فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

قرآن در قرآن‏

قرآن در قرآن‏

منابع:

کتاب : تفسير حكيم    ج‌2         

نوشتہ : استاد حسین انصاریان

 

اهداف نزول قرآن مجيد در برخى از آيات شريفه خود قرآن بيان شده از جمله:

ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ: «1»

در وحى بودن و حقانيت اين كتاب با عظمت هيچ شكى نيست سراسرش هدايت براى كسانى است كه ميخواهند خود را از دچار شدن به خزى دنيا و عذاب آخرت حفظ كنند.

قَدْ جاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ: «2»

اى مردم مسلماً از سوى پروردگارتان براى شما پند و موعظه، و درمان دردهاى فكرى و روانى و مادى و معنوى و سراسر هدايت و رحمت براى مؤمنان آمده است.

قَدْ جاءَكُمْ رَسُولُنا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيراً مِمَّا كُنْتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتابِ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبِينٌ يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ يَهْدِيهِمْ إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ: «3»

بى‌ترديد از سوى خدا براى شما نور و كتابى روشنگر آمده است خدا به وسيله آن كسانى را از خشنودى او پيروى كنند به راه‌هاى سلامت راهنمائى مى‌كند، و آنان را به توفيقش از تاريكى‌هاى جهل، كفر، شرك، نفاق به سوى روشنائى معرفت، ايمان و عمل صالح بيرون مى‌آورد و به راه راست هدايت مى‌كند.

اميرالمؤمنين (ع) در رابطه با حكمت نزل قرآن، و فلسفه ظهور آن و اهداف پاك و مقدسش مى‌فرمايد: آنگاه قرآن را بر محمد (عليهما السلام) نازل كرد، نورى كه چراغهايش خاموش نمى‌شود، و چراغى كه افروختگى‌اش كاهش نمى‌پذيرد، و دريائى كه عمقش به دست نمى‌آيد، و راهى كه حركت در آن گمراهى نمى‌آورد، و شعاعى كه روشنى‌اش به تاريكى نمى‌گرايد، و جدا كننده حق از باطل كه برهانش خاموش نمى‌شود، و ساختمانى كه پايه‌هايش ويران نگردد، و داروئى كه بيم بيمارى‌هاى آن نمى‌رود، و قدرتمندى كه يارانش را شكست نرسد، و حقى كه مددكارانش به خذلان ننشينند.

كتاب خدا معدن ايمان است و ميان سراى آن، و چشمه‌هاى دانش است و درياهاى آن، و باغ‌هاى عدالت و داد و حوض‌هاى آن، و پايه‌هاى اسلام و اساس آن و وادى‌هاى حق و دشت‌هاى سرسبز آن، دريائى است كه آب برداران آبش را تمام نكنند، و چشمه‌هائى است كه آب‌كشان آبش را به آخر نرسانند، و آبشخورهائى است كه واردان از آن كم ننمايند، و منازلى است كه مسافران راهش را گم نكنند، و نشانه‌هائى است كه از چشم راهروان پنهان نماند، و تپه‌هائى است كه روندگان از آنها نگذرند، خداوند آن را سيرابى تشنگى دانايان قرار داد، و بهار قلوب بينايان، و مقصد و هدف راه‌شايستگان، و داروئى كه پس از آن بيمارى نيست، و نورى كه با آن تاريكى نمى‌باشد، و ريسمانى كه جاى چنگ زدن به آن محكم است، و حصار استوارى كه آفات را بر اوج آن راه نيست، عزت است براى دوستدارانش، و ايمنى و صلح است براى وارد شونده‌اش، و هدايت است‌ براى اقتدا كننده‌اش، و دليل است براى كسى كه آن را مذهب و دين خود قرار دهد، و برهان است براى كسى كه به وسيله آن سخن گويد، و شاهد است براى آن كه به وسيله آن با دشمن به جدال و گفتگو برخيزد، و پيروزى است براى كسى كه به آن حجت آورد، و راهبر است براى آن كه به آن عمل نمايد، و مركب رساننده به قرب حق است براى كسى كه آن را بكار گيرد، و نشانه روشن است براى آن كه نشانه جويد، و سپر بازدارنده از بلا است براى كسى كه آن را در بركند، و دانش است براى آن كه آن را در گوش جاى دهد، و خبر صحيح است براى كسى كه روايت نمايد، و حكم حقى است براى آن كه حكم دهد. «4» در هر صورت ايمان به قرآن، ايمان به همه حقايق است: ايمان به خدا، به قيامت، به حشر و نشر، به ميزان و كتاب عمل، به بهشت و دوزخ، به فرشتگان، به پيامبران، به اوصيا، به احكام، به مسائل اخلاقى.

اين ايمان هنگامى كه گُل عمل از آن بشكفد، و با تقوا و پرهيز از هر گناهى آبيارى شود، و آفتاب خلوص بر آن بتابد سبب سعادت دنيا و آخرت، و خوشبختى امروز و فردا مى‌شود.

