فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

نقشه راه پیامبر(ص) و خانواده های ما

با ازدواج زن و مرد نخستین و کوچکترین کانون رشد و آرامش بشری یعنی خانواده پدید می آید. این نهال پر صفا و صمیمیت با تولد اولین فرزند شاخ و برگ می گیرد و به بار می نشیند. حفظ، رشد و تعالی این نهاد مسئولیتی سنگین به دنبال دارد؛ که استفاده از نقشه ی راهی کامل و جامع را ضروری می رساند.
نقشه راه پیامبر(ص) و خانواده های ما


با ازدواج زن و مرد نخستین و کوچکترین کانون رشد و آرامش بشری یعنی خانواده پدید می آید. این نهال پر صفا و صمیمیت با تولد اولین فرزند شاخ و برگ می گیرد و به بار می نشیند. حفظ، رشد و تعالی این نهاد مسئولیتی سنگین به دنبال دارد؛ که استفاده از نقشه ی راهی کامل و جامع را ضروری می رساند.

"و از جمله آیات خداوند این است كه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در كنار آنان آرامش یابید و در میان شما مودت و مهربانى قرار داد. به راستى كه در این قدرت نمایى آیات و علائمى است براى مردمی كه تفكر مى كنند."(1)
"او كسى است كه شما را از یك تن آفرید، و همسرش را از او پدید آورد تا در كنارش آرامش یابد..."(2)
خدمت به خانواده کفاره ی گناهان بزرگ، موجب فرونشاندن خشم الهی... و موجب افزایش حسنات و درجات است. ای علی!
آیین رحمانی اسلام همان نقشه راهی است که فرد مسلمان با استفاده صحیح از آن مسیر دنیوی و اخروی خویش را به سلامت و امنیت کامل طی می کند.
لذا با مراجعه به کلمات نورانی رسول مهر و رحمت در رابطه با نهاد خانواده نقشه راه این قسمت از مسیر زندگی خود را جستجو و واکاوی می کنیم.
برای خانواده بهترین باشید
رسول الله (صلی الله علیه و آله) در بیانی می فرماید: "بهترین شما کسانی هستند که برای خانواده‌ی خود بهترین باشند..."(3)
همچنین ایشان در رابطه با هزینه کردن برای خانواده می فرماید: "هر معروفی (کار نیک و پسندیده) صدقه به شمار می آید و هر آنچه را که مؤمن برای خود و خانواده و همسرش هزینه کند... برایش صدقه نوشته می شود."(4)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) حق تقدم و اولویت داشتن خانواده نسبت به دیگران را یک اصل می داند و می فرماید: "هرگاه خدا به یکی از شما خیری عطا کرد، ابتدا خود و خانواده اش را از آن بهره مند سازد."(5) و نیز می فرماید: " از خانواده آغاز کنید و هر کسی که نزدیکتر است مقدم بدارید."(6)
خدمت به خانواده و کفاره گناهان بزرگ
ایشان در سفارشی به امیرمؤمنان حضرت علی (علیه السلام ) پاداش نیکی و خدمت به خانواده را یادآور می شود و می فرماید: "خدمت به خانواده کفاره ی گناهان بزرگ، موجب فرونشاندن خشم الهی... و موجب افزایش حسنات و درجات است. ای علی! به خانواده خدمت نمی کند، مگر صدیق یا شهید یا مردی که خدا برایش خیر دنیا و آخرت را خواسته است."(7)
رسول اعظم اسلام (صلی الله علیه و آله) افزایش برکت زندگی را سلام کردن به خانواده ذکر می کند و می فرماید: "هنگام ورود به خانه، سلام کن، خدا برکتت را افزون می کند."(8)
آیین رحمانی اسلام همان نقشه راهی است که فرد مسلمان با استفاده صحیح از آن مسیر دنیوی و اخروی خویش را به سلامت و امنیت کامل طی می کندفرزندانتان از شما نترسند
همچنین آن حضرت در مذمت سختگیری بر خانواده می فرماید: "بدترین مردم، مرد سختگیر بر خانواده است"(9) شخصی از ایشان پرسید: "ای رسول خدا! منظور شما از سختگیری بر خانواده چیست؟" پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: "مرد هرگاه وارد خانه شد همسرش بترسد و فرزندش بهراسد و فرار کند و هرگاه از خانه بیرون رفت همسرش بخندد."(10)
بداخلاقی با خانواده و عذاب قبر
آن حضرت کیفربداخلاقی با خانواده را عذاب قبر دانست و در رابطه با یکی از بهترین و نیکوترین یارانش سعد بن معاذ که از دنیا رفته بود در پاسخ به پرسش یاران که پرسیدند: "ای رسول خدا! با سعد کاری کردی که با هیچ کس دیگر نکرده ای؛ جنازه اش را بدون ردا و کفش تشییع کردی؟" فرمود: "فرشتگان بدون کفش و ردا در تشییع او حاضر شدند و من به آنان تأسی جستم." یاران گفتند: "یک بار سمت راست تابوت و بار دیگر سمت چپ را گرفتی!" حضرت فرمود: "دستم در دست جبرئیل بود و هر جا را که او می گرفت می گرفتم." گفتند: "به غسل او فرمان دادی و خودت بر جنازه اش نماز گزاردی و خودت به خاکش سپردی؛ آنگاه در کمال ناباوری ما فرمودی هم اکنون عذاب قبری بر سعد اصابت کرد!" پیامبر رحمت فرمود: "آری چون رفتار او (سعد) با خانواده اش تند بود."
باری موارد بالا شمه ای از بیانات رسول خدا و اهل بیت (علیهم السلام) در رابطه با نهاد خانواده بود که در این مقال می گنجید. به یاری خدا با عمل به آنان در حفظ، رشد و تعالی خانواده خود کوشا و موفق باشیم.(11)
پی نوشت:
1 سوره روم، آیه 21
2 سوره اعراف، آیه 189
3 الفقیه، جلد3، صفحه 555
4 امالی صدوق، صفحه 577
5 الجامع الصغیر، جلد1، صفحه 73
6 کافی، جلد 4، صفحه 67
7 جامع الاخبار، صفحه 103
8 بحار الانوار، جلد 66، صفحه 396
9 الجامع الصغیر، جلد2، صفحه 77
10 مجمع الزوائد، جلد 8، صفحه 25
11 کلیه ی احادیث از کتاب گران سنگ مفاتیح الحیاة نوشته آیت الله جوادی آملی انتخاب و گزینش شده بود.

