فارسی
دوشنبه 06 بهمن 1399 - الاثنين 11 جمادى الثاني 1442

1888
0
نفر 0
0% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 8 مهر 1394 ساعت 10:49 صبح

طراح اروپایی منا: کشته شدن حجاج در منا یک جنایت بوده است

طراح اروپایی منا: کشته شدن حجاج در منا یک جنایت بوده است


طراح مسیر های رمی جمرات و منا گفت: طراحی پل ها و مسیرهای منتهی به منا هیچ ایرادی ندارد. حادثه منا، به عدم مدیریت صحیح و عدم کفایت مسئولین حاضر بر می گردد.
به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) - ابنا - هر سال به دلیل حضور میلیونی حاجیان تمتع و البته انجام همزمان مناسک توسط آنها، در مسیرهای منتهی به رمی جمرات ازدحام شدید رخ می‌دهد؛ اما نکته‌ای که وجود دارد تدبیر رژیم سعودی برای ساماندهی این اوضاع است. مساله‌ای که در چندین سال اخیر بسیار کمرنگ دیده شده است. آنقدر کمرنگ در نهایت، در عید قربان امسال تبدیل به فاجعه‌ای مرگبار، غمبار و فراموش‌نشدنی شد.

صبح روز پنجشنبه گذشته در حالی‌که حاجیان کشورهای مسلمان به سوی رمی جمرات حرکت می‌کردند نیروهای سعودی به دلایل نامعلوم و بدون هماهنگی قبلی، دو مسیر رمی جمرات را بستند و زائران مجبور شدند از مسیرهای دیگر تردد کنند.

آنهایی که به انتهای خیابان رسیده بودند با انسداد انتهای مسیر مواجه شدند در حال بازگشت بودند که با سیل عظیم جمعیتی که برای رمی جمرات به محل انجام مناسک می‌رفتند برخورد کردند. سپس آنها به مسیر باریک و کوچکی هدایت شدند که باید از دروازه‌ای کوچک عبور می‌کردند و همین امر موجب برخورد و ازدحام شدید در ورودی این مسیر شد و فاجعه منا را رقم زد.

سایت "تیتر یک" گفتگوی زیر را با «کیت استیل» طراح و معمار بخش اعظمی از ساختمان منا و مسیرهای منتهی به رمی جمرات ترتیب داده است:

- آقای استیل! لطفاً در ابتدا از خودتان برای ما بگویید.

- کیت استیل هستم. دکترای علوم جمعیت و ازدحام شناسی از دانشگاه متروپولیتن منچستر. مولف کتاب "مقدمه ای بر علم ازدحام".

 

- شما طراحی بسیاری از ساختمان ها و راهروهای "سرزمین منا" را بر عهده داشتید؟

- بله. من همکاری های بسیاری را با مقامات دولت عربستان از طرف دانشگاه منچستر در این زمینه داشتم. برای مثال طراحی و ساخت پل جمرات برعهده شخص بنده بوده است. به علت جمعیت بسیار انبوه در سه روز مراسم مذهبی مسلمانان در منا، نیاز به کارهای کارشناسی و علمی دقیقی در این زمینه بود. تمامی مسیرها ، پل ها و راه های منتهی به منا تماما توسط تیم تحقیقاتی ما بررسی، کارشناسی، طراحی و ساخته شد.

- دلایل زیادی برای این فاجعه که آمار کشته شدگان آن نزدیک به 2000 کشته اعلام شده، ذکر شده است. آقای استیل شما به عنوان طراح این سازه چه نظری دارید؟

- بله. این روزها من هم بسیار درگیر این موضوع هستم. قاطعانه بگویم که طراحی پل ها و مسیرهای منتهی به منا هیچ ایرادی نداشته و ندارد. وزیر بهداشت عربستان " خالد ال فلیح " دلیل بروز این ترژادی را عدم توجه زائرین به تابلوهای راهنما اعلام کرده است. این امر بسیار اشتباهی است. حادثه اصلی در خیابان 204 منا اتفاق افتاد. راه های منتهی به منا یک طرفه طراحی شده اند. یک راه برای زائرین به سمت رمی جمرات و راه کناری برای زائرین در حال برگشت. هر سال جمعیتی بیش از دو میلیون نفر از این مسیرها برای انجام اعمال مذهبی عبور می کنند. یک مسیر رفت و یک مسیر برگشت. اشتباه در کجا اتفاق افتاده است. زمانی که یک مسیر رفت، مسیر برگشت هم شده است. یعنی ازدحام جمعیتی که برای رفتن به منا تلاش می کردند با ازدحام جمعیتی که از منا برمی گشتند روبرو می شوند.

من روز گذشته با همکار و دوست خودم "مداوی الرشید" در دانشگاه عربستان، مکالمه تلفنی در این خصوص داشتم. ایشان از نزدیک موضوع را کارشناسی کرده بودند و با بنده موافق بودند. به گفته ایشان نیروها و مقامات عربستانی در آنجا حضور داشتند اما گیج و سرگردان از ازدحام جمعیت.

در 25 سال گذشته نظیر چنین تراژدی را نداشته ایم. من واقعا متاسف شدم .مسیر 204 یکی از شلوغ ترین مسیرها بین مابین مسیرها است. من بارها به مقامات عربستانی تذکر داده بودم که این مسیر نبایستی بیش از ظرفیت خود زائر داشته باشد. حالا چه برسد به این که مسیر دو طرفه شود. ما در مسیرهای خود با یک طرفه بودن آنه مشکل داشتیم و گاهی اوقات مسیرهای یک طرفه هم تلفات می داد. حالا چه برسد به این که دوطرفه شود.

من دلیل دوطرفه شدن مسیر را به یقین هنوز نمی دانم. مطالب مختلفی در این باره شنیده ام اما چون مطمئن نشده ام از بازگو کردنشان امتناع می کنم. اما در یک جمله بگویم: دلیل هرچه که بوده صراحتا یک جنایت بوده است.

در مصاحبه های دو روز گذشته خود با رسانه های دیگر هم اشاره کردم که ازدحام، جمعیت و ظرفیت در موارد مختلف نتایج یکسانی دارد: تلفات و مرگ. سال 1989 استادیوم فوتبال "هیلزبورگ"، جمعیتی بالغ بر 96 نفر به دلیل ظرفیت بیشتر استادیوم کشته شدند. فستیوال 2010 آلمان به دلیل ازدحام جمعیت که بیشتر از ظرفیت خیابان مورد نظر بود 21 نفر کشته داد.

زمانی که مسیر یا پل یا معبری در حال طراحی است، المان های روانشناسی نیز در آن صورت می گیرد. ما معماران از روانشناسان نیز کمک می گیریم. برای مثال در زمان ساخت یک تونل یا پل، جمعیت احتمالی عابران در دقیقه، ظرفیت سازه در زمان حادثه و واکنش نسبت به آن را نیز محاسبه می کنیم. چرا که انسان ها در زمان حادثه و یا بحران کاملا "بی ذهن" می شوند. به عبارت ساده تر زمانی که اتفاقی در بین یک جمعیت در فضای بسته روی می دهد اکثر انسان های حاضر در آن اتفاق "بی ذهن" شده و به صورت غیر ارادی به فکر فرار و نجات خود هستند که این پدیده روانشناسی فضای بیشتری را برای فرار از آن موقعیت می طلبد که نتیجه آن له کردن، ضربه زدن و از روی هم رد شدن خواهد بود. تراژدی که متاسفانه در منا رخ داد.

در هر یک متر مربع 6 تا 7 نفر به سختی میتوانند نفس بکشند. آنهم به صورت ایستاده و بدون هرگونه حادثه و استرس. حالا تراژدی میلیونی رمی جمرات را در نظر بگیرید. هزاران نفر در یک مسیر روبروی یکدیگر.

- آقای استیل! برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین تراژدی چه باید کرد؟

- ببینید مشکل از مسیرهای طراحی شده نبوده و نخواهد بود. قبلا هم گفتم. دلیل دو طرفه شدن یک مسیر یک طرفه هرچه که بوده، به عدم مدیریت صحیح و عدم کفایت مسئولین حاظر بر می گردد. اما بالاخره آن مسیر بایستی برای سه میلیون نفر جمعیت طراحی و ظرفیت نگاری شود نه دو میلیون نفر.

- از شما برای شرکت در این مصاحبه تشکر می کنیم.

- من هم ممنون هستم. در خبرها پیگیر کشته های حاجیان هستم و مطلع شدم که از کشور شما ایران هم افراد زیادی کشته شدند که متاسف شدم.

................................


منبع : abna
  • مکه
  • جنایت
  • حجاج
  • فاجعه منا
  • منا
  • طراح اروپایی منا
  • 1888
    0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    گزارش تصویری از سخنرانی استاد انصاریان در فاطمیه دوم
    حذف زهرا(س) و امیرالمؤمنین علی(ع) از دین مساوی با کفر است
    خداوند همه درها را به روی بندگان گناهکار خود نمی‌بندد
    مراسم عزاداری فاطمیه دوم با سخنرانی استاد انصاریان ...
    گزارش تصویری از دیدار جمعی از هنرمندان قم با استاد ...
    غرب هنر عریانی را برای تخریب انسانیت آورده است
    پوشش یا حجاب دستورى قرآنى و تكليفى انسانى است
    توحید نیرویِ اتصال مؤمنین به پروردگار عالم است
    کتاب «کامل الزیارات» با ترجمه استاد انصاریان روانه ...
    تمام وجود زهرا(س) یکی از نشانه‌های بزرگ‌تر خدا در ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    توليد بازی ضداسلامی در اتريش
    حضرت استاد انصاریان در بیت آیت‌الله‌العظمی وحید ...
    استاد انصاریان: دین‌داری، تواضع و بخشندگی محبوبیت ...
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در دهه نخست فاطمیه مشخص ...

     
    نظرات کاربر
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز

    گزارش خطا