فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

اصلاح، مولفه اساسی قیام امام حسین(علیه السلام)

اصلاح، مولفه اساسی قیام امام حسین(علیه السلام)

در طول تاریخ، قیام امام حسین علیه السلام تاثیرات شگرفی در ظلم ناپذیری بسیاری از ملل داشته است. نمونه بارز و بسیار موفق آن، انقلابی است که در ایران اتفاق افتاد و تاثیرات این قیام را به خوبی نشان داد.

در قیام اصلاحی و نهضت احیائی حسین بن علی علیه السلام هدف ها، شعارها، مسیرهای قیام و حرکت روشن و روش ها نیز بسیار زلال، شناخته شدنی و دست یافتنی است و هیچ نکته مبهم و نقطه ی متشابهی در قیام الهی اش وجود ندارد. پس انتخاب روش امام حسین علیه السلام نیز الگوئی برای گزینش روش ها در اصلاح گرایی و احیاءگری است. بدیهی است که امام علیه السلام با درک درست و همه جانبه ی مسئله، روشن کردن هدفها، شعارها، آگاه سازی مردم، اتمام حجت، دین محوری، عدالت گرایی، احیاء عنصر فراموش شده و گرد گرفته ی امر به معروف و نهی از منکر، ظلم ستیزی، مهربانی و رافت، دلسوزی برای مردم و نسل های مختلف جامعه، آینده نگری، حفظ حقوق و کرامت انسانی، آزادیخواهی و حریت طلبی به وظیفه خویش عمل نموده اند و در نهضت امام خمینی که نهضت حسینی بود نیز امام از همان اول هدف ها و استراتژی حرکت و قیام خویش راعلیه طاغوت درون و بیرون مشخص و روش را کاملا روش فرهنگی، سیاسی و اجتماعی قرار داد.
تاثیرات قیام عاشورا
در همه عرصه ها حقیقت، عدالت و حریت را در اسلامیت ناب جستجو نمود و تئوری حکومتش را نیز ولایت فقیه قرار داد و بین اسلام و مسلمین، امت، امام، اسلامیت و جمهوریت گره زد و اساس نهضتش را احیاء اسلام اصیل فراموش شده، مهجور، منزوی و ناب محمدی قرار داد و ندای بازگشت به صدر اسلام، اسلام پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم و علی علیه السلام را سر داد و انقلاب اسلامی نیز انقلابی احیاءگرانه و اصلاح طلبانه در ابعاد فکری، فرهنگی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بوده است و همه جا نیز دکترین احیاء و اصلاح روشن و شفاف بود، چه قبل از پیروزی و چه پس از پیروزی و دوران جنگ، دفاع مقدس و بعد از آن. تبیین و تحلیل درست
در طول تاریخ،قیام امام حسین علیه السلام تاثیرات شگرفی در ظلم ناپذیری بسیاری از ملل داشته است. نمونه بارز و بسیار موفق آن،انقلابی است که در ایران اتفاق افتاد و تاثیرات این قیام را به خوبی نشان داد.
منطقی و تدریجی مؤلفه ها، اصول، شعارها، هدف ها و آسیب شناسی اصلاحات جلوی هر گونه تحجر گرایی و تجددگرایی افراطی را گرفت و جامعه را نسبت به تندرویها و کندرویها هشدار و انذار داد و بصورت سیستماتیک، نظام مند و زنجیره ایی در مقاطع حساس آگاهی های لازم و دستورات مقتضی را ابلاغ کرد تا با خطر تحریف بنیادها، تاریخ انقلاب اسلامی، انحراف، التقاط، نفاق ورزی و نفوذ فرصت طلبان مبارزه نماید و انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را در این دوران تکاملی دشوار که دوران فتنه های فرهنگی، سیاسی و شبهه های دینی نیز می باشد رهبری صحیح و فراگیر نماید و این همان معجزه ی عنصر ولایت در تفکر دینی اسلام ناب محمدی و افق اندیشه ی خالص شیعی است.از جمله فوائد رهبری تیزهوشانه و ولایت هوشمندانه ایشان این بود که روش اصلاح گرایی را تصحیح نمود و از خطر افراط و تفریط رهانید اصلاحات در انقلاب اسلامی را ذاتی و ضرورتی در روند تکاملی انقلاب اسلامی دانست و هم اصول اصلاحات را که دین محوری، امام مداری، ارزشگرایی و زمان آگاهی است تبیین و هم بسترهای اصلاحات رفع فقر، فساد و تبعیض را تعیین نمود و عقل گرایی، خردورزی، اعتدال گرایی، شناخت ظرفیت ها، استعدادها و در عین حال مکر و خدعه دشمن، دشمن شناسی را با صراحت، صداقت، تأکید و تکرار، مطرح و تذکر دادند.
منبع:
دانشنامه امام حسین
اصلاحات از منظر امام حسین علیه السلام
سایت اسلام کوئست و حوزه نت

فرآوری: محمد باعزم 


منبع : اسلام کوئست
  • قیام امام حسین علیه السلام
  • عاشورا
  • عاشورا بزرگترين عبرت تاريخ است
  • عاشورا و امام حسین علیه‌السلام
  • اباعبدالله الحسین علیه السلام
  • عاشورای حسینی
  • اصلاح، مولفه اساسی قیام امام حسین(علیه السلام)
  • قیام الهی
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    تاثیر عبادت در زندگی انسان
    عطیه عوفی همراه با سوگواری جابر
    به جهت زيارت عاشوراء به اين مقام رسيدی
    درخشندگى ويژه امام حسين (ع)
    جامعیت قرآن در قرآن
    شعارهای عاشورا (3)
    سخنى پیرامون امام چهارم على بن الحسین (علیه ...
    بخشش در كلام امام حسين (ع)
    جهان در شب ولادت پیامبر رحمت(ص)
    شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فضائل حضرت زینب کبری (سلام علیها)
    اثرات گناه در زندگی دنیا و آخرت
    زندگانی حضرت علی اصغر (ع)؛ طفل شیرخوار امام حسین ...
    خانه از نظر اسلام‏
    خانواده ایده آل اسلامی
    شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام
    نگاهی سرشار از رحمت برای والدین
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    جهان در شب ولادت پیامبر رحمت(ص)
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^