مسعود باقریان


منبع : tebyan
  • پیامبر اکرم
  • پیامبر اکرم صلی الله علیه وله وسلم
  • حضرت محمد صلی الله علیه واله وسلم
  • پیامبر اکرم ( ص )
  • حضرت محمد
  • میلاد پیامبر رحمت
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    شعارهای عاشورا (3)
    سخنى پیرامون امام چهارم على بن الحسین (علیه ...
    بخشش در كلام امام حسين (ع)
    جهان در شب ولادت پیامبر رحمت(ص)
    شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام
    زندگانی حضرت علی اصغر (ع)؛ طفل شیرخوار امام حسین ...
    تحلیل مبنای تاریخی اربعین حسینی
    حسین علیه ‏السلام هسته هستی
    امام سجّاد(علیه السلام) از دیدگاه اهل‏سنّت
    اداى امانت‏

    بیشترین بازدید این مجموعه

    اعمال شب و روز 27 رجب
    حسرت و افسوس از نگاه قرآن
    شناسنامه حضرت ابوالفضل علیه السلام
    چهار طهارت براى كمال انسان‏
    هدیه الهی به مناسبت فرخنده میلاد امام حسن مجتبی ...
    شعارهای عاشورا (3)
    جامعیت قرآن در قرآن
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    عرضه دين به وسيله حضرت عبدالعظيم به امام هادى‏
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^