فارسی
يكشنبه 06 مهر 1399 - الاحد 9 صفر 1442

  41
  1
  0

پیشرفت مراحل ساخت ورودی‌های حرم مطهر حضرت عباس(ع) + عکس

پیشرفت مراحل ساخت ورودی‌های حرم مطهر حضرت عباس(ع) + عکس


عملیات ساختمانی ورودی‌های صحن مطهر قمر بنی هاشم(ع) شاهد پیشرفت بالایی مطابق با برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده و مصوب قسمت پروژه‌های مهندسی حرم مطهر می‌باشند.


به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ مدیر اجرائی شرکت پیمانکار عراقی مجری طرح توسعه حرم حضرت عباس(ع) ضمن اشاره به پروژه‌های فرعی موجود در چهارچوب پروژه اصلی توسعه حرم مطهر گفت: پروژه اجرای ورودی‌های حرم مطهر یکی از این پروژه‌های فرعی در طرح توسعه حرم مطهر به شمار می‌رود.

وی به طرح خاص و منحصر به فرد ورودی باب القبله حرم مطهر اشاره نمود و افزود: عملیات اجرائی در این ورودی در جریان بوده و طرح آن بواسطه فراوانی نقوش و تذهیب کاری‌ها از ویژگی خاصی برخوردار است.

این مهندس به ورودی دیگر حرم مطهر بنام الامام علی(ع) موسوم به باب الکف اشاره نمود و گفت: با توجه به اتمام عملیات کاشی کاری، کاشی معرق و اجرای مرمر دیوارها و کف این ورودی در آینده نزدیک به روی زائران بازگشائی خواهد شد.

وی در خصوص ورودی باب الفرات گفت: فعالیت‌های اجرائی در این ورودی با جدیت ادامه دارد.

مدیر اجرایی پیمانکار به وجود دو گنبد شیشه‌ای در بالای این ورودی و وجود طرح‌ها و مقرنص های زیبا با ارتفاع ۲٫۵ متر اشاره نمود و گفت: با بهره گیری از دو گنبد شیشه ای بر فراز این ورودی، امکان بهره گیری از نور آفتاب در ایام روز در این ورودی فراهم شده است.

وی ضمن بیان اینکه از دیگر ورودی‌های حرم مطهر که روند اجرائی آن رو به پایان است، ورودی الامام علی الهادی علیه السلام می‌باشد، از نزدیک بودن زمان بازگشائی این درب خبر داد و افزود: عملیات اجرائی درب الامام حسن(ع) در این پروژه با طرح و نقش‌های بسیار زیبا بعنوان یکی از ورودی‌های اصلی حرم مطهر با مساحت ۱۳۰ مترمربع رو به اتمام می‌باشد.

وی اهمیت این ورودی را در اشراف آن به محوطه بین الحرمین دانست.

مدیر اجرائی شرکت مجری در ادامه به درب الامام الحسین(ع) اشاره نمود و افزود: این درب درمرحله نازک کاری و پایانی بسر می‌برد.

وی به وجود یک گنبد داخلی دراین گنبد اشاره نمود و گفت: طرح مقرنص این گنبد به شکل زیبائی به صورت دو گنبد تو در تو طراحی و اجرا شده است. در این ورودی همچنین گنبدی شفاف جهت تأمین نور در ایام روز تعبیه شده است.

این مهندس اظهار داشت: از دیگر درب‌های این پروژه، درب الامام صاحب الزمان(ع) است که با بهره گیری از پله برقی، رابط صحن مطهربه زیر زمین جدید الاحداث زیر صحن مطهر و طبقه دوم طرح توسعه می‌باشد.

وی ادامه داد: درب امام موسی الکاظم(ع) نیز چندی پیش به روی زائران بازگشائی گردید.

لازم به یادآوری است آستان مقدس عباسی توجه خاصی به طراحی نقوش ورودی‌های حرم مطهر و بخشهای مختلف طرح توسعه داشته تا هارمونی طرح‌ها و نقوس اسلامی قبلی با طرح‌های جدید در کنار استفاده از مواد و متریال جدید و پیشرفته رعایت و حفظ گردد.

…………………….


منبع : abna
  • کربلا
  • کربلای معلی
  • حرم مطهر حضرت عباس(ع)
  • ساخت ورودی‌های حرم مطهر
  • پیشرفت مراحل ساخت
  •   41
      1
      0
    امتیاز شما به این مطلب ؟

    آخرین مطالب

    وین دایر حلقه اتصال تمامی آموزه های التقاطی
    استاد انصاریان پس از تکمیل دوره درمان از بیمارستان ...
    جامع‌ترین دانشنامه صحیفه سجادیه در فضای وب عرضه شد
    آخرین وضعیت حال عمومی استاد انصاریان
    مهاجر الی‌الله چه پاداشی می‌گیرد
    استاد انصاریان در بیمارستان بستری شد
    گره گشایی از مشکلات مردم وظیفه مسؤولان است
    خدانشناسی شاخصه اصلی اختلاس‌گران
    جوانان کربلا؛ بهترین الگوی تربیتی
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در خوی

    بیشترین بازدید این مجموعه

    یازده کشیش در توگو به دین اسلام گرویدند
    گزارش تصویری / سخنرانی استاد انصاریان در هیئت صاحب ...
     به مناسبت میلاد پنجمین اختر آسمان ولایت و امامت/ نقش ...
    عکس خبری/ جدیدترین تصاویر از حرم حضرت رقیه(س)
    در آستانه شهادت امام جواد (علیه السلام)؛ ضریح حرم مطهر ...
    استاد انصاریان: با آتش گناه توشه رمضان را نسوزانیم
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در یادواره شهدای ...
    استاد انصاریان: راهکاری برای باز کردن گره‎های زندگی/ ...
    نگاهی به کتاب ارزشمند «سیدالشهدا(ع) و یارانش» از سری ...
    استاد انصاریان پس از تکمیل دوره درمان از بیمارستان ...

     
    نظرات کاربر
    سید عطااله طاهایی
    بنده حقیر با توجه به آشنایی که به معماری ایرانی واسلامی دارم . نورگیر های شیشه ای شفافی که در سقف حرم حضرت عباس طراحی و ساخته شده اند با توجه به اقلیم گرم و خشک منطقه ایران وعراق بسیار نا مناسب می باشند وما در هیچ نمونه معماری اسلامی نه در ایران ونه در عراق ونه معماری های اسلامی منطقه خاور میانه به خاطر رعایت شرایط اقلیمی گرم خشک چنین چیزی را نه در گذشته ونه در دوره معاصر نمی بینیم.نور گیر های شفاف شیشه ای مختص کشورهای معتدل بارانی قاره سبز (اروپا) می باشند وهمواره معماران مسلمان نور را به صورت غیر مستقیم وارد فضای مسجد یا مقبره می کردند.
    پاسخ
    0     0
    28 شهريور 1394 ساعت 08:39 صبح
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز