فارسی
چهارشنبه 29 فروردين 1403 - الاربعاء 7 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

عادل الکلبانی

عادل الکلبانی


«عادل بن سالم الکلبانی» شیخ سیه چرده درشت هیکل ساختارشکن وهابی، اولین امام جماعت آفریقایی ‌تبار مسجدالحرام که با صدایی بم و لحنی زیبا از «رأس الخیمه» به عربستان سعودی مهاجرت کرده است. او در محافل فرهنگي عربستان به فقدان وزن علمي و نداشتن آگاهي‌هاي كافي مشهور بوده و به لحاظ شخصيتي، يك فرد متزلزل و فرصت‌‌طلب قلمداد مي‌شود.
اوبامای سعودی!
کلبانی را که در 1378قمری به دنیا آمده، نیویورک‌تایمز در گزارش خود که ترجمه عربی آن در شماره روز یکشنبه 2009/4/12 روزنامه "الشرق‌الاوسط" منتشر شد «اوبامای سعودی» خواند. این مرد که فرزند مهاجر فقیری از منطقه خلیج می‌باشد خود را "اوبامای سعودی" می‌نامد.
به تصریح خودش در ریاض به دنیا آمده و در مدارس سعید بن جبیر (ابتدایی) و ابن زیدون (متوسطه) تحصیلاتی کاملا معمولی داشته و هیچ خاطره‌ای دوران تحصیل نداشته و تنها نام یکي از معلمانش را بیشتر به خاطر نمی آورد.
در گزارش یاد شده آمده است: «هنگامی که شيخ عادل الكلباني در ماه سپتامبر گذشته به تلفن منزلش پاسخ داد، شخصی به وی گفت: خادم حرمین شریفین، ملك عبد الله بن عبدالعزيز، شما را به عنوان امام جماعت مکه مکرمه برگزیده است. شنیدن این خبر وی را کاملاً غافلگیر کرد.
به نوشته نیویورک‌تایمز، شیخ عادل الكلبانی پس از دو روز به ملاقات خادم حرمین شریفين شتافت و شاهزاده خالد الفصیل به پیشواز وی آمد، هنگامی که می‌خواست خود را به او معرفی کند، شاهزاده با لبخند حرف او را قطع کرد و گفت: «شما مشهور هستید.»
پس از آن شیخ عادل به ملک عبدالله معرفی شد و در مکانی که پادشاه و جمعی از وزرا نشسته بودند جای گرفت. وی که با ادب و تواضع آمیخته به شرم با پادشاه صحبت می‌کرد - به شیوه سنتی عرب‌ها در منطقه خلیج‌فارس - به منظور احترام و قدردانی به ملک عبدالله بر بینی وی بوسه زد. و پس از چند روز شیخ عادل با چهره کاملا آفریقایی و صدای بم خود مشغول تلاوت قرآن مجید از پشت بلندگوهای مسجدالحرام شد که از طریق ایستگاه‌های تلویزیونی در سراسر جهان پخش می‌شود.»
نیویورک تایمز در گزارش خود افزود: شیخ عادل برای شوخی با اشاره به باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا خود را "اوبامای سعودی" می‌نامد.
سه دهه بی‌نمازی و لهو و لعب امام‌جماعت آینده مسجدالحرام
در بخش دیگری از گزارش نیویورک‌تایمز درباره او آمده است: پوست سیاه شیخ عادل تنها مانع اجتماعی وی نبوده است، از سوی دیگر پدر وی که در دهه پنجاه از رأس‌الخیمه که هم اکنون یکی از امارات متحده عربی است به کشور سعودی مهاجرت کرد و به عنوان یک کارمند ساده دولتی کم‌درآمد مشغول به کار شد، شیخ عادل نیز پس از گذراندن مرحله دبیرستان به استخدام هواپیمایی پادشاهی سعودی در آمد و همزمان با آن تحصیلات شبانه را در دانشگاه ملک سعود آغاز کرد، ولی سپس به تحصیل علوم شرعی، حفظ قرآن مجید و علوم فقه اسلامی روی آورد.
او خود در مصاحبه با سايت "المنتدي الاسلامي العالمي" مي‌گويد: «من در دوران جواني، يک آدم گمراهي بودم و نمي‌فهميدم که دين و خدا و نماز يعني چه؟ کارم، در کوچه و بازار گشتن و سينما رفتن بود. حتي تا سن 27 سالگي براي يک‌بار هم نماز نخوانده بودم. تا اين که روزي در خودرو، راديو را باز کردم و ديدم که کسي قرآن مي‌خواند و بعد متوجه شدم که صداي آقاي منشاوي است.
آيه‌اي را خواند: وجاءت سکرة الموت. مقداري تکان خوردم. بعد از اين به فکر افتادم که ببينم دين و خدا و نماز، يعني چه؟ گاهي به مسجد مي‌رفتم و يک‌روز نماز مي‌خواندم و يک‌روز نمي‌خواندم. به مسائل عبادي، توجهي نداشتم و از نماز فرار مي‌کردم.
تا اينکه تعدادی نوار قرآن گوش دادم و تعدادي از آيات را حفظ کردم. به خاطر اين که صداي خوبي داشتم، مرا معين کردند به عنوان امام جماعت در مسجد جامع صلاح‌الدين در سليمانيه. در سال 1405 از روي قرآن، براي مردم نماز تراويح مي‌خواندم و مردم هم پشت سر من نماز مي‌خواندند. ولي با اين حال، خيلي زياد آدم مذهبی نبودم.»
مهاجرت به عربستان
وی ابتدا به عنوان کارمند شرکت هواپیمایی سعودی در عربستان مشغول به کار شد، تا اینکه در سال 1984 ميلادي در امتحان اداره اوقاف برای تصدی امامت جماعت قبول و به عنوان پیش‌نماز "مسجد فرودگاه رياض" تعیین گردید.
او کارش را به عنوان امام جماعت "مسجد صلاح‌الدين" در منطقه "سليمانيه" رياض پایتخت عربستان ادامه داد در حالی که بر خلاف ائمه جماعت این‌گونه مساجد، حافظ قرآن نبود و باید سوره‌‌ها را از روی قرآن می‌‌خواند.
اخراج از امامت جماعت
وی پس از چهار سال به عنوان امام جماعت "مسجد جامع ملك خالد" در شهر رياض منصوب شد اما با دستوری که از سوی "دختران ملک خالد" صادر گردید از این منصب عزل شد! دلیل این برکناری، همچنان نامعلوم است!
امامت مسجدالحرام
کلبانی فاقد تحصیلات دینی، سپس از سوي پادشاه سعودي به امامت جمعه و جماعت مسجدالحرام در شهر مقدس مکه منصوب گشت. او تا پیش از این تنها به شکل غیر رسمی از درس‌ برخی شیوخ وهابی استفاده کرده است.
«بن‌جبرين» از مهم‌‌ترین اساتید وی بوده و تأثیرپذیری کلبانی از او در سخنرانی‌‌ها و خطبه‌‌هایش واضح است. عبدالله بن عبدالرحمن الجبرین از متعصب‌‌ترین شیوخ سلفی است که به خاطر فتاوای خشونت‌‌طلبانه و گمراه‌‌کننده‌‌اش علیه پیروان دیگر مذاهب اسلامی ـ از جمله شیعیان ـ حتی تحت تعقیب دستگاه‌‌های قضایی اروپا نیز قرار دارد. بن‌جبرین همان شخصی است که فتوای وجوب انهدام حرم ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ را نیز صادر کرده بود.
به دلیل همین بی‌‌سوادی و بی‌‌اطلاعی، منصوب‌شدن کلبانی به عنوان امام مسجدالحرام، که به غیر از صوت و لحن شرایط دیگری مانند عالم بودن را نیز می‌طلبد، عکس‌‌العمل‌‌ها و واکنش‌های زیادی را در خود محافل علمی وهابی نیز برانگیخت.
خودِ وی در همان مصاحبه معروف با بی‌بی‌سی، منصوب‌شدنش به عنوان امام مسجدالحرام را دليلی بر "شجاعت ملك عبدالله" دانست چرا که علاوه بر برخوردار نبودن از تحصیلات متناسب با این مقام، دارای پوست سیاه نیز هست و سياه‌پوستان در جامعه عربستان در جايگاه اجتماعي پاييني به سر می‌‌برند!
دوست و همسفر بن‌لادن
کلباني همچنین از دوستان و هم‌فكران نزديك «اسامه بن‌لادن» است و در دهه هشتاد ميلادي به منظور همراهي با بن‌لادن به افغانستان هم سفر كرد اما پس از آنکه از سوی وزارت كشور سعودي جذب شد از طرفداران حاكميت گردید. وی دو همسر وحداقل 12 فرزند دارد.
افشاگری درباره نفاق و وقاحت‌های وهابیون
بنا به نقل شبکه العالم، کلبانی در برنامه‌ای تلویزیونی لو داد «برخی مبلغان سعودی یک بام و دو هوا هستند؛ در داخل کشور چیزی می‌گویند و در خارج چیز دیگر.»
وی افزود: «به همراه گروهی از علمای افراطی که حتی دست‌زدن را تحریم کرده‌اند در مراسمی در خارج از عربستان شرکت کردم؛ اما دیدم که آنها موسیقی گوش کرده و در مراسم رقص شرکت کردند.»
کلبانی ادامه داد: «عبدالرحمن العشماوی که در این مراسم همراه من بود به من گفت، چرا نرقصیم..؟!»
تکفیر شیعیان
کلبانی در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی شیعیان را تکفیر کرد و گفت من نمی‌توانم بپذیرم کسی که جایگاه خلیفه اول را می‌داند، او را ناسزا می‌گوید و با بغض و عداوت او، به خداوند تقرب می‌جوید و او را لعن می‌کند، من به چنین فردی، نمی‌توانم مسلمان بگویم و شکی در کفر او نیست.
وی در این مصاحبه که شامگاه دوشنبه 14 اردیبهشت 1388 پخش شد گفت: «در حالی که شیعیان بیشتر از حق‌شان را دریافت کرده‌‌اند، دائماً از وضعیت موجود شکایت می‌‌کنند!»
او در استدلال این اظهارات، به دیدار «عبدالله بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان با بازداشت‌شدگان شیعه که در پی حوادث مدینه بازداشت شده بودند اشاره کرد و افزود: «شیعیان در اقلیت قرار دارند و باید از وضع موجود راضی باشند.»

 

وی این اظهارات تفرقه‌‌افکنانه را در روز 30 اردیبهشت 1388 تکرار کرد و گفت: «چرا تعجب می‌‌کنید؟ این موضوع به هیچ وجه جدید نیست. پیش از من نیز بسیاری از علمای اهل سنت و خلفای راشدین حکم به تکفیر شیعیان داده بودند.»
وی در روز 23 خرداد هم با تکفیر سه‌ باره شیعیان، از مسلمانان خواست آنها را مانند مسیحیان بدانند.
کلبانی در اظهاراتی که در چند سایت وهابی منتشر شده گفته است: «بر من واجب است که رای و عقیده خود را درمورد کفر علمای گمراه‌‌کننده رافضیان تبیین و اظهار کنم!»
پیشنهاد افزایش محدودیت‌ها برای تشیع
شیعیان، حق ورود در هیئت کبار علماء ـ هیئت سیاست‌گذاری امور فرهنگی و دینی ـ عربستان سعودی را ندارند. با این که شیعیان در عربستان سعودی، جزء هموطنان ما هستند، ولی منهج و سیاست عربستان سعودی، همان سیاست دوران گذشته و بر اساس عدم مشروعیت آزادی دینی است و به شیعیان اجازه نمی‌دهیم که در عربستان سعودی فعالیت کنند یا در مراکز تصمیم‌گیری فرهنگی و دینی داخل شوند.
صدور حکم کفر همه علمای شیعه
در مصاحبه یاد شده وقتی خبرنگار از او می پرسد: آیا برنامه‌ای که شما در عربستان سعودی دارید و شیعیان را محدود می‌کنید، مخالف سیاست‌های جهانی و اسلام نیست؟
کلبانی جواب می دهد: آیا در واتیکان اجازه می‌دهند که مسلمانان در آنجا مسجد بسازند؟ همان‌طوری که در واتیکان، اجازه مسجد ساختن نمی‌دهند، ما هم در عربستان سعودی، شیعیان را در محذوریت قرار می‌دهیم.
خبرنگار مجددا از او می پرسد: برخورد واتیکان نسبت به مسلمانان، برخورد دو دین است، ولی برخورد شما با شیعیان، برخورد یک دین با دو مذهب است. او می گوید: مگر واتیکان به مسیحیت پروتستان اجازه می‌دهد که در آنجا کلیسا بسازد؟ نه، ما هم با این که شیعیان، خودشان را مسلمان می‌دانند، اجازه نمی‌دهیم هیچ فعالیتی در عربستان سعودی داشته باشند.
وی ادامه می‌دهد: ما نسبت به تکفیر عوام‌شان، باید مقداری دقت و بررسی کنیم که ملاک کفر، در عوام شیعه هست یا نه. ولی در خصوص تکفیر علماء شیعه، نظر من این است که تمام علماء شیعه، کافر هستند!
این در حالی است که علمای اهل سنت و شیعه برخلاف وهابیان همدیگر را صراحتاً برادر می‌دانند و علمای شیعه مانند حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی می‌فرمایند: «لا تقولوا إخواننا أهل السنة، بل قولوا أنفسنا أهل السنة.» نگویید برادران اهل سنت، بلکه بگویید عزیزان و جان ما: اهل سنت.
بیانیه در پاسخ به اعتراض علمای جهان اسلام به تکفیر علمای شیعه
وی پس از اعتراض عمومی علمای شیعه و بعضاً اهل سنت نسبت به این صحبت‌ها، عکس العمل شیعیان نسبت به سخنانش را نامعقول و عجیب دانست!
او در بیانیه اش گفت: در حقیقت من عکس‌العمل بعضی از شیعیان را عجیب می دانم زیرا حرفی که من گفتم جدید نیست، و این حکمی است که خود آنان درباره علماء سنت و -خصوصا- ائمه اربعه (ابوحنیفه و مالک و شافعی و احمد) می‌دهند، مسلمانان می توانند به مقاله دانشگاهی مهمی به نام «دیدگاه ائمه اربعه و اطلاع از مذاهب آنان از نظر رافضی‌ها» نوشته دکتور "عبدالرزاق الارو" رجوع کنند، تا اقوال علماء را درباره کسانی بخوانند که عقیده شیعه رافضه را با آغوش باز می پذیرند.»
او گفت: «این افراد را باید متوجه دو موضوع مهم کرد تا گمراهان به تلاش برای گمراه کردنشان ادامه ندهند: علماء شیعه ای که من به آنها حکم کافر دادم، کسانی هستند که قائل به این عقیده باطلند:
تکفیر صحابه و در رأس آنان ابوبکر و عمر و عثمان؛ و اینکه آنها پس از وفات پیامبر (ص) مرتد شدند.
اتهام زنا به ام‌المؤمنین عایشه
اعتقاد به تحریف قرآن یا غیر کامل بودن آن، و اینکه صحابه مقداری از آن را مخفی کرده‌اند.
عدم اطمینان به سنت، به دلیل آنکه علماء آن، سنت را منتقل نکرده‌اند.
غلو درباره ائمه‌شان، تا آنجا که ادعا می‌کنند آنها دارای علم غیب بوده و معصوم هستند.
حمله شیران حیدری به سایت کلبانی
کلبانی مفتی بیسواد و کتاب و مقاله وهابی که تنها بهره اش از علم و دانش سایت فتواهایش بود در پی این گستاخیها سايت www.aalkalbani.com متعلق به کلباني به طور کامل از دسترسي خارج شده و محتويات آن از بين برده شد.
جالب است بدانیم محتویات سایت فتواهای عجیب و غیر وهابی و حتی غیر اسلامی و عجیب و غریب در حلال کردن رقص و غنا و .... بود و مورد اعتراض بسیاری از اهل سنت و وهابیان نیز قرار گرفته بود.
هکرها که با نام "انجمن شيرهاي حيدري(ع)" اين سايت را از کار انداخته‌اند، در بالاي صفحه آن عکسي از کودکان مظلوم شيعه بحريني که پيشاني‌بند "ياأباعبدالله الحسين(ع)" را بر سر دارد، قرار داده‌اند.
از جمله گزاره‌‌هايي که در سايت هک‌‌شده کلباني ديده مي‌‌شود، جملاتي چون: «هک سايت‎‌‌هاي وهابيون براي کمک به مردم بحرين»، «شهادت هديه‌‌اي است از طرف خداوند براي ما» و نيز احاديث شريف و آيات شريفه‌‌اي از قرآن کريم در بيان حرمت ريختن خون مظلوم و مسلمان از روي ظلم و تعدي در اين سايت هک‌‌شده به چشم مي‌‌خورد.
جمله مشهور شيعي و اعتقادي ـ سياسي شيعيان جهان ـ "لبيک يا حسين(ع)" ـ از ديگر گزاره‌‌هاي اصلي موجود در پايگاه کلباني است.
فرار از همایش‌های تقریب مسلمانان
شیخ سعود الشریم، امام مسجد الحرام كه برای شرکت در ھمایش امن به هندوستان سفر كرده است نماز جمعہ اين هفته شهر بمبئي را برگزار كرد.
پدر همايش امن بنیاد تحقیقات اسلامی ھند (آبان ماه1389) در شهر بمبئ قرار بود شیخ عبدالرحمن السدیس و کلبانی شركت كنند اما به علل نامعلوم آنها به هند نيامدند و شیخ سعود الشریم يكي ديگر از ائمه جماعت مسجدالحرام به بمبئي سفر كرده بود.
در ھمایش یاد شده اغلب علماي شركت‌كننده بر وحدت و یک پارچگی امت اسلامی و اجراي قوانین اسلامی تأکید داشتند.
نماز 2010 به همراه موسیقی و اعتراض وهابیون به او
روزنامه "الوطن" عربستان نوشت کلبانی فتوا داده که مانعی از اقامه نماز در محیطی که موسیقی نواخته می‌شود نیست.
"شیخ صالح الفوزان" عضو هیئت مرکزی علمای عربستان به‌شدت در مقابل او ایستاده و او را متجاهر به فسق (فاسق علنی) خوانده و افزود: چگونه می‌توان نماز را به امامت کسی که اینچنین فتوایی صادر کرده، اقامه کرد و من فتوا می دهم که نماز او و نمازگزارن به امامت او باطل است!
"حمود الشمری" دیگر عضو هیئت علمای عربستان نیز گفت: از فتوای تحریم نماز به امامت کلبانی دفاع می‌کنم زیرا هیچ دلیل شرعی برای همزمانی نماز و موسیقی نمی‌بینم.
ادامه دعوای عریفی و کلبانی
وقتی عریفی دیگر وهابی سعودی مدعی شد که جنیان سوار بر اسب سفید به کمک ارتش سوریه می‌آیند تا افراد مسلح را شکست دهند! کلبانی و صالح فوزان داستان روایت شده از سوی محمد العریفی درباره نزول فرشتگان و جنگ آنها در کنار کسانی که آنها را «انقلابیون» سوریه نامید، محکوم کردند.
کلبانی در جواب این شیخ وهابی گفته بود یعنی ارتش بشار اسد آن قدر قوی هستند که ملائکه خداوند هم نمی‌توانند شکستشان بدهند؟ کمی عقلت را به کار بینداز. درست است که مردم به سوی چیزهای عجیب و غریب تمایل دارند ولی چرا این ملائکه مثلا در لیبی و بر ضد "ناتو" کاری نکردند؟ یا در مصر و یمن و ...
ادامه تمایل کلبانی به لهو و لعب و رقص
کلبانی در گفت‎و گو با یک شبکه تلویزیونی عربی درباره حکم گوش‌دادن به موسیقی گفت: نظرات متفاوتی درباره گوش کردن به موسیقی وجود دارد ولی این مسأله آنقدر مهم نیست که این همه جنجال و تنش درباره آن ایجاد شود.
وی افزود: علمای بزرگی از عربستان گوش‌دادن به موسیقی را حلال می‌دانند و دلایلی برای گوش کردن به موسیقی دارند که قابل توجه است.
کلبانی ادامه می‌دهد: من یکی از دموکرات‌ترین پدران هستم. فرزندانم مانند دیگران به موسیقی گوش می‎دهند، نوارهای موسیقی را در خودروهای آنها می بینم و رادیو را برای گوش کردن به موسیقی روشن می‎کنند. من آنان را به آموختن مسائل دینی هم اجبار نکرده‌ام بالاخره مملکت دکتر و مهندس هم می‌خواهد!
وی ادامه داد: من در جوانی به اموری مانند نماز اهمیت نمی‌دادم اما بعدها توبه کردم!
درپایان مصاحبه وی التماس می‌کند به ممنوعیت 13ماهه سخنرانی‌هایش خاتمه دهند.
مریدپروري با تجویز و دفاع از خواسته‌های زنان
روزنامه الحیات به نقل از پایگاه اینترنتی سعودیون نوشت: بسیاری از مراجعه‌کنندگان به پایگاه اطلاع‌رسانی کلبانی استفتاهایی درباره جواز غنا مطرح می‌کنند که لحن برخی از آنان تمسخرآمیز است.
کلبانی در پاسخ به استفتاهای تمسخرآمیز از لحن طنز و در پاسخ به مخالفان خود از زبانی آتشین بهره می‌جوید.
در این میان زنی که خود را " فتون " نامیده است، برای کلبانی نوشته بود: فتوای تو را درباره مباح دانستن غنا شنیدم. من استعداد فراوانی در رقص دارم و می‌خواهم بدانم آیا رقص همراه با شنیدن ترانه مجاز است، خواهشمندم به این سؤال من پاسخ گویید.
کلبانی در پاسخ به این زن فتوا داده است که همه انواع رقص حرام نیست و برخی از انواع آن مجاز و برخی غیرمجاز است.
کلبانی که از امامت مسجدالحرام عزل شده بود در پاسخ خبرنگاران گفت: من به امامت مسجدالحرام انتخاب نشدم تا عزل شوم و من فقط برای اقامه نماز تراویح در ماه رمضان سال جاری انتخاب شدم.
وی که زنان را ابزار سوء استفاده دشمنان لیبرال نظام سعودی خوانده بود، چندی بعد برای به دست‌آوردن جایگاه از دست رفته‌اش، پس از دفاع از آزادی ورزش و شنای زنان در گفت‌وگوهایی، با اشاره به رانندگی چند زن در خیابان‌های این کشور طی روزهای اخیر(آبان92)، خاطرنشان کرد: احساس می کنم که دیوار فتواهای صادر شده برای تحریم رانندگی زنان به لرزه افتاده، و به زودی فرو برزید و زنان بتوانند در خیابان‌ها رانندگی کنند.
اختلاف نظر با مفتی‌های وهابی درباره پخش کارتون
وی که در پاسخ به مقاله‌ای درباره وجود احادیث جعلی علمای بزرگ سعودی را به واکنش دعوت کرده بود. کلبانی با محمد العریفی مبلغ وهابی درباره فسادبرانگیز بودن یا نبودن یک شبکه کارتونی، دچار اختلاف نظر شدند.
ماجرا از این قرار است که کلبانی در مطلبی در تويیتر در پاسخ به عریفی نوشت: «در صورتی که شبکه MBC شبکه فساد باشد، پس شبکه‌هایی مانند روتانا، دریم، LBC و ... (که همه آن‌ها عربستانی هستند یا با اموال آن کشور اداره می‌شوند) چه خواهند بود؟ واقعاً از این‌که به اختلافات شخصی رنگ و بوی دینی بدهیم بیزارم.»
این شبکه‌ها به صورت 24 ساعته در حال پخش ویدئوها، تصاویر، فیلم‌ها و برنامه‌های غربی، و کاملاً مخالف با عقاید اسلامی، برای مخاطبان عرب‌زبان در دنیا هستند.
یادداشت‌ کلبانی با واکنش‌های گسترده‌ای به ویژه از سوی طرفداران العریفی مواجه و باعث شد تا کلبانی که زمانی امام جماعت مسجد الحرام بود اعلام کند که: این بار پیام‌های هیچ کس را حذف نکرده‌ام، تا راه و روش نصیحت‌کنندگان مشخص شود و اخلاق افرادی که با شبکه‌های ماهواره‌ای به بهانه فاسد کردن اخلاق مردم مبارزه می‌کنند، برملا شود از کدام اخلاق سخن می‌گویید؟
چندی بعد محمد عریفی نیز در صفحه شخصی‌اش در تويیتر نوشت که موضع وی درباره شبکه MBC3 مسأله‌ای قدیمی بوده، و به هیچ‌وجه به دلیل خصومت شخصی نیست.
دخالت در همه امور حتی با درخواست مایو!
کلبانی در سفر پارسالش به امارات در واکنش به ناکارامدی اقدامات سازمان امداد و نجات عربستان در کمک به سیل‌زدگان شهر تبوک، در صفحه تویيتر خود نوشت: من امروز در رأس‌الخیمه (امارات) هستم و منتظر فرصتی تا برای خرید مایو به دبی بروم؛ زیرا ممکن است این بار در ریاض نیز باران بگیرد و (سازمان امداد و نجات) نتواند ما را نجات دهد.


وی با انتقاد از ناکارامدی سازمان امداد و نجات پیشنهاد کرد برای هر یک از امدادگران سعودی، یک مایو اختصاص یابد.
این اظهارات خشم سازمان امدادرسانی را برانگیخت به حدی که او را شهروندی عادی خواند و از او خواست به عنوان یک شهروند عادی جایگاه خود را بشناسد و در کار دیگران دخالت نکند.
گردآوری
سید محمد مهدی حسین پور


منبع : پایگاه پرسمان وهابیت
  • عادل الکلبانی
  • شیخ عادل الكلبانی
  • خادم حرمین شریفين
  • ملک عبدالله
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    عادل الکلبانی
    عثمان الخمیس
    عدنان العرعور
    محمّد صالح ابن عثیمین
    عبدالرحمن بن ناصر بن براک بن إبراهیم البراک  
    شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ | مفتی اعظم ...
    عبد العزيز بن عبد الفتاح القارئ
    إسحاق بن عبدالله بن محمد دبيري عوضي
    شيخ عبد العزيز بن عبد الله الراجحي  
    احمد الغامدی

    بیشترین بازدید این مجموعه


     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^