فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

سلمان العوده  

سلمان العوده   

 

سلمان بن فهد بن عبد الله العودة,در ماه جمادى الأولى سال 1376هـ.ق در منطقه البصر از نواحی شهر بریده به دنیا آمد.

وی شاگرد برجسته ترین مفتیان وهابی همچون عبد العزيز بن باز, ومحمد بن صالح العثيمين, وعبد الله بن جبرين, والشيخ صالح البليهي بوده است.

وی یکی از مفتیان تکفیری سرشناس عربستان سعودی و وهابیت می باشد که فتاوا و سخنان تند وی نشانگر عمق کینه وی به تشیع می باشد به طور مثال وی در یکی از سخنرانیها و فتاوایش عید سعید غدیر خم را در زمره اعیاد کفار قرار داده و اینگونه می نویسد:

عیدهای ملت‌های کافر، مربوط به امور دنیوی آنهاست، مثلا‌ روزی که دولتی پدید می‌آید، یا دولتی سقوط می‌کند، یا حاکمی منصوب می‌گردد یا پادشاهی تاجگذاری می‌کند، و گاهی مربوط به فصول سال است، مانند اول بهار و نظیر آن. یهود نیز برای خود اعیادی دارند و مسیحیان نیز اعیادی دارند، و یکی از اعیاد آنان، عید روز پنجشنبه‌ای است که در آن، مائده‌ای از آسمان برای عیسی مسیح و حواریین او فرود‌ آمده است، و هم‌چنین دیگر عیدها و شیعیان نیز اعیادی دارند، مانند عید غدیر که فکر می‌کنند! پیامبر صلی‌اللّه‌علیه‌وآله علی علیه‌السلا‌م را در آن روز برای خلا‌فت نصب فرمود (روزنامه الجزیره، مورخ2 شوال 1428، به نقل از سایت راصد)

البته به این سخنان توهین آمیز آیه الله سبحانی جوابی دندان شکن داده که می توانید برای مطالعه آن به این سایت مراجعه فرمایید:

 http://www.eteghadat.com/forum/forum-f15/topic-t1076.html

با این حال وی در سخنان و فتاوای دیگرش به نوعی با نظر دیگر وهابیون مخالفت کرده و در يکي از جديدترين آن موارد وی طي اظهاراتي با تعدادي از نظرات وهابيت در مورد زيارت قبور ائمه اطهار و غيره مخالفت ورزيده است. وي طي مقاله اي که در روزنامه عربستاني الوطن چاپ شد در اين باره مي‌نويسند: آخرين باري که به مسجد النبي(ص) رفتم، بر سر قبر مبارک حضرت محمد مصطفي(ص) و قبور أبوبکر و عمربن خطاب ايستادم و در نزديکي آن نماز خواندم. احساس بسيار خوبي به من دست داد. احساس کردم که دوباره متولد شدم.

اين چهره سرشناس وهابيت در ادامه افزود: چه احساس خوبي بود. حس ويژه اي پيدا کرده بودم. احساس کردم که حضرت جبرئيل(ع) از کنارم گذشت. آرام شدم و آرامش خاصي بدنم را فرا گرفت.

در همين حال وي طي اظهارات ديگري ازدواج عُرفي که تا حدودي شبيه به ازدواج مؤقت است را جايز و حلال دانسته و گفت: با توجه به اينکه شرايط ازدواج دائم در ازدواج عُرفي نيز فراهم شده، بنابراين اين نوع ازدواج نيز جايز و حلال است حتي اگر هم به صورت رسمي در يک مرکز قانوني يا دولتي ثبت نشود زيرا مهم اين است که شرايط شريعي آن فراهم شده باشد.

وی در جدیدترین فتوایش قیامهای مردمی در منطقه را جایز شمرده که همین فتوی باعث ممنوع التصویر و ممنوع الخروج شدن وی از کشور عربستان شده است.

به هر حال چنین تناقض گویی هایی از مفتیان وهابی عجیب نیست و آنان هر از چند گاهی تغییر ذاقئه داده و کلماتی متناقض با دیگر گفتارشان بیان می کنند.

 

 


منبع : پرسمان وهابیت
  • وهابی
  • وهابیت
  • وهابیت و تکفیر
  • وهابیون
  • سلمان العوده
  • سلمان بن فهد بن عبد الله العودة
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    عدنان العرعور
    محمّد صالح ابن عثیمین
    عثمان الخمیس
    عبدالرحمن بن ناصر بن براک بن إبراهیم البراک  
    شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ | مفتی اعظم ...
    عبد العزيز بن عبد الفتاح القارئ
    إسحاق بن عبدالله بن محمد دبيري عوضي
    شيخ عبد العزيز بن عبد الله الراجحي  
    احمد الغامدی
    عادل الکلبانی

    بیشترین بازدید این مجموعه


     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^