فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

اصلاحات در قیام عاشورا

روش شناسی و سیره شناسی حضرت امام حسین علیه السلام در مهم ترین اتفاق تاریخی یعنی واقعه عاشورا، بصیرت و بینشی عمیق برای اهل خرد برجای خواهد گذاشت و پیام حرکت اصلاح طلبانه ایشان، اصلی در زندگی یک مسلمان قرار خواهد داد.
اصلاحات در قیام عاشورا


روش شناسی و سیره شناسی حضرت امام حسین علیه السلام در مهم ترین اتفاق تاریخی یعنی واقعه عاشورا، بصیرت و بینشی عمیق برای اهل خرد برجای خواهد گذاشت و پیام حرکت اصلاح طلبانه ایشان، اصلی در زندگی یک مسلمان قرار خواهد داد.

بر اصحاب بصیرت پوشیده نیست که گزینش روش درست، منطقی، کارآمد و فراگیر در انجام حرکت و نهضت اصلاحی و احیائی بسیار مهم می باشد و اگر شرایط، اوضاع و احوال جامعه رو به پیچیدگی بیشتر و سخت تر باشد (انتخاب روش) دشوارتر خواهد بود براستی روش چه روشی باید باشد روش فرهنگی صرف، سیاسی و اجتماعی محض، روش نظامی و مسلحانه صرف، روش ترکیبی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و قیام مسلحانه.آیا در این روش ها هر کدام که گزینش گردد با جوهره ی عقلانی و خردگرایانه محض یا اگر عاشقانه، عارفانه و جهادی باشد نیز خود بسیار مهم و سرنوشت ساز می باشد. حال با رویکردی تاریخی و تحلیلی به قیام امام حسین علیه السلام و بررسی شواهد حدیثی و روائی در مجموعه سخنان حسین بن علی علیه السلام باید بدرستی دریافت که امام علیه السلام چه روشی را با چه جوهره ای انتخاب و اعمال کرد؟ چه تناسبی و سنخیتی بین روش و جوهره وجود داشته است؟ چه همگونی بین روش و جوهره با علل فاعلی و غائی نهضت عاشورا وجود دارد؟ آیا جوهره قیام نیز عقلانی - عاشقانه بوده است یا نه؟ هر گاه برای این پرسش ها پاسخ جامعی پیدا نماییم، می توان تصور و تصویری کلان و جامع از قیام جاودانه ی کربلا پیدا کرد.روش پدیدار شناسی در تحلیل قیام تاریخی امام حسین علیه السلام ما را به این نتیجه می رساند که امام حسین علیه السلام در نهضتش اهداف روشن و روش های شفاف و زلال را برگزید و در تمام سخنان و نامه هایش در هر مناسبتی بر روی هدف ها و روش ها تأکید و تکیه داشت و حتی شعارهایش متناسب با اهداف و روشهایش سروده می شد.
هدف امام در بیان امام
روش شناسی و سیره شناسی حضرت امام حسین علیه السلام در مهم ترین اتفاق تاریخی یعنی واقعه عاشورا، بصیرت و بینشی عمیق برای اهل خرد برجای خواهد گذاشت و پیام حرکت اصلاح طلبانه ایشان، اصلی در زندگی یک مسلمان قرار خواهد داد.
امام علیه السلام در تبیین هدف ها، هدف اصلاح جامعه نبوی، احیاء ارزش ها و معیارهای اصیل اسلامی، نفی و محو بدعت ها و از بین بردن آفات و آسیب های فرهنگی و اجتماعی که اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و اله و سلم را تهدید می کرد، زنده کردن شعائر ممتاز و برجسته ی دینی، اقامه حق و عدالت اجتماعی، نابودی استبداد و ظلم، فسق و فجور، اعتلای کلمه ی توحید، احیاء روش کارآمد و سعادت بخش پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم و علی علیه السلام در جامعه، خرافه زدائی از چهره ی اصیل دین، دیندار نمودن جامعه در عرصه های گوناگون و حوزه های مختلف فکری، عملی و در روش ها، روش جهاد و مبارزه با عنصر امر به معروف و نهی از منکر و در واقع ترکیبی فرهنگی (احیاء اصول، حقائق دینی و اصلاح امت اسلام)، سیاسی و اجتماعی (اصلاح مدیریت و حکومت، استبداد زدائی و اقامه ی عدالت) و جهاد مسلحانه، خروج علیه خلافت غصبی و خلیفه ی بدون صلاحیت برای اداره ی جامعه اسلامی، خلیفه ای که صلاحیت فکری، اخلاقی و اجتماعی در مدیریت و امارت بر جامعه نبوی نداشت و...جوهره و روح قیام فرهنگی، اجتماعی و مسلحانه امام حسین علیه السلام نیز عشق و درد بود.
مسیر حرکت
درد دین و غیرت دینی که از درک عمیق، روح بلند و ژرف الهی و اوج دینداری او سرجشمه می گرفت،درک شرایط فرهنگی و اجتماعی اسلام و اقتضاء زمان، زمان شناسی امام علیه السلام نیز عامل مهم حرکت علیه خلافت و خلیفه ی حاکم بود که عشق و خون در باطن و جانمایه ی قیام تجلی یافت. بنابراین قیام خونین ونهضت سرخ حسینی شکل گرفت و امام علیه السلام از وداع با قبر نورانی پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم از «و ان یراک قتیلا» حرف به میان آورد و در هنگام حرکت نیز از سخن گفت و در حرکت از مکه به کربلا نیز ندای استرجاع «انا لله و انا الیه راجعون» و در زمان رسیدن به کربلا نیز از عشق و شهادت «هیهنا مناخ رکاب و مصارع عشاق» (اینجا بارانداز سواران و قتلگاه عاشقان است) سخن گفت دو چهره قیام خود را از مدینه تا کربلا و از کربلا تا مدینه یعنی حرکت دورانی که دایره ی عشق، شهادت، پیام و خون بود را ترسیم کرد تا حوزه وظائف و رسالت ها مشخص باشد.
منبع:
دانشنامه عاشورا
اصلاح گرایی امام حسین علیه السلام
دانشنامه مکتب اهل بیت
دانشنامه امام حسین

فرآوری: محمد باعزم


منبع : تبیان
  • علی علیه السلام
  • قیام عاشورا
  • حضرت امام حسین علیه السلام
  • اصلاحات در قیام عاشورا
  • اصلاحات
  • مسیر حرکت
  • پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیمانه صبر علی علیه السلام لبریز شد!
    شجاع ترین افراد را بشناسید!!
    بهترین ذخیره انسان برای بعد از مرگ!
    فضایل و مناقب امام موسی بن جعفر (ع)
    مردم، برادران حاکم هستند!!
    زمان و کیفیت نزول کتب آسمانی
    سفره بهشتی، غذای آسمانی
    بررسي و توصيف حوادث كربلا در اشعار اهلي شيرازي (2)
    شجاعت مسلم
    ویژگی سراسر درخشان حضرت عباس را بشناسید

    بیشترین بازدید این مجموعه

    اتحاد، شرط پیروزی مسلمانان
    خلافت مروان حمار آخرین خلیفه ستمکار اموی
    سخنان كوتاه امام حسن عسكرى (علیه‌السلام)
    آیا هر نفرینی مستجاب می شود؟!
    یار درباریِ امام جواد علیه السلام!
    نفرین پدر از شمشیر برنده تر!!
    هدف بعثت پیامبر (ص) از دیدگاه استاد انصاریان
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^