 

تصديق قرآن نسبت به تورات و انجيل‌

تورات و انجيل كه اولى بر موسى و دومى بر حضرت مسيح نازل شد، حاوى مسائل اعتقادى، عملى و اخلاقى بود و براى زدودن ظلمت‌هاى فكرى و درونى ودرمان دردهاى معنوى و هدايت انسان به سوى خدا و رحمت براى اهل ايمان فرستاده شد.

قرآن مجيد هم به صورتى كامل‌تر و جامع‌تر از تورات و انجيل براى همان اهداف نازل گشت.

به بنى‌اسرائيل مى‌گويد اين قرآن تصديق كننده همان حقايق تورات و انجيل است كه بر دو پيامبر گذشته نازل شد، نه مخالف و مباين آن كه از ايمان آوردن به آن امتناع ورزيد.

قرآن عهد جامع و كامل حق به سوى بندگان است، اگر به اين عهد وفادار باشيد دعايتان مستجاب مى‌شود و شايسته ورود به بهشت و كرامت مى‌گرديد.

اى بنى‌اسرائيل ايمان به قرآن در حقيقت كامل كردن ايمان به تورات و انجيل است و تكذيب قرآن كه حاوى همه حقايق تورات و انجيل و بيش از آن است تكذيب تورات و انجيل است.

در جمله‌ مُصَدِّقاً لِمَا مَعَكُمْ‌ نمى‌خواهد بگويد قرآن مساوى و هم‌وزن تورات و انجيل است بلكه قرآن چون آخرين كتاب الهى است و تا قيامت عهده‌دار هدايت انسان است و تر و خشكى نيست مگر آن كه ريشه و اصلش در اين كتاب است ضرورتا از همه كتاب‌هاى پيشين از جمله تورات و انجيل كامل‌تر و برتر است.

مُصَدِّقاً لِمَا مَعَكُمْ‌ مى‌گويد قرآن از نظر هدف و فلسفه نزول هيچ فرقى با كتاب‌هايى كه بر پيامبران نازل شد نمى‌كند ولى از نظر محتوا و احكام و حقايق از همه كتاب‌ها كامل‌تر و جامع‌تر است.

كمال قرآن نسبت به ديگر كتاب‌هاى آسمانى تا جائى است كه پيامبر فرمود:

«لو كان موسى حياً لما وسعه الااتباعى:» «5»

اگر موسى زنده بود، مجاز به كارى جز پيروى از من نبود.

اى بنى‌اسرائيل علما و دانشمندان شما و برخى از خودتان مى‌دانيد و آگاه هستيد كه تورات و انجيل به نزول قرآن و نبوت محمد بشارت دادند و شما هم پيش از نزول قرآن و بعثت پيامبر در انتظار اين حادثه بوديد، اكنون بر اساس بشارت تورات و انجيل به قرآن ايمان بياوريد قرآنى كه آيات تورات به ويژه آيات بشارت تورات و انجيل را تصديق مى‌كند و به شما زمينه باور و ايمان نسبت به خودش و نبوت پيامبر را مى‌دهد.

 

نهى از كفر به قرآن‌

با توجه به مطالب بسيار مهمى كه در سطور قبل گذشت، بايد به اين معنا توجه داشت كه تكذيب و كفر به قرآن تكذيب تورات و انجيل و در حقيقت تكذيب خدا و قيامت و انبيا و به ويژه موسى و عيسى و همه حقايق ملكوتى و عرشى و تكذيب احكام و فرمان‌ها و خواسته‌هاى پروردگار عالم است.

به يهود مى‌گويد شما غير از مشركين هستيد، مشركين تورات و انجيل را نمى‌شناختند و خبرى از نزول قرآن و بعثت پيامبر نداشتند، ولى شما پيش از نزول قرآن و بعثت پيامبر نسبت به قرآن و نبوت پيامبر شناخت داشتيد و اوصاف رسول اسلام را در تورات و انجيل خوانده بوديد و جداً انتظار ظهور او را مى‌برديد، بنابراين كفر شما آگاهان و تكذيب شما عالمان غير از كفر ديگران است و زيان و خسارتش با كفر ديگران قابل مقايسه نيست، پس شما اولين آگاهان و عالمانى نباشيد به تكذيب قرآن و كفر به اين منبع حقايق دست يازيد، كه كفر شما و تكذيب حقايق به وسيله شما و خلاصه كتمان شما نسبت به حق كه عالم و آگاه به آن هستيد و مورد توجه و اعتماد ملت خود مى‌باشيد سبب كفر و تكذيب ديگران و پراكنده شدن آنان از حول محور دين و در نتيجه ضربه بسيار سنگين و غير قابل جبران به مسئله هدايت و فطرت و عقل و زندگى انسان است و يقينا موجب مى‌شود كه گناه بشريت و عصيان و كفر و تكذيب جوامع و ملت‌ها بر عهده شما قرار گيرد و شما را به غضب و خشم خدا و عذاب دردناك قيامت و آتش دوزخ كه رهائى از آن براى ابد غير ممكن است گرفتار كند.

