فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

در این کار خسیس باشید!

تا حالا فکر کرده اید که سخت ترین کار دنیا برای تان چیست؟ بگذارید یک راهنمایی بکنم، به نظر شما با انجام چه کاری آدم در یک باتلاق گرفتار می شود و هر چه دست وپا می زند، بیشتر فرو می رود؟
در این کار خسیس باشید!

چرا دروغ نگوییم؟

تا حالا فکر کرده اید که سخت ترین کار دنیا برای تان چیست؟ بگذارید یک راهنمایی بکنم، به نظر شما با انجام چه کاری آدم در یک باتلاق گرفتار می شود و هر چه دست وپا می زند، بیشتر فرو می رود؟


فردی که این کار را انجام می دهد، نه چوپان است نه گرگ دیده، اما صدچاقو که بسازد یکی دسته ندارد. او راست حرف نمی زند، از صبح که بیدار می شود تا شب که به رختخواب برود بارها دروغ می گوید و دیگران را با حرف هایش بازی می دهد. نه پدر، نه مادر، نه همسر، نه دوست و نه کارفرما؛ رو در رو شدن با هیچ کدام از اینها او را از دروغ گفتن منصرف نمی کند.

 

او تا آنجا که بتواند حقایق را مخفی کرده، حرف های غیرواقعی به زبان می آورد تا هم به اهدافش نزدیک تر شود و هم از خود آدمی موجه تر بسازد.اما دروغ نه ترفند است و نه برگ برنده، بلکه چاقویی است که فرد دروغگو، لبه اش را به سمت خودش می گیرد و با تمام توان به آبرو و سلامت روانی اش حمله می کند.
در یك كلام، اگر می خواهید مردم با شما صادق باشند، شما نیز باید آدم باجنبه و باظرفیتی باشید و سعه صدر لازم را داشته باشید


حرکت روی گُسل دروغ سخت ترین و خطرناک ترین قسمت زندگی است، شاید بگویید، آنها که راستش را می گویند به کجا رسیده اند، اما یک سوال آنها که دروغ گفتن چقدر برای پوشاندن دروغی که گفتن انرژی و وقت هدر کردند. اعتماد کردن بین ما انسان ها یک عنصر بسیار گرانسنگ است؛ چه در محیط خانواده و چه در محیط اجتماعی.


اما همین عنصر مهم ممكن است با دروغ از بین برود. دروغ تیری است كه در قلب اعتماد می خورد؛ یعنی بیشتر از هر چیزی اعتماد را نشانه می رود؛ در واقع تنها مقصدی كه با دروغ می توان بدان رسید، بی اعتمادی است. اما عامل دروغگویی چیست؟ چه می شود كه آدم ها دروغ می گویند؟ عواملی وجود دارد كه ریشه در درون خود افراد دارد.


احساس عزت مندی داشته باشد

پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمایند: «دروغگو دروغ نمی گوید مگر به سبب حقارتی كه در او است.» نخستین عامل دروغ این است كه طرف احساس عزت ندارد و انسان پستی است؛ آدم فرومایه ای است؛ اعتماد به نفس لازم ندارد. عزت نفس ندارد و حقیر است. پس اگر ما دیگران را حقیر و كوچك كردیم این پست كردن و تحقیر كردن عامل دروغگویی آنها می شود. آدم های پست راحت دروغ می گویند اما آدمی كه عزیز باشد و احساس عزت مندی داشته باشد كمتر دروغ می گوید.
لطفا نترسید


دروغ تیری است كه در قلب اعتماد می خورد؛ یعنی بیشتر از هر چیزی اعتماد را نشانه می رود؛ در واقع تنها مقصدی كه با دروغ می توان بدان رسید، بی اعتمادی است


عامل دیگری كه به خصوص در روابط خانوادگی خودش را خیلی نشان می دهد بحث ترس است؛ در مورد بچه ها و زن و شوهر، بچه شما یك كار زشتی كرده و شما چنان تنبیه و توبیخش می كنید و به او تشر می زنید و سرش فریاد می كشید كه اگر این بچه یك بار دیگر چنین اشتباهی كرد، ترجیح می دهد كه دیگر به شما نگوید یا دروغ بگوید؛ چون كه دیده عكس العمل شما خیلی بد و نامناسب است. در رابطه با زن و شوهر نیز به همین شكل؛ مرد و زن از ترس یكدیگر دروغ می گویند. چون می ترسند كه اگر راست بگویند یك عكس العمل بسیار تند از طرف مقابل ببینند. در جامعه هم به همین ترتیب است.


عیب هایی که دروغ در چهره دارد

انسان اشرف مخلوقات است یعنی دارای شعور و روح والا و اعتماد به نفس و اخلاق نیکوست. وقتی انسان از این صفات برخوردار باشد می توان گفت قابل اتکاست و می شود به او اعتماد کرد و حرف هایش خریدار دارد چون موجودی عملگراست. در غیر این صورت با سایر حیوانات زنده یا انسان مرده فرقی نخواهد داشت. کسانی که دروغ می گویند دائما دلهره و ترس از این دارند که مبادا حقیقت رو شود، ولی غافلند از این که هیچ وقت ماه پشت ابر نمی ماند.


هیچ کس دروغگو به دنیا نمی آید، در این بین ما باید چه كنیم كه این دروغگویی رخ ندهد؟ سعی كنیم عكس العمل مان نسبت به رفتار غلط دیگران با سعه صدر و طمأنینه باشد؛ البته نه اینكه تشویقشان كنیم ولی برخورد آرام تری داشته باشیم؛ زیرا اگر با پرخاشگری برخورد كنیم منجر می شود به اینكه دیگران به ما راستش را نگویند. در یك كلام، اگر می خواهید مردم با شما صادق باشند، شما نیز باید آدم باجنبه و باظرفیتی باشید و سعه صدر لازم را داشته باشید.
منابع:  جام جم


منبع : همشهری
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اگر نیازمندید هم انفاق کنید
نمازشب و نوافل
سيري در قرآن و قرآن پژوهي (2)
ارتباط میان مسئولیت اخلاقی و مسئولیت فقهی!
رمضان، بهترین فرصت برای طهارت روح
فرهنگ عاشورا وامام حسین(ع) مرکز ثقل اصول دين
بخشنده ترین مردم در نگاه امام حسین علیه السلام
چهره امام حسين(ع)
تمام شب در عبادت
عظمت شب قدر

بیشترین بازدید این مجموعه

ملحق شدن راس مطهر امام حسین (ع) به بدن مطهر
نمازشب و نوافل
دعا به رزمندگان و مجاهدان اسلام‏
لطف و محبت به گنهكار
نخستین کسی که وارد جهنم می شود!
لباسی برای زینت شما!!
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
مسؤوليت عظيم ما در برابر حادثه كربلا
کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^