فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 10 مرداد 1395 ساعت 2:18 بعد از ظهر

جلوه‌‌گری رحمانیت الهی در نمایشگاه «نگاره‌های فیروزه‌ای»

جلوه‌‌گری رحمانیت الهی در نمایشگاه «نگاره‌های فیروزه‌ای»


گروه هنر: فرهنگسرای معرفت این روزها میزبان آثار معرق قرآنی است که در نمایشگاه «نگاره‌های فیروزه‌ای» به نمایش درآمده؛ آثاری که به بُعد رحمانیت الهی پرداخته‌اند.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، این روزها در فرهنگسرای «معرفت» نمایشگاهی از آثار معرق فلز برپاست که توسط هنرمند نیشابوری، منصور غفاریان برپا شده است. این نمایشگاه برای دومین سال است که برگزار می‌شود، زیرا در سال گذشته که اولین دوره آن برگزار شد. برای اولین بار تمامی آثار به فروش رفتند. اتفاقی که معمولاً کمتر روی می‌دهد.

البته فضایی که برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده تا حدی کوچک است، اما با توجه به فضایی که فرهنگسرای معرفت در اختیار دارد باز هم چنین نگارخانه‌ای برای هنرمندانی که آثار قرآنی خود را به نمایش می‌گذارند به نوعی غنیمت است. نکته‌ای را درباره این فرهنگسرا می‌توان به جرئت بیان کرد، آن هم این‌که در این مرکز فعالیت‌های قرآنی، اصلی‌ترین شاخصه برای امور فرهنگی است؛ اقدامی که باید در تمامی اماکن فرهنگی به عنوان الگو در نظر گرفته شود.

اما اگر بخواهیم نمایشگاه «نگاره‌های فیروزه‌ای» را به طور ویژه مورد ارزیابی قرار دهیم در ابتدا می‌بایست با خالق این آثار گفت‌وگویی داشته باشیم. در این راستا با استاد منصور غفاریان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه بحث با آن همراه می‌شویم. این هنرمند نیشابوری در ابتدای سخنان خود تصریح کرد: من هنر خود را نزد استاد امیر محمدیان در نیشابور آموختم. امروز نیز هنر خود را از طریق ورکشاپ به جوانان آموزش می‌دهم، چون معتقدم هنرمندان قرآنی موظف هستند با آموزش به تبلیغ مفاهیم قرآنی اقدام کنند. باید بگویم که یاری مدیران در این حوزه نیز می‌تواند به هنرمندان در تبلیغ هنر قرآن کمک کند؛ اتفاقی که در فرهنگسرای معرفت به خوبی رخ می‌دهد، زیرا مدیر این مرکز فردی قرآنی است.

جلوه‌‌گری رحمانیت الهی در نمایشگاه «نگاره‌های فیروزه‌ای»

ماندگاری معرق مس از معرق چوب بیشتر است

غفاریان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: شاید این سوال پیش آید که من چگونه به هنر معرق علاقه‌مند شدم. پاسخ من این است که معرق‌های زیبایی که در حرم مطهر امام رضا (ع) قرار دارد، من را به این هنر علاقه‌مند کرد، اما همان طور که در ابتدای سخنانم بیان کردم به جای چوب از فلز استفاده می‌کنم، چون باور داشتم که ماندگاری و زیبایی آن بیشتر خواهد بود. مطلب دیگر در عموم کارهایم، استفاده از سنگ فیروزه است؛ سنگی که جدای از زیبایی ظاهری به انسان آرامش روحی نیز می‌دهد.

غفاریان در پایان سخنان خود گفت: زندگی من از راه فروش کارهایم می‌گذرد، برای همین بسیار خوشحالم که هزینه خانواده خود را از راهی تامین می‌کنم که تبلیغ دین، محور اصلی فعالیت من است. در انتها باید به هنرمندان جوان توصیه کنم که اگر می‌خواهند به هنرهایی چون معرق ورود کنند، ابتدا باید داشته‌های قرآنی خود را تکمیل کند، چون معرق پیوند ناگسستی با قرآن دارد.

پس از این گفت‌وگو، مناسب دیدیم، از نظر مردم نیز درباره این نمایشگاه قرآنی با خبر شویم؛ چراکه مخاطبان اصلی چنین رویدادهایی می‌توانند نظرات خوبی در این زمینه داشته باشند. شهریار پاکبان، معلم ۴۵ ساله تهرانی درباره آثار معرق به نمایش درآمده در این نمایشگاه چنین توضیح داد: تا دو سال پیش تنها با هنر معرق چوب آشنا بودم، اما سال گذشته به طور اتفاقی با هنر معرق روی فلز نیز آشنا شدم. هنری که به شدت من را حیرت‌زده کرد. برای همین هر گاه مطلع می‌شوم که نمایشگاهی با این محوریت در تهران برپاست، حتماً به تماشای آن می‌روم.

وی افزود: سال گذشته تابلویی زیبا که در آن آیه «و ان یکاد» کار شده بود را خریدم تا زینت‌بخش خانه‌ام باشد. امسال نیز کاری دیگر را انتخاب خواهم کرد تا آن را برای منزل خود خریداری کنم. دلیل این اتفاق نیز تنها به زیبایی ظاهری آثار خلاصه نمی‌شود، بلکه اعتقاد دارم وجود آثاری که در آن مفاهیم قرآنی پیام اصلی کار است به نوعی تبلیغ مفاهیم قرآنی است، همچنین پیامدهای بسیار خوبی نیز برایم در زندگی شخصی در پی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که معرق روی چوب را بیشتر می‌پسندد یا معرق روی مس را؟ این گونه پاسخ داد: هر دو شکل زیبایی خاص خود را دارند، اما به نظرم معرق روی فلز زیبایی بیشتری با خود دارد، چون رنگی که در فلز مس وجود دارد بر زیبایی کار می‌افزاید، همچنین استفاده از سنگ فیروزه در معرق فلز، عاملی دیگر برای زیباتر شدن این هنر است.

در ادامه این گزارش با پیرمردی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که ادعا می‌کرد از تمامی آثار قرآنی را در نمایشگاهای تهران بازدید می‌کند. وی نجف شاهوردی نام داشت و درباره انگیزه خود در بازدید از آثار قرآنی چنین اظهار نظر کرد: من ۸۰ سال عمر از خدا گرفته‌ام و از زمانی که بازنشسته شده‌ام عمر خود را صرف کارهای قرآنی کرده‌ام. برای مثال حضور در برنامه‌های قرآنی از تلاوت گرفته تا مسابقات قرآنی جزء کارهای اصلی‌ام است.

جلوه‌‌گری رحمانیت الهی در نمایشگاه «نگاره‌های فیروزه‌ای»

تصویر رحمانیت الهی در آثار «نگاره‌های فیروزه‌ای»

وی ادامه داد: در کنار فعالیت‌های قرآنی توجه ویژه‌ای نیز به هنر قرآنی دارم، زیرا معتقدم زبان هنر قادر است به زیبایی هر چه تمام‌تر، مفاهیم قرآنی را اشاعه دهد. این اتفاق را می‌توان در هنر معرق به خوبی مشاهده کرد؛ هنری که این روزها جای خود را در میان خانواده‌های ایران باز کرده است.

این بازدیدکننده آثار قرآنی افزود: درباره این نمایشگاه به طور ویژه یک نکته را می‌توانم بیان کنم، آن هم اینکه معرق مس یکی از زیباترین هنرهای دستی است که می‌توان در آن مفاهیم قرآنی را مد نظر قرار داد. به ویژه اینکه این هنر ماندگاری و رنگ‌آمیزی خوبی نیز دارد، البته نکته جالب درباره نمایشگاه «نگاره‌های فیروزه‌ای» این است که تمامی آثار به آیه‌هایی از قرآن توجه دارند که در آن رحمانیت خدا بیان شده است، اتفاقی که نشان از تیزهوشی هنرمندش دارد.

وی در انتهای سخنان خود گفت: اقدامی که فرهنگسراهایی چون معرفت در پیش گرفته‌اند، اتفاقی است که باید به صورت مداوم ادامه پیدا کند، چون هنر قرآنی نیازمند حمایت است، به ویژه در شرایط فعلی که هنر، بازار را تحت اختیار خود گرفته است.

در بخش پایانی این گزارش نیز با مدیر این فرهنگسرا، محمدصادق دهنادی به گفت‌وگو نشستیم تا وی درباره فعالیت فرهنگسرای تحت مدیریت خود اطلاعاتی را در اختیارمان قرار دهد. وی سخنان خود را چنین آغاز کرد: نزدیک به یک سال و نیم است که در پست مدیریت فرهنگسرای معرفت مشغول کار هستم، پیش از آن نیز در فرهنگسرای فردوس و رازی به عنوان معاون فرهنگی فعالیت می‌کردم. برای همین در این حوزه از اطلاعات لازم بهره برده‌ام، ویژگی‌ که سبب شده به آنچه که مد نظرم است در کار دست پیدا کنم.

وی افزود: تمام تلاش من این بوده است که در دوره مدیریت این فرهنگسرا، مهمترین هدف، تبلیغ آموزه‌های قرآن و انقلاب اسلامی باشد، چون معتقدم در شرایط فعلی وضعیت به اندازه‌ای حساس است که نمی‌توان راه دیگری را برای کار انتخاب کرد، البته عده‌ای هستند که با تفکر هنر برای هنر سعی دارند تنها به هنر صرف توجه کنند، اما من به عنوان یک مدیر فرهنگی سعی می‌کنم کارم در خدمت اعتقاداتم باشد.

