فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

وظیفه ما در مقابل اموات که در برزخ هستند چیست؟

وظیفه ما در مقابل اموات که در برزخ هستند چیست؟

عزیزان ما وقتی از این دنیا می روند عموما در برزخ گرفتار هستند و چشم امید به هدایا و کمک زندگان دارند. حال ما باید چکار کنیم.

ما تکلیف داریم که مشکلات آنها را حل بکنیم. آنها همین الان در عالم برزخ گرفتاری های فراوانی دارند. اگر حق الناسی به گردنشان هست رفع بکنیم. اگر حق الهی هست ، عباداتشان را انجام ندادند ما برای آنها انجام بدهیم. برایشان استغفار بکنیم ، قرآن بخوانیم، خیرات بدهیم و کارهایی از این قبیل که شدیداً نیاز دارند.
البته این کار به نفع خود ما هم هست. خیرات رساندن به آنها، هم به نفع آنهاست هم به نفع ما. شخصی در عالم برزخ به خاطر کار خیری که فرزندش در دنیا کرد عذاب برزخی از پدر برداشته شد.


بنابراین ما تکلیف داریم که به آنها کمک کنیم ، مشکلاتشان راحل کنیم . منتها در درجه اول خوب است که مشکلاتی که مربوط به واجبات است را حل بکنیم . این واجبات ممکن است حق الناس باشد یا حق الله. در درجه دوم لازم است به مستحبات بپردازیم ، خیرات برایشان بدهیم ،قرآن بخوانیم ، نماز مستحبی، حج مستحبی، اعمال مستحبی برایشان انجام بدهیم.


چشم برزخی چیست؟

هستند کسانی که به سادگی می توانند در همین بیداری با ارواح در عالم برزخ در ارتباط باشند یعنی می روند در قبرستان و در آنجا صحبت می کنند، حرف می زنند ، خبر می گیرند و خبر می دهند
در اینجا لازم است به این مطلب اشاره شود که دید برزخی یک اصطلاحی شده بین مردم که به نوعی به همین عالم برزخ بخشی از آن می تواند برگردد. می گویند فلان شخص دید برزخی دارد یعنی توان دارد که بعضی از وقایع را ببیند بیشتر عرفا معتقد هستند که بر برزخ قبل از دنیا تسلط دارند و می بینند اما برزخ بعد از دنیا را کمتر آدمهایی می تواند رابطه داشته باشند.


امکان تسلط بر برزخ بعد از دنیا هست چنانکه اهل بیت (علیه السلام) این کار را می کردند و بهشت و جهنم برزخ را نشان می دادند. همان چیزهایی که پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در شب معراج دید . حتی باطن انسان ها و برزخ انسان ها را به دیگران نشان می دادند یعنی ملکوت انسان ها ، ملکوت افعال و ملکوت اعمال را گاهی نشان می دادند و هستند کسانی که به سادگی می توانند در همین بیداری با ارواح در عالم برزخ در ارتباط باشند یعنی می روند در قبرستان و در آنجا صحبت می کنند، حرف می زنند ، خبر می گیرند و خبر می دهند. در این زمینه کتاب های متعددی هم چاپ شده است.


روایات هم این مطلب را تأیید می کند که ائمه (علیه السلام) شخص را زنده می کردند یا سر قبر صحبت می کردند . این صحبت ها گاهی مفصل و گاهی هم خلاصه بود.
امام علی (علیه السلام) وقتی که از جنگ صفین برمی گشتند قبل از اینکه وارد کوفه بشوند در قبرستان شروع کردند با اهل مزار سخن گفتن. وقتی که اعتراض کردند به امیرالمومنین (علیه السلام) که شما دارید با مرده ها صحبت می کنید فرمود: بله آنها هوشیارند.
ارواح در عالم برزخ با دنیا ارتباط دارند و در مقابل کسانی هم این توانایی را دارند که با ارواح عالم برزخ ارتباط برقرار کنند در جنگ با خوارج در جنگ نهروان حضرت دستور داد مرده ها را نشاندند بعد به آنها گفت که ما آنچه که پروردگار به ما وعده داده بود به حق یافتیم. آیا شما هم وعده عذاب الهی را درک کردید؟
شبیه این عمل را پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هم در جنگ بدر انجام داد وقتی که کشته های را درچاه انداختند حضرت سر چاه رفت و به اسم یکی یکی صدا زد فلانی، فلانی، فلانی ما وعده الهی را تحقق یافته دیدیم آیا شما هم عذاب های الهی را تحقق یافته دیدید؟ وقتی سوال کردند یا رسول الله اینهاکه مردند، چیزی نمی فهمند فرمود: شماها از آنها شنواتر نیستید.


خلاصه سخن

ارواح در عالم برزخ با دنیا ارتباط دارند و در مقابل کسانی هم این توانایی را دارند که با ارواح عالم برزخ ارتباط برقرار کنند.از طرفی ما وظیفه داریم مشکلات آنها را در عالم برزخ حل کنیم با انجام واجبات و مستحباتی که آنها گوتاهی کرده و انجام نداده اند.




منبع : رادیو معارف
  • برزخ
  • برزخ مؤمنان، باغى از بهشت‏
  • برزخ مؤمنان
  • اموات
  • وظیفه ما در مقابل اموات که در برزخ هستند چیست؟
  • چشم برزخی
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    رمضان، بهترین فرصت برای طهارت روح
    فرهنگ عاشورا وامام حسین(ع) مرکز ثقل اصول دين
    بخشنده ترین مردم در نگاه امام حسین علیه السلام
    چهره امام حسين(ع)
    تمام شب در عبادت
    عظمت شب قدر
    رعایت حقّ مجلس و هم صحبت
    شَبيب بن جَراد
    چگونه اثر لقمه حرام را از بین ببریم؟
    امام باقر(ع) و تربیت فرزند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    اخلاق در محیط خانه (2)
    آثار تربیتی انفاق در راه خدا
    حقيقت روزه‏
    متن کامل خطبه غدیر خم با ترجمه فارسی
    احادیث پیرامون صلوات
    چهره ي بي زوال خورشيد عاشورا    
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    متن کامل خطبه غدیر خم با ترجمه فارسی
    کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^