل کرده که مؤمن، کسی است که جلوی دعوت‌های ناباب شکم و شهوت و بدن و لذت‌ها ایستاده، به شکم می‌گوید با حلال و با لذت‌های مشروع جواب می‎دهم، من عمله خدا هستم.

استاد انصاریان با اشاره به آیه «إِنَّ اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ أُولٰئِكَ هُمْ خَيْرُ اَلْبَرِيَّةِ» ﴿البينة، 7﴾، عنوان کرد: یعنی بندگان مؤمن من که دارای عمل صالح هستند، از تمام موجودات زنده‌ای که آفریدم، بهترند. در زیارت وارث می‌گوید: حسین(ع) وارث تمام ارزش‌های آدم، پنج پیغمبر اولوالعزم و امیرالمؤمنین بود؛ یعنی هر چه ارزش در این هفت نفر بود، حسین(ع) همه را به ارث برد و کم نگذاشت.

وی یادآور شد: این ارث‌بری ابی عبدالله(ع) دلیل بر گنجایش انسان است، چون امام حسین(ع) فرشته که نبود و جزو انسان‌ها بود، وجود ابی‌عبدالله(ع) به ما نشان می‌دهد ما چقدر گنجایش داریم. قرآن در سوره فاطر در یک آیه می‌گوید: تک تک شما می‌توانید در حد خودتان ارث ‌بر ارزش‌ها باشید.

این مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه من پنجاه سال است که خودم هم حضرت ابی‌عبدالله(ع) را نشناختم، اظهار کرد: چون اینقدر وجود ایشان گسترده است که اصلاً در عقل مثل ما گنجایش ندارد، آدم باید یک حقیقتی را در درون خودش لمس کند، بعد به مردم بگوید هر چی درباره ابی‌عبدالله گفتم، خیلی محدود بوده است.

استاد انصاریان در پایان گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید: حسین ما گودال را برای ملکوتیان تبدیل به معراج کرد، آنها از عالم بالا به طرف گودال به عنوان رفتن به معراج آمدند، یعنی یک معراج از عالم پایین به بالاست.

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • دهه دوم صفر 95
  • عاقبت کسانی که بر خواسته‌های نامشروع پیروز می‌شوند
  • کدام انسان‌ها از فرشتگان برترند؟
  • چه کسانی از حیوان پست‌ترند؟
  • دیدگاه امام صادق(ع) درباره امام حسین(ع)
  • سخنرانی دوم استاد انصاریان در حسینیه حضرت قاسم(ع)
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    اتمام ساخت گنبد داخلی حرم امامان عسگریین (ع)
    باز گشايي كارگاه ساخت ضريح امام حسين(ع) به روي ...
    مجلس عزاداری زنانه در "هوپکینتون" ماساچوست
    کدام عالم، حتی لحظه ­ای از عمرش را بیهوده تلف ...
    قرآن‌پژوه هندی بررسی کرد؛ مفهوم «عشق» در قرآن ...
    کمپین جهانی معرفی پیامبر(ص) در فیس‌بوک و توئیتر ...
    گزارش تصویری/ آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت ...
    گزارش تصویری/ مراسم جشن میلاد امام رضا(ع) در ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاران در بقعه شیخ ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^