فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

متاسفانه برخلاف میلم و با وجود اینکه بارها و بارها از گناه غیبت کردن توبه واقعی داشته ام اما باز هم دچار این گناه بزرگ می شوم . حالا سوال من این است که آیا این که گفته می شود خداوند توبه کسی را که هر بار توبه اش را می شکند قبول نمی فرماید درست است یا نه ؟

 

1- راه توبه به سوی انسان باز است اما باید توجه داشته باشید که انسان اگر توبه حقیقی کند و از گناهی که مرتکب شده است کاملا پشیمان باشد به آسانی آن گناه را تکرار نمیکند و توبه را نمی شکند.

2-  به اين مطلب توجه داشته باشيد که غيبت از گناهان کبيره اي است که با شديدترين لحن در روايات و آيات قرآن از آن نهي شده است. پيامبر (ص) مي فرمايد: (ضرر) غيبت در دين مرد مسلمان سريعتر است از (ضرر)مرض«آکله» در جان او ! امير مؤمنان (ع) مي فرمايد: دوري کن از غيبت زيرا که آن خورش سگهاي جهنم است! پيامبر اکرم (ص) مي فرمايد: کسي که براي غيبت و کشف سرّ برادرش قدم بردارد، اول قدمي که بر دارد در جهنم گذارد و خداوند سرّ او را در بين خلايق آشکار نمايد! باز از پيامبر(ص) نقل شده که فرمودند: سرعت آتش در سوزاندن و فاني کردن چيز خشک از سرعت غيبت در نابودي حسنات بنده بيشتر است! غيبت اگر در بين اجتماع رايج شود ، موجب کينه و حسد و بغض و عداوت شده و ريشه فساد در اجتماع ايجاد مي کند، درخت نفاق و دورويي را مي روياند و اتحاد را گسسته مي کند و پايه ديانت را سست مي نمايد. و از اين جهت بر فساد و قبح آن مي افزايد. بنابراين لازم است کسي که مبتلا به بيماري زشت غيبت است، هر چه سريعتر به درمان آن بپردازد؛ که در اينجا علماي اخلاق راه معالجه آن را چنين بيان مي کنند که انسان با خود تفکر کند زيرا تمام معاصي از روي جهالت و ناداني و غفلت از تباهي آن و نتايج آن، از انسان صادر مي شود. غيبت موجب مي شود که انسان از چشم مردم بيفتد و ديگران نسبت به او بغض و کينه و دشمني در دل پيدا کنند و بايد انسان بترسد از آن رسوايي که به دست حقتعالي واقع شود که جبران پذير نخواهد بود. و لذا مدتي بايد از غيبت نمودن خويشتن داري نمايد و مهار زبان خود را به دست گرفته، کاملاً از خود مراقبت نمايد و با خود قرار گذارد که مرتکب اين خطيئه نشويد و از خود محافظت نمايد و از گفته هاي خود حسابکشي کند؛ اميد است انشاء الله پس از مدت کمي اصلاح گردد.

2- برای معالجه گناه رزیله غیبت و ترک آن دو راه وجود دارد : 1- راه علمی این است که در آثار و پی آمد غیبت بیاندیشید که انسان از چشم مردم می افتد و اطمینان آنها از او سلب می شود و تنفر اجتماعی در بین مردم پیدا می کند و چنانکه کار از حد گذرانده و پرده ناموس آبروی مردم را درید خداوند او را در همین عالم رسوا می کند و باید ترسید از رسوایی که به دست خدوند واقع شود که جبران ناپذیر است 2- راه عملی ترک غیبت این است که تا مدتی هر چند که با زحمت شده زبان خود را حفظ کند و مهار زبان خود را بدست گرفته و مراقبت نماید و با خود شرط کند که مرتکب غیبت نشود تا به تدریج بعد از مدتی اصلاح حاصل شود و از این گناه کبیره غیبت نجات یابد .


منبع : پایگاه عرفان
  • غیبت
  • توبه کردن
  • توبه از گناه
  • توبه خالصانه
  • غیبت کردن
  • گناه کبیره
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    شرایط استجابت دعا چیست و علت تاخیر استجابت چه می ...
    از کجا بفهمیم که خداوند توبه ما را قبول کرده است؟
    آیا سحر و جادو واقعیت دارد؟
    با توجه به عدل خداوند افراد ناقص الخلقه چگونه ...
    با سلام آیا می توانیم از پسری هدیه بگیریم؟
    در زیارت اربعین منظور از قتیل العبرات چیست ؟
    علت هجرت پیامبر گرامی اسلام(ص) به مدینه چه بود؟
    لطفا درباره اربعین امام حسین (ع) توضیح دهید.
    تفاوت یقین و ایمان در چیست؟
    آیا می توان به اسم اعظم خداوند دست یافت؟

    بیشترین بازدید این مجموعه

    اصحاب‌ رقیم‌ چه‌ کسانی‌ بودند؟
    چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
    سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
    توبه واقعي چيست ؟
    نظر اسلام درباره آزادی انسان چیست؟
    معنای توكل چیست؟         
    راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
    برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
    چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
    معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^