از رسول خدا روايت شده:

«من سنّ سنه حسنه فله اجرها و اجر من عمل بها الى يوم القيامه، و من سن سنه سيئه كان عليه وزرها و وزر من عمل بها الى يوم القيامه:» «6»

كسى كه روش نيكى را بنا نهد، پاداش آن روش معادل و پاداش هر كه تا قيامت به آن عمل كند براى او خواهد بود و هر كس روش زشتى را بنا گذارد، كيفر آن روش و معادل هر كه تا قيامت به آن عمل كند بر عهده اوست.

بى‌ترديد سبب كفر به قرآن از ناحيه هر كس كه باشد كبر و غرور و حسد و تعصب جاهلى است.

يهود به دعوت حضرت حق كه عامل سعادت دنيا و آخرت آنان بود توجه نكردند، و به تكذيب قرآن كه در حقيقت تكذيب تورات و انجيل بود برخاستند و خود را مستحق خزى دنيا و عذاب آخرت نمودند و بار كفر ديگران را هم تا قيامت به دوش برداشتند!!

آرى از گروه عالمان و آگاهان اگر آنان اوّل مؤمن به قرآن مى‌شوند ديگران را نيز تا قيامت به عرصه ايمان آورده بودند و از اين طريق به خير بى‌نهايت و رحمت واسعه حق و بهشت عنبر سرشت دست مى‌يافتند.

 

فروش آيات به بهاى اندك‌

قرآن به آگاهان يهود اخطار كرد و به آنان هشدار داد كه آيات مرا در تورات و انجيل كه بشارت به نزول قرآن و بعثت پيامبر در آن بيان شده با بهاى اندك و متاع قليل دنيا عوض نكنيد.

ولى عالمان و آگاهان يهود كه همه ساله از جيب عوام يهود مخارج خود را اداره مى‌كردند و بر آنان رياست و آقائى و حكمرانى داشتند و مى‌دانستند اگر به يهود تفهيم كنند و به باور آنان بدهند كه اين پيامبر همان انسان والائى است كه در تورات و انجيل وصفش بيان شده و عوام يهود به اسلام و پيامبر گرايش پيدا كنند، احتمال دارد از مال ناچيز دنيا و متاع اندكش بى‌بهره شوند، به تحريف معانى آيات بشارت دست زدند و به پيامبر گفتند براى ما روشن است كه پيامبر و اهل بيت او ظهور مى‌كنند ولى تو و اهل بيتت آنانى كه در آيات بشارت بيان شده نيستيد، بلكه آنان پانصد سال ديگر مى‌آيند!! «7»

 

پرواى از خدا

چون لازمه تقوا و پرواى از خدا ايمان به قرآن و اجتناب از تبديل دين و آيات حق به بهاى اندك از مال و متاع دنياست به يهود مخصوصاً به احبار و علما و دانشمندانشان خطاب شده‌ واياى فاتقون: در ارتباط با آيات تورات و انجيل و به ويژه آياتى كه در آن بشارت به محمد و اهل‌بيتش قرار دارد فقط از من پروا كنيد و از كفر به قرآن و تكذيب آن كه تكذيب تورات و انجيل است و در هر صورت تكذيب همه حقايق است بپرهيزيد، زيرا بى‌پروائى از خدا بخصوص در مسئله قرآن و رسالت پيامبر شما را به ذلت و خوارى در دنيا و عذاب دردناك ابدى در قيامت دچار مى‌كند و در اين زمينه هر كس تا قيامت از شما پيروى كند علاوه بر اين كه گناهكار و اهل عذاب است همه گناهانش نيز بر عهده شما هم خواهد بود!

 

پی نوشت ها:

 

______________________________

(1)- بقره، آيه 2.

(2)- يونس، آيه 57.

(3)- مائده، آيات 15- 16.

(4)- نهج‌البلاغه خطبه 189.

(5)- منهج، ج 1، ص 254.

(6)- مجمع‌البيان، ج 1، ص 186.

(7)- صافى، ج 1، ص 124.

 


منبع : پایگاه عرفان
  • قرآن همه جا
  • قرآن مجید
  • قرآن و عترت
  • قرآن کریم
  • امیرالمومنین
  • تصديق قرآن نسبت به تورات و انجيل‏
  • کفر به قرآن
  • فروش آیات قرآن
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    یک شرط مهم برای فراوانی نعمت!
    صبر در مصايب از ديدگاه روايات‏
    عبداللَّه بن أبى‏سفيان بن حارث‏
    مردان بی ادعا
    موقعيّت دعا
    دعا و استجابت آن
    شرح مختصری از زندگانی حضرت امام هادی علیه السلام
    تاثیر عبادت در زندگی انسان
    عطیه عوفی همراه با سوگواری جابر
    به جهت زيارت عاشوراء به اين مقام رسيدی

    بیشترین بازدید این مجموعه

    علائم ظهور ؛صیحه آسمانی
    چهل حدیث از پیامبر گرامی اسلام (ص)
    رحلت حضرت زینب علیهاالسلام
    ارزش ها در سخنان حضرت زهرا علیهاالسلام
    سیره پیامبر اعظم (ص)
    تجلي رمزگرايي در متون عرفاني قرن ششم هجري (2)
    چگونه بدی ها با توبه به خوبی تبدیل می شوند؟
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    آشنایی اجمالی با «حدیث طیر»
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^