فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 18 مهر 1395 ساعت 2:59 بعد از ظهر

استاد انصاریان: امام حسین(ع) خلوص عبادت حضرت ابراهیم را به ارث برده است

استاد انصاریان: امام حسین(ع) خلوص عبادت حضرت ابراهیم را به ارث برده است


امام حسین علیه السلام کل عبادت پیوسته حضرت ابراهیم علیه السلام در کل شئون زندگی با همان خلوص به ارث برده است. در یک جملۀ زیارت وارث می‌‌خوانیم: سلام بر تو ای حسین علیه السلام که وارث ابراهیم خلیل الله علیه السلام هستی، معنایش این است که تو خلیل الله بودن ابراهیم علیه السلام را به ارث برده‌ای.
وارث: مراسم شب هفتم محرم با سخنرانی استاد انصاریان و مداحی حاج حیدر خمسه و دیگر ذاکرین اهل بیت (ع)
در حسینیه حضرت قاسم (ع) برگزار شد.
در ادامه متن سخنرانی استاد انصاریان را می خوانید:


حقایق و شگفتی های قرآن قابل شمارش نیست

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بنا به نقل امام صادق علیه السلام فرموده اند: حقایق و شگفتی های قرآن قابل شمارش نیست، گوهر های این کتاب کهنه شدنی نیست و بر فراز همه علوم در حرکت است. قرآن می فرماید: حقایق غیرقابل شمارش این کتاب در قلب توست (پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله). اگر آسمان ها، زمین و کوه ها گنجایش حضور قرآن را داشت بر آنها نازل می شد اما گنجایش آن را ندارند.خداوند می فرماید: من در عالم تکوین قرآن را به آسمان، زمین و کوه ها عرضه کردم اما از پذیرش آن خودداری کردند چون ظرفیت آن را نداشتند. یا در سوره ی دیگری می فرماید: اگر قرآن را به کل کوه ها ارائه می دادم در جا متلاشی می شدند.

قلب پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله چقدر گنجایش داشته است؟ امام حسین علیه السلام می فرماید: خدا 114 کتاب نازل کرده و علوم آنها را در قرآن آورده و یک جهان بی نهایت در قلب پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله است. امام حسین علیه السلام در ارث بری از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله ارث برده است و این ظرفیت وجودی امام است که برای ما قابل درک نیست اما یک درسی به تمام جهانیان داده است و آن این است که فرموده: در حد خودتان ارث بَر انبیاء باشید.

اگر قدرت نداریم مثل رفتار ائمه علیهم السلام داشته باشیم حداقل به آنها کمک کنیم

امیرالمومنین علیه السلام نامه ی بسیار مهمی به استاندار بصره دارند که بسیار مرد بزرگ و با کرامتی بود، حضرت در نامه ای به او نوشتند: من که رئیس جمهور این مملکت عظیم هستم ازلباس تن به یک پیراهن کهنه قناعت کردم، از خوراک شکم به دو نان جو قناعت کردم اما این را به تو ننوشتم که مثل من بشوی بلکه کل شما تا قیامت قدرت زندگی به شکل علی را ندارید اما در چهار چیز به من کمک کنید و مرا خوشحال کنید؛ با پاکدامن زیستن به علی کمک کنید، بدون گناه و مخالفت با خدا زندگی کنید، از تنبلی در بیایید، از خواب فراوان در بیایید، وارد همه کوشش های مثبت شوید، اهل مطالعه و خدمت مردم باشید، اهل احسان به پدر و مادر باشید، اهل دریای محبت و عاطفه نسبت به دیگران باشید. اجتهاد یعنی تحرک فراوان؛ خیلی خوب است که انسان متحول شود.

خدا در قرآن فرموده: انسان را برای کوشش کردن و رنج بردن آفریده است. امیرالمومنین علیه السلام در ادامه نامه می فرماید: شما به من کمک کنید با عفت زبان، فحّاش نباشید، با عفت چشم، چشم چران نباشد یا با عفت گوش یعنی به هر چیزی گوش ندهید. با نخوردن لقمه حرام به من کمک کنید و درستکار باشید.

ما نمی توانیم مثل حضرت ابی عبدالله علیه السلام از حضرت آدم و 5 پیغمبر اولوالعزم و امیرالمومنین علیه السلام ارث ببریم. این گنجایش و ظرفیت را نداریم اما در بعضی از امور که شما را تصفیه کند و باعث شود سالم زندگی کنید می توانید از آنها درس بگیرید.

اگر در کاری نیت خدایی داشته باشیم عبادت محسوب می شود

در دل واژه "خلیل اللهی" واقعیات بسیار مهمی قرار دارد که ائمه علیهم السلام معنا کرده اند و از دل آن بیرون آورده اند، فعلا ما درباره هفت حقیقتی که حضرت ابی عبدالله علیه السلام از حضرت ابراهیم ارث برده است صحبت می کنیم. حضرت ابراهیم در تمام جهات زندگی اش عبادت می کرد عبادت فقط نماز و روزه نیست، خوب نگاه کردن به مردم در دین ما عبادت است. شما به نیت این غذا بخورید که توان بگیرید و کار مردم را راه بیاندازید.

روایت داریم شما لقمه را برای خدا از سفره بردارید و بخورید در قیامت به شما پاداش می دهند چون با نیت مستقیم اقدام به این کار کرده اید. مادر در 9 ماه بارداری خدا را عبادت می کند. من برای اهل گناه خیلی غصه می خورم خانم بی حجاب، یا بی نمازی و ... باردار می شود اما چون خدا او را خانم مومنه نمی شناسد از 9 ماه بارداری چیزی گیرش نمی آید اما خانم متدینه از لحظه ای که حامله می شود تا شب یا روزی که بچه را به دنیا می آورد پیغمبر صلی الله علیه و آله می فرماید: با جدا شدن بچه از او تمام گناهانش بخشیده می شود. پیغمبر صلی الله علیه و آله می فرماید: هر دفعه که بچه از مادرش شیر می خورد خداوند در پرونده ی مادر ثواب آزاد کردن یک برده از اولاد حضرت اسماعیل جدم می نویسند. غوغا و معرکه ای است.

پاداش هایی که خداوند فرموده برای مردان و زنان مومن است برای مشرکین، منافقین و کافران نیست. پیغمبر صلی الله علیه و آله می فرماید: پدری که خدا به او دختری عطا کند هر 24 ساعتی که از آغاز ولادت بر عمر دختر بگذرد خداوند عبادت در نامه ی عمل پدر می نویسد.

وجود پیغمبران بندگی محض است

همه چیز اسلام عبادت است خیلی از مردم فکر می کنند عبادت یعنی نماز و روزه؛ درقرآن بیان شده وجود تمام انبیاء عبادت است یعنی حتی نفس کشیدنشان چون برای خدا بوده عبادت است. إِنِّي ذاهِبٌ إِلي‌ رَبِّي 1 حضرت ابراهیم علیه السلام فرموده: تمام حرکت من به سوی پروردگار است، یک قدم با غفلت برنداشتم، یک نگاه با غفلت نکردم.

ویژگی دیگری که در آیه برای حضرت ابراهیم بیان شده «قانتا الله»، است. این جمله مرکب از دو کلمه است. «قانت» که از نظر عربی اسم فاعل است و یک کلمۀ «لله»؛ ترکیب آن قانتا لله، اسم فاعلِ قانت، یعنی انسانی که -ابراهیم - در عبادت و در اطاعت خدا دارای عبادت و اطاعت پیوسته و دایمی بوده است؛

در زیارت وارث که می‌‌گوییم «یا وارث ابراهیم»، در حقیقت این «قانتا الله» را ابی عبدالله علیه السلام کامل به ارث برده است؛ یعنی از امام یک لحظه کاری غیر از الله از حضرت صادر نشد. خلوصشان در کربلا تا کجا بود که کربلا با تمام درس‌هایش ماندگار شد و بقا پیدا کرد.

و جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إيتاءَ الزَّکاةِ وَ کانُوا لَنا عابِدينَ 2 ؛ وجود 124 هزار پیغمبر بندگی محض است. می توانیم بدانیم از زمان حضرت آدم تا الان چند سرباز برای اسلام شمشیر زده اند؟ تعدادشان زیاد است اما پیغمبر صلی الله علیه و آله فقط برای یک نفر فرمود: ضربت علی علیه السلام در روز خندق از عبادت ثقلین و جنس و انس با ارزش تر است. امیرالمومنین علیه السلام در آن جنگ 23 ساله بودند و شاید بالابردن شمشیر و ضربه زدن به عمروبن عبدود 20 ثانیه بیشتر طول نکشیده باشد. حضرت تا آخر عمرشان هم حرف این مساله را نزدند و به آن فخر نفروختند، چرا پیامبر صلی الله علیه و آله چنین ارزش بالایی برای این ضربه زدن قائل شده است؟ عیار خلوص شمشیر زدن امیرالمومنین علیه السلام 24 عیار بوده و خلوص دیگران پایین تر بوده است. عیار خلوص آنها به خلوص امیرالمومنین علیه السلام نرسید.

امام حسین علیه السلام خلوص عبادت حضرت ابرهیم (ع) را به ارث برده است

امام حسین علیه السلام کل عبادت پیوسته حضرت ابراهیم علیه السلام در کل شئون زندگی با همان خلوص به ارث برده است. در یک جملۀ زیارت وارث می‌‌خوانیم: سلام بر تو ای حسین علیه السلام که وارث ابراهیم خلیل الله علیه السلام هستی، معنایش این است که تو خلیل الله بودن ابراهیم علیه السلام را به ارث برده‌ای.

امام باقر علیه السلام می فرماید: بَذَلَ مُهَجَتَهُ فِیکَ3 ؛ امام حسین علیه السلام بدون کمترین چشمداشتی خونش را بذل تو کرد. بذل یعنی فرد ببخشد و پشت سرش را نگاه نکند خودش را بچه 6 ماهه اش و ... را بذل کرد بدون اینکه حتی در ذهنش بیاید که من این کار را کردم که فردا چه پاداشی دریافت خواهم کرد! یعنی امام حسین علیه السلام علی اصغرش، ابوالفضل، علی اکبرش و یاران باعظمت را داده است تا فردا چند تا درخت سیب و گلابی و خربزه و شربت های عالی بگیرد؟ یعنی این قدر ظرفیت امام حسین علیه السلام پایین است؟

جایگاه امام حسین علیه السلام در قیامت کجاست؟ في‌ مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَليکٍ مُقْتَدِرٍ 4؛ شما این آیه را نزد علما ببرید و بپرسید مَقْعَدِ صِدْقٍ را به من بفهمان! یکی از یاران عالی امام صادق علیه السلام از او پرسید اگر قبر امام حسین علیه السلام را بشکافند بدن او در آنجاست؟ حضرت فرمود: امام حسین علیه السلام کنار خدا در عرش اراده و رحمت خداست.

حضرت صادق علیه السلام به یکی از شیعیان خوبشان در کوفه فرمود: حسین (علیه السلام) ما را زیارت می کنی؟ او گفت: آقا شما در مدینه به زیارت او می روید؟ حضرت فرمود: چگونه به زیارت کسی نروم که خدا او را زیارت کرده؟ این روایت در کتاب "کامل الزیارات" که کتاب بسیار معتبری است بیان شده است حتی از کتاب اصول کافی هم معتبرتر است. خدا که جسم و مکان ندارد خدا هستی بی نهایت است، معنی این روایت چیست؟ جوانان قدر امام حسین علیه السلام را بدانید و او را الگوی خود قرار دهید. ورزش، خوردن، پوشیدن و ازدواج و ... خوب است اما در همه ی این کارها امام حسین علیه السلام را سرمشق قرار دهید. می دانید در اتصال به ابی عبدالله علیه السلام چه بنده ی خوبی از آب در می ایید و در قیامت چه پاداش هایی به شما داده می شود؟

امام صادق علیه السلام می فرماید: وقتی در ظهر عاشورا سر از تن امام حسین علیه السلام جدا کردند 70 هزار فرشته به زیارت آمدند، تعداد فرشتگان به قدری زیاد است که دیگر تا قیامت نوبت به این فرشتگان نمی رسد تا به زیارت حضرت بیایند. رویکرد عالم به ابی عبدالله علیه السلام را ببینید! حیف نیست از این وجود مقدس بهره ی تربیتی، ادبی، عاطفی و منش نگیریم؟

آمدن شما از راههای دور به این جلسات بسیار با ارزش است اما با ارزش تر این است که حضرت حسین علیه السلام را بشناسید و او را الگو و سرمشق قرار دهید. گریه بر ابی عبدالله علیه السلام برترین نیرو برای مقرب کردن انسان به پروردگار است، افضل العبادات است، باید قیمت خود را بدانید این اشک خیلی قیمت دارد.


منبع : وارث
  • سخنرانی استاد انصاریان
  • سخنرانی استاد انصاریان در تهران
  • اهل بیت (ع)
  • حسینیه حضرت قاسم (ع)
  • مراسم شب هفتم محرم
  • امام حسین(ع) خلوص عبادت حضرت ابراهیم را به ارث برده است
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    اجازه گسترش شیعه را در مصر نمی‏دهیم
    شهادت 22تن از شيعيان در يمن
    همایش بین‌المللی «کربلا» در ترکیه
    تظاهرات مسلمانان ولز علیه تصویب قوانین ضداسلامی ...
    انتشار مجموعه سخنان مقام معظم رهبری درباره مقام ...
    تدابیر امنیتی در آستانه اربعین حسینی در کربلا ...
    نام‌نویسی اولویت‌های جدید حج تمتع تا 20 بهمن 84
    گردهمایی پیروان ادیان مختلف علیه افراطگرایی به ...
    گزارش تصویری/مراسم شب شهادت حضرت زهرا(س) در ...
    استاد انصاریان: باور قیامت دیدگاه انسان را نسبت ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^