فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 9 آبان 1395 ساعت 1:32 بعد از ظهر

استاد انصاریان: چه کنیم تا بنده محبوب خداوند شویم؟

استاد انصاریان: چه کنیم تا بنده محبوب خداوند شویم؟

 

استاد انصاریان طی سخنانی در جمع دل سوختگان حسینیه هدایت در دهه سوم محرم 95 با اشاره به روایتی از شیخ بهایی به نقل از پیامبر اسلام(ص) اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: «اذا احب الله عبداً الهمه ثمانیة خصال»، یعنی هرگاه محبت خداوند به سوی انسانی جلب شود و او را دوست داشته باشد، زمینه آراسته شدن به هشت خصلت را به او عنایت می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه کنیم که محبوب خداوند شویم؟ عنوان کرد: خداوند دوست دارد زیبایی‌های معنوی را بر بنده‌اش ببیند، بنده هم نباید نسبت به این امور باعظمت بخل بورزد و دستش را ببندد که در این مدت عمر چیزی گیرش نیاید. آیات قرآن و روایات، مخصوصاً روایات جلد دوم اصول کافی و روایاتی که در دو جلد کتاب معروف دانشمند بزرگ شیعه ابوفراس نقل کردند، ما را راهنمایی می‌کنند که بنده باید چه اقداماتی انجام دهد تا محبوب خدا شود؟

این مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: سیزده یا چهارده روایت در کتاب‌های بسیار مهم روایی وجود دارد که تاریخ بعضی از کتاب‌ها برای هزار و دویست سال پیش است، مانند کتاب محاسن برقی، این روایات را من از کتاب‌های مختلف جمع کردم که برایتان عرض می‌کنم .

وی ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: کسی‌که خداوند وی را دوست داشته باشد زمینه فراهم می‌کند تا به هشت خصلت آراسته شود، شخصی از پای منبر پیغمبر(ص) عرض کرد یا رسول الله این هشت خصلت چه مواردی هستند؟ می‌گوید که حضرت هر هشت خصلت را برایمان بیان کردند. خصلت اول که خیلی مهم است و دلیل این امر این است که اگر آدم به همین یک خصلت آراسته شود یقیناً به فیوضات الهیه وصل می‌شود.

استاد انصاریان بیان کرد: سن انسان که به درجه‌ای می‌رسد، انسان دیگر عمداً هم آلوده به این گناه شود تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. پیامبر می‌فرماید: «غض البصر عن محارم الناس»، در اینجا نمی‌فرماید «عن محارم المؤمنین عن محارم المسلمین»، یعنی چشمش را از دیدن ناموس همه مردم فرو بپوشد. کلمه «غض»، خیلی جالب است، چون نمی‌گوید در خیابان، در اداره، در مدرسه، در دانشگاه، در کوچه و بازار چشمت را ببند بلکه «غض» یعنی چشم را به ناموس احدی ندوز، اگر یک مرتبه هم دیدی، پیغمبر(ص) می‌فرماید درجا از آن دیدن برگرد، چون نیت و عمدی نداشتی، در پرونده‌ات نوشته نمی‌شود.

این مفسر برجسته قرآن کریم تأکید کرد: اگر به صورت اتفاقی و خیلی سریع چشمت به ناموس نامحرم افتاد و خیلی سریع سرت را انداختی پایین، پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: آن دیدن اتفاقی مانعی ندارد؛ چون هیچ نیتی هم پشت سرش نبوده است اما اگر همان دیدن ادامه پیدا کند، حضرت تعبیرشان این است که این دیدن به ضرر انسان است ولو آلوده به هیچ چیز هم نشود ولی پشت آن ادامه دادن، نیت است و بالاخره گناه به نام انسان ثبت می‌شود.

استاد انصاریان با اشاره به آیه «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصٰارِهِمْ» ﴿النور، 13﴾، اظهار کرد: خداوند در این آیه مبارکه می‌فرماید: به تمان بندگان مؤمنم بگو که دیدنشان را فرو بگذارند، خیره نشوند و ادامه ندهند، هوسرانی نکنند، عین همین امر هم به جنس زن شده و فرموده است: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنٰاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصٰارِهِنَّ» ﴿النور، 31﴾، خیلی جالب است که هر دو امر پروردگار به مردان و به زنان مؤمن است.

این مفسر برجسته قرآن کریم تأکید کرد: خود این عمل کردن به امر پروردگار، عبادت است، یعنی ما صبح‌ها از خانه که بیرون می‌آئیم تا شب که برگردیم صد بار که نگاه نکنیم، صد مرتبه عبادت کردیم یعنی ما این عبادت را تکرار کردیم. پرهیز از دیدن، عبادتی همانند نماز است. من وقتی در نگاه نکردن به نامحرمان، صد بار امر پروردگار را اطاعت کردم این نشانه این است که من برای پروردگارم و برای امر پروردگارم عظمت قائل هستم؛ یعنی آدمی هستم که قدرشناس خداوند هستم که با این امر «یغضوا من ابصارهم» خواسته است که من را از درگیر شدن با فسادهای متعدد حفظ کند. همین امر را که اطاعت می‌کنم هم شکر دارد.

استاد انصاریان در ادامه تفسیر سوره مبارکه نور خاطرنشان کرد: ذات کل موجودات، نور است، همین الآن که ما اینجا نشسته‌ایم، همه ترکیب وجودمان نور است، نور فیزیکی و نور معنوی‌مان برای دین و برای ایمان است، این گوشت و پوست و استخوان و خون و سلول، همگی نور است و این امر در دانش امروز بشر ثابت شده است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه عبادت سبب پاداش است، عنوان کرد: این امر اگر تکرار بشود تبدیل به چند عبادت می‌شود. ممکن است آدم این عبادت را در روز، هزار بار تکرار کند، خداوند هم پاداشش را تکرار می‌کند. وجود مبارک رسول خدا(ص) می‌فرماید: «من ملأ عینه من حرام ملأ الله عینه یوم القیامة من النار»، یعنی اگر کسی عمداً چشمش را از نگاه به نامحرمان پر بکند یعنی در نظربازی و نظردوزی خیلی آدم پرکاری باشد، خداوند هم در قیامت چشمش را از آتش پر می‌کند.

وی تأکید کرد: کسی که چنین کار حرامی را انجام می‌دهد باید منتظر بماند که قیامت هر دو چشمش را از آتش پر کنند. پیغمبر اکرم(ص) در این مورد هم به ما دلخوشی داده و چقدر به ما مرحمت کرده که این مطلب را فرموده است. ایشان جمله‌ای می‌فرماید و ما را از اضطراب و ناامنی و ترس از قیامت نجات داده است که همانا توبه است و اینکه انسان چشم را از پر کردن از نامحرمان برگرداند.

این مفسر برجسته قرآن کریم تأکید کرد: توبه به معنای گریه کردن نیست، گریه در عربی به معنای بکاء است نه توبه، البته اگر توبه با گریه توأم شود بسیار توبه پرقیمتی می‌شود، به خصوص اگر این توبه و گریه به سحر بیفتد. قرآن کریم از سحرداران بسیار تعریف کرده است. سه آیه در سوره آل عمران است که من خیلی علاقه دارم. یکی از حرف‌های خداوند درباره بندگان واقعی‌اش در آن سه آیه این است که «و بالاسحار هم یستغفرون»، یعنی اینها مشتری سحر هستند، و سحرشان با طلب مغفرت هزینه می‌شود، در گوشه تاریک اتاق زن و بچه هم خواب زانویش را بغل گرفته و می‌گوید خدایا کم گذاشتم، کم دارم و بد کردم، من را از گذشته‌هایم بیامرز و ببخش، و این امر از بهترین عبادات است.

استاد انصاریان با بیان اینکه این امر از نشانه‌های عباد خوب پروردگار است، ادامه داد: حضرت زین‌العابدین(ع) که به روایتی، امشب شب شهادتشان است می‌فرمایند: چشمی پیش خداوند محبوبتر از چشم گریان از خوف خدا نیست. بنابراین همانگونه که عنایت فرمودید، در به روی ما بسته نیست. خداوند می‌فرماید: این درگه ما درگه نومیدی نیست، صد بار اگر توبه شکستی باز آی، من خدایی نیستم که مشت به سینه‌ات بزنم و ردّت کنم، این قیمتی‌ترین گریه است.

 


منبع : پایگاه عرفان
  • مفهوم کلمه «غض» در قرآن
  • چشمان چه کسانی در قیامت پر از آتش می‌شود؟
  • اهمیت توبه همراه با گریه در قرآن
  • قرآن کریم از چه کسانی بسیار تعریف کرده است؟
  • پرهیز از دیدن نامحرم، عبادتی همانند نماز است
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    بررسی مسائل حقوقی در اسلام از دیدگاه قرآن در ...
    احتمال درگیری مجدد شیعیان و وهابییون در مدینه ...
    رونمایی از بزرگ‌ترين ساعت جهان در مکه مکرمه
    انتشار مجموعه سخنان مقام معظم رهبری درباره مقام ...
    نمايشگاه عكس‏هاي امام خميني (ره) در فرانسه ...
    تلاش شیعیان عربستان براي تأسیس دانشگاه
    ساخت درب ضریح حرم مطهر حضرت عباس(ع) + تصاویر
    تظاهرات جنبش ضداسلام پگیدا در سراسر اروپا + ...
    ویژه برنامه‌های سالروز ولادت حضرت معصومه(س) در ...
    ارائه کاملترین مفاتیح الجنان صوتی در سایت استاد ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^