جلوه‌‌گری رحمانیت الهی در نمایشگاه «نگاره‌های فیروزه‌ای»

افزایش علاقه‌مندان به قرآن در فرهنگسرای معرفت

وی در پاسخ به این سؤال که کارهای قرآنی فرهنگسرای معرفت در چه بخش‌هایی بوده است، گفت: برای اولین بار در ۳ سال اخیر سه کلاس خود را در این فرهنگسرا به کانون قرآن تبدیل کرده‌ایم. در این راستا توانسته‌ایم ۱۲۰ قرآن‌آموز خود را به ۵۴۰ نفر افزایش دهیم. اقدامی که فکر می‌کنم در حوزه کودک و نوجوان اقدامی تاثیرگذار است که نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت.

دهنادی گفت: برای اولین بار در این فرهنگسرا غرفه هنری هم راه‌اندازی کرده‌ایم که در آن محصولات فرهنگی به مردم عرضه می‌شود. جدا از این غرفه، یکی از سیاست‌های جدی ما در فرهنگسرا حمایت از هنر قرآنی است، چون زبان هنر جذاب‌ترین ابزاری است که به واسطه آن می‌توان مفاهیم قرآنی را اشاعه داد. برای همین اجرای نمایش بر اساس قصه‌های قرآنی و نمایش و نقد فیلم‌های قرآنی و اسلامی از جمله اولویت‌های ما در این نمایشگاه است.

وی مثال زد: در شب‌های قدر یک نمایش ۲۸ نفره اجرا کردیم که بر اساس آن فلسفه شب قدر تصویر شد. این اتفاق به شدت با استقبال مردم مواجه شد. برای همین می‌خواهیم در دیگر مناسبت‌های مذهبی نیز این قبیل نمایش‌ها را برگزار کنیم. در ضمن ما در طول سال حامی هنرمندان قرآنی هستیم. برای مثال هم اکنون در گالری فرهنگسرا، غفاریان، هنرمند نیشابوری که در عرصه معرق فلز استاد است، نمایشگاه خود را برپا کرده‌ تا به واسطه آن هنر قرآنی را در معرض دید مردم قرار دهد.

دهنادی تاکید کرد: در گذشته این تصور وجود داشت که در شمال تهران مردم کمتر به سمت فعالیت‌های قرآنی اشتیاق نشان می‌دهند، اما ما به واسطه کارهای خود نشان دادیم این تصور به شدت اشتباه است، چون عشق به قرآن مربوط به طبقه‌ای خاص نیست، بلکه از فقیر گرفته تا ثروتمند عاشقانه قرآن را دوست دارند و تنها کافی است که فعالیت‌های قرآنی به خوبی به وی معرفی شوند. درباره این نمایشگاه نیز باید بگویم، سال گذشته استاد غفاریان در همین فرهنگسرا نمایشگاهی برپا کرد که برای اولین بار تمامی آثار در آن به فروش رسید؛ اتفاقی که معمولاً کمتر در عالم هنر روی می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: تلاش می‌کنم تا هنر قرآنی را در سبد خانواده مخاطبان‌مان در فرهنگسرای معرفت قرار دهم. اتفاقی که می‌دانیم قابل انجام است و تنها باید در آن سرمایه‌گذاری کرد و برایش وقت گذاشت.

مدیر فرهنگسرای معرفت در انتها تاکید کرد: فکر می‌کنم بیش از اینکه نیازمند امکانات باشیم، باید اختیاراتی در امور قرآنی داشته باشیم، چون اگر یک مدیر بداند که می‌تواند به انحای مختلف هنر قرآنی را با حفظ ارزش‌های اجتماعی و دینی تبلیغ کند به هر طریق ممکن امکانات آن را هم فراهم خواهد کرد، برای همین توصیه می‌کنم که اختیارات بیشتری در اختیار مدیران قرار گیرد.


منبع : iqna
  • نمایشگاه
  • جلوه‌‌گری رحمانیت الهی در نمایشگاه «نگاره‌های فیروزه‌ای»
  • رحمانیت الهی
  • «نگاره‌های فیروزه‌ای»
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    محاکمه يک شاعر توهين کننده به اسلام
    فتوای عجیب دیگر از مفتی های وهابي:قربانیان ...
    برگزاری همايش بين‌المللی «قرآن و حقايق علمی» در ...
    پذیرش حجاب زنان مسلمان در جامعه سوئد
    مراسم احیای شب‌های قدر استاد حسین انصاریان ...
    افزایش هشت عدد درب اضافی به مسجد النبی و باز بودن ...
    هتك حرمت قبور اسلامی در فرانسه
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در شب عید ...
    استاد انصاریان: مذمت دنیا در قرآن به دلیل خیانت ...
     استاد انصاریان: اهل‌بیت(ع) دعاگوی همه شیعیان/